Årets lamptråd 20/21

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Hittade ingen för säsongen 20/21 så drar igång en (har jag letat dåligt kan mod låsa tråden)!

Jag ska ner till Skånes sydligare delar nu under sommaren, men som norrbottning är jag ganska ovan vid mörka sommarkvällar och har jag hittills inte haft något behov av framlyse på racern.
Många av mina lvg-rundor sker på sena kvällar när alla kidsen har somnat så jag kan nog behöva ha en lampa med mig, gärna en bra sådan.

Jag har en gvolt50, men räcker den ljusstyrkan? Cateye har kommit med en ny gvolt, 70.1 (längre batteritid än gamla 70), är den ett bättre val?
Vad använder ni?
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
om vi skall följa traditionen här på happy borde tråden efter nu inträdda halvårsskiftet benämnas 2021?

gjorde lite sökningar för att se om det fanns något nytt när det gäller bländfria lampor för gatbruk, men hittade inget. nyckelhålslamporna med en liten hot spot för att uppnå högt luxvärde verkar dessbättre inte imponera på testpanelerna längre och tur är väl det.

gvolt50 räcker till för landsvägsåka, även när du är på väg i nedförsbacke efter att ha blivit bländad av gatubelysningen i någon på typiskt sätt högt belägen sydskånsk by.

gvolt70 med samma lite ojämna men trevligt breda ljusbild med extra kräm i fjärran är en testvinnare, och 70.1 lär inte vara sämre.

 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Bara att kunna montera lampan under istället för ovanpå styret är en uppgradering. 🤪
Tänkte modifiera min gvolt50, men jag behövde den aldrig på racern så det blev inte så. På vardagshojen sitter den på ena gaffelbenet.

om vi skall följa traditionen här på happy borde tråden efter nu inträdda halvårsskiftet benämnas 2021?

gvolt70 med samma lite ojämna men trevligt breda ljusbild med extra kräm i fjärran är en testvinnare, och 70.1 lär inte vara sämre.
Det blev 20/21 så blir alla nöjda 😄

Gvolt 70.1 beställd!
 

HåkanC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Gvolt 70.1 beställd!
Du får gärna återkomma med en recension av den när du har använt den ett tag
För även om det är en bra lösning att kunna ha lampan under styret verkar ljust från 70-1-lampan inte särskilt imponerande enl vad jag har lyckats googla fram
Cateye GVolt 70.1


Inte ens när man jmf med motsv bild för ljuset från Cateye GVolt 50


Men verkligheten kan skilja sig mkt från sådan här bilder
 

NickPick

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Gvolt 50 kan man ju bara sätta under styret om man vill.. mörker ingen skillnad i ljusbild (men den tar i knäet)
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
 

Allroad

Medlem
Årets lamptråd 20/21
IQ speed har tyvärr batteripack och IQ premium använder tyvärr AA, båda delarna går bort för min del 🙁 Sedan har jag ju redan beställt så gvolt 70.1 får vara den nya standardrekommendation som gäller 😁
Vad det för fel på AA? Köp ett fyrpack laddningsbara AA och en laddare på Ikea? Den säljs väl iofs även med laddningsbara batterier.
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Vad det för fel på AA? Köp ett fyrpack laddningsbara AA och en laddare på Ikea? Den säljs väl iofs även med laddningsbara batterier.
AA är en bra strömkälla. Jag har redan det. Jajemen den säljs både med och utan laddningsbara AA. Jag vill inte trots det inte ha en lampa med AA-batterier, jag vill inte behöva plocka ur batterierna för att kunna ladda, jag vill inte vara låst till att ladda hemmavid, jag vill inte ha med mig reservbatterier och jag vill inte heller behöva ha en specifik laddare för bara en lampa. För många kan säkert dessa punkter vara fördelar men det är samtidigt de som gör att den inte är rätt för mig.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
på en cateyelampa är det som krävs för laddning en medföljande kort usb-kabel.

tyvärr har det inte fungerat att ladda medan lampan används, annars hade det varit trevligt med stöd från en power bank under längre turer.

med gvolt80 och volt800 kan man lätt undervägs byta det påskruvade identiska batteriet mot ett fräscht. men reservbatterierna är dyra, dock gör systemet det lätt att kompensera när originalbatteriet så som det alltid brukar gå, efter ett antal år börjar tröttna.

en annan bonus med reservbatteriet är möjligheten att använda det som power bank till mobilen med en särskilt hätta vilken säljs för rimliga pengar.
 

Miracle

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Du får gärna återkomma med en recension av den när du har använt den ett tag
För även om det är en bra lösning att kunna ha lampan under styret verkar ljust från 70-1-lampan inte särskilt imponerande enl vad jag har lyckats googla fram
Cateye GVolt 70.1


Inte ens när man jmf med motsv bild för ljuset från Cateye GVolt 50


Men verkligheten kan skilja sig mkt från sådan här bilder
Känns ju meningslöst att jämföra när bilden på 70.1 är såpass dålig. Visar ju inte ens hela ljusbilden å är dessutom för högt ställd. :)

frid!
 

