Är tubeless historia för landsväg?

Risken är att tätningsguckan sprider sig från fälgarna till ramen när de är fulla. Tillslut är ramen full och sakta men säkert sipprar ut från sadelstolpen upp i skithålet och fyller hela kroppen med tätningsgucka! Där har nu MARDRÖMMEN!
Kan det verkligen bli så??? Jag som oftast cyklar utan blöja också. Nu är det jag som går ner i garaget och monterar slang.

Det tror jag inte på, men jag blir gärna överbevisad
Jag har iofs ännu inte byggt några hjul utan genomgående ekerhål, men jag blir antagligen "tvungen" förr eller senare...

Du får gärna tro hur du vill.
Det tog väl 1 timme per hjul istället för 30 minuter att sätta ihop dem.
Sen tar det mig 75 timmar ungefär att få de raka, så på det stora hela så var den inledande extra halvtimmen väldigt marginel.

Risken är att tätningsguckan sprider sig från fälgarna till ramen när de är fulla. Tillslut är ramen full och sakta men säkert sipprar ut från sadelstolpen upp i skithålet och fyller hela kroppen med tätningsgucka! Där har nu MARDRÖMMEN!
OT: Låter som en historia från Kapten Stofil. Jag tror Kapten Stofil kör på tubdäck av just denna anledning - och det gör han i så fall helt rätt i. Det ödet önskar man inte sin värsta fiende.

Senast ändrad:
Tack

Men hur gjorde du för att få nipplarna på rätt plats?
Järnskruv i nippeln som du drog från ventilhålet till rätt nippelhål med en magnet,
eller?
För mig skulle ett sådant pyssel gissningsvis ta en hel del mer än 30 min xtra

Tog en bit murarsnöre, en bit med något magnetiskt längst fram (kommer inte ihåg vad det var) som jag drog med en magnet. Trädde på en nippel, knöt en knut och drog igenom tillbaka, säkrade med en lös eker. Ha en längre bit snöre så backar man enkelt tillbaka. Sen lossade jag en eker i taget och flätade in navet.

Edit: det var en bit avklippt synål helt enkelt.
DSC_0855~2.JPG

Senast ändrad:
+1
Borde egentligen kontrollera status på guckan nu efter ett par/tre år. Tar det sen.
Tyckte det lät oansvarigt, så flyttade över casten av dagens giro-etapp från TV-rummet till garaget och tog tag i saken. Släppte ut luften och tryckte in däckskanterna till centrum på fälgen innan jag krängde av ena däcksidan. Däcket var i stort sätt torrt på insidan, med en tunn film av latex. Pumpade upp igen med golvpumpen tills det poppade, släppte ut luften och skruvade ur ventilkäglan. Därefter trattade jag i 50 ml ny vätska, skruvade tillbaka ventilkäglan, pumpade upp och skakade hjulet i alla riktningar. Hoppas nu på ett par års brukande till utan incidenter.
(Ja, jag cyklar inte så många hundra mil landsväg om året längre.)

Alltså, stäng tråden.
Dom som fattar dom fattar, motståndarna kan lalla runt på sina fälgbromsade cyklar och gnälla.

Tjena!

Jag kommer fortsätta lalla runt på min krullstyrecykel med fälgbromsar och 42 mm däck med slang i.
Har inte fått en punktering på den, där tublessvätska hade hjälpt, sen jag köpte den för 12 år sedan. Enda gången så skar en sten upp närmare 20 cm av däcksidan. Som tur var 800 meter hemifrån.

Tjena!

Jag kommer fortsätta lalla runt på min krullstyrecykel med fälgbromsar och 42 mm däck med slang i.
Har inte fått en punktering på den, där tublessvätska hade hjälpt, sen jag köpte den för 12 år sedan. Enda gången så skar en sten upp närmare 20 cm av däcksidan. Som tur var 800 meter hemifrån.
Det är för mycket siffror i ditt inlägg. Jag blandade ihop allt och fattade ingenting.

Tjena!

Lalla på?

Äsch det är bara roligt att elda på lite. Folk blir så upprörda! TL har absolut många fördelar. Mtbn och andra cyklar i stället har eller har haft slanglöst. Nästa pendlarhoj som jag bygger kommer ha tätvätska.

Tror man vill köra TL när man:
Cyklar i skogen
Cyklar i snabbgrupp
Tävlar
Inte byter däck ofta
håller sig inom ramarna för standarder
IMG_7837.jpeg

Äsch det är bara roligt att elda på lite. Folk blir så upprörda! TL har absolut många fördelar. Mtbn och andra cyklar i stället har eller har haft slanglöst. Nästa pendlarhoj som jag bygger kommer ha tätvätska.

Tror man vill köra TL när man:
Cyklar i skogen
Cyklar i snabbgrupp
Tävlar
Inte byter däck ofta
håller sig inom ramarna för standarder
Visa bilaga 698326
Blir så irriterad på folk som inte kan skilja på däck, fälg och hjul.
Det är däcken som är vikbara, inte hjulen eller fälgen. ?

Men att behöva pumpa däcken inför varje tur känns inte så lockande. Jag pumpar bara när jag byter däck. Allt annat känns som ett steg bakåt.
Hur ofta det behöver pumpas beror nog på hur ofta man cyklar , om det bara är när man byter däck torde det rimligen inte cyklas mer än två ggr per år.

Igår morse mätte jag fram och bak (28/30 mm GP5000S TR) till 60 PSI. Idag, 36 h senare, var de 58 PSI. Skulle tippa på att jag pumpar typ en gång i veckan för pendling och toppar upp extra om det ska ut och cyklas lite längre

PSI?
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?
Typ 414kPa till 399kPa.
För vi kan väl inte använda bar då det är pascal som är SI-enheten.
Trots det gillar du att använda bar.
Man ska inte kasta sten i glashus. ?

Senast ändrad:
PSI?
Vad betyder det i en användbar enhet för oss i den majoritet av världen som har varit metrisk sedan över 230 år?
Enkelt, trycket sjönk till 29/30-delar av föregående tryck på 36-timmar. Klarar du inte av att hantera en miniräknare så betyder det att trycket sjönk med lite mer än 3% på ett och ett halvt dygn.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp