Du glömde det viktigaste - man har ett liv utanför cyklingen => talar för slang. Talar även för modern kedleolja. Samt talar för elväxlar (är väl den enda nymodighet inom cyklingen de ca 20 år som jag hållit på som gått åt rätt håll, dvs minskad tid som läggs på mek och underhåll).
Det handlar om lägre krav på kunskap, inte nödvändigtvis längre tidsåtgång. Även det är förstås ett värde. Är man inte intresserad av cykelmek så är det inte så roligt tvingas lära sig en massa om det. Jag har cykelmek som en av mina hobbies (gillar göra nåt med händerna, då mitt professionella liv är framför datorskärmen), men skulle tro att jag bränt mer tid på happyride-forumet än på att meka cykel ändå.
Men det ska inte ses som det normala att meka sin egen cykel, man ska lägga ut det på cykelverkstan vilket nog de flesta gör, och då spelar det ingen roll. Här på happyride är det överrepresentation av hobbymekare.
Slanglöst när man har en rutin tar inte mycket tid. Det är fler grejer att hålla reda på, och fler poltergeizt-grejer som kan hända. Det är poltergeizt-grejer, typ läckage i fälgtejp och sånt där som kan ta tid, särskilt om man är oerfaren och inte vet vad läckan beror på.
Mekaniska växlar i en geggig cyclocross-miljö tar nog mer tid än elväxlar, men fullängdshöljen hjälper, sen jag bytte till fullängd på min grushoj så kör jag samma vajer i flera år. För en finväderscyklist på landsväg tar mekaniska växlar försumbar tid. Väldigt lite underhåll, och långt mellan gångerna. Elväxlar har bättre prestanda, särskilt vid växling under kraft, och kräver mindre skicklighet i hanteringen av växelreglagen. Så det har sänkt kravet på kunskap och ökat prestandan, men spara tid, nja.