Årets lamptråd 22/23

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Nu när flera andra "aktivister" verkar försöka bryta sig loss ur denna stora samlingstråd så ska väl inte jag vara sämre? :) 80-90 % av innehållet i denna tråd är mtb-relaterat och irrelevant för oss som inte kör i skogen. I klimatkrisens och dyrbensinens tidevarv har cykelpendling, med eller utan el fått ett rejält uppsving. Regioner och kommuner nästan slåss om förmånlig cykelfinansiering resp att lotta ut vinterutrustning till de som förbinder sig att pendla året runt.

Men lamporna har halkat efter. På 12 år sen den populära Philipslampans debut har det inte hänt mkt på svenska cg-banor. På min väg till jobbet blir jag lite eller mkt bländad av de flesta jag möter på cg, eftersom jag är den enda som kör stvzo.

Tänkte därför lite vanvördigt att tiden kanske vore mogen för stvzo-lamporna att få en egen tråd? Som skulle kunna heta "Årets lamptråd 22/23 pendling & lvg", och att denna tråd då skulle kunna ges suffixet "mtb". Införstådd med att detta initialt skulle bli en sömnig liten tråd jmf med denna, som är så inarbetad efter många år.
Men folk som inte vanligen hänger här skulle kanske lättare hitta de lysen som är relevanta för gatubruk, men som inte går att hitta i den svenska handeln, varken hos Kjell&Co, Biltema, Jula, Classe eller ngn annan av de stora kedjorna.

Nån som har nån åsikt om detta förslag till trådklyvning?
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
låter ungefär som kategorier på happy; ett säkert sätt att få diskussionen och intresset att att tyna bort...

det varierar från tid till annan vilket användningsområde som varit i förgrunden, senaste veckorna mycket riktigt skogslampor, men det kan snabbt ändra sig.

de årliga lamptrådarna har utmanats av diverse utbrytare, häromåret var det tvärtom någon som startade en separat skogstråd. blev en rätt fattig historia.

däremot rattnalle försökte i vintras med en premium-hjälmlampa-tråd. tog fart ordentligt, och gav många intressanta uppslag.

det hör till happys natur att samma frågor ställs om igen, av nya användare som inte orkar läsa ett par sidor bakåt. håller diskussionen igång kan man säga.
 

Lingon

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Nu när flera andra "aktivister" verkar försöka bryta sig loss ur denna stora samlingstråd så ska väl inte jag vara sämre? :) 80-90 % av innehållet i denna tråd är mtb-relaterat och irrelevant för oss som inte kör i skogen. I klimatkrisens och dyrbensinens tidevarv har cykelpendling, med eller utan el fått ett rejält uppsving. Regioner och kommuner nästan slåss om förmånlig cykelfinansiering resp att lotta ut vinterutrustning till de som förbinder sig att pendla året runt.

Men lamporna har halkat efter. På 12 år sen den populära Philipslampans debut har det inte hänt mkt på svenska cg-banor. På min väg till jobbet blir jag lite eller mkt bländad av de flesta jag möter på cg, eftersom jag är den enda som kör stvzo.

Tänkte därför lite vanvördigt att tiden kanske vore mogen för stvzo-lamporna att få en egen tråd? Som skulle kunna heta "Årets lamptråd 22/23 pendling & lvg", och att denna tråd då skulle kunna ges suffixet "mtb". Införstådd med att detta initialt skulle bli en sömnig liten tråd jmf med denna, som är så inarbetad efter många år.
Men folk som inte vanligen hänger här skulle kanske lättare hitta de lysen som är relevanta för gatubruk, men som inte går att hitta i den svenska handeln, varken hos Kjell&Co, Biltema, Jula, Classe eller ngn annan av de stora kedjorna.

Nån som har nån åsikt om detta förslag till trådklyvning?
Det är bara att starta en ny tråd, kör!
 

izar

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Lezyne 115 STVZO trycker ut 310 lumen vilket känns i minsta laget för att trycka på genom skogen hem. Förvisso då med välriktade strålar så det funkar kanske?

Min 70 lux dynamolampa lyser upp med stram kägla för att klara sig. Passar sämre för att bomba på när andan faller på
Jag har en Lezyne 1300XXL som används för gruscykling, riktigt bra för det ändamålet. Inte den optimala lampan för pendling då den bländar alldeles för mycket men funkar kanske på lägsta läget nedåtriktad.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Lezyne 115 STVZO trycker ut 310 lumen vilket känns i minsta laget för att trycka på genom skogen hem. Förvisso då med välriktade strålar så det funkar kanske?

Min 70 lux dynamolampa lyser upp med stram kägla för att klara sig. Passar sämre för att bomba på när andan faller på
mätsystemen tycks underskatta stvzo-lampors verkliga ljusutbyte. om man räknar baklänges utifrån batteritid och batterikapacitet rör det sig ofta om mer än det dubbla.

liksom att ett gäng '1200' ej stvzo-lumenlampor i själva verket ger lägre än skrytvärdet; hälften är inte så ovanligt.

oavsett är det i skogen nödvändigt med vettigt ljus och skuggning nära framför cykeln. det erbjuds närmast sällan från stvzo-lampor. de lyser med sin koncentrerade kägla oftast upp närmast bra längre fram, bättre än även rätt starka skogslampor.

man löser det enklast med en andralampa av ej godkänd typ, som riktas påtagligt nedåt. så bländar den inte heller:)

redundansen får man på köpet.
 
C

CCS

Guest
Årets lamptråd 22/23
man löser det enklast med en andralampa av ej godkänd typ, som riktas påtagligt nedåt. så bländar den inte heller:)
Eller annars med en StVZO-lampa av det där "överprisade" märket med en varg i logotypen. Kan du inte köpa en och prova innan du dömer ut den bara pga priset? 🙃
 

izar

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag har en Philips lampa, den är inte så kul på grusvägar och stigar, jag vill ha en bredstrålande lampa. Bara en sån sak som en liten uppförsbacke ger en ingen som helst aning vad man kan förvänta sig finna lite längre upp.
 

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
låter ungefär som kategorier på happy; ett säkert sätt att få diskussionen och intresset att att tyna bort...

Jodå, det gränsar väl till kategorier lite, men det hänger väl på hur många som skulle posta där och hur stort ämnet är. Alla som kör lvg, gata och cg borde vara berörda av det. Jag bidrar gärna i mån av ork och tid, men behövs ju fler personer. Vad tycker du HåkanC?
 
C

CCS

Guest
Årets lamptråd 22/23
Jag har en Philips lampa, den är inte så kul på grusvägar och stigar, jag vill ha en bredstrålande lampa. Bara en sån sak som en liten uppförsbacke ger en ingen som helst aning vad man kan förvänta sig finna lite längre upp.
Det löser en Lupine SL X (SL AX) så fint så.

😊

Synd att vi verkar vara så få här på Happy som har upptäck vilken pärla till ljusspridare detta är, inte bara i trafik utan även som baslampa i skog och på grusväg.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Eller annars med en StVZO-lampa av det där "överprisade" märket med en varg i logotypen. Kan du inte köpa en och prova innan du dömer ut den bara pga priset? 🙃
nja, priset är ju en klart negativ faktor och vettigt prissatta piko klart för smal i ljusbilden.

men jag har ju redan idag en pendlingskombo med en gvolt80 och volt800, sannolikt kring 1500 bländfria lumen. det har iaf ställt allt jag passerat hittills i bokstavlig skugga. det jag skulle önska bättre är batteritiden på ca 1 1/2 timme.

så övervägt något att konvertera ihop med mina existerande kaidomain-batterier. varför då inte kräma på ordentligt när man ändå håller på:) två outbound gamla modellen på 2x1700 lumen hade nog funkat.