-Andy-

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Ion Pro kan laddas medan den används. Har dessutom bra batteritid, bra ljusbild (bra lins) och går att montera där man vill ha den via olika adapters.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Bontrager Ion Pro, såklart. Den är inte avbländad. :)

frid!
Okej, då är jag med. Citat-funktionen är bra ibland :)

Det stämmer att den inte är avbländad och om det är ett krav så finns det andra lampor, typ de som säljs i Tyskland. I övrigt så är det en riktigt bra lampa där tillverkaren för en gång skull verkligen har ansträngt sig och inte bara maffat på med en massa lumpen som sprutar åt alla håll som Kina-lamporna på XXL.

DC Rainmaker har testat lillebror för den som är intresserad: https://www.dcrainmaker.com/2018/07...rt-connected-bike-lights-in-depth-review.html
 

-Andy-

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Är den inte avbländad så har den inget att göra på svenska vägar annat än som helljus 👍
Varför ska man cykla runt med helljus på vägarna för? Känns minst sagt olämpligt och rent av farligt.
Ensam i skogen när det är mörkt är det kanske en annan sak. Där vill man ha bra med ljus som lyser på rätt ställen.

Vill du ha en väg-lampa rekommenderar jag en lampa som uppfyller den Tyska StVZO-standarden.
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Varför ska man cykla runt med helljus på vägarna för? Känns minst sagt olämpligt och rent av farligt.
Varför inte?
Tycker snarare att det känns farligt att INTE ha helljus på mörka vägar om man vill cykla snabbare än 20-25 km/h och kunna se vad som finns längre fram på vägen. Och även för att synas tidigare på riktigt långt håll av mötande trafik.

Men det förutsätter såklart att man kan stänga av den SNABBT med ett distinkt knapptryck vid möte, och inte nån skitlampa man måste sitta och hålla in en knapp "i typ 5 sekunder" innan den släcks! Och självfallet även ha en avbländad (gärna StVZO) halvljuslampa bredvid som är igång hela tiden. Med den kombinationen har jag cyklat i flera år på mörka vägar och alltid bemötts av respekt av mötande bilister +andra. Och så kan man då även ge en snabb helljusblink mot dom mötande bilar och lastbilar med ljusramper som inte bländar av i tid.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
låter som en trevlig ide, örjan. men sen lyser en tyskgodkänd lampa vanligen längre bort längs vägen än skogslampor, om man bara tillfälligt vinklar upp den. trots att det formellt sett är att betrakta som ett halvljus.

använder själv den metoden, och att vinkla ned lampan är gjort på ett ögonblick vid eventuellt möte. mötande bilar reagerar som i ditt fall och bländar ned...

likaså om jag kör mtb och bara har skogslampor med mig. oväntat möte; snabbt vinkla ned lampor på styret, och vrida bort hjälmlampornas ljuskägla. att hålla på och fippla med ljusstyrka och avstängningsknappar på fyra lampor i det läget hinns verkligen inte med.

vill man i t ex landsvägsmiljö ha en skogslampa för att vidga synfältet kan man säkert kalla det helljus. men ett heljus bör till sin natur både vara rätt koncentrerad och stå högt inställd, för att få den där räckvidden man önskar.

du har alltså hittat något sådant?
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
låter som en trevlig ide, örjan. men sen lyser en tyskgodkänd lampa vanligen längre bort längs vägen än skogslampor, om man bara tillfälligt vinklar upp den. trots att det formellt sett är att betrakta som ett halvljus.

använder själv den metoden, och att vinkla ned lampan är gjort på ett ögonblick vid eventuellt möte. mötande bilar reagerar som i ditt fall och bländar ned...

likaså om jag kör mtb och bara har skogslampor med mig. oväntat möte; snabbt vinkla ned lampor på styret, och vrida bort hjälmlampornas ljuskägla. att hålla på och fippla med ljusstyrka och avstängningsknappar på fyra lampor i det läget hinns verkligen inte med.

vill man i t ex landsvägsmiljö ha en skogslampa för att vidga synfältet kan man säkert kalla det helljus. men ett heljus bör till sin natur både vara rätt koncentrerad och stå högt inställd, för att få den där räckvidden man önskar.

du har alltså hittat något sådant?
Hehe, jag minns att du gillar den upp-och-nervinklingsmetoden, ja. För mig duger inte det i längden.

Ja, jag har sedan flera år en uppsättning som jag tycker funkar som halv- och helljus med egenmonterad strömställare ute vid tummen på styret som är on-off för helljuslampan (vilket jag tycker är mycket säkrare än att flytta på handen vid varje möte för att fippla med en lampas vinkling) och jag har en s.k. skogslampa med spridningslins som lyser både bredare och längre bort än en uppvinklad StVZO-lampa. B+M Ixon IQ Premium i mitt fall. Och den funkar däremot som halvljus på högsta effekt, och parkeringsljus/rastplatsljus på lägsta effekt, vilket duger för mina krav.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
ja, säkert bra om man får till meket med en extra strömställare. stänga av går ju alltid bra, men sätta på lampan igen brukar vanligen innebära aktivering på själva lampan?

flyttar själv ett lamp-par mellan snabbfästen på tre olika pendlingscyklar och får kompromissa lite. kör gvolt80 och volt800. i mellansäsong ligger en eller båda lamporna i ryggan och sätts dit bara vid behov. systemet funkar ändå misärfritt, och lyser upp vägbanan bättre och bredare än de jag passerar, hittills faktiskt tveklöst alltid.

du har alltså hittat en lampa som på ett övertygande sätt lyser längre än en uppvinklad tysklampa då? tycks minnas att det var lite oklart :)?

vilken lampa, vilken kräm och lystid på vilken batteripack använder du?
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
ja, säkert bra om man får till meket med en extra strömställare. stänga av går ju alltid bra, men sätta på lampan igen brukar vanligen innebära aktivering på själva lampan?

flyttar själv ett lamp-par mellan snabbfästen på tre olika pendlingscyklar och får kompromissa lite. kör gvolt80 och volt800. i mellansäsong ligger en eller båda lamporna i ryggan och sätts dit bara vid behov. systemet funkar ändå misärfritt, och lyser upp vägbanan bättre och bredare än de jag passerar, hittills faktiskt tveklöst alltid.

du har alltså hittat en lampa som på ett övertygande sätt lyser längre än en uppvinklad tysklampa då? tycks minnas att det var lite oklart :)?

vilken lampa, vilken kräm och lystid på vilken batteripack använder du?
Jag stänger och aktiverar helljuset med samma strömställare såklart, on-off som jag skrev i förra inlägget, annars vore det ju ingen större vits med det hela. Jag tänker inte gå längre än så här i detta ämne, för sist blev det en tjatig diskussion där du hela tiden hävdade att din metod var bättre. Trevlig kväll :)
 

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Okej så nu har jag testat så gott jag kunde. 70.1 är snäppet vassare. Svårt återge faktiska ljuset på foto med mobilkamera men den men den lyser mer både närmare och längre bort, ljuset är samtidigt starkare med likadan ljusbild som 50. Men vi ska inte glömma att 50 är ändå en förbaskat bra lampa för pengarna.
26BD9CAF-9E20-4E7C-B751-90B46C4FB301.jpeg
 
Årets lamptråd 20/21
Någon som provat Lupine? Tänkte skaffa till min pendelhoj efter sommaren.
Jag tittar även på Supernova https://supernova-lights.com/en/m99-mini-pro-b54/

Har ni tips på liknande hel/halvljuslampor av andra fabrikat?
 

dogday

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Jag gillar den Ravemen PR1600 jag köpte i höstas för att ersätta min Gvolt 50 (som var helt OK men inte räckte till på grus och i skog). Hel- och halvljus. Återstående batteritid anges meddelst siffror. Fjärrkontroll. Laddas med USB-C vilket jag tycker är behändigt.

 

Miracle

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Någon som provat Lupine? Tänkte skaffa till min pendelhoj efter sommaren.
Jag tittar även på Supernova https://supernova-lights.com/en/m99-mini-pro-b54/

Har ni tips på liknande hel/halvljuslampor av andra fabrikat?
Lupinen kan nog komma att kosta över 5000 kr, när den släpps i augusti om man tittar på prisbilden på den förra modellen. Så det är mycke pengar. Det blir nog två Gvolt 70.1 å den vanliga heljuslampan om jag nu ska uppgradera. :)

frid!
 

nieves

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Inväntar batteritider och pris på SL AX. Behöver 50h bak och fram, så Rotlicht Max och batteri. Väldigt lite teknisk info på Lupines sidor kring batterivalet.
20, 13.8 eller 6.9 Ah, vad är rimligt?
 
Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Inte regelrätt lampfråga men i samma kategori typ...
Jag tänker koppla en igaro d2 https://www.igaro.com/d2 till min dynamo för att sedan kunna ladda gps/telefon. Men det smidigaste borde vara att ha en powerbank mellan som en batteribuffer. Eller hur? Men då vill man ju att powerbanken ska ha "pass through". Men hur vet man det? Kollar man hos Kjell står det tex inget om den funktionen. Någon som sitter inne på rekommendation? Tänker att jag borde klara mig på typ 5000mAh.

Funderar på en dynamodriven lampa på styret sedan. Någon med sådan rekommendation?
Varför inte vid gaffelkronan? Jo, jag har så små ramar så en styrväska skymmer lampan!
 

mzi

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Om du bara behöver en buffer och inte ett batteripack tycker jag den här ser smidig ut!


Har du inte lampfäste under väskan? Det finns dynamolampor som går att vända uppochner.
 

desmo

Aktiv medlem
Årets lamptråd 20/21
Om du bara behöver en buffer och inte ett batteripack tycker jag den här ser smidig ut!


Har du inte lampfäste under väskan? Det finns dynamolampor som går att vända uppochner.
Det verkar vara ett bra koncept. Det är ju något sådant jag tänkt mig. Behöver bara några tusen mAh för natten när lampan är prioriterad. Vet inte om det finns adapter för lightning till usb-micro (garmin gps)?

Mellanrummet mellan styrstam och framhjul är så litet att en väska skymmer. Tyvärr.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer