Är tubeless historia för landsväg?

Ja, enligt "oberoende" test så.....

det påstås alltså inte sedimentera, polymerisera 'hårdare', och samtidigt hålla sig flytande längre.

för bra för att vara sant? vore samtidigt ett stort framsteg om det var det. stans är inget vidare i tunnväggiga och inte heller äldre stadigare däck med mikroporer, det torkar in på några månader så man får fylla på ofta.

skönt att vi har happy, så early adopters kan pröva om hajpen stämmer. ser fram emot en rapport efter kommande säsong:)

det påstås alltså inte sedimentera, polymerisera 'hårdare', och samtidigt hålla sig flytande längre.

för bra för att vara sant? vore samtidigt ett stort framsteg om det var det. stans är inget vidare i tunnväggiga och inte heller äldre stadigare däck med mikroporer, det torkar in på några månader så man får fylla på ofta.

skönt att vi har happy, så early adopters kan pröva om hajpen stämmer. ser fram emot en rapport efter kommande säsong:)
Dock stämmer min egen erfarenhet av Stans väl överens med road.ccs recension av Milkit. Tätar bra i alla, även tunna, däck och håller sig flytande länge - betydligt längre än ett halvår.
Förstår inte vad det är med mina val som kan gå så på tvären av befintliga eller blivande Happysanningar?
(Äger övervägande cyklar med ramar i alulegeringar, kör med mekaniska Sram och smörjar mina kedjor med MucOff. Hur ska det sluta?)

Dock stämmer min egen erfarenhet av Stans väl överens med road.ccs recension av Milkit. Tätar bra i alla, även tunna, däck och håller sig flytande länge - betydligt längre än ett halvår.
Förstår inte vad det är med mina val som kan gå så på tvären av befintliga eller blivande Happysanningar?
(Äger övervägande cyklar med ramar i alulegeringar, kör med mekaniska Sram och smörjar mina kedjor med MucOff. Hur ska det sluta?)
Jag gillar också Doc Blue/stans...
Hoppas att denna är snäppet bättre bara och inte lika mkt tappar förmåga över tid osv.....

vad bra. skall pröva milkit vid tillfälle.

när det gäller kedjesmörja är nog det viktigaste att anpassa smörjfrekvens till smörjans egenskaper när det gäller livslängd och smutsinsamling beroende delvis vart man cyklar. men mucoffs olika varianter tycks ha egenheten att med återkommande rengöring behöva hjälp ta sig ur kedjan? för att inte bli till slipmedel inne i kedjan?

när det gäller kedjesmörja är nog det viktigaste att anpassa smörjfrekvens till smörjans egenskaper när det gäller livslängd och smutsinsamling beroende delvis vart man cyklar. men mucoffs olika varianter tycks ha egenheten att med återkommande rengöring behöva hjälp ta sig ur kedjan? för att inte bli till slipmedel inne i kedjan?
Angående kedjesmörj så får man nog vara duktig på börsen om man fortsätter med traditionell smörja idag.
Det avhandlas väl i en annan tråd förhoppningsvis.

?
Ska kanske tillfoga att jag inte alls håller
koll på livslängd på vare sig kedjor, intervaller eller däck. Kör mer åt @Makten s trivselcykling-hållet. Livet är för kort för nörderi. Mina referenser är inför vilken resa och därmed år saker byttes.

då har vi liknande upplägg. gillar set and forget.

svart guck på kedjan söker jag dock numera undvika, och det var en del nörderi inblandat när det gällde att hitta en vettig vaxprodukt.

det finns även i den branschen en del skräp därute, värt att undvika.

som vanligt alltså. att samma problematik inte skulle gälla för slanglöst finns knappast på kartan. särskilt med tanke på att det är ett nytt koncept. lockar typiskt åt sig jag-också-produkter.

men det händer ju att kopiorna överträffar originalet:)

Senast ändrad:
Jag har satt TL på min rajser i vår.
LB Falcon fälgar
Orangeseal TL tejp
Orangeseal TL gucka, ca 50ml/däck
25mm Conti 5000 TR

Det håller tätt men inte som jag vill. Tappade tex 1 bar på 4 tim cykling idag.

Förslag på test och åtgärd?
-Hur kan jag testa var det läcker utan att dränka hjulet och fylla 55mm fälgen med vatten? Inga vita bubblor på däcksido
- Fylla på mera gucka? Tex 20 ml
- Byta ventil har jag gjort.

Testade nu att dränka däck och bit av fälgen. Tycker mig se att det återkommer småbubblor på ett parti däck. Antar då att lite mer gucka skulle kunna vara en lösning?

Jag har satt TL på min rajser i vår.
LB Falcon fälgar
Orangeseal TL tejp
Orangeseal TL gucka, ca 50ml/däck
25mm Conti 5000 TR

Det håller tätt men inte som jag vill. Tappade tex 1 bar på 4 tim cykling idag.

Förslag på test och åtgärd?
-Hur kan jag testa var det läcker utan att dränka hjulet och fylla 55mm fälgen med vatten? Inga vita bubblor på däcksido
- Fylla på mera gucka? Tex 20 ml
- Byta ventil har jag gjort.

Testade nu att dränka däck och bit av fälgen. Tycker mig se att det återkommer småbubblor på ett parti däck. Antar då att lite mer gucka skulle kunna vara en lösning?
Släppmedel från tillverkning kan vara problemet. Det kan göra det svårt gör tl-vätskan att få fäste i däcket.
Jag brukar tvätta däck invändigt för montage. Typ diskmedel på en svintosvamp och skura lite försiktigt.
Det finns säkert fler metoder men har funkat för mig

Ja det är bara att fylla vasken i tvättstugan. De gånger jag gjort det har det gett nada. Bubblor vid ekrar så problemet är ventil eller tejp. Tack

Tog av däcket. Det mesta av guckan sögs upp. Har skotchbriteskrubbat det med ordentligt med rengöringsmedel på insidan. Kunde konstatera att fälgtejpen hade krupit in från kanterna så jag slet bort den.

Ska sprita fälgen innan jag tejpar om. Det får bli imorgon…

Tog av däcket. Det mesta av guckan sögs upp. Har skotchbriteskrubbat det med ordentligt med rengöringsmedel på insidan. Kunde konstatera att fälgtejpen hade krupit in från kanterna så jag slet bort den.

Ska sprita fälgen innan jag tejpar om. Det får bli imorgon…
Lustigt, jag har också LB Falcon fälgar. Den senaste har asymmetriskt borrade ekerhål med ett par mm offset (dvs ej i mitten av fälgprofilen) vilket gör att det blir ännu viktigare att få bra vidhäftning för tejpen så att läckage undviks. Har du samma modell kanske? Hursomhelst, fick det att funka med conti gp5000 och conti gucka.

Ps: Generellt tips vid tejpning är att tvätta fälgen med sprit. Efter att tejpen monterats tar jag frugans hårtork och värmer/masserar tejpen ett par varv runt fälgen så att den verkligen sitter.
Brukar använda gorilla tejp som är enkel att riva av i önskad bredd samt har en riktigt bra vidhäftning (men det är rätt pilligt få loss alla tejp/limrester däremot).

Ps nr 2 är att lägga i en slang och låta hjulet stå med högt tryck i något dygn för att verkligen pressa fast tejpen mot fälgen. Just LB Falcon är ju inte helt slät i fälgbotten, den har ett par kanter

Senast ändrad:
Tycker det är konstigt att så många hatar på muc offs gucka. Får genomgående bra recensioner. Har kört med den i flera år (mtb) och tycker den funkat bra.

Apropå glitter som nån skrev om tidigare så köpte jag en gång peatys. Den är sämre än mucoff. En fördel dock att man efter en punka kan gå direkt in på 80 tals-disco. Orange och Stans/Schwalbe är de jag gillar bäst.

Varifrån kommer denna avskyn? En happyit som haft problem och sen har det vuxit?
det grundar sig möjligen att mucoff säljer kedjesmörja med som enligt tester tycks ha inbyggt slipmedel?

deras tätmjölk har jag ingen erfarenhet av. deras ursprungliga (?) produkt illrosa spraytvättmedel har bra funktion, men kostar minst en tiopotens mer än det man lätt blandar ihop själv.

Senast ändrad:
Lustigt, jag har också LB Falcon fälgar. Den senaste har asymmetriskt borrade ekerhål med ett par mm offset (dvs ej i mitten av fälgprofilen) vilket gör att det blir ännu viktigare att få bra vidhäftning för tejpen så att läckage undviks. Har du samma modell kanske? Hursomhelst, fick det att funka med conti gp5000 och conti gucka.

Ps: Generellt tips vid tejpning är att tvätta fälgen med sprit. Efter att tejpen monterats tar jag frugans hårtork och värmer/masserar tejpen ett par varv runt fälgen så att den verkligen sitter.
Brukar använda gorilla tejp som är enkel att riva av i önskad bredd samt har en riktigt bra vidhäftning (men det är rätt pilligt få loss alla tejp/limrester däremot).

Ps nr 2 är att lägga i en slang och låta hjulet stå med högt tryck i något dygn för att verkligen pressa fast tejpen mot fälgen. Just LB Falcon är ju inte helt slät i fälgbotten, den har ett par kanter

Hade Orangeseals tejp hemma. Efter noggrann borttagning av guckrester torkade jag av med rödsprit. Då jag tycker tejpen är lite väl smal och tunn drog jag två varv med lite överlapp. Var jäkligt noga med bubblor. Även däcket fick en lättare omgång med sprittrasan, för att säkerställa att ev släppmedel försvinnner.

Nu verkar det hålla tätt med 50 ml latex.

Hade Orangeseals tejp hemma. Efter noggrann borttagning av guckrester torkade jag av med rödsprit. Då jag tycker tejpen är lite väl smal och tunn drog jag två varv med lite överlapp. Var jäkligt noga med bubblor. Även däcket fick en lättare omgång med sprittrasan, för att säkerställa att ev släppmedel försvinnner.

Nu verkar det hålla tätt med 50 ml latex.
Om du drar flera varv med smalare tejp så är risken mkt större att tejpen lossnar när du ska ta av däcket.
Jag använder alltid 2-3mm bredare riktig (dt)tejp än fälgbredd , då sitter den "livet ut"

Om du drar flera varv med smalare tejp så är risken mkt större att tejpen lossnar när du ska ta av däcket.
Jag använder alltid 2-3mm bredare riktig (dt)tejp än fälgbredd , då sitter den "livet ut"
Ska tänka på det. Nästa gång kör jag ett par-tre mm bredare tejp. Det är en smal fälg för min trånga ram. I paketet fick jag med 18 mm tejp. Lite underligt.

När jag tog av däcket kunde jag suga upp ca hälften av den gucka som jag hade hällt i 3v tidigare. Resten satt fast i innervägg och kanter tämligen torkad.
Då har du bra ventilation i däcket. Om däcket är hyggligt tätt stannar vätskan kvar. Jag pumpar min cyckel var 5~7:e dag och då har trycket fallit ca 1\2-1 bar. Hoppas dina hjul håller trycket bättre nu.

det grundar sig möjligen att mucoff säljer kedjesmörja med som enligt tester tycks ha inbyggt slipmedel?

deras tätmjölk har jag ingen erfarenhet av. deras ursprungliga (?) produkt illrosa spraytvättmedel har bra funktion, men kostar minst en tiopotens mer än det man lätt blandar ihop själv.
Förmodligen beror det på att den inte tätar ens nålstick till hål. "Funkar jättebra" så länge man inte får punka. Då är det kört.

Har ingen erfarenhet av deras prylar, så frågan var pga genuin nyfikenhet

När jag ändå har skrivit i tråden kan jag passa på att fråga, kan olika vätskor passa bra med olika däck?
Man kan tänka sig att man kommer undan med en sämre vätska om man har jäkligt biffiga däck med tjocka väggar. Då har ju vätskan så att säga "längre sträcka" på sig att härda.
Med papperstunna grusdäck har jag inte fått nån gucka alls att funka (utan att också trycka i en "salami"). Med 800-1000-grams MTB-däck funkar det bättre. Kör man DH-däck kanske MucOff funkar till och med?

Edit: De mest effektiva guckorna jag provat är E13 Tire plasma och VAG:s gucka för bildäck (som jag inte vet var man kan köpa tyvärr).

Vad gör att din uppfattning är mer korrekt än min? Jag har vid otaliga tillfällen konstaterat att MucOffs gucka är komplett 100% värdelös. Kommer aldrig mer köpa den skiten.

Tjena!

Jag har fått punka mer än en gång med Muc-Off och det har fungerat varje gång.
Har också konverterat från slang ett gäng gånger och då upptäckt hål som relativt fort har tätats utan problem.

Jag har ingen egen erfarenhet av att täta rajserdäck med tillhörande tryck med vanlig gucka. Har varit med om ett par tillfällen när fellow cyklister har rullat i ett moln av latex. Hur snabbt brukar det täta eller sprutar det till trycket medger tätning?

Man kan tänka sig att man kommer undan med en sämre vätska om man har jäkligt biffiga däck med tjocka väggar. Då har ju vätskan så att säga "längre sträcka" på sig att härda.
Med papperstunna grusdäck har jag inte fått nån gucka alls att funka (utan att också trycka i en "salami"). Med 800-1000-grams MTB-däck funkar det bättre. Kör man DH-däck kanske MucOff funkar till och med?

Edit: De mest effektiva guckorna jag provat är E13 Tire plasma och VAG:s gucka för bildäck (som jag inte vet var man kan köpa tyvärr).

VAG:s köper du på närmaste VW handlare. Den är dock inte helt billig. Kostar runt 1000kr/liter. Men går säkert att få tag i billigt från valfri bilskrot.

Tillbaka
Topp