mitt intryck är lupine tyvärr att de är för svaga längst fram på för pendling tillåtet och rekommendabelt halvljus. det bränner i lite för nära. detta trots att jag 'tror' att deras lumenangivelser stämmer bättre än andra stvzo, och även lyser påtagligt bättre än dem.

sen bör ljusbilden gå upp på sidorna från skarpa övre kanten, inte ner. då blir det ett skarpt mörker dit man titta när man lutar cykeln i kurvor. bra billampor har sådan ljusbild, de skickar en assymetrisk kägla även uppåt vänster, men med större vinkel så man inte bländar mötande.

att jag skulle köra med mindre än två lampor är uteslutet av redundansskäl. frågan är vad någon av lupinelaporna skulle kombineras med? eller kanske två piko vinklade och lutade åt varsitt håll uppåt sidorna🤪
 

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag har en Philips lampa, den är inte så kul på grusvägar och stigar, jag vill ha en bredstrålande lampa. Bara en sån sak som en liten uppförsbacke ger en ingen som helst aning vad man kan förvänta sig finna lite längre upp.
Du skulle ev kunna klara dig med en SL Mono som är stvzo, men iom att den mkt enkelt kan riktas om under färd, är det en smal sak att lägga cut-off:en i helljushöjd om man är ensam i skogen. Nästa snäpp upp är Nano AF som troligen skulle vara bredstrålande nog för dig. Det är en mkt kompetent lykta, tyvärr i en helt annan prisklass än salig Herr Philips.
 
C

CCS

Guest
Årets lamptråd 22/23
nja, priset är ju en klart negativ faktor och vettigt prissatta piko klart för smal i ljusbilden.

men jag har ju redan idag en pendlingskombo med en gvolt80 och volt800, sannolikt kring 1500 bländfria lumen. det har iaf ställt allt jag passerat hittills i bokstavlig skugga. det jag skulle önska bättre är batteritiden på ca 1 1/2 timme.

så övervägt något att konvertera ihop med mina existerande kaidomain-batterier. varför då inte kräma på ordentligt när man ändå håller på:) två outbound gamla modellen på 2x1700 lumen hade nog funkat.

mitt intryck är lupine tyvärr att de är för svaga längst fram på för pendling tillåtet och rekommendabelt halvljus. det bränner i lite för nära. detta trots att jag 'tror' att deras lumenangivelser stämmer bättre än andra stvzo, och även lyser påtagligt bättre än dem.

sen bör ljusbilden gå upp på sidorna från skarpa övre kanten, inte ner. då blir det ett skarpt mörker dit man titta när man lutar cykeln i kurvor. bra billampor har sådan ljusbild, de skickar en assymetrisk kägla även uppåt vänster, men med större vinkel så man inte bländar mötande.

att jag skulle köra med mindre än två lampor är uteslutet av redundansskäl. frågan är vad någon av lupinelaporna skulle kombineras med? eller kanske två piko vinklade och lutade åt varsitt håll uppåt sidorna🤪
Jaja, jag försökte iallafall...:sneaky:
 

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
mitt intryck är lupine tyvärr att de är för svaga längst fram på för pendling tillåtet och rekommendabelt halvljus. det bränner i lite för nära. detta trots att jag 'tror' att deras lumenangivelser stämmer bättre än andra stvzo, och även lyser påtagligt bättre än dem.

sen bör ljusbilden gå upp på sidorna från skarpa övre kanten, inte ner. då blir det ett skarpt mörker dit man titta när man lutar cykeln i kurvor. bra billampor har sådan ljusbild, de skickar en assymetrisk kägla även uppåt vänster, men med större vinkel så man inte bländar mötande.
Visst hade det varit trevligt om även högintensitetsboxen hade varit progressiv. Nu får man nästan alltid hotspot tendenser längst ner i boxen, som gärna hamnar lite för nära framhjulet. Det verkar som optiktekniken inte förmår bättre i nuläget. Vems stvzo halvljus skulle vara bättre än Lupines menar du?

Halvljusbild som på en bil tror jag inte vi kommer få se på cykellysena, helt enkelt för att nackdelarna överväger fördelarna. Hade asymmetriskt halvjus på cykel varit en god ide borde det ha varit implementerat redan, åtminstone på premium lamporna.
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
ja hotspot är sjukt irriterande.

t ex outbound verkar iaf ta den kontinuerliga progressiviteten på allvar, men den nya lampan med inbyggt batteri är tyvärr svagare än den gamla utgångna modellen, och batterikapacitetetn på den nya lite tveksam. tråkigt.

det svåra är att hitta avbländade lampor med åtminstone rak och inte nedböjd avbländningslinje, kombinerat med bredd som åtminstone med råge överstiger en cykelbana typ 40 m fram.

med två avbländade lampor som vrids åt varsitt håll är det ganska lätt uppnå assymetri. min kombo med en vriden gvolt80 ger åtminstone assymetri uppåt höger. perfekt är det inte, men lampan lyser upp bra längre fram. närfältet behöver dock med den lampan hjälp av en nedåtriktad andralampa, helt klart.

att det inte kommit assymetrisk ljusbild på cykellampor är väl mest på grund av fantasilöshet och bristande egenanvändning hos utvecklarna? stvzo-reglementet ställer möjligen till hinder också; bara en gissning.

även funderat på om en mc-lampa kan vara en lösning😬
 

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag tror inte på asymmetrisk ljusbild. Om du vinglar med styret, tex om farten är mkt låg, kommer du att blända mottrafikanterna. En helt rak cut-off är tillräcklig för att ge adekvat siktsträcka i de flesta fall. Detsamma kan inte sägas för bilar.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag har funderat på denna. Den dök upp tidigare i tråden.
 

Cubisten

Medlem
Årets lamptråd 22/23
Som StVZO-godkänd pendlingsbelysning på blandade vägar med bitvis obefintlig gatubelysning tycker jag att en kombo av Gemini Atlas 500 och Sigma Sport Aura 80 fungerar riktigt bra. Atlasen ger jämnt och skapligt brett ljus i närområdet, medan Sigman tar vid och lyser upp längre fram dit Atlasen inte når. Om den ena skulle slockna är det ingen katastrof. Genom montaget på en klickfix-kompatibel platta kan jag enkelt ta med mig lamporna in både hemma och på jobbet, men också flytta mellan olika cyklar.
 

Bilagor

  • DSC_1301.JPG
    DSC_1301.JPG
    478.9 KB · Besök: 35
  • DSC_1300.JPG
    DSC_1300.JPG
    456.9 KB · Besök: 35
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag har funderat på denna. Den dök upp tidigare i tråden.
Den kan säkert fungera bra om fästet fungerar och du blir nöjd med ljusstyrka och ljusbild

Har du läst recensionerna hos BLF?
och
Om jag har läst rätt verkar det inte att fungera att köra kontinuerligt i Turbo Mode,
och det finns en del "artefakter" i ljusbilderna, men sådant är svårt att bedöma utifrån ett foto jmf med i verkligheten.

Hos BLF finns det även batterirekommendation
Även om det är till en oskyddad 21700-cell.

Lite kuriosa: Jaktbelysning verkar inte så duktiga på engelska, hos tillverkaren står det
"Adopting the anti-glare multi-faceted reflector"
det har jaktbelysning översatt till
"Genom att använda antireflexionsflerfasetterad reflektor"
:giggle:
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag tror inte på asymmetrisk ljusbild. Om du vinglar med styret, tex om farten är mkt låg, kommer du att blända mottrafikanterna. En helt rak cut-off är tillräcklig för att ge adekvat siktsträcka i de flesta fall. Detsamma kan inte sägas för bilar.
jag kör alltså sedan några år med högerassymetriskt vid pendlingen, och det fungerar utmärkt. att vara utan när man prövat är inte att tänka på. särskilt är det bra när man är på allmän väg typ landsväg och möter bilar med modernt kraftigt ljus.

det jag kan sakna är ett ljusfinger uppåt vänster, som min bil alltså har. det är såpass vinklat åt sidan att motkörande inte hinner bli bländad vid möte. men vid körning i skarpa vänsterkurvor är det guld.

på en cykel om lutar vänster i en kurva vore det ytterligare av värde.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Den kan säkert fungera bra om fästet fungerar och du blir nöjd med ljusstyrka och ljusbild

Har du läst recensionerna hos BLF?
och
Om jag har läst rätt verkar det inte att fungera att köra kontinuerligt i Turbo Mode,
och det finns en del "artefakter" i ljusbilderna, men sådant är svårt att bedöma utifrån ett foto jmf med i verkligheten.

Hos BLF finns det även batterirekommendation
Även om det är till en oskyddad 21700-cell.

Lite kuriosa: Jaktbelysning verkar inte så duktiga på engelska, hos tillverkaren står det
"Adopting the anti-glare multi-faceted reflector"
det har jaktbelysning översatt till
"Genom att använda antireflexionsflerfasetterad reflektor"
:giggle:
Tack för länkarna. Nu har jag det. Överlag väldigt positiva testresultat så jag undrar om det var något dramatiskt att fästa sig vid? Jaktbelysning vill bli kontaktade innan man köper batteri vilket låter bra. Det är en lampa är små pengar i sammanhanget så…
 

HåkanC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jaktbelysning vill bli kontaktade innan man köper batteri vilket låter bra.
Varför det?
Vore det jag skulle jag välja en 21700 med skyddskrets som får plats i lampan och det finns åtminstone OK-testresultat på och jag skulle köpa den ngnstans där den finns i lager. Kanske rentav hos holländarna de länkar till i batteritipstråden jag länkade till.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Varför det?
Vore det jag skulle jag välja en 21700 med skyddskrets som får plats i lampan och det finns åtminstone OK-testresultat på och jag skulle köpa den ngnstans där den finns i lager. Kanske rentav hos holländarna de länkar till i batteritipstråden jag länkade till.
Vet inte riktigt. Såg bara att de skrev det på om det var lampans eller batteriets produktsida.

BTW, en kluven och buntbandad rörstump som keps på skogslampan gör stor nytta i pendlingen. Bara att vingla ner lite i urbana miljöer för att vinglas upp när ensamheten infinner sig.
1667728553378.jpeg
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Vet inte riktigt. Såg bara att de skrev det på om det var lampans eller batteriets produktsida.

BTW, en kluven och buntbandad rörstump som keps på skogslampan gör stor nytta i pendlingen. Bara att vingla ner lite i urbana miljöer för att vinglas upp när ensamheten infinner sig.
Visa bilaga 592119
körde med dylik keps för många år sedan, mest för att få till lite mer ljus närmast cykeln. hjälpte lite mot fotonbristen när man körde med två lampor på vardera 1-2 watt:)
 

Oskar

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Okej, så vilken lampa ska man ha? Jag vill ha en hjälmlampa för skogskörning. Prisklass ca 2000 kr inkl. batteri (kan gå att stretcha).
 

velman

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Okej, så vilken lampa ska man ha? Jag vill ha en hjälmlampa för skogskörning. Prisklass ca 2000 kr inkl. batteri (kan gå att stretcha).
Magicshine Monteer 3500 lyser bra och har en relativt smal ljusbild. Det finns fler lampor men den är definitivt inte ett dålig köp. Just nu 1700kr på xxl, reas lite då och då.

Eller här:

Slut i lager nu men går att beställa. 1329kr, då får man den uppdaterade 3500s istället för 3500. Verkar vara små skillnader mellan modellerna dock.
 

JojjeM

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Bra tips!
Jag valde att ignorera kursen och klickade "jetzt kaufen" istället :)
Kan återkomma med intryck.
/J

Har kört en skogsrunda med MOH55 på styret och igår testade jag den för jogg med medföljande huvudband.

Preliminärt funkar båda fint. Hyfsat bred spridning utan direkt hotspot, precis som jag vill ha en styrlampa. Däremot är jag inte övertygad om fördelen att ha sladden från batteriet via en kontakt. Lyckades dra ur den ofrivilligt en gång på cykelturen med batteriet fäst på undersidan av överröret (använde ett annat, mindre batteri med fast sladd för joggen),

Ett bar bilder från joggturen. Förstås vanskligt med allt på auto i mobilkameran, men kan ge en uppfattning om ljusbild.

20221106_215217.jpg


20221106_220805.jpg


/Johan
 

velman

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Har kört en skogsrunda med MOH55 på styret och igår testade jag den för jogg med medföljande huvudband.

Preliminärt funkar båda fint. Hyfsat bred spridning utan direkt hotspot, precis som jag vill ha en styrlampa. Däremot är jag inte övertygad om fördelen att ha sladden från batteriet via en kontakt. Lyckades dra ur den ofrivilligt en gång på cykelturen med batteriet fäst på undersidan av överröret (använde ett annat, mindre batteri med fast sladd för joggen),

Ett bar bilder från joggturen. Förstås vanskligt med allt på auto i mobilkameran, men kan ge en uppfattning om ljusbild.

Visa bilaga 592307

Visa bilaga 592306

/Johan
Det blir nog en MOH-55 för mig nästa år. Just nu verkar den vara svår att få tag på och jag klarat mig rätt bra med det jag har för tillfället. Men en bättre styrlampa står ändå på önskelistan.
 

Dirty_rider

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
XXL har satt detta på röd lapp. Känner att det hänger löst. Någon med egna erfarenheter av lampan/laporna?

Bristen på STVZO löses med keps.
Nja, då får ju kepsen gå långt ner över övre halvan av linsen för att förhindra spridning mot mötande trafik.
 
Årets lamptråd 22/23
Någon med egna erfarenheter av lampan/laporna?
Jag har Lezyne KTV Drive Rear (10lm varianten). Den lyser på bra, syns okej för att ha en sån liten upplyst yta, okej synlighet från sidan också. Till LVG kan man vilja ha något som syns lite mer, kanske Pro 75 räcker bättre till för det.
Lezyne KTV Drives batteritid imponerar dock inte. Efter ett par års användning så ger läget Pulse ungefär 3 timmars batteritid av påstådda 7 timmar, så endast hälften.
Lezyne KTV Pro 75 har enligt uppgifter något kortare batteritid än icke pro i Blast & Flash.
Y13_KTV_Drive_Rear.png

Y13_KTV_Drive_Pro_Rear.png

På grund av de korta batteritiderna behöver min lampa laddas ofta. Lamphuset är väldig plastigt, så var och varannan gång locket dras av från laddkontakten så upplevs det som att lampan skall gå sönder på något sätt, inte hänt ännu dock...
Det är smidigt med inbyggd USB-A kontakt så att man slipper sladd, men jobbigt att locket kommer helt loss så att man tvingas hålla koll på det.
Hade inte gett $32 för den som Lezyne vill ha, men som en del av en bundle så är det en helt okej baklampa för pendling.
 
Senast ändrad:

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag har Lezyne KTV Drive Rear (10lm varianten). Den lyser på bra, syns okej för att ha en sån liten upplyst yta, okej synlighet från sidan också. Till LVG kan man vilja ha något som syns lite mer, kanske Pro 75 räcker bättre till för det.
Lezyne KTV Drives batteritid imponerar dock inte. Efter ett par års användning så ger läget Pulse ungefär 3 timmars batteritid av påstådda 7 timmar, så endast hälften.
Lezyne KTV Pro 75 har enligt uppgifter något kortare batteritid än icke pro i Blast & Flash.
Y13_KTV_Drive_Rear.png

Y13_KTV_Drive_Pro_Rear.png

På grund av de korta batteritiderna behöver min lampa laddas ofta. Lamphuset är väldig plastigt, så var och varannan gång locket dras av från laddkontakten så upplevs det som att lampan skall gå sönder på något sätt, inte hänt ännu dock...
Det är smidigt med inbyggd USB-A kontakt så att man slipper sladd, men jobbigt att locket kommer helt loss så att man tvingas hålla koll på det.
Hade inte gett $32 för den som Lezyne vill ha, men som en del av en bundle så är det en helt okej baklampa för pendling.
För starka baklyktor är en styggelse i trafiken. 75lm låter smått galet. Det räcker med lagom för mig tack.
 
Årets lamptråd 22/23
För starka baklyktor är en styggelse i trafiken. 75lm låter smått galet.
75 lumen är ju bara på daytime flash, som syns i tabellen ovan. Fast läge på 20 lumen är väl ganska så lagom för landsväg kan jag tyckte, dock är 10 som är på vanliga KTV Drive lite mer lämpligt för cykelbanor, så det hade inte varit fel med ett mellanläge också på 10 lumen på Lezyne KTV Pro 75.
 

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
75 lumen är ju bara på daytime flash, som syns i tabellen ovan. Fast läge på 20 lumen är väl ganska så lagom för landsväg kan jag tyckte, dock är 10 som är på vanliga KTV Drive lite mer lämpligt för cykelbanor, så det hade inte varit fel med ett mellanläge också på 10 lumen på Lezyne KTV Pro 75.
verkar ju användbart med en funktion som tömmer batteriet på tio minuter...
 
Årets lamptråd 22/23
verkar ju användbart med en funktion som tömmer batteriet på tio minuter...
Vet inte om du försöker missförstå?
Om du menar Day Flash så håller ju batteriet i det läget i upp till 10 timmar...
Om du menar det fasta läget på 10 lm som jag säger nog hade kunnat vara användbart, om det fanns, så hade det baserat på tabellerna ovan gett någonstans mellan fem och sex timmars batteritid.

Jag har för övrigt inte förordat Day Flash läget på 75 lm. Jag har bara försökt hjälpa @Fjärdebrunn genom att ge min egna erfarenhet på en baklampa i samma produktserie, vilket efterfrågades...
 
Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag fick tummen loss och beställde efter lite velande en mj-906s för 1300:-, jag funderade först på MOH-55 och hade även Monteer 3500 eller eventuellt 6/8000 i åtanke. Men vet egentligen inte hur mycket ren skogsåkning det kommer bli så ett rimligt pris utan att köpa något allt för klent fick styra.

En fördel med 906 är att man får det stora 10Ah batteriet med USB-C. Det kompakta formatet och DLR gör att den känns lite mer flexibel och användbar för exempelvis gravel/vanlig cykling.
 

cykloton

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Detta gäller lyset på pendlaren, vart tusan hittar man ett nytt fäste likt detta och vad heter det? Tänkte lampfäste för gaffelmontering men endast en rätt träff.. Gamla gick av och ett i rostfritt (som det på bild) skulle vara bra mycket bättre än befintligt i alu...
1667938590313.png
 

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag fick tummen loss och beställde efter lite velande en mj-906s för 1300:-, jag funderade först på MOH-55 och hade även Monteer 3500 eller eventuellt 6/8000 i åtanke. Men vet egentligen inte hur mycket ren skogsåkning det kommer bli så ett rimligt pris utan att köpa något allt för klent fick styra.

En fördel med 906 är att man får det stora 10Ah batteriet med USB-C. Det kompakta formatet och DLR gör att den känns lite mer flexibel och användbar för exempelvis gravel/vanlig cykling.
Jag har en sån mj-906s som jag köpte från tyskