Earlslick
Aktiv medlem
Är tubeless historia för landsväg?
Den visar ju inte SI-enheten för tryck. ?Vilken del av mätaren är det?
![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den visar ju inte SI-enheten för tryck. ?Vilken del av mätaren är det?
![]()
Bara att tömma ur o göra om....Jag pumpar mina slangar till PSI. ?
Jag kanske missförstår. Jag cykelpendlar och nöjescyklar på samma cykel och antalet pumptillfällen på ett år kan nog räknas på ena handens fingrar. Att pumpa en gång i veckan eller oftare vore ohållbart för mig.Hur ofta det behöver pumpas beror nog på hur ofta man cyklar , om det bara är när man byter däck torde det rimligen inte cyklas mer än två ggr per år.
Igår morse mätte jag fram och bak (28/30 mm GP5000S TR) till 60 PSI. Idag, 36 h senare, var de 58 PSI. Skulle tippa på att jag pumpar typ en gång i veckan för pendling och toppar upp extra om det ska ut och cyklas lite längre
Oj, du måste vara sjukt busy. Tar väl max en minut per gång.Att pumpa en gång i veckan eller oftare vore ohållbart för mig.
Tar kortare tid att pumpa och kontrollera än att inse efter några meter att man har för lite luft......Oj, du måste vara sjukt busy. Tar väl max en minut per gång.
Du kanske ska prioritera om ditt liv innan du får en infarkt.Jag kanske missförstår. Jag cykelpendlar och nöjescyklar på samma cykel och antalet pumptillfällen på ett år kan nog räknas på ena handens fingrar. Att pumpa en gång i veckan eller oftare vore ohållbart för mig.
Kanske svårt att göra jämförelse med ett bildäck. Skulle dock sticka ut näsa det inte finns något dåligt med tubeless, problem bygger mest på handhavandefel. Har man tejpat fälgen rätt så tar det inte längre tid att montera tubeless än däck+slang. Vätskans är inte heller speciellt kladdig om man gör rätt. Dock är jag jäkligt glad över att slippa stå i diket eller i skogen och byta slang efter punktering.Tack för all omtanke men det är inte tid som är problemet. Det är en kombination av att jag definitivt skulle glömma det och att det finns en alternativ lösning där jag slipper pumpa i tid och otid.
Kan någon förklara varför TL på cykel är så dåligt? Man pumpar ju inte bilens däck särskillt ofta till exempel.
Det dåliga är ju just att det krävs en jävla massa jobb. Vi kan vända på frågan då - om man som jag och många fler, ytterst sällan får punktering, vad är det som är så bra med tubeless?Kanske svårt att göra jämförelse med ett bildäck. Skulle dock sticka ut näsa det inte finns något dåligt med tubeless, problem bygger mest på handhavandefel. Har man tejpat fälgen rätt så tar det inte längre tid att montera tubeless än däck+slang. Vätskans är inte heller speciellt kladdig om man gör rätt. Dock är jag jäkligt glad över att slippa stå i diket eller i skogen och byta slang efter punktering.
Det är inte ens jobbigt att byta slang. De två gånger (de senaste tre åren) jag fått punktering har det varit krångligare att pumpa däcket med den där jävla minipumpen, än att byta slangen. ?Det dåliga är ju just att det krävs en jävla massa jobb. Vi kan vända på frågan då - om man som jag och många fler, ytterst sällan får punktering, vad är det som är så bra med tubeless?
(på lvg då, på mtb förstår jag eftersom det körs på så svampigt låga tryck att punkteringsrisken är hög)
Fast vad är det för massa jobb? Det tar ju typ samma tid att byta däck, dessutom behöver man inte oroa sig för att slangen ligger i kläm. Även om man bara får en punka under en 5års period, så är det ändå värt det istället för att stå i vägkanten och byta slang.Det dåliga är ju just att det krävs en jävla massa jobb. Vi kan vända på frågan då - om man som jag och många fler, ytterst sällan får punktering, vad är det som är så bra med tubeless?
(på lvg då, på mtb förstår jag eftersom det körs på så svampigt låga tryck att punkteringsrisken är hög)
Det finns alltså inga andra fördelar?Fast vad är det för massa jobb? Det tar ju typ samma tid att byta däck, dessutom behöver man inte oroa sig för att slangen ligger i kläm. Även om man bara får en punka under en 5års period, så är det ändå värt det istället för att stå i vägkanten och byta slang.
Slippa punka? Lägre rullmotstånd?Det finns alltså inga andra fördelar?
Förresten, om man lägger slangen i kläm är det ju handhavandefel, gör man rätt är det inget problem…
Glöm inte dödsgruset som man varje vinter på fullaste allvar sprider ut på GC-banorna. Inte sällan lika vasst som krossat glas.Bor man i en stad förstår jag inte hur man får punka så sällan som vissa påstår om man kör slang. På mina cykelbanor på väg till jobbet kan man räkna med:
Splitter från bilolyckor
Krossat glas från någon fylla kvällen innan
Diverse jox från byggarbetsplatser som ligger utspritt
Andra överraskningar
Ja faktisktGlöm inte dödsgruset som man varje vinter på fullaste allvar sprider ut på GC-banorna. Inte sällan lika vasst som krossat glas.
Allt det du nämnder har skurit sönder mina däck när jag har kört slanglöst. Det hade så klart inte hjälpt med slang heller. Slanglöst har sina fördelar, men så himla övermäktigt punkteringssäkert är det inte.Bor man i en stad förstår jag inte hur man får punka så sällan som vissa påstår om man kör slang. På mina cykelbanor på väg till jobbet kan man räkna med:
Splitter från bilolyckor
Krossat glas från någon fylla kvällen innan
Diverse jox från byggarbetsplatser som ligger utspritt
Andra överraskningar
När jag cyklar ensam så är jag inte så noga, med andra dampigt noga eftersom jag är klen.Rätt stor skillnad mellan modellerna av däck med körde 2 säsonger Bontrager R3 som läckte rätt mycket. GP5000 på samma fälg läcker nästan inget!
Men att mäta och fylla mellan passen gör men väl alltid ändå för den psykiska hälsan?
För mig är det det normala, men om det är TL som gett det resultatet förstår jag att man är lyrisk.Ytterligare en tur på kontot med perfekt rull och utan punka utan att ha pumpat innan.
NejFör mig är det det normala, men om det är TL som gett det resultatet förstår jag att man är lyrisk.
NEJ, det är alltid töntigt med slang?Just idag är det skitsamma om man kör tl eller slang. Vilket jäkla sommarväder! Det var inte en dag för sent!
NEJ, det är alltid töntigt med slang?
Hur "bra eller dåligt" man tycker TL är blir per definition en subjektiv fråga. Om man inte har intresse av att kolla / testa / optimera t..ex däckstryck vs grepp och rullmotstånd förstår jag att en mambatjock butylslang är att föredra. Men har man t.ex kört med latexslang eller tunn butyl innan tror jag inte man upplever TL som sämre givet att man inte fortsätter köra onödigt smala däck och (för) högt tryck.Kan någon förklara varför TL på cykel är så dåligt? Man pumpar ju inte bilens däck särskillt ofta till exempel.
Gucka, tejp, avfetta, pumpa ofta, däck som kan vara ett helvete att kränga på, läckor vid ekerhål.
Jag kommer in från sidan här, men tycker inte att tubeless verkar enkelt och smärtfritt direkt. Givetvis finns det olika upplevelser, men det är (efter att ha läst tråden) inte självklart att byta. Inte som att gå från ramreglage till brifters eller något annat där funktionen verkligen är överlägsen. ??![]()
Dumt av mig. Förlåt. ?Wow alltså! Som om ramväxlar vs. STI-diskussionen är avgjord.
Finns inga ”onödigt smala” däck. Alla vet att smalast däck vinner. 18 mm tub =Hur "bra eller dåligt" man tycker TL är blir per definition en subjektiv fråga. Om man inte har intresse av att kolla / testa / optimera t..ex däckstryck vs grepp och rullmotstånd förstår jag att en mambatjock butylslang är att föredra. Men har man t.ex kört med latexslang eller tunn butyl innan tror jag inte man upplever TL som sämre givet att man inte fortsätter köra onödigt smala däck och (för) högt tryck.
Och på frågan om bildäck så handlar det nog mer om lathet, man bör t..ex kontrollera och justera däckstrycket även på bil för att matcha last och medianfart för bättre grepp och lägre rullmotstånd
www.campandgoslow.com
Våga inte ifrågasätta TL. Några tycker att det är smidigare i vardagen, då måste ju såklart alla tycka det. Oavsett om det är cykeldäck eller skottkärran man pratar om ?Det absolut mest givande med denna tråd är de småkränkta TL-fantasterna. ?
Du glömde det viktigaste - man har ett liv utanför cyklingen => talar för slang. Talar även för modern kedleolja. Samt talar för elväxlar (är väl den enda nymodighet inom cyklingen de ca 20 år som jag hållit på som gått åt rätt håll, dvs minskad tid som läggs på mek och underhåll).Gillar man prestandaoptimera men tycker latexslang eller extremtunna TPU-slangar är för meckiga => talar för slanglöst.
Får man ofta punktering, typ att det finns törnhäckar överallt => talar för slanglöst
Cyklar man året runt på samma däck utan längre upphåll => talar för slanglöst
Kör man breda landsvägsdäck på moderna fälgar, 28 - 32 mm => talar för slanglöst
Får man nästan aldrig punka idag med slang, är inte så noga med att klämma ur de sista watten, kanske har cykeln stående oanvänd i längre perioder eller byter däck på fälgarna efter säsong => talar mot slanglöst.
Har man inget bra ställe att vara på för att meka cykel eller det är det värsta man vet => talar mot slanglöst.
Det är lite som om man ska fortsätta köra med gammeldags kedjeolja eller om man ska vaxkoka kedjan istället. Vaxkokning är ju med marginal bättre än kedjeolja, men all logistik runtomkring kan vara lite avskräckande.