Årets lamptråd 2015/2016

Årets lamptråd 2015/2016
Aliide sa:
Det ÄR ju en skogslampa då den bländas saftigt ute i trafik!

Allt med bra ljus lär ju blända. Eller gör inte landsvägslampor det till skillnad från "skogslampor"? Upplys mig!

Nåja, poängen var i a f att till och med den billigaste Magicshine de har gav riktigt bra ljus.

Årets lamptråd 2015/2016
Bra väglampor har ljusbild likt halvljuset på bilen. Skillnaden i bländning är rätt stor.

Jag har provat Magicshine 808 till pendling typ en gång. Den var rätt kass till det.

Årets lamptråd 2015/2016
Penguin sa:

Allt med bra ljus lär ju blända. Eller gör inte landsvägslampor det till skillnad från "skogslampor"? Upplys mig!

Nåja, poängen var i a f att till och med den billigaste Magicshine de har gav riktigt bra ljus.

StVZO-godkända lysen är oerhört svårt att ställa in så att de bländar, vill man se vägen så bländas de inte. Tex Ixon IQ Speed premium lyser upp vägen väldigt bra i beckmörker! Bred, låååång och hög ljustråle så man ser vägskyltar på långt håll. Och går varken sätta på blink eller blända.

Årets lamptråd 2015/2016
Rattnalle sa:
Bra väglampor har ljusbild likt halvljuset på bilen. Skillnaden i bländning är rätt stor.

Jag har provat Magicshine 808 till pendling typ en gång. Den var rätt kass till det.

Då jag passerade dig idag med min B&M IQ-X igång, bländade det tyckte du? Vinklat lampan ner så att ljuset tappar 1cm höjd per meter.

Senast ändrad:
Årets lamptråd 2015/2016
BjornR sa:

Då jag passerade dig idag med min B&M IQ-X igång, bländade det tyckte du? Vinklat lampan ner så att ljuset tappar 1cm höjd per meter.
Märkte inte ens att du hade en lampa tänd ;-)

Årets lamptråd 2015/2016
Penguin sa:

Prova att ställ dig framför en bil med halvljus respektive helljus och se vad som bländar mest.
Det är samma princip med väglampor (ofta StVZO-klassade i Tyskland) respektive skogslampor för cykel.
Och även om man kraftigt skulle justera ner ett helljus eller extraljus på bil så skulle det lik förbannat blända mötande eftersom den ljusbilden inte är avskärmad på samma sätt som ett halvljus eller en cykellampa godkänd för väg/gata.

Årets lamptråd 2015/2016
Rattnalle sa:

Så bra, var orolig att lampan skulle blända då den är brutalt stark. Får se om du tycker likadant när det blir mörkare om vi möts på härlandagruset :)

Årets lamptråd 2015/2016
BjornR sa:

Så bra, var orolig att lampan skulle blända då den är brutalt stark. Får se om du tycker likadant när det blir mörkare om vi möts på härlandagruset :)
Blir det mörkare åker Philipsen på. Var precis på gränsen igår. Så då får vi väl blända ikapp.

Årets lamptråd 2015/2016
NickPick sa:
HåkanC sa:
Luzen sa:
Biltema har numer en ny lampa som är bättre

http://www.jula.se/catalog/fritid/c...belysning-och-reflexer/cykellampa-led-631044/
Den är dessutom lite billigare än motsv Biltema-lampa

dnleriksson sa:
Kunde inte hålla mig utan satte cellerna i batterilådan och kopplade in kinaladdaren en stund. Flyttade sen över dem till Opusen för att kolla status.
Bra att det löste sig.
Som du har märkt kan skyddskretsarna i LiION-celler i bland "lösa ut" och då blir spänningen 0V,
för att återställa dem behöver man (lite) laddström.
Att spänningen är 0V ställer till problem för intelligenta laddare, men hos en del ska man genom att hålla ned en knapp få en svag laddström, som skall vara tillräcklig för att återställa skyddskretsarna.
Men om det finns en sådan funktion i BT-C3100 har jag ingen aning om.

JojjeM sa:
Passar även på att fråga var man köper bra färdiga batteripack med MS-kontakt. Jag har lampor jag gillar men batterierna är trötta. Söker både sex-, fyra- och tvåcells att växla mellan beroende på tillämpning.
Redan för över två(2) år sedan http://happyride.se/forum/read.php/1/2450344/2452145#msg-2452145 tipsade jag om hunk_lee, han säljer fortf batterier och laddare.

/Håkan
Den från biltema ska jag nog köpa och ha till och från svärföräldrarna (min enda pendling). Foto på ljusbild någon?

Nej, men en trivsam video åtminstone :-)

Årets lamptråd 2015/2016
Årets lamptråd 2015/2016
Jag har en sån IQ Cyo Premium T + en utan "premium", vet inte om jag tycker skillnaden var så stor i ljusbilden som är lite boxig (om jag minns rätt, det var ett tag sedan jag cyklade med dem i riktigt mörker). Kör sen två säsonger tillbaka med Luxos U för längre randolopp - då slipper man även att ljuset flimrar i riktigt låga farter.

Annars tycker jag AXA Luxx70 Plus https://www.bike24.com/1.php?conten...3108]=13111;pgc[13109]=19240;page=2;orderby=2 såg intressant ut med ljusbild som anpassas efter fart och USB-laddning för ca 500 spänn mindre än Luxos U.

Eller B&M IQ-X https://www.bike24.com/1.php?conten...3108]=13111;pgc[13109]=19240;page=2;orderby=2

Dynamon har jag ingen egen erfarenhet av, har bara kört SON.

Årets lamptråd 2015/2016
Fjärdebrunn sa:
Vad tror ni om denna dynomodrivna lampa https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=67804;menu=1400,1410,1411;mid[39]=1;page=2;orderby=3 ?

Den ska drivas av en http://www.sp-dynamo.com/8-series-pic/PL-8-QR-01.pdf som är på väg från Tyskland

Blir det bra?
Jag kan inte så mycket om dynamolampor. Denna verkar vass i häradet en femhunking. Behöver man lägga mer än så?
Tänkt användning
- Vinterpendling
- Distans/randolopp
- Gruskross
Jag har sedan några år navdynamodrivna lampor på pendlarcykeln.
För två vintrar sedan skaffade jag en B&M Lumotec IQ Cyo Premium T. Den lyste hyfsat brett och starkt, men det var alldeles för mkt störande "artefakter" i ljuset för mig, tom för långsam pendling längs upplysta cykelbanor. Jag bytte istället till en B&M Luxos B som funkar MKT bättre för mig, trots att även den har en hel del "artefakter" i ljusbilden, ljusfärgen är också onödigt "kall".
Jag har jämfört ljuset från Luxos B-lampan med det från en dynamodriven Philips-lampa (Gen 1) och Philipslampan lyste MKT jämnare och varmare, men samtidigt svagare och smalare.
Vilken ljusbild man föredrar (eller står ut med) är förstås till stora delar en smak/vane-sak.

Dynamon jag använder är en Shimano DH-3N80, finns som komplett (pendlar-)hjul hos Rose för 1271SEK
https://www.rosebikes.se/artikel/fromsearch/rose-atb-front-wheel-28700-c-dh-3n80---a-719/aid:484624

/Håkan

Årets lamptråd 2015/2016
Tack för svar Håkan och NLC

Dynamon kommer förmonterad på hjulsetet jag har beställt så den är det bara att ta. Tror mig veta att Krabbe körde Transcontinental med en SP så det ska nog funka.

Håkan - Förstår inte riktigt vilken lampa du menar. Kan du länka?

Jag gillade annars det nätta och robusta formatet på Busch + Müller Lumotec IQ-X LED. Förstod dock inte om den hade fjärrkontroll eller inte.

Årets lamptråd 2015/2016
Fjärdebrunn sa:
Förstår inte riktigt vilken lampa du menar. Kan du länka?
Jag föredrar ljusstyrkan och ljusbilden hos B&M Lumotec IQ2 Luxos B jmf med B&M Lumotec IQ Cyo Premium T.
Men det betyder INTE att jag upplever ljuset från Luxos B-lampan som perfekt/felfritt.

Luxos B-lampan kostar 773,72 SEK hos Rose https://www.rosebikes.se/artikel/b--m-lumotec-iq2-luxos-b-senso-plus-front-headlamp/aid:620026 (den var billigare när jag köpte min)

OK nu?

Här kan man läsa en del om dynamolampor: https://swhs.home.xs4all.nl/fiets/tests/verlichting/index_en.html

/Håkan

Årets lamptråd 2015/2016
Johan Falk sa:
NickPick sa:
HåkanC sa:
Luzen sa:

http://www.jula.se/catalog/fritid/c...belysning-och-reflexer/cykellampa-led-631044/

dnleriksson sa:
Kunde inte hålla mig utan satte cellerna i batterilådan och kopplade in kinaladdaren en stund. Flyttade sen över dem till Opusen för att kolla status.
Bra att det löste sig.
Som du har märkt kan skyddskretsarna i LiION-celler i bland "lösa ut" och då blir spänningen 0V,
för att återställa dem behöver man (lite) laddström.
Att spänningen är 0V ställer till problem för intelligenta laddare, men hos en del ska man genom att hålla ned en knapp få en svag laddström, som skall vara tillräcklig för att återställa skyddskretsarna.
Men om det finns en sådan funktion i BT-C3100 har jag ingen aning om.

JojjeM sa:
Passar även på att fråga var man köper bra färdiga batteripack med MS-kontakt. Jag har lampor jag gillar men batterierna är trötta. Söker både sex-, fyra- och tvåcells att växla mellan beroende på tillämpning.
Redan för över två(2) år sedan http://happyride.se/forum/read.php/1/2450344/2452145#msg-2452145 tipsade jag om hunk_lee, han säljer fortf batterier och laddare.

/Håkan
Den från biltema ska jag nog köpa och ha till och från svärföräldrarna (min enda pendling). Foto på ljusbild någon?

Nej, men en trivsam video åtminstone :-)

Nördigt!
Köpte en (höll i två olika, båda hade ett litet hårstrå eller något liknande på insidan linsen). Sitter dåligt när det skumpar a la heldämpad hoj på grus.
Perfekt på cykelbana med crossen, typ.

Årets lamptråd 2015/2016
Penguin sa:
Köpte en Magicshine 602 på XXL idag då den är prissänkt till 299:- just nu. Måste säga att jag är positivt överraskad, tyckte det var fullt tillräckligt med ljus t o m för skogscykling.

https://www.xxl.se/magicshine-ms-602-1000-multi-multilampa/p/1124403_1_style

Blev positivt överaskad ikväll när jag prövade min också faktiskt. Monterade den på hjälmen ihop med batteripacket. Inte så tungt tyckte jag så det får sitta. Läste ditt inlägg imorse och tänkte att jag måste förbi xxl och köpa. Tack! :)
Får bli något annat med bredare ljusbild till styret sen.

Årets lamptråd 2015/2016
Funderar på vilken Magicshine jag ska slå till på. För om jag bara ska träna grusväg, räcker det då med 606:n (1600Lm) eller ska man slå till på 628:n (3200lm)?

Årets lamptråd 2015/2016
Totteman sa:
Har testat Mila Vega II. Bra ljus i skogen. Inte den billigaste, men bra sugen på den.

Dom har ju kommit med en ny lillebror till den också, Orion. Lite sugen på att testa skillnaden. Vad jag förstår ska dom ha en lite varmare ljuston också. Stämmer det på Vegan du provade?

Årets lamptråd 2015/2016
LesGrossman sa:
Funderar på vilken Magicshine jag ska slå till på. För om jag bara ska träna grusväg, räcker det då med 606:n (1600Lm) eller ska man slå till på 628:n (3200lm)?

Jag tycker att MS-606 räcker långt. Har den på hjälmen (och ofta 872:an eller liknande på styret -men då kör jag mest i skogen). Mycket ljus behövs framförallt för att se detaljer -stenar, rötter mm. Ojämnheter på vägen ser jag bra med MS-606. Sen har jag gärna reflexer och ev röd diodlampa bakåt för att synas.

Årets lamptråd 2015/2016
LesGrossman sa:

För grusväg skulle jag säga att 2-diods lampan räcker till ganska bra, ta gärna med fjärr så blir den lättare att blända av.

Årets lamptråd 2015/2016
Hur är MS-602 jämfört med de olika effektlägena på MS-606.
Vill ha en pannlampa för löpning ( o annat när det inte går så fort) som är lätt och liten, och dagens pris på 299:- känns svårslaget.
(Har redan starka lampor till cykling mm så det behövs inte)

Årets lamptråd 2015/2016
jonja sa:
LesGrossman sa:
Funderar på vilken Magicshine jag ska slå till på. För om jag bara ska träna grusväg, räcker det då med 606:n (1600Lm) eller ska man slå till på 628:n (3200lm)?[

/quote]
Jag tycker att MS-606 räcker långt. Har den på hjälmen (och ofta 872:an eller liknande på styret -men då kör jag mest i skogen). Mycket ljus behövs framförallt för att se detaljer -stenar, rötter mm. Ojämnheter på vägen ser jag bra med MS-606. Sen har jag gärna reflexer och ev röd diodlampa bakåt för att synas.

För grusväg skulle jag säga att 2-diods lampan räcker till ganska bra, ta gärna med fjärr så blir den lättare att blända av.

Tack för svar :-). Det får bli en 606!

Årets lamptråd 2015/2016
B + M Ixon IQ Premium LED headlight

"According to German road traffic regulations (StVZO), this light is only approved for road bikes under 11 kg when used with non-rechargeable batteries. When used with rechargeable batteries, this light is approved for all bikes."

Eh, va?

Årets lamptråd 2015/2016
deadmeat sa:

"According to German road traffic regulations (StVZO), this light is only approved for road bikes under 11 kg when used with non-rechargeable batteries. When used with rechargeable batteries, this light is approved for all bikes."

Eh, va?
Tyska regler delar in cyklar i viktklasser för att avgöra vilken belysning som krävs. Mycket logiskt..

Årets lamptråd 2015/2016
Rattnalle sa:
deadmeat sa:

Eh, va?
Tyska regler delar in cyklar i viktklasser för att avgöra vilken belysning som krävs. Mycket logiskt..

Skulle vara kul att veta hur en person som har betalt för att sitta och hitta på sånt är skapt :-)

Årets lamptråd 2015/2016
dnleriksson sa:
Rattnalle sa:
deadmeat sa:

Eh, va?

Skulle vara kul att veta hur en person som har betalt för att sitta och hitta på sånt är skapt :-)
Jag hade också kunnat tänka mig att få betalt för att vara godtycklig ;)

Årets lamptråd 2015/2016
LarsM sa:
Hur är MS-602 jämfört med de olika effektlägena på MS-606.
Vill ha en pannlampa för löpning ( o annat när det inte går så fort) som är lätt och liten, och dagens pris på 299:- känns svårslaget.
(Har redan starka lampor till cykling mm så det behövs inte)
Köpte i fjol en 602 i det syftet men den ligger och samlar damm då 606an är lika liten och smidig och ger en jämnare ljusbild med lite varmare ljus.

Årets lamptråd 2015/2016
dnleriksson sa:
Rattnalle sa:
deadmeat sa:

Eh, va?

Jag tror han är en cyklist som vill ge fingret åt sin kompis ständiga diskussion att "vikten på en cykel är faktiskt inte så viktig".

Årets lamptråd 2015/2016
Rattnalle sa:
dnleriksson sa:
Rattnalle sa:
deadmeat sa:

Eh, va?

Jag hade också kunnat tänka mig att få betalt för att vara godtycklig ;)

Ja, det kanske är bättre att fråga hur de är skapta som betalar någon för det :-)

Årets lamptråd 2015/2016
Jag vill ändra ljusbilden på min NB19-02 från sportlampan.se (http://sportlampan.se/cykellampa/nb19-02/) ca 4000 lumen.

sportlampan.se har inga/finns inga linser att montera.

