Är tubeless historia för landsväg?

Våga inte ifrågasätta TL. Några tycker att det är smidigare i vardagen, då måste ju såklart alla tycka det. Oavsett om det är cykeldäck eller skottkärran man pratar om ?
Ooh, svär jag i kyrkan nu när jag avslöjar att jag slangkonverterade ett punkterat TL-skottkärrehjul för ett par år sedan?

Du glömde det viktigaste - man har ett liv utanför cyklingen => talar för slang. Talar även för modern kedleolja. Samt talar för elväxlar (är väl den enda nymodighet inom cyklingen de ca 20 år som jag hållit på som gått åt rätt håll, dvs minskad tid som läggs på mek och underhåll).
Elväxlar?! Det är väl funkis, men det finns inget som ger sån tillfredställelse som när man dunkar i nästa växel med ett mekaniskt sram double-tap reglage! ?

Förutom skämtsamma påhopp och överdrifter från respektive sida känns det som att man får en ganska bra bild av för- och nackdelar med slanglöst om man ögnar igenom den här tråden.

Men jag blir fundersam över alla anekdoter om folk som hittar vassa föremål i sina TL-däck, där de tätats av vätskan men "garanterat" hade orsakat punktering på däck med slang. Kan det kanske finnas situationer där vassa föremål kommit in djupt nog för att klämma fram vätska men inte djupt nog för att punktera en slang ifall man hade haft det i? Jag har hittills inte punkat på mina senaste GP5000 med slang men däremot petat ut vassa småstenar som borrat sig in i däcket ett par gånger.

Den här tråden är för övrigt ett bra exempel på kognitiv dissonans. Exempelvis:
-Ständiga försök att rationalisera det val man gjort.
-Att känna obehag inför sociala påtryckningar som inte är i linje med sina egna värderingar.
-Oförmåga att ta åt sig information som strider mot vad man själv tycker.

Många skulle nog behöva psykologhjälp med slang/tubelessvalet. ?

En ständigt återkommande halvtrist beteende i den här typen diskussioner är att sektmedlemmarna jämför fördelarna hos det man själv gillar med nackdelarna hos det man inte gillar. Det blir då enklare att rättfärdiga sitt eget val. Sen att just det valet inte är det rätta eller bästa för andra är helt omöjligt att förstå eller acceptera.

Vadå besvär?
Köra i en ansjovis om vätskan mot förmodan inte tätar, vilket hänt mig två ggr på 4 år på två olika cyklar - tar någon minut och man slipper hålla på att plocka av hjul, kränga av däck, plocka ur slang och sedan vice versa. Samt skita ner sig duktigt med lite otur. Nog fan syns det på däcken att vätskan tätat otaliga småhål, i synnerhet på mtbn.
Tacka vet jag slanglöst och så blir det även på den enda cykel jag har med slang när rätta hjulen dyker upp på K&S.
Vad är "ansjovis"?

Förutom skämtsamma påhopp och överdrifter från respektive sida känns det som att man får en ganska bra bild av för- och nackdelar med slanglöst om man ögnar igenom den här tråden.

Men jag blir fundersam över alla anekdoter om folk som hittar vassa föremål i sina TL-däck, där de tätats av vätskan men "garanterat" hade orsakat punktering på däck med slang. Kan det kanske finnas situationer där vassa föremål kommit in djupt nog för att klämma fram vätska men inte djupt nog för att punktera en slang ifall man hade haft det i? Jag har hittills inte punkat på mina senaste GP5000 med slang men däremot petat ut vassa småstenar som borrat sig in i däcket ett par gånger.
Jag hann prick 3 km med alldeles nya GP5000 och slang innan första lilla flintapunka uppenbarade sig.
Sug på den du ?

Jag har fortf inte fått svar på om vätskan och/eller ansjovisen/salamin/kebaben/pölsan fixar en uppskuren däcksida?
Typ en sån punka som man måste lägga en sedel eller en däckbit emellan däck och slang när man fixar punkan traditionellt.

Den här tråden ställer ju till det för mig; jag har aldrig funderat över konsekvensen av att med clincher och slang punktera framhjulet i lite rejälare utförslöpor. Någon som råkat ut för det, och kan skrämma upp mig ytterligare om hur illa det kan gå? Om man inte dör av lite extra vikt kanske man som motionär ska köra slang med lite gucka i, vi pratar väl om 40-50 gram extra bara?

Förövrigt snappade jag upp kommentarer runt girot med rykten om att en del känner sig påtvingade att använda TL, vilket (om det är sant) får en att fundera om vad dessa herrars tveksamhet grundar sig i.

Jag har fortf inte fått svar på om vätskan och/eller ansjovisen/salamin/kebaben/pölsan fixar en uppskuren däcksida?
Typ en sån punka som man måste lägga en sedel eller en däckbit emellan däck och slang när man fixar punkan traditionellt.
Nej, det kommer den inte att göra. Då får man lappa däcket från insidan och köra vidare, med eller utan slang beroende på hur väl man lyckas laga däcket. En sån punktering har jag för övrigt aldrig fått med slang heller.

