Årets bästa och sämsta cykelrelaterade köp - 2022 Edition

Crossmax

Aktiv medlem
2022 är snart till ända, så låt höra vad ni köpt under året som varit topp respektive flopp, eller "Spec of Shite on anus of humanity" vs "The Lick" per Hambinis skala...

ubbthreads.php

Köpte ett par Conti terra speed till krossen som var roliga och snabba men lite ömtåliga tydligen. Vette fan om man skulle beskriva dom i termer av bajs och rövhål och sånt däremot.

Årets bästa köp måste vara en långbent Dirtlej Dirtsuit. Har fått mig ut och cykla dagar med riktigt grisväder då jag skulle tvekat annars.

Årets sämsta köp är Stigbergets Hefeweizen 3.5%. Har några burkar kvar som jag nog häller ut.

Topp: Ny stighoj byggd som jag vill, men inget WW finkål så vet inte om jag kan sätta nåt Hambini-betyg. Jäkla nöjd iaf.

En billig personvåg (nära botten på Hambinis skala) var kanske ännu bättre då jag insåg hur tung jag blivit och tog tag i det.

Inget direkt anus i form av funkar dåligt / nytt men mög, men jag köpte för mycket reservdelar till min gamla slitvarg till DH-hoj, samtidigt som det blev ännu mindre parkcykling än förra året. Och det är ju de facto mög pga. åldern på grejorna.

Bäst: Min Orbea Oiz jag köpte i december och fick hem lagom till midsommar. En riktig uppgradering från min tidigare Intense Sniper
Anus: Vittoria Barzo och Mezcal. Helt värdelösa så fort det blev blött jämfört med Schwalbe Racing Ray och däcksidor tunna som en kondom trots snarlik vikt som Racing Ray. Har inte haft så många punkteringar som med dessa skitdäck.

Ett par nya bekväma sadlar i rätt storlek på rea var nog bästa köpen (Spec Power), slapp tack vare det skaffa nya cykelbyxor i tron att alla var uttunnade i förtid…

anus nära nog bokstavligen; slog till på några kalsonger utan att tänka mig för, snarlika de jag brukar gilla.

orsakade snart cykelrelaterat skav i grenen, något som jag aldrig haft. kör alltså kalsonger även under cykelbyxor, och kommer fortsätta med det.

tog åtskilliga veckor att hämta sig. problemet? efter viss ana-lys befanns feldesignen i de var för smala i grenen så de inte helt kunde omsluta ni-vet-vad.

Bästa köp: höstresa till Finale, som vanligt.
Sämst: Har ju returnerat diverse saker till Bikester så jag vet inte om det räknas riktigt. Och har ett Bontrager XR3 hängandes oanvänt som jag inte vet om jag nånsin kommer att få användning för. ..Men inget som riktigt lever upp till anus-superlativen känner jag.

Sämst: Poc Tectal – Skärmen går inte att fälla utan att lossa på en skruv som man måste ta av sig hjälmen för att komma åt. Helt magiskt värdelöst om man som jag vill kunna fälla upp och ner skärmen i farten efter behov. Skalmarna på många glasögon får inte plats under de nedstickande sidorna på hjälmen. Hur fan lyckas man med en så fundamental design-miss? Till råga på allt får jag ont i skallen av skiten om jag inte har mössa under, så den är oanvändbar till annat än vintercykling. Edit: Just det, hakremmen öppnar sig själv sakta men säkert. Riktig dyngprodukt.

Bäst: Brooks B17 – Minst dåliga sadel jag haft! Nu går det att cykla ganska långt utan att få mer än milt obehag efter några timmar, vilket man kan stå ut med.

Senast ändrad:
Bäst: Sram GX AXS-uppgraderingskit. Trimfunktionen gör det enkelt att få ordning på växlarna utan att ens behöva kliva av.

Sämst: MagicShine Allty 1500, inte för att lampan är dålig utan för att jag efter två månader ännu inte använt den.

Årets bästa köp måste vara en långbent Dirtlej Dirtsuit. Har fått mig ut och cykla dagar med riktigt grisväder då jag skulle tvekat annars.

Årets sämsta köp är Stigbergets Hefeweizen 3.5%. Har några burkar kvar som jag nog häller ut.
Tar gärna ett par burkar om du ändå tänkt hälla ut dom!

Årets bästa köp är självklart min cykel som fått mig in i det här beroendeframkallande fritidsintresset. (Plats nummer 2 på bästa köp är dropper post).

Sämsta köp får jag uttala mig om nästa år då köpen troligtvis blir fler samt mindre genomtänkta.

Bäst: POC rygg- o bröstskydd. Har varit alltför oansvarig mot min rygg alltför länge.

Sämst: Bagagevåg för att väga cyklar. Går ej att hänga utan man måste hålla våg o cykel o försöka sig på att läsa av en fladdrande display. Buy cheap, buy twice...

Bäst: En Omnium Cargo som byggs ihop här https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-omnium-cargo-bilersaettaren.3692110/. Alltså, att jag inte skaffat en tidigare är en stor skam! Används till allt, och många delar av tillvaron har verkligen blivit riktigt mycket smidigare och trevligare. Om man har ett par barn någonstans mellan typ 3 och 9 år så är detta världens bästa utflyktsmaskin och transportfordon. Eller om man bara ska till återvinningen, eller handla mat, eller spela innebandy eller vad fan som helst. Helt grym och ytterst potent bilersättare!

8E87F37F-6B04-488F-BB25-DE66615F644E.jpeg

Sämst: Gott nog kommer jag inte på en enda sak som varit överflödig eller dålig... Eller jo! En Rothenberger Rocut 160 röravskärare för att kapa avloppsrör mellan 110 och 160 mm med. Kostade 3600 kr exklusive moms tror jag, och är både bökig att ta med sig och dessutom mer ansträngande att använda än en fogsvans. Skulle köpt en motorkap som "bara" kostar typ 8 000 kr till men som kan göra tusen saker till och som jag idag ofta hyr istället. Men man är inte så pepp att köpa ytterligare en efter att ha blivit av eller kört sönder 3-4 stycken genom åren..

CB79BE08-EFB5-40D0-BED2-A6147A2BCDB1.jpeg

Edit: cykelrelaterat var det ja.. Jaja, bortse från den där röravskäraren..

Senast ändrad:
Sämst en resa till Åre då jag fick 40 graders feber istället för att åka DH.

Bäst tror jag mitt extra framhjul är. Enkelt att växla mellan trail och gubbduro, blött och torrt. Också nöjd med min 500 kr dropper från Decathlon. Perfekt för min HT och ersätter en Magura Vyron som nog får klassas som -21 års sämsta köp.

Bästa: Canyon Spectral

Sämsta: Köpte ett nytt styre till min HT under bikester blackweek, skyndade mig så att de inte skulle ta slut. Köpte då med fel rise.
När jag fått hem det och insett att det var fel beställde jag ett nytt likadant med rätt rise. När jag skulle montera det insåg jag att styrsystammen var 35mm och styre 31.8.

The Shiz: Samtliga 5 cykelresor mellan Mars - Oktober & en BBB middle mate ramväska till kalaspris.

Senast ändrad:
Ville skriva om dropper till sonen, men ser nu att den kam november 2021, så det blir båda däck.

Bästa: Maxxis DHR II som vinterdäck till sonen. Sonen klagade på hösten ofta om bakhjulssläpp med sina Nobby Nic SpeedGrip däck. Även om jag hade en ny cykel planerad till honom köpte jag, efter lång övervägande, DHR Dual däck. Sonen är så nöjd med greppet och om att han kör samma däck som farsan (dock inte på vintern) att han aldrig vill byta tillbaka.

2022-11-06-15-51-39-631.jpg

Sämsta: Till nya stigcykeln till sonen hade jag köpt två Kenda Regolith TR som är lätta och verkar vara greppigt och lättrullat. Efteråt såg jag att TR stomme skulle kunna vara för lätt och SCT stomme skulle troligtvist har varit bättre. På första huck på första turen (se bilden) hörde vi en metallisk klunk och fick han en jobbig rev precis vid fälgkanten. Jag hoppas att den funkar bra som framdäck.

2022-11-13-17-36-30-098.jpg

Senast ändrad:
Bästa köpet i år var helt klart höstresa till Madeira m Apollo/SCS.
Sämsta var nog ett DTSwiss ex1700 bakhjul + argotal-dhdäcksom jag köpte inför resan men inte tog med, varpå jag fick ekerbrott+punka och senare en punka till på hjulet jag hade med.
Surt som fan att ha ett nytt o fint bakhjul hemma när man släpar ner cykeln för en av Madeiras finaste stigar.

Sämsta var att min bakväxel från Wish knäcktes bara sådär när jag var ute och cyklade (Shimano SLX).
Bästa inköpet var kanske ny bakväxel utöver de så mina Poc byxor som jag använder till allt när det är fuktigt ute samt cyklar men när kylan biter i :)

Hmm... har köpt för mycket bra/anus småsker, så håller mig till hela cyklar...

Bäst kanske min tröstköpta (efter cykelstöld... ) Planet-X Spitfire Ti, otroligt roligt att cykla på... #savetherimbrake

Sämst, hittils måste nog vara min tröstköpta (när jag var på deppig körskoleutbildning i Smedjebacken...) Fairlight Strael. Kittade upp med AXS och Dynamo etc, men alltså, jag kommer typ aldrig använda den så? Nu är det en trainercykel ...

Bästa:
Flaskhållare med vänsteröppning. Krävdes lite tillvänjning, men väl värt omaket. Betydligt mer logiskt, nu har jag tillgång till växel och bakbroms även efter att ha greppat flaskan.

Sämsta (kanske att ta i, men klart största källan till frustration):
Garmin 830. Närmast buggartade funktiner som inte går att göra något åt. Varje stopp så zoomar den ut. Stannar man på en MTB i skogen så är det ofta för att titta till vilken stig som är den rätta. Därför krävs inzoomning varje gång. När man då duttar till skärmen för att få åtkomst till zoom-knapparna så kommer även ett menyval upp högst upp i skärmen, inte sällan råkar man trycka på detta istället. Dessutom så går den förbannade virituella partnern inte att stänga av. Hur är det möjligt att misslyckas så illa och inte heller erbjuda några patchar som löser problemen. Lite googling visar att fler upplever samma problem/irritation. Om jag cyklar på platser där jag har begränsad lokalkännedom så gör min gamla Edge 800 ett bättre jobb.

Bäst: Mountainbike av nyare snitt. Den första ledde till köpet av min Marin San Quentin 2, som jag är mycket nöjd med.
Sämst: 0,6mm MIGsvetstråd. Borde hållt mig till 0,8

Sämst, hittils måste nog vara min tröstköpta (när jag var på deppig körskoleutbildning i Smedjebacken...) Fairlight Strael. Kittade upp med AXS och Dynamo etc, men alltså, jag kommer typ aldrig använda den så? Nu är det en trainercykel ...
Fairlight står vanligtvis väldigt högt i kurs. Du borde kunna minimera dina utlägg vid eventuell försäljning.

Fairlight står vanligtvis väldigt högt i kurs. Du borde kunna minimera dina utlägg vid eventuell försäljning.
Mjo... men tråkigt att sälja samtidigt... Får se om den kommer på K&S. Vet inte vad den kan vara värd.

Skulle ju på nåt sätt bli min finpendlingshoj, men körkortet kom ju efter utbildningen ... och jävligt skönt att åka bil har jag kommit på :D

Vill också ha en Fairlight som mitt sämsta köp :)
Bara köpa samtidigt som du köper en Bastion eller så ;)

Till skillnad från någon föregående talare så utnämner jag Magura Vyron till mitt bästa köp 2022 (eller var det sent 2021). Som god tvåa kommer - överraskande för mig själv - kickrbike.
Sämst var nog handskar från 45 nrth.

Sämsta: Nytt länkage till evolinken som sedan visade sig ej vara källan till klunkandet.
Bästa: Resan till finale i våras smäller högt. Oneup pumpen med multitool ligger också bra till.

Sämst, Garmin gps 1030 nånting. Åkte vilse typ varje försök utomlands, Garmins inte kompatibel med mig.

Bäst, Resor och orbea oiz cykeln

Senast redigerad av en moderator:
Sämst: HT NANO-P PA03A som sprack omgående och pins går av direkt.

Bäst: Continental Kryptotal DH/enduro. Grymt fäste och inte helt sjuka att trampa uppför med.

Inser att jag bränt på tok för mycket pengar på cykel -22. GX axs, newmen SL X kolhjul, Propain Spindrift, White GX lite osv..

Axs och kolhjulen gav ju nytt liv åt min fuel ex så dom får anses bäst.

Sämst att jag köpte nya däck alldeles innan jag sålde min gravel, rätt bortkastat.

Har inte kunnat prova varken spindriften eller GX lite så om dom är bra eller dålig får väl visa sig. White-hojen var ju väldigt billig iaf ?

Bäst:
Har flera inköp jag är extremt nöjd med men om man bara får välja ett så får det bli Revoloops slangar till racern. Lätta, snabba och hållbara.

Sämst:
Magicshine monteer 3500. Slutade fungera efter typ 10ggr.

Att jag vågade köpa racing ray+Ralph efter många år med trail-däck. Man klarar mycket mer än man kan tro, samt att transportsträckor inte är lika mycket av en pina..

Hmmm, tror inte att jag gjorde någon riktig miss i inköp under 2022…

Bäst. Assos Mille GT höst o vårjacka. Haft svårt senaste åren att hitta lagom klädsel dessa årstider, denna helt klart bäst än så länge o passformen är som gjord för mig.

Faktiskt inte gjort nåt dåligt köp.

Bäst, Campa wto 60 hjul till räsern, sjukt snygga. Sämst måste vara sram axs, inget klick i reglaget och lagg i växlingen.

Har inte kunnat träna ordentligt sen 2016, skador mm. Är långt under nivån på min racer, så köpa nytt eller uppgradera skulle kännas fånigt.

Men shoppa vill man ju.
Bäst: Garmin Varia, känns väldigt bra att veta vad som är på gång, och att man kan samarbeta med bilister på smala vägar.
Sämst: Garmin 1040, men bara p.g.a. visad höjd/lutning-problemet (som enligt rykten skall vara fixat i nästa version). I övrigt konkurrerar den med Varian om bästa köp.

Bäst:
Canyon Spectral AL6 som lät mig köra brötig Göteborgsstig utan att tänderna skakar loss. I brist på talang får man anpassa sina verktyg.
Bubblare: Bell Super Air hjälm med avtagbart hakskydd.

Sämst:
Canyon Spectral AL6 som gav mig övermod och skickade mig till sjukstugan med trasig kropp.
Bubblare: Zwift Hub som efter skadan möjliggjorde träning och fick upp mina ögon för watt, kadens, draft och annan roadie-häxkraft. Detta kommer garanterat att kosta mig dyrt framöver.

Bäst: Ett helt gäng bra kedjor jag köpte på black friday rean för 70 kr styck

Senast ändrad:
Bästa köp: En Crescent racer från sent 90-tal med igengrodda STI-reglage som efter en massa jobb blev en (förmodligen ganska kass) CX. Bäst pga nöjet med renovering och att den är rolig att cykla på helt enkelt.

Sämst: En pannlampa som tvärdog efter 30 min, mitt ute i djungeln.

Bäst:
En ordentlig endurohoj! Älskar min Propain Tyee som jag byggde ihop själv. Delarna jag är mest nöjd med är Hayes Dominion bromsarna som är i en helt egen liga, otrolig kontroll och bromshandtagen är så mjuka och lätta. Behöver aldrig ta i.
Vursprungs coil konvertering till gaffeln har också varit en fröjd att köra med. Mjukare, följsamare samt hårda smällar blir mer som en kudde ?

Sämst
Fiveten skor som slets väldigt fort.
Beigea Ergonhandtag och svarta poc handskar, handtagen ser ut som skit efter 30 min.

Tillbaka
Topp