Är tubeless historia för landsväg?

Vilken del av mätaren är det?
DDDEDC1B1BDA0F48AC3CAE7BB9CD8AE5.png
Den visar ju inte SI-enheten för tryck. ?

Hur ofta det behöver pumpas beror nog på hur ofta man cyklar , om det bara är när man byter däck torde det rimligen inte cyklas mer än två ggr per år.

Igår morse mätte jag fram och bak (28/30 mm GP5000S TR) till 60 PSI. Idag, 36 h senare, var de 58 PSI. Skulle tippa på att jag pumpar typ en gång i veckan för pendling och toppar upp extra om det ska ut och cyklas lite längre
Jag kanske missförstår. Jag cykelpendlar och nöjescyklar på samma cykel och antalet pumptillfällen på ett år kan nog räknas på ena handens fingrar. Att pumpa en gång i veckan eller oftare vore ohållbart för mig.

Tack för all omtanke men det är inte tid som är problemet. Det är en kombination av att jag definitivt skulle glömma det och att det finns en alternativ lösning där jag slipper pumpa i tid och otid.

Kan någon förklara varför TL på cykel är så dåligt? Man pumpar ju inte bilens däck särskillt ofta till exempel.

Det är flera variabler som gör det; tejp mot fälg, hur bra det jobbet är gjort.
Hålet i tejpen för ventilen, vissa skär, jag har vässat en gammal trasig plattmejsel till en stor nål som jag eldar tills det glöder och smälter ett hål i tejpen, en lödkolv hade varit smidigare.
Sen är det toleranser, på både däck och fälg. Vissa kombinationer håller tätt bättre än andra.
Sen är det volymen, det är inte så mycket luft i ett däck, så det behöver inte läcka ut så mycket innan man upplever det som mjukt.

Bilar har både större volym i däcken, och lägre tryck. Samt att dom inte behöver bry sig om vikten, ett bildäck är väl centimetertjockt på smalaste stället?

Om du inte bryr dig om vikten så kan du köra däck med mer punkaskydd, tjocka sidoväggar och 150ml sås.

På pendlingen är det praktiskt med TL, har flera gånger när jag bytt däck hittat vassa stenar och annat jox som trängt genom däcket men jag inte har märkt något för det självtätat.

Tack för all omtanke men det är inte tid som är problemet. Det är en kombination av att jag definitivt skulle glömma det och att det finns en alternativ lösning där jag slipper pumpa i tid och otid.

Kan någon förklara varför TL på cykel är så dåligt? Man pumpar ju inte bilens däck särskillt ofta till exempel.
Kanske svårt att göra jämförelse med ett bildäck. Skulle dock sticka ut näsa det inte finns något dåligt med tubeless, problem bygger mest på handhavandefel. Har man tejpat fälgen rätt så tar det inte längre tid att montera tubeless än däck+slang. Vätskans är inte heller speciellt kladdig om man gör rätt. Dock är jag jäkligt glad över att slippa stå i diket eller i skogen och byta slang efter punktering.

Gucka, tejp, avfetta, pumpa ofta, däck som kan vara ett helvete att kränga på, läckor vid ekerhål.

Jag kommer in från sidan här, men tycker inte att tubeless verkar enkelt och smärtfritt direkt. Givetvis finns det olika upplevelser, men det är (efter att ha läst tråden) inte självklart att byta. Inte som att gå från ramreglage till brifters eller något annat där funktionen verkligen är överlägsen. ??‍♂️

Kanske svårt att göra jämförelse med ett bildäck. Skulle dock sticka ut näsa det inte finns något dåligt med tubeless, problem bygger mest på handhavandefel. Har man tejpat fälgen rätt så tar det inte längre tid att montera tubeless än däck+slang. Vätskans är inte heller speciellt kladdig om man gör rätt. Dock är jag jäkligt glad över att slippa stå i diket eller i skogen och byta slang efter punktering.
Det dåliga är ju just att det krävs en jävla massa jobb. Vi kan vända på frågan då - om man som jag och många fler, ytterst sällan får punktering, vad är det som är så bra med tubeless?

(på lvg då, på mtb förstår jag eftersom det körs på så svampigt låga tryck att punkteringsrisken är hög)

Det dåliga är ju just att det krävs en jävla massa jobb. Vi kan vända på frågan då - om man som jag och många fler, ytterst sällan får punktering, vad är det som är så bra med tubeless?

(på lvg då, på mtb förstår jag eftersom det körs på så svampigt låga tryck att punkteringsrisken är hög)
Det är inte ens jobbigt att byta slang. De två gånger (de senaste tre åren) jag fått punktering har det varit krångligare att pumpa däcket med den där jävla minipumpen, än att byta slangen. ?

Fast vad är det för massa jobb? Det tar ju typ samma tid att byta däck, dessutom behöver man inte oroa sig för att slangen ligger i kläm. Även om man bara får en punka under en 5års period, så är det ändå värt det istället för att stå i vägkanten och byta slang.

Fast vad är det för massa jobb? Det tar ju typ samma tid att byta däck, dessutom behöver man inte oroa sig för att slangen ligger i kläm. Även om man bara får en punka under en 5års period, så är det ändå värt det istället för att stå i vägkanten och byta slang.
Det finns alltså inga andra fördelar?

Förresten, om man lägger slangen i kläm är det ju handhavandefel, gör man rätt är det inget problem…

Jag pumpar däcken på pendlaren någon gång per månad, sitter Pirelli cinturato velo däck på DT fälgar, det är inte oftare än med slang.

Lättare att kränga av/på däck utan slang och på Happy verkar det vara ett av de större problem.
Just momentet med att sprita fälgen upplever jag inte så problematiskt att jag skulle sätta upp det som en nackdel

Glömde att man slipper släpa med sig slang och däckverktyg när man är ute och cyklar. Har de senaste 5åren bara haft ett bra multiverktyg, "bacon, kedjelås och en CO2-patron i fickan. Har aldrig behöver ringa efter skjuts eller gått hem. Oavsett om jag kört racer, gravel, XC, Enduro......

Däremot har jag tappat räkningen på alla gånger jag stått och väntat på kompisar som punka sin slang.

Bor man i en stad förstår jag inte hur man får punka så sällan som vissa påstår om man kör slang. På mina cykelbanor på väg till jobbet kan man räkna med:

Splitter från bilolyckor

Krossat glas från någon fylla kvällen innan

Diverse jox från byggarbetsplatser som ligger utspritt

Andra överraskningar

Bor man i en stad förstår jag inte hur man får punka så sällan som vissa påstår om man kör slang. På mina cykelbanor på väg till jobbet kan man räkna med:

Splitter från bilolyckor

Andra överraskningar
Glöm inte dödsgruset som man varje vinter på fullaste allvar sprider ut på GC-banorna. Inte sällan lika vasst som krossat glas.

Splitter från bilolyckor

Andra överraskningar
Allt det du nämnder har skurit sönder mina däck när jag har kört slanglöst. Det hade så klart inte hjälpt med slang heller. Slanglöst har sina fördelar, men så himla övermäktigt punkteringssäkert är det inte.

Mina 50 öre: välfungerande tubeless är underbart. På MTB har det funkat utmärkt för mig i rätt många år nu med många olika hjulpar och däck. När bytet går lätt och det går att poppa även med en vanlig golvpump så finns knappt några nackdelar.

Jag har däremot senste året haft ett litet helvete med ett par för gravel, det funkar typ nästan men är sjukt svårt att poppa även med kompressor eller sån där TL-tank, tejpen läckte på ett hjul dessutom. Yttterst frustrerande men till slut funkade det. Sen fick jag en stor punka som ej tätade och nu orkar jag inte försöka igen. Summa summarum för mig: köper man nytt är det givetvis TL som gäller, men potentialen för krångel är enormt mycket större än för slang.

Rätt stor skillnad mellan modellerna av däck med körde 2 säsonger Bontrager R3 som läckte rätt mycket. GP5000 på samma fälg läcker nästan inget!

Men att mäta och fylla mellan passen gör men väl alltid ändå för den psykiska hälsan?

Rätt stor skillnad mellan modellerna av däck med körde 2 säsonger Bontrager R3 som läckte rätt mycket. GP5000 på samma fälg läcker nästan inget!

Men att mäta och fylla mellan passen gör men väl alltid ändå för den psykiska hälsan?
När jag cyklar ensam så är jag inte så noga, med andra dampigt noga eftersom jag är klen.
När man använde latexslang var man tvungen att kolla, med tubeless not so much.

perfekt uppsatt TL, med bra kombo av däck och följ och samtliga handhavanden väl genomförda är bra.
Men risken för problem är, enligt Muphys lag, hög.
Slang å andra sidan krånglar nästan aldrig men ”lider” av något sämre rull samt mer krångel vid punktering.

Jag har haft två punkteringar senaste 5 åren. En gång p.g.a. för lågt tryck till följd av läckande ventil och en gång när jag körde över en spik. Misstänker att ingen av dessa hade räddats av TL men spiken kanske hade avhjälpts lite.

Så penslar jag genom 08 på GK SS eller SMW.

Hur "bra eller dåligt" man tycker TL är blir per definition en subjektiv fråga. Om man inte har intresse av att kolla / testa / optimera t..ex däckstryck vs grepp och rullmotstånd förstår jag att en mambatjock butylslang är att föredra. Men har man t.ex kört med latexslang eller tunn butyl innan tror jag inte man upplever TL som sämre givet att man inte fortsätter köra onödigt smala däck och (för) högt tryck.

Och på frågan om bildäck så handlar det nog mer om lathet, man bör t..ex kontrollera och justera däckstrycket även på bil för att matcha last och medianfart för bättre grepp och lägre rullmotstånd

Gucka, tejp, avfetta, pumpa ofta, däck som kan vara ett helvete att kränga på, läckor vid ekerhål.

Jag kommer in från sidan här, men tycker inte att tubeless verkar enkelt och smärtfritt direkt. Givetvis finns det olika upplevelser, men det är (efter att ha läst tråden) inte självklart att byta. Inte som att gå från ramreglage till brifters eller något annat där funktionen verkligen är överlägsen. ??‍♂️

Wow alltså! Som om ramväxlar vs. STI-diskussionen är avgjord.

Hur "bra eller dåligt" man tycker TL är blir per definition en subjektiv fråga. Om man inte har intresse av att kolla / testa / optimera t..ex däckstryck vs grepp och rullmotstånd förstår jag att en mambatjock butylslang är att föredra. Men har man t.ex kört med latexslang eller tunn butyl innan tror jag inte man upplever TL som sämre givet att man inte fortsätter köra onödigt smala däck och (för) högt tryck.

Och på frågan om bildäck så handlar det nog mer om lathet, man bör t..ex kontrollera och justera däckstrycket även på bil för att matcha last och medianfart för bättre grepp och lägre rullmotstånd
Finns inga ”onödigt smala” däck. Alla vet att smalast däck vinner. 18 mm tub = ❤️.

Räknas cykelväg?
Isf ska jag rulla till Edward nu på min Canyon Commuter med tl som "aldrig" behöver pumpas och aldrig punkar.........

Gillar man prestandaoptimera men tycker latexslang eller extremtunna TPU-slangar är för meckiga => talar för slanglöst.
Får man ofta punktering, typ att det finns törnhäckar överallt => talar för slanglöst
Cyklar man året runt på samma däck utan längre upphåll => talar för slanglöst
Kör man breda landsvägsdäck på moderna fälgar, 28 - 32 mm => talar för slanglöst

Får man nästan aldrig punka idag med slang, är inte så noga med att klämma ur de sista watten, kanske har cykeln stående oanvänd i längre perioder eller byter däck på fälgarna efter säsong => talar mot slanglöst.
Har man inget bra ställe att vara på för att meka cykel eller det är det värsta man vet => talar mot slanglöst.

Det är lite som om man ska fortsätta köra med gammeldags kedjeolja eller om man ska vaxkoka kedjan istället. Vaxkokning är ju med marginal bättre än kedjeolja, men all logistik runtomkring kan vara lite avskräckande.

Gillar man prestandaoptimera men tycker latexslang eller extremtunna TPU-slangar är för meckiga => talar för slanglöst.
Får man ofta punktering, typ att det finns törnhäckar överallt => talar för slanglöst
Cyklar man året runt på samma däck utan längre upphåll => talar för slanglöst
Kör man breda landsvägsdäck på moderna fälgar, 28 - 32 mm => talar för slanglöst

Får man nästan aldrig punka idag med slang, är inte så noga med att klämma ur de sista watten, kanske har cykeln stående oanvänd i längre perioder eller byter däck på fälgarna efter säsong => talar mot slanglöst.
Har man inget bra ställe att vara på för att meka cykel eller det är det värsta man vet => talar mot slanglöst.

Det är lite som om man ska fortsätta köra med gammeldags kedjeolja eller om man ska vaxkoka kedjan istället. Vaxkokning är ju med marginal bättre än kedjeolja, men all logistik runtomkring kan vara lite avskräckande.
Du glömde det viktigaste - man har ett liv utanför cyklingen => talar för slang. Talar även för modern kedleolja. Samt talar för elväxlar (är väl den enda nymodighet inom cyklingen de ca 20 år som jag hållit på som gått åt rätt håll, dvs minskad tid som läggs på mek och underhåll).

Tillbaka
Topp