Det klarar den inte. I det fallet skulle jag lägga i en sedel och montera min medhavda slang. Jag har inget TL-lagningskitt utan kör med extraslang. Antar att det kommer bli kladdigt och jäkligt den dagen jag tvingas byta.

Den här tråden ställer ju till det för mig; jag har aldrig funderat över konsekvensen av att med clincher och slang punktera framhjulet i lite rejälare utförslöpor. Någon som råkat ut för det, och kan skrämma upp mig ytterligare om hur illa det kan gå? Om man inte dör av lite extra vikt kanske man som motionär ska köra slang med lite gucka i, vi pratar väl om 40-50 gram extra bara?

Förövrigt snappade jag upp kommentarer runt girot med rykten om att en del känner sig påtvingade att använda TL, vilket (om det är sant) får en att fundera om vad dessa herrars tveksamhet grundar sig i.

Tjena!

Är man nervös för det så kör man tubdäck, det är det som fungerar bäst vid en sådan situation för däcket kränger inte av fälgen. Om det är rätt limmat/tejpat, nån som kommer ihåg min vurpa vid Happys grillfest i Handen? @bigmollo t.ex? Eller minns du bara flaska med Penfolds jag råkade ha i ryggan?

Det klarar den inte. I det fallet skulle jag lägga i en sedel och montera min medhavda slang. Jag har inget TL-lagningskitt utan kör med extraslang. Antar att det kommer bli kladdigt och jäkligt den dagen jag tvingas byta.
Fungerar Swish i brist på kontanter?
Har skurit upp däcksidan två gånger. Båda gångerna på lömska gatstenar nere i alperna (dom blir ju aningens vassa i kanterna när dom slits ner ordentligt). Efter första gången tänkte jag att det aldrig mer kommer hända, efter andra gången lades en snutt silvertejp till i landsvägs-mek-kittet.

Tjena!

Är man nervös för det så kör man tubdäck, det är det som fungerar bäst vid en sådan situation för däcket kränger inte av fälgen. Om det är rätt limmat/tejpat, nån som kommer ihåg min vurpa vid Happys grillfest i Handen? @bigmollo t.ex? Eller minns du bara flaska med Penfolds jag råkade ha i ryggan?
Kanske är fördomsfull, men kontexten i ditt exempel inger viss tveksamhet om problemet bestod enbart i däckvalet?

Antar att det kommer bli kladdigt och jäkligt den dagen jag tvingas byta.

Det kan jag intyga att det är, men ändå inte överjävligt. Jag har fått göra det två gånger ute i fält med MTB. Problemet var att det fanns ett litet snake bite på däcksidan jag inte upptäckte (två gånger). Det höll normalt tätt med gucka, men vid stökig terräng gick det upp. När jag hittade felet så löste det sig fint med en salami.

Fungerar Swish i brist på kontanter?
Har skurit upp däcksidan två gånger. Båda gångerna på lömska gatstenar nere i alperna (dom blir ju aningens vassa i kanterna när dom slits ner ordentligt). Efter första gången tänkte jag att det aldrig mer kommer hända, efter andra gången lades en snutt silvertejp till i landsvägs-mek-kittet.
Några varv silvertejp på pumpen kan vara guld värt vid såna tillfällen.
Om du ska använda swish vid punkalagning så får du tänka på att du måste ha olika lösningar beroende på vilket land du är i. Vipps i Norge och Mobilepay i Danmark och Finland.

Hur funkar det med TL, sås och längre stillestånd?
Har t ex min spaniencykel som står i ett par månader mellan varven.
Värt att köra TL eller fortsätta med latex?

Nej, det kommer den inte att göra. Då får man lappa däcket från insidan och köra vidare, med eller utan slang beroende på hur väl man lyckas laga däcket. En sån punktering har jag för övrigt aldrig fått med slang heller.
Det är den enda punktering jag fått på lvg. En vass sten som studsade upp och skar ett ca 1 cm långt jack i sidan på ett GP4k tror jag det var. Slitbanan har jag aldrig punkat, den är ju tjockare och dessutom ligger det ju ett punkaskydd i.

Hur funkar det med TL, sås och längre stillestånd?
Har t ex min spaniencykel som står i ett par månader mellan varven.
Värt att köra TL eller fortsätta med latex?
IMHO alldeles utmärkt. Min TL landsvägscykel hänger på sin krok o vilar upp sig över vintern, sen åker den ner när bina börjar surra och cyklar vidare ut i det blå.
Jag är lat och kollar inte ens tätvätskans väl och ve men det kan man ju om man är lagd åt det kontrollerande hållet.
Detsamma kan jag säga om vintercykelhjulen fast tvärtom.
(Edit; nån gång om året kollar jag förstås, om det går att suga upp vätska i sprutan är det OK, annars häller jag i lite. Vid däckbyte ger det sig själv)

Senast ändrad:
Du glömde det viktigaste - man har ett liv utanför cyklingen => talar för slang. Talar även för modern kedleolja. Samt talar för elväxlar (är väl den enda nymodighet inom cyklingen de ca 20 år som jag hållit på som gått åt rätt håll, dvs minskad tid som läggs på mek och underhåll).
+GPSer för att smidigare hitta och följa rutter => mer cykling och mindre kartläsning.

