Åredäck?

majk

Medlem
Åredäck?
Hej!

Jag vill skaffa ett par feta däck till Åre. Jag kör inget särskilt galet, men skulle gärna ha något som ger bra grepp och förhindrar genomslagspunka på vägen ner från toppstationen. Några rekommendationer?

mvh
Mike

Åredäck?
Fat Albert 2.35", greppar finfint, har vunnit tester och räcker till det mesta. Men det är klart är du rent DH inriktad så kanske du vill ha nått ännu fetare...

Åredäck?
Vad som helst >= 2.4 och med mjukt gummi för grepp på eventuellt blöta stenarhällar.
Om du har råd och/eller tycker dig ha användning för riktiga DH-däck ofta så köp det. Typ Maxxis Minion med något mjukt gummi borde funka.

Jag körde ifjol på WTB Motoraptor 2.4 i snikversion men de hade alldeles för hårt gummi för att greppa i blötan som var bitvis. När det var torrt funkade de fint.
Bekanta körde Schwalbe Fat Albert 2.35 samt Panaracer Fire FR 2.4 och var nöjda.

I år blir det Schwalbe Big Betty i Gooey Gluey (mjukt gummi) variant för mig. Jag har användning för riktiga DH-däck så sällan så jag skaffade sulor jag kan använda (läs orkar trampa fram) även annars.

Åredäck?
Jag har för tillfället Maxxis minion DHF 2.5 ST fram och Highroller dh 2.35 bak.

De fungerar jättebra för DH här hemma, men inför Åre funderar jag på att skaffa ett lite bredare framdäck. (Och flytta Minon 2,5 däcket bak istället. Hur nånga åk varar det?!)

Kan inte bestämma mig för Minion DHF 2.7 SRY eller Michelin comp32 2.8....

Förresten väldigt trevligt med alla Åre-trådar. Man börjar bli riktigt cykel-sugen nu! :)

Åredäck?
schwalbe al mighty fick bäst resultat för genomslagsskydd i Bikes däckstets. Greppet kan man inte heller klaga på, det blir nästan märken i asfalten. Rullmotståndet är dock därefter.

Åredäck?
jag kör gazza nbx 2.5 dh.. ingen punka i åre förra året med 'lagom' tryck i däcken (kommer väl första åket i år bara därför).

Åredäck?
Körde Schwalbe Fat Albert 2.35"(710gram) förra året i Åre och de höll, men det slet mycket på däcken. I år blir det Schwalbe Al Mighty 2.6" Gooey Gluey, lite kraftigare och tyngre(1450gram). :-) Ett alternativ är Schwalbe Big Betty 2.4", de tål lite mer än Fat Albert.

/Leo

Åredäck?
Vad jag kunnat utläsa genom mtbr mm så är Maxxis smala för sin uppgivna bredd. Vad då "smala" innebär har jag inte hittat något mer precist svar på...

Åredäck?
Saxat från den här tråden http://www.gride.net/forum_viewtopic.php?2.8191

>
>Maxxis High Roller 2,35" mäter 54 mm i bredd.
>Maxxis High Roller 2,7" mäter 61 - 62 mm i bredd.
>Maxxis Minion DHF 2,7" mäter 62 mm i bredd.
>Maxxis Minion DHR 2,5" mäter 59 mm i bredd.
>Maxxis Minion DHR 2,7" mäter 64 mm i bredd.
>Michelin DH 32, 2,8" mäter 65 mm i bredd.
>Nokian Gazza 2,6" mäter 62 mm i bredd.
>

Som jämförelse så är mina Fat Albert 2,35 58mm breda så ett par Maxxis i 2,5 ligger nära i storlek.

Åredäck?
Bra tråd du länkade till, Pelle!

Bergsports-mannen :) har ett bra utbud av däck (Och superfina ramar!) brukar vara på plats med sin vita camping-van vid diverse DH-arrangemang. Han kommer säkert till ÅMM.

Mina mått var dock något större över lag, än hans...
Har läst att nya däck expanderar lite efter ett tag.

Maxxis Highroller 2.35 50a ca 57mm på EX823 (slanglöst, Stan's)

Maxxis Highroller 2.5 60a ca 59mm på rhynolight fälg (30mm yttermått)

Maxxis Minion DHF 2.5 42a 60-61mm på EX823 även detta slanglöst med Stan's.

Inget DH däck, men en stig-favorit. Michelin AllMountain 2.2 57mm på
EX721 fälg. Endast 620g och rullar som satan! :)

Förresten så passar nog Highroller/comp16 bättre för mjukt/blött underlag.
Minion/comp24&32 lite bättre för hårt och torrt. Men det är så jättenoga...

Åredäck?
Hej där!

Själv kör jag Maxxis dh-däck i 2,5-bredd fram och bak på Mavic 219-fälgar. Som påpekats tidigare påverkas ju däcksbredd och -profil av hur bred fälg man har. Själv har jag inga problem med att köra dh på smalare och lättare fälgar (dock tror jag nog dom bara kommer hålla denna säsongen...) och är väldigt kär i mina däck just nu. De greppar fint och man kan drifta skönt och kontrollerat på dem (har bara fått toksläpp några leriga gånger i Huskvarna). MEN, dh-däck är tunga. Har man inte för avsikt att köra dh ofta så är det kanske lite onödigt att köpa så tunga ostar. 1,5 kg extra längst ut på hjulen känns i benen när man ska trampa igång farten fort.

Åredäck?
Jag har inte sett några riktiga FR däck till 29'ers, men WTB ExiWolf 2.3 är numera den största och starkaste på marknaden. Har ett par kvar, men kan beställa flera vid behov.

Bara så ni vet, jag varken importerar eller rekommenderar Comp versioner av WTB däck eftersom gummiblandningen fungerar inte alls bra på våta stenar och rötter. Versioner med sk DNA gummi (som på WW UST som finns på både Smoothie och Maverick demohojar) är helt OK, Dual DNA är bättre, och DNA 40 på TimberWolf Team FR och Team DH sägs vara deras bästa. Har inte hunnit prova själv, men Tobbe har ett par TW 2.3 Team FR som väntar honom och jag hoppas på att få lite mer information från honom så snart han kommer tillbaka.

Folk med XC ramar som tar inte större däck kanske borde funderar på WeirWolf 2.3 Team FR eller MotoRaptor 2.24 Team FR. Både har 52mm casing, MotoRaptor är 54mm vid dobbarna och är betydligt bättre om det blir lerigt. WW är 58mm bred vid dobbarna och rullar lättare.

Åredäck?
Hur påverkas stabiliteten om jag monterar på ett par Maxxis Highroller 2.5 på min 321 fälg? om jag inte misstar mig står det på fälgen, max 2,35 (vilket som tidigare nämts 59 mm ej överstiger). Går det eller ska jag köra på mina Fat Albert i åre?

Åredäck?
Erik: Det är lugnt, så länge du inte kör med absolut lägsta tryck så kommer däcket att sitta kvar på fälgen. Sen låter det även som inte Highroller 2.5" är så värst mycket bredare än Fat Albert, då ska det nog funka fint. Fat Albert funkar i Åre, men slits rätt hårt på en vecka.

/Leo

Åredäck?
Mätte mina Fat Albert ute nyss, och de visade sig vara 58 mm.

Leo: det finns i alal fall 2- max 3 mm att ta på =)

Senast redigerad av en moderator:
Åredäck?
Jag gillar mitt Kenda Kinetics DH rear 2.6*24" med stick-e compound (och en fin groda på sidan!) :)

Fast jag har å andra sidan ingenting att jämnföra med :P

Åredäck?
Oh yeah, Kenda Nevagal och Blue Groove med Stick-E sägs vara mycket, mycket bra.

Bara ett problem:

Rex AB (distributor)
Website: http://www.rex.se
email: hakan@rex.se
Sweden
002-4535176900
Fax: 002-4635176901

Har någon sett dessa däck till salu här i Sverige?

Åredäck?
Tillbaka på Happy igen.

Ang. däck för Åre: Jag funderar fortfarande på om mina Diesel 2,5" (850g) med Maxxis DH-slangar (310g) komemr hålla i Åre, men om Leo körde på Fat Albert förra åre(t) så borde dom väl kanske hålla?
Jag har också kört Maxxis High Roller 2,5 på en 19mm's fälg och det var inga som helst problem.
Förövrigt är det helt grumma däck. Lyckades dessutom aldrig punktera dom.
Väldigt skönt grepp, framför allt i kanterna. Klar favorit bland DH-däcken.

Daner: Cykelstudion i Lerum tar in Kenda Nevagal. Förövrigt de fetast 2,5or jag sett.
Fråga "Robin_Manitou". Han körde sådana och dom var förbreda för hans ram. Men när han bytte till mina gamla (nu utslitna) Maxxiz HighRoller 2,5 fick han helt plötsligt mycket i marginal. =)
Båda däcken "är" lika breda , 2,5".

Åredäck?
Eric: Jadå, Diesel håller. Har för mig att frost/Tobias körde med Diesel i Åre och Verbier. Det enda är väl om det blir lerigt någon dag, då kleggar de igen och är rätt hala. Men de funkar. :-)

/Leo

Åredäck?
Fredrik Larsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har fortfarande ett par 1.3kg Dieseldäck över
> som jag säljer billigt =)

Vid närmare eftertanke så låter det lockande med lite tyngre däck. Återkommer i PM om någon vecka när lönen har kommit. :) Jag menar dom där 500 grammen måste ju sitta någonstanns och förstärka. Mina sidoväggar på Diesel 850g'n känns rätt klena.

Åredäck?
Sätt dit så mycket gummi du kan få in i cykeln utan att det sliter sönder ramen.

Undvik Diesel (kleggar igen) och Fat Albert (tappar dobb, även de nya).

Kör inte med "Gooey Gluey" eller liknande mjukgummi på bakhjulet om du inte vill köra slut på däcket på kanske mindre än en vecka.

Får du punkor ändå, släng i DH-slang.

Maxxis Highroller eller Schwalbe Big Betty (ORC-compound) är heta tips som även går att trampa (särskilt då Bettan).

Åredäck?
Pelle Hå skrev:
> (ok, ännu hårdare menar jag) =).

Höhö!

> Sixpack nästa år med dc-gaffel?

Nope. Om det blir storhoj någon gång i framtiden blir det något större än en 6-Pack. Highline med en Fox 40 vore flott men knappast realistiskt. Stinky är mycket cykel för pengarna. Men Demo 8/9 är betydligt trevligare (och dubbelt så dyr).

Åredäck?
Hyffsat med utrymme med 2.7:or (max enligt SRAM), synd att det inte är lika rymmligt i baksvingen.. :(

pike274zv.jpg

Åredäck?
Leo skrev:
> Eric: Jadå, Diesel håller. Har för mig att frost/Tobias körde med Diesel i Åre och Verbier.

Och han har säkert bara gjort av med en halv rulle silvertejp för att lappa ihop sina däcksidor... fast det är ju lätt-varianten av Diesel då. Möjligt att 1,3-kilosvarianten håller - det är först när man passerat kilot med råge som däcken börjar kunna stå emot sprängstenen på Skutan. There is no such thing as a free lunch, tyvärr.

Jag har sagt det förr och säger det igen: det är billigare att skaffa däck som håller för Åre INNAN man åker dit, än när man kört två dagar och trasat sönder sina annars väldigt bra favvo-skogsdäck!

Åredäck?
Nån som vill köpa ett "sproilans" MAXXIS highroller DH 2.35 SLOW REEZAY anlänt från CRC förra veckan. Påkrängt för första gången i lördags och provkört knappt fem mil igår. Det visade sig att det var liiite för tungt för normal skogscykling och någon DH-hoj har jag inte...billigt...

Åredäck?
mytomspunnen skrev:
> Nån som vill köpa ett "sproilans" MAXXIS
> highroller DH 2.35 SLOW REEZAY anlänt från CRC
> förra veckan. Påkrängt för första gången i lördags
> och provkört knappt fem mil igår. Det visade sig
> att det var liiite för tungt för normal
> skogscykling och någon DH-hoj har jag
> inte...billigt...

Hmm, du kunde inte sålt 2? :-P
Isf hade du nog haft en köpare.

Åredäck?
[Freeride] EriC skrev:
>
> Hmm, du kunde inte sålt 2? :-P
> Isf hade du nog haft en köpare.
>
Nä, jag köpte bara ett ty jag hade mina föraningar redan innan...
Greppet är dock helt grumt, vilket iofs kan betyda att det kommer slitas lite för fort, vad vet jag.
CRC tog 297 svenska för däcket och mitt pris blir lägre än så...:P
Nä, nu får jag sluta säljsnacket eller lägga in däcket på köp och sälj!

Åredäck?
42Hz skrev:
> Hyffsat med utrymme med 2.7:or (max enligt SRAM),
> synd att det inte är lika rymmligt i baksvingen..
> :(

It's alive! And it's bad!

Tillbaka
Topp