Går det att göra ngt fulbygge och köpa en lins?

På hjälmen har jag 2000 lumen och den är ngt gulare den lyser längre men inte så brett. I skogen går det ganska snabbt så man vill ju ha bra ljus!

Årets lamptråd 2015/2016
Är lite skeptiskt mot denna typ av "halvljus" som sitter i glaset framför ljuskällan. Men här är iaf en kinalampa med hel/halvljus:

https://www.amazon.com/dp/B015FFO5D...olid=NQQHVDDEFE4A&coliid=I1NF1FLAUUTWUO&psc=1

ScreenShot2016-10-13at10.40.49.jpg

Vad tror ni? Något att ha?

Årets lamptråd 2015/2016
Det är inte bara rastret på glaset. På bilden rakt framifrån syns att halvljusdioden har en annan vinkel också, skulle jag tro.

91SDy%2BUp9aL._SL1500_.jpg

Frid!

Årets lamptråd 2015/2016
Den är dock tydligen inte helt ny, utan från förra året eller nå, så hade den funkat riktigt bra så skulle den nog vara mera omskriven ändå. :)

https://www.amazon.com/gp/customer-...viewpnt?ie=UTF8&ASIN=B015FFO4LU#RAKLWERPD79G1

Det blir heller ingen rak avskärmning av ljuset vad jag kan se av videosarna, vilket ger den dålig räckvidd på halvljus om den inte ska blända, enligt min erfarenhet.
Av bilden ovan att döma så lyser det mest precis framför cykeln å det är mest irriterande på en asfaltsväg, kan jag tycka.

Frid!

Senast ändrad:
Årets lamptråd 2015/2016
Använder Sigma Lightster.
Gammal testvinnare. Inte så stark jämfört med dagens megaschinlampor men fullt tillräcklig för normalpendling. Dessutom har den tydligt avgränsad ljudbild som inte bländar mötande.

Årets lamptråd 2015/2016
Silva har hittat på en ny pryl. "City X".
Vis av deras tidigare produkter som tyvärr sällan är färdigutvecklade å testade ordentligt, så är förväntningarna inte stora, men ändå! :)

city-x_front-light.jpg

Frid!

Årets lamptråd 2015/2016
HåkanC sa:

/Håkan

Köpte lampan på Jula. Och idag jämförde jag den mot Sigma Lightster. Och detta är mina subjektiva åsikter.

Ljusbilden på Lightser är bättre. "Större" ljusbild i marken där Jula blir kort. Båda ljusbilderna har ungefär samma bredd, möjligen någon fördel till Sigma.
Ljusmängden/intensiteten är snarlik. Jula lyser mer på den mindre punkten den lyser upp.
När man står upp och cyklar bländar Jula-lampan vilket Sigma inte gör.
Formatet är mycket trevligare på Jula-lampan. Mycket mindre, lättare.
Jag föredrar det "traditionella" fästet för Jula istället för Sigmas "klämma".
Jula-lampan uppfattas som plastigare.

För 100kr känns Jula-lampan ändå som ett bra alternativ för pendling på cykelbanor för att slippa bländas.

Årets lamptråd 2015/2016
Är det inte snart dags att lägga ner slasktrådskonceptet för lampor?
Det passar bra för perifera ting som 'datatråden', 'politiktråden', 'vilken öl dricker du', eller ting som inte ändras över tid, som 'hur var dagens pendling', 'cykel i media', 'visa din Trek', 'dopingtråden', eller ting med litet teknikinnehåll. Men cykellampor är ju inget perifert begrepp så här års, och marknaden är inte lätt att överblicka.

Flera ggr har jag sett att folk inte får svar, troligtvis för att frågeställningen inte syns utan att läsa inlägget, och att inte särskilt många är roade av gamla trötta slasktrådar av såna här bibliska proportioner.

Tillbaka
Topp