1715529411742.png

Ingen som har kommentarer till min fundering på att slänga i gucka i slangen på lvg?
Hur mycket slänger ni i när ni kör TL landsvägshjul?

Ingen som har kommentarer till min fundering på att slänga i gucka i slangen på lvg?
Sådana slangar går att köpa färdiga.
Även från Specialized

Hur mycket slänger ni i när ni kör TL landsvägshjul?
Vi slänger ingenting. Vi fyller. Med 30-50 cc för lvgdäck.
Iofs har ju Vittoria med flera i decennier såld små kanistrar med trycksatt tätningsvätska, gucka och luft i ett, att användas för punkade tubdäck. Funkar även med vanlig slang och kanske t.o.m. slanglöst ?

Vi slänger ingenting. Vi fyller. Med 30-50 cc för lvgdäck.
Iofs har ju Vittoria med flera i decennier såld små kanistrar med trycksatt tätningsvätska, gucka och luft i ett, att användas för punkade tubdäck. Funkar även med vanlig slang och kanske t.o.m. slanglöst ?
Jag slänger i vätska på skogs-hojen, men det kräver viss träning och är inte för vem som helst. Ninja-skills för däckkrängare.

Vittorias burkar har jag faktiskt använt under en period när jag körde med Michelins kanttråds-däck som var helvetiska att kränga på. Lyckades punka en gång under den perioden, och det fungerade utan problem. (Även om jag bytte slang hemma eftersom jag inte litade på klägget över tid.)

Det handlar om lägre krav på kunskap, inte nödvändigtvis längre tidsåtgång. Även det är förstås ett värde. Är man inte intresserad av cykelmek så är det inte så roligt tvingas lära sig en massa om det. Jag har cykelmek som en av mina hobbies (gillar göra nåt med händerna, då mitt professionella liv är framför datorskärmen), men skulle tro att jag bränt mer tid på happyride-forumet än på att meka cykel ändå.

Men det ska inte ses som det normala att meka sin egen cykel, man ska lägga ut det på cykelverkstan vilket nog de flesta gör, och då spelar det ingen roll. Här på happyride är det överrepresentation av hobbymekare.

Slanglöst när man har en rutin tar inte mycket tid. Det är fler grejer att hålla reda på, och fler poltergeizt-grejer som kan hända. Det är poltergeizt-grejer, typ läckage i fälgtejp och sånt där som kan ta tid, särskilt om man är oerfaren och inte vet vad läckan beror på.

Mekaniska växlar i en geggig cyclocross-miljö tar nog mer tid än elväxlar, men fullängdshöljen hjälper, sen jag bytte till fullängd på min grushoj så kör jag samma vajer i flera år. För en finväderscyklist på landsväg tar mekaniska växlar försumbar tid. Väldigt lite underhåll, och långt mellan gångerna. Elväxlar har bättre prestanda, särskilt vid växling under kraft, och kräver mindre skicklighet i hanteringen av växelreglagen. Så det har sänkt kravet på kunskap och ökat prestandan, men spara tid, nja.

Hemma efter en tur på däck med slang. Bytte bakdäck strax innan, helt smärtfritt, inga kladdiga vätskor, inget som behövde ”poppa”. Rullade lätt som en fjäder, ingen punka, behövde inte pumpa framdäcket trots ett halvårs stillastående cykel.

Om vi ska använda oss av anekdotisk bevisföring då, alltså.

Kanske är fördomsfull, men kontexten i ditt exempel inger viss tveksamhet om problemet bestod enbart i däckvalet?

Tjena!

Det var på väg till grillningen. På väg därifrån var det nog tur att jag inte kunde cykla.
Framdäckets lim hade torkat ut för många år sedan. Hög fart ner i denna snurran och mer eller mindre olimmat däck var en dålig kombo.

Screenshot_20240512_193801_Maps.jpg

Den här tråden är för övrigt ett bra exempel på kognitiv dissonans. Exempelvis:
-Ständiga försök att rationalisera det val man gjort.
-Att känna obehag inför sociala påtryckningar som inte är i linje med sina egna värderingar.
-Oförmåga att ta åt sig information som strider mot vad man själv tycker.

Många skulle nog behöva psykologhjälp med slang/tubelessvalet. ?
Det bästa och samtidigt det roligaste jag läst på forumet. Tack för den sanningen!

Tillbaka
Topp