Är tubeless historia för landsväg?

Jag sket i tubeless på racern. Det är enklare att bara poppa i en ny slang de få gånger man får punka. Vikten blir ju typ samma när man haft i vätska. De flesta som kör tubeless litar ju ändå inte på systemet och har med en slang ändå bara för att vara säkra. På MTB'n är tubeless överlägset om du frågar mig.
Tycker det är ganska störande med alla punkteringar under gruppcykling (lvg cykling) men folk är exceptionellt envisa. Tror inte jag varit med om en enda gång hittills (under min korta lvg "karriär" sedan 2021) att cyklisten som fått punka kört tubeless. ? Möjligt att personen i fråga tycker det är helt ok att poppa i ny slang men hur roligt övriga tycker det är att vänta går verkligen att diskutera. Självklart är dock inte TL 100% heller, nej men bättre än slang alla gånger.

Slutsatser:

1. Att inte köra TL under gruppcykling är brist på respekt alternativt lathet år 2024.

2. Bara för att jag skrev så här kommer det gå åt h-vete min nästa runda.

Edit: Varning för provocerande ordval, jag ber om ursäkt till alla som tar illa vid sig. Dessutom glömde jag bort den ekonomiska aspekten.

Senast ändrad:
Tycker det är ganska störande med alla punkteringar under gruppcykling (lvg cykling) men folk är exceptionellt envisa. Tror inte jag varit med om en enda gång hittills (under min korta lvg "karriär" sedan 2021) att cyklisten som fått punka kört tubeless. ? Möjligt att personen i fråga tycker det är helt ok att poppa i ny slang men hur roligt övriga tycker det är att vänta går verkligen att diskutera. Självklart är dock inte TL 100% heller, nej men bättre än slang alla gånger.

Slutsatser:

1. Att inte köra TL under gruppcykling är brist på respekt alternativt lathet år 2024.

Det är därför jag inte tränar med andra människor. Hålla på och vänta på andra, fy fan. (Jag kör på tubdäck som en stenåldersmänniska men får aldrig punka.)

Senast ändrad:
Det är därför jag inte tränar med andra människor. Hålla på och vänta på andra, fy fan. (Jag kör på tubdäck som en stenåldersmänniska men får aldrig punka.)
Inte så konstigt att du inte får punka. De hade bra koll på sina punkasäkra däck, di där stenåldersmänniskorna.
IMG_2770.jpeg

Slutsatser:

"Brist på respekt". Vilket förortssnack! Jag har cyklat i alla möjliga grupper av cyklister, proffs och amatörer och aldrig hört talas om att punkteringar på däck med slang skulle vara ett problem så stort att det skulle anses respektlöst att köra utan TL. Det var bland det jönsigaste jag hört på länge. Det finns långt fler respektlösa cyklister där ute än folk med tubeless i så fall, bara så du vet.

"Brist på respekt". Vilket förortssnack! Jag har cyklat i alla möjliga grupper av cyklister, proffs och amatörer och aldrig hört talas om att punkteringar på däck med slang skulle vara ett problem så stort att det skulle anses respektlöst att köra utan TL. Det var bland det jönsigaste jag hört på länge. Det finns långt fler respektlösa cyklister där ute än folk med tubeless i så fall, bara så du vet.
Ok, det här med brist på respekt var fjantigt formulerat, jag ger dig det, du blev verkligen upprörd, sorry. Faktum kvarstår, tekniken för att minska ner punkteringar under tex lvg gruppcykling finns här nu, den är inte särskilt komplicerad och den fungerar om än inte 100% åtminstone klart bättre än slang. Har ändå cyklat en hel del mil senaste åren i grupp på landsväg (inte med proffs som dig dock) och har som jag skrev inte varit med om en enda TL punka i gruppcykling som lett till stopp ännu men många slang-punkor. Snittet för punkor i "hyfsat" stora grupper är jag lite osäker på ? men ca 1 st punka / distansrunda tror jag.

Senast ändrad:
Ok, det här med brist på respekt var fjantigt formulerat, jag ger dig det, du blev verkligen upprörd, sorry. Faktum kvarstår, tekniken för att minska ner punkteringar under tex lvg gruppcykling finns här nu, den är inte särskilt komplicerad och den fungerar om än inte 100% åtminstone klart bättre än slang. Har ändå cyklat en hel del mil senaste åren i grupp på landsväg (inte med proffs som dig dock) och har som jag skrev inte varit med om en enda TL punka i gruppcykling som lett till stopp ännu men många slang-punkor. Snittet för punkor i hyfsat stora grupper är jag lite osäker på ? men ca 1 st punka / distansrunda tror jag.
Hur levererade tätvätskan då?
Ja, har lite onda aningar.

Låter som en rätt extrem överdrift att någon av slangcyklisterna i gruppen får punktering på varje runda. Det skulle innebära att slangcyklisterna skulle få punktering nästan varje gång de är ute och cyklar. Vem orkar med det liksom? De skulle få köpa slangar för många många tusentals kronor varje år.

Ok, det här med brist på respekt var fjantigt formulerat, jag ger dig det, du blev verkligen upprörd, sorry. Faktum kvarstår, tekniken för att minska ner punkteringar under tex lvg gruppcykling finns här nu, den är inte särskilt komplicerad och den fungerar om än inte 100% åtminstone klart bättre än slang. Har ändå cyklat en hel del mil senaste åren i grupp på landsväg och har som jag skrev inte varit med om en enda TL punka i gruppcykling som lett till stopp ännu men många slang-punkor. Snittet för punkor i hyfsat stora grupper är jag lite osäker på men ca 1 st punka / distansrunda tror jag.
Ha ha, ja kanske det. De senaste fem åren har jag cyklat typ 4000 mil och fått ca fem punkteringar. Alla utom en av dessa inträffade när jag under korta perioder körde med mjuka däck typ Veloflex och Mavic. De allra flesta mil har jag kört på GP4000 och GP5000 från Conti och den enda punka jag fått på dem är när jag bunnyhoppade in i en kantsten med bakhjulet. Jag misstänker att det är mer skillnad på bra och dåliga däck än mellan TL och slang.

Hur levererade tätvätskan då?
Ja, har lite onda aningar.
Hittills har det gått bra för mig men eftersom jag raljerar så här nu så får vi väl se i framtiden... ? Tex haft tl pyspunka på rätt slitna däck som jag märkt när jag stått stilla men då snurrade jag bara på däcket några varv så tätade det.

Senast ändrad:
Dåliga/slitna däck måste påverka mycket, absolut (oavsett slang eller tl). Men känns som en separat tråd om vi ska börja spekulera i hur mycket punkteringsrisken påverkas av om man kör med slitna däck men finns kanske data även för det.

Edit: stavning

Senast ändrad:

Slutsatser:

Nonsens.

Ok, det här med brist på respekt var fjantigt formulerat, jag ger dig det, du blev verkligen upprörd, sorry. Faktum kvarstår, tekniken för att minska ner punkteringar under tex lvg gruppcykling finns här nu, den är inte särskilt komplicerad och den fungerar om än inte 100% åtminstone klart bättre än slang. Har ändå cyklat en hel del mil senaste åren i grupp på landsväg (inte med proffs som dig dock) och har som jag skrev inte varit med om en enda TL punka i gruppcykling som lett till stopp ännu men många slang-punkor. Snittet för punkor i "hyfsat" stora grupper är jag lite osäker på ? men ca 1 st punka / distansrunda tror jag.
gillar slanglöst och skulle inte köpa ny cykel utan möjligheten. tekniken ser jag som enkel och rättfram.

men kräver för tryggt undvikande av faktiskt rätt farlig burp mestadels utbyte läs kassation av äldre fälg. med äldre menas mer än några rätt få år.

och för sällananvändning märks jobbet och underhållet med gucka relativt mer.

sen iom att traditionen med alltför hårt pumpade däck är bruten har risken att vassa föremål tar sig in minskat automagiskt.

kör med landsvägscykeln och med gott samvete vidare med slang.

så länge.

Körde du inte i Italien igår? :ROFLMAO:
Till mitt lilla försvar har jag aldrig hävdat att tl är något hundraprocentigt, syftar enbart på mina egna erfarenheter som cyklist senaste ca tre åren...

Kommentaren från @kais01 är så klart relevant också, kan säkert finnas äldre fälgar som inte är lämpade eller säkra för tl installationer, absolut.

Nu tror jag att jag låter er experter/rutinerade rävar fortsätta debattera här samt såga mig. ? ?

Dåliga/slitna däck måste påverka mycket, absolut (oavsett slang eller tl). Men känns som en separat tråd om vi ska börja spelulera i hur mycket punkteringsrisken påverkas av om man kör med slitna däck men finns kanske data även för det.
En gång stack jag ut på en 60-milare på halvsonkiga gp4000, 4 punkor?. Förra säsongen hade jag tillräckligt med sura punkor för att vilja plocka fram TL-kittet.

Känslan i cykeln är helt annorlunda med TL, jmft slang, mjukare gång och livligare. Bara det!?

Byt däck och hör sen :cool:
Att köra med slitna/åldrade däck, är ett säkert sätt att få punka oberoende slang/korv/TL-vätska.
Cyklar du i grupp är det dålig respekt för kompisarna, med gamla däck.
Kört lvg/tempo/vintercykling i +30 år, får nästan aldrig punka, de gånger det har hänt, så har däcken varit på sista versen.

Allt med TL låter så fantastiskt och glamoröst. Man glider fram som på moln. Punkastopp är ett minne blott. Vädret blir finare och mjällen försvinner.
Men att behöva pumpa däcken inför varje tur känns inte så lockande. Jag pumpar bara när jag byter däck. Allt annat känns som ett steg bakåt.

Allt med TL låter så fantastiskt och glamoröst. Man glider fram som på moln. Punkastopp är ett minne blott. Vädret blir finare och mjällen försvinner.
Men att behöva pumpa däcken inför varje tur känns inte så lockande. Jag pumpar bara när jag byter däck. Allt annat känns som ett steg bakåt.

Då har du tjocka slang. Lvgcykeln är enda cykeln med slang där jag behöver pump däcken inför (nästan) varje tur.

En gång stack jag ut på en 60-milare på halvsonkiga gp4000, 4 punkor?. Förra säsongen hade jag tillräckligt med sura punkor för att vilja plocka fram TL-kittet.

Känslan i cykeln är helt annorlunda med TL, jmft slang, mjukare gång och livligare. Bara det!?

Jag har varit nöjd hittills dessa ca 3 åren men matat på med en del frågor till TL kungen @Manurhin2

Problemen för mig har varit vid monteringen, att få däcken att sätta sig under några tillfällen. Någon enstaka gång strul för racern (i samband med omläggning/överdriven rengöring inför säsongen förra året) men lite mer bråk med slappare grusdäck. För tillfället kör jag enbart tl för mina båda racers, inte för pendlaren/grushojen men ska försöka skärpa mig och fixa tl för den igen också. För smidigare installation har jag funderat lite på att köpa en ny airshot variant alternativt eventuellt tryckluft (men lite tveksamt...).

Jag visste att jag skulle straffas efter mina raljerande inlägg i går kväll och mycket riktigt fick jag punka på pendlaren i morse efter ca 1,5 km (första gången på ca 2 år) ett misslyckat akrobatiskt hopp över en trottoarkant (vad f-n tror jag som snart 54 åring), dock ej tl på den som sagt. ?

Senast ändrad:
Slanglöst på landsväg bygger på att man har 28 eller ännu hellre 30 - 32 mm breda däck så däcktrycken är låga, då funkar tätningsvätskan bättre och allt blir mycket enklare. Slanglöst med 25 mm och 6 bar är nog inte en bra idé.

Och har man då en cykel från förr i tiden som jag själv där man just i pass får in 25 mm breda däck då är det nog bäst fortsätta med slang.

Jag kör TL på alla typer av cyklar utom pendlaren (kör sällan långa sträckor och slang underlättar däckbytet mellan säsongerna).

Visst är det ofta lite besvärligt vid monteringen med slanglöst, men jag resonerar som så att det är bättre att ha ett planerat besvär i hemmets lugna vrå än ett opåkallat och alltid ovälkommet besvär i form av slangpunka under tur.

Jag kör TL på alla typer av cyklar utom pendlaren (kör sällan långa sträckor och slang underlättar däckbytet mellan säsongerna).

Visst är det ofta lite besvärligt vid monteringen med slanglöst, men jag resonerar som så att det är bättre att ha ett planerat besvär i hemmets lugna vrå än ett opåkallat och alltid ovälkommet besvär i form av slangpunka under tur.
Jag byter slanglöst mellan säsongerna på gruscykeln, och kan intyga att det inte är fantastiskt. När ett däck väl är nedkladdat med tätningsvätska så blir det dels svårare få på och svårare att sluta tätt. Så ibland måste man hålla på och pilla bort gammal tätningsvätska från fälg och däck och det är lagom roligt. Det brukar gå hyfsat och med tryckluft hemma i garaget så är det acceptabelt.

Men ändå igår var däcket helt plötsligt helt platt, trots att det hållit luften rätt bra över en vecka innan. Det är inte ovanligt att i samband mellan säsongsbyte så tar det några cykelturer innan tätningsvätskan hittat åt och förstärkt alla svagheter som blivit efter däckbytena.

Det är också ganska stor risk att man fuckar upp fälgtejpen med frekvent byte av däck, och pysläckage genom fälgtejp är inte roligt för det brukar tätningsvätskan vara dålig på att täta till. Så fort jag skaffar kolfiberhjul ska jag ha fälgar utan ekerhål och därmed utan fälgtejp. Jag gör hellre ekerbyten krångliga än behöva tjorva med poltergeizt-läckage relaterat till småskadad fälgtejp.

Jag byter slanglöst mellan säsongerna på gruscykeln, och kan intyga att det inte är fantastiskt. När ett däck väl är nedkladdat med tätningsvätska så blir det dels svårare få på och svårare att sluta tätt. Så ibland måste man hålla på och pilla bort gammal tätningsvätska från fälg och däck och det är lagom roligt. Det brukar gå hyfsat och med tryckluft hemma i garaget så är det acceptabelt.

Men ändå igår var däcket helt plötsligt helt platt, trots att det hållit luften rätt bra över en vecka innan. Det är inte ovanligt att i samband mellan säsongsbyte så tar det några cykelturer innan tätningsvätskan hittat åt och förstärkt alla svagheter som blivit efter däckbytena.

Det är också ganska stor risk att man fuckar upp fälgtejpen med frekvent byte av däck, och pysläckage genom fälgtejp är inte roligt för det brukar tätningsvätskan vara dålig på att täta till. Så fort jag skaffar kolfiberhjul ska jag ha fälgar utan ekerhål och därmed utan fälgtejp. Jag gör hellre ekerbyten krångliga än behöva tjorva med poltergeizt-läckage relaterat till småskadad fälgtejp.

Tjena!

På min egna cykel så fyller jag bara på vätska så slipper jag just dom problemen. Men är ganska snål och kör typ halva mängden så det blir ingen större viktbestraffning av att bara fylla på. Efter tre gånger brukar det ändå vara dags att byta däck och då är det ju bara fälgen som behöver rengöras.

Tjena!

På min egna cykel så fyller jag bara på vätska så slipper jag just dom problemen. Men är ganska snål och kör typ halva mängden så det blir ingen större viktbestraffning av att bara fylla på. Efter tre gånger brukar det ändå vara dags att byta däck och då är det ju bara fälgen som behöver rengöras.
Jo, men plötsligt är det vinter och så ska man ha dubbdäck. Jag är för fattig för att ha separata vinter- och sommarhjul så jag byter däck på fälgarna varje halvår... inte idealt, men det går om man är lite tålmodig och inte går i taket om det jävlas lite vid byten eller händer nån plotergeizt-grej nån vecka efter bytet. Ser det också som bra övning att hålla däckbytesfärdigheten hyfsat fräsch ifall det händer nåt skit på en långtur. Det är flera säsonger sen det tjorvade så mycket att jag faktiskt var tvungen ta av ett däck och peta i en slang ute i fält, men det kan hända.

(Separata hjul är nog inte heller idealt om de står oanvända ett halvår har man en torrklump i botten av däcket. Har man tätningsvätska i hjulet bör det användas hyfsat regelbundet.)

Men helt klart är det ideala användningsfallet för slanglöst att man aldrig byter däck förrän det är slut. Hjul utan fälgtejp, och lite bredare däck så man kan ha lägre däcktryck hjälper också att förbättra upplevelsen, även om vissa faktiskt verkar ha bra upplevelse med så smalt som 25 mm. Jag körde 25 mm slanglöst ett tag, men kör nu latexslang som förr i tiden på landsvägscykeln. Om jag nånsin byter till en modern lvg med riktigt breda däck och fälgar blir det nog slanglöst igen.

Jag har varit nöjd hittills dessa ca 3 åren men matat på med en del frågor till TL kungen @Manurhin2

Problemen för mig har varit vid monteringen, att få däcken att sätta sig under några tillfällen. Någon enstaka gång strul för racern (i samband med omläggning/överdriven rengöring inför säsongen förra året) men lite mer bråk med slappare grusdäck. För tillfället kör jag enbart tl för mina båda racers, inte för pendlaren/grushojen men ska försöka skärpa mig och fixa tl för den igen också. För smidigare installation har jag funderat lite på att köpa en ny airshot variant alternativt eventuellt tryckluft (men lite tveksamt...).

Jag visste att jag skulle straffas efter mina raljerande inlägg i går kväll och mycket riktigt fick jag punka på pendlaren i morse efter ca 1,5 km (första gången på ca 2 år) ett misslyckat akrobatiskt hopp över en trottoarkant (vad f-n tror jag som snart 54 åring), dock ej tl på den som sagt. ?
Skyll dig själv slangtönt!

Nu ger jag snart upp.
Skulle ta in cykeln efter tvätt. Platt bakdäck. Vid pumpning pyser det ur ventilhålet runt ventilen. Verkar som tejpningen har gett sig. Något blev väl fel där.

Orkar knappt öppna paketet igen.

Slutsatser:

Brist på respekt? Vissa kanske inte har råd eller vill byta ut fullt fungerande hjul
bara för att försöka visa mer respekt genom att köra TL, miljöaspekten av det känns också rätt sunkig. Dummaste jag hört...

Tejpen hade spruckit över några nippelhål. De är knappt 10 mm över så lätt att den spricker där.

Gjorde ett test med en bit gorillatejp men osäker på om den bär över hålen.

Ni som kör TL med stora hål för nipplarna, vad för tejp kör ni?

Jag kanske missförstår, men ändå;
På vilket sätt påverkar fäljtejpen det du kallar upplevelsen?
Jag tycker att den skadas ofta så det kan bli luftläckage när man tar av och sätter på däcken, pga tätningsvätskan har en tendens att limma ihop däcket med fälgtejpen, och bara allmänt friktion mellan däck och tejp i samband med att man tar ur och sätter i däcket. Med slang så är det inte så noga om fälgtejpen är perfekt lufttät, men med slanglöst kan det bli jobbiga pysläckor när fälgtejpen är skadad.

Jag har tejpat om mina däck några gånger, och felmarginalerna är mycket mindre med slanglöst, man får inte ha det minsta veck i tejpen där luft kan krypa in. Det kan funka ändå, eller så får man ett sånt där irriterande hjul som håller luften sämre än latexslang.

Om man nästan aldrig byter däck är det ett mindre problem, men jag byter som sagt två gånger per år vid säsongsbyte, och så nån extra gång då det är dags för nya däck. Så därför tycker jag det är trevligare att slippa tejpen om man kör slanglöst. Jag har två såna hjulpar, men ironiskt nog kör jag med slang i dem...

Jag har ingen egen erfarenhet av att täta rajserdäck med tillhörande tryck med vanlig gucka. Har varit med om ett par tillfällen när fellow cyklister har rullat i ett moln av latex. Hur snabbt brukar det täta eller sprutar det till trycket medger tätning?
Det här testet visar ganska bra hur fort olika vätskor tätar

Det här testet visar ganska bra hur fort olika vätskor tätar

Det där säger dock inte ett skvatt om vad som händer om man samtidigt cyklar, alltså skrynklar däcket medan det ska täta. Min erfarenhet är att bara ytterst små hål kan tätas med endast gucka (oavsett sort). Annars rivs de upp på nolltid igen.

Ni som kör TL med stora hål för nipplarna, vad för tejp kör ni?
Glöm inte att trycket lär spela stor roll. Nåt som funkar i skogen med 1-2 bar kanske inte alls håller för LVG-tryck.

Jag skulle inte chansa på Gorillatejp för LVG. Det blir otäckt djupa "gropar" i tejpen redan vid lågt tryck. Dessutom bygger den skapligt mycket tjocklek, vilket kan vara en nackdel (eller fördel) beroende på kombo av däck och fälg.
Schwalbe gör jäkligt fin fälgtejp som sitter bra och är ganska lätt att applicera. Stans är ju "standard" men lite bökigare och har lite sämre klister. Inte helt lätt att få perfekt slätt.

Tillbaka
Topp