Årets bästa och sämsta cykelrelaterade köp - 2022 Edition

Bäst: Canyon Aeroad
Sämst: Kommer inte på något direkt, ett par Pirelli graveldäck som jag inte ens fick på hjulen, men de skickade jag tillbaka.

Bästa: En bättre lämpad stigcykel. Har downsize:at till en Spark från min tidigare Genius och har fått en rejäl nytändning för mina lokala spår. Less is more!

Sämsta: Beställde ett AXS-upgrade kit som aldrig kom till användning då jag hann byta cykel.

Sämst: Motionscykel från XXL (Abilica 2.0) trodde jag skulle klara innesäsongen med en sådan samt mobiltelefon och You tube:

Bäst: Racer för innebruk, Wahoo Kickr samt climb och en 43” smartmonitor.

Lärdom: Snåla inte på grejorna!

Revel Rail 27.5, lätt bästa köpet! Förstår inte varför det inte är större hype kring Revels cyklar!!
Riktigt nöjd med ett par byxor från Ride NF också, som jag suktat efter ett tag, och tillslut gav mig själv i julklapp. Lite surt med dyr tull etc, men ibland måste man...

Mindre bra, handskar från Fox, Defend Pro Fire. Inte mycket fire i de... lagom varma för en sval dag i maj kanske!

Bäst är min Fairlight Strael. En skön cykel som tog mig Uppsala- Trondheim och tillbaka.
Sämst är tempostyrena som knäckte musklerna i ryggslutet på UTU.

Bäst:
Pro Stealth sadel
Canyon Stoic
Wahoo kickr

Sämst:
Ht pedaler
Biltemas flaskhållare
12s kassett till trainern

Bäst: Min Orbea Oiz jag köpte i december och fick hem lagom till midsommar. En riktig uppgradering från min tidigare Intense Sniper
Anus: Vittoria Barzo och Mezcal. Helt värdelösa så fort det blev blött jämfört med Schwalbe Racing Ray och däcksidor tunna som en kondom trots snarlik vikt som Racing Ray. Har inte haft så många punkteringar som med dessa skitdäck.
Håller med om lövtunna Vittoria! En liten kvist gick rakt igenom däcket mitt på, där det är som tjockast!

Hur rullar de jämfört med Racing Ray tycker du?

Sämst: finbromsarna jag inte monterat än, just nu dyr hyllvärmare...

Bäst: kompressor med tillbehör från Jula, fint att äntligen ha garage

Dåligt köpande i året då. I #24 är en Strael sämsta köpet.
Nja. Min tidigare landsvägscykel som jag jämför med är en 10 år gammal Carrerra plastram med lite kolfiber (så jag har inte så mycket att jämföra mot) men jag slår nya personrekord på Strava. När en 60-åring (som bara myscyklar) slår en 50-årings tider (som pressade för bra tider) på Strava kan cykeln inte vara helt värdelös.
Det skulle i och för sig vara skoj att köpa "det bästa som finns" för att ha något att jämföra mot men jag har lite för många cyklar (n = 5).

Bäst:
Merida silex 400, stor uppdatering jämfört med gamla grushojen. Tacx Neo 2T, gjorde trainertrampet avsevärt roligare än den gamla. Två par Shimano S-Phyre till väldigt bra pris. Bytte sadlar från Specialized power till PRO stealth
Sämst:
Ett par tröjor som är j…..t tighta och tvingar mig att tappa några kg innan sommaren (iofs en bra grej). Ett par Shimano RC7 som var lite för små, nu efter utlästning funkar de dock helt ok

Bäst: Wahoo kickr core
Riktställ Katana med Parktool ekernycklar (börjat fixa/rikta mina hjul själv)

Sämst: Powerbar hazelnut bars var inget för mig

Köpte en Brand-x dropper till pojken igår.

I teorin bästa köpet, men kommer den vara för lång för honom (100mm hiss) och kommer han vara tillräckligt tung för att trycka ner den?

Känns som det kan både floppa och flippa i vår när vi provar.

Bästa uppgraderingen 2022, var tvetydigt en 11-delad XT drivlina. Växlar som en dröm jämfört med tidigare GX 12-delat.

Sämsta köpet var att köpa fel distansbricka till mitt nav vilket gjorde att jag var utan bakhjul onödigt länge.
(Varför gick jag inte direkt till cykelhandlaren utan att envisas med näthandel?)

Köpte en Brand-x dropper till pojken igår.

I teorin bästa köpet, men kommer den vara för lång för honom (100mm hiss) och kommer han vara tillräckligt tung för att trycka ner den?

Känns som det kan både floppa och flippa i vår när vi provar.

Bästa uppgraderingen 2022, var tvetydigt en 11-delad XT drivlina. Växlar som en dröm jämfört med tidigare GX 12-delat.

Sämsta köpet var att köpa fel distansbricka till mitt nav vilket gjorde att jag var utan bakhjul onödigt länge.
(Varför gick jag inte direkt till cykelhandlaren utan att envisas med näthandel?)
Min brand x går att shimsa till mindre slaglängd.

Mitt bästa köp var en minoura lamphållare som jag använder för att få styrväskan stabilare och slippa mosa alla höljen å slangar

Bilagor

• C57C5F26-CD5F-47CE-B889-31839CEED9B5.jpeg
    C57C5F26-CD5F-47CE-B889-31839CEED9B5.jpeg
    34.4 KB · Besök: 81
Efter några år med besvikelser från Polar måste jag skriva att det bästa cykelrelaterade köpet 2023 (jag vet tråden är från 22 och året är 24 nu men det finns nog med trådar på Happy redan tänker jag) är Polar Verity sense pulsmätare. Mäter exakt lika som Polar H10 bröstbälte men med 3 sek fördröjning vilket jag kan leva med. Dock aldrig problem med kontakten, gör inget om man är osvettig eller kall. Mycket bekvämare än bröstbälte dessutom.

Bilagor

• IMG_4273.png
    IMG_4273.png
    202.2 KB · Besök: 58
Jag använder Polar Verity när jag spelar hockey, grymt! Det enda är dom är så små att jag tappat bort två stycken...

Efter några år med besvikelser från Polar måste jag skriva att det bästa cykelrelaterade köpet 2023 (jag vet tråden är från 22 och året är 24 nu men det finns nog med trådar på Happy redan tänker jag) är Polar Verity sense pulsmätare. Mäter exakt lika som Polar H10 bröstbälte men med 3 sek fördröjning vilket jag kan leva med. Dock aldrig problem med kontakten, gör inget om man är osvettig eller kall. Mycket bekvämare än bröstbälte dessutom.
Jag ändrar mig. Det funkar inte alls bra nog utomhus, när det studsar och man spänner armarna blir det plötsligt ganska otillförlitligt. För lugna aktiviteter (tex inomhuscykling) står jag dock fast vid min rekommendation.

Jag ändrar mig. Det funkar inte alls bra nog utomhus, när det studsar och man spänner armarna blir det plötsligt ganska otillförlitligt. För lugna aktiviteter (tex inomhuscykling) står jag dock fast vid min rekommendation.
Tickr Fit har jag, den har funkat hur bra som helst. Köpte nytt band till den för ett tag sen.

Till skillnad från någon föregående talare så utnämner jag Magura Vyron till mitt bästa köp 2022 (eller var det sent 2021). Som god tvåa kommer - överraskande för mig själv - kickrbike.
Sämst var nog handskar från 45 nrth.
Vad var det du inte gillade med handskarna och vilken modell var det?

Hmmmm, underligt och "oroväckande". :confused:

Jag har Polar OH1+ som är närbesläktad med Polar Verity sense (tror väl att Verity är den nyare modellen snäppet över med bättre batteretid).

Använder den för löpning och cykelpendling sedan flera år, mitt Polar H10 bröstband för allt annat (zwift, lvg etc). Så sjukt bekvämt att blixtsnabbt kunna dra på sig ett armband på vänster överarm (samma arm jag har klockan på). Men vore ju tragikomiskt om nu värdena för många pass med mitt Polar OH+ skulle visa sig vara felaktiga och att den enbart skulle lämpa sig för tex inomhuscykling eller liknande "stillsamma aktiviteter". 😅

Ändå mycket skumt måste jag säga att inte det här uppdagats tidigare (alternativt att jag totalt har missat det), både Polar OH1+ och Polar Verity Sense får väl generellt mycket bra recensioner? Osäker på om jag någonsin läst en dålig 🤔 förutom att det är lite fördröjning som du påpekade i ett tidigare inlägg.

Senast ändrad:
Bäst: 3D printade "fötter" till min trainer kickr core som en snubbe här på happyride säljer, får naturligt svaj på cykeln och mycket mer komfort inför vintern.
Sämst: En fin Cannondale CAAD12 till sambon i ett tappert försök att få henne att börja cykla, 2 turer senare såld :(

Tillbaka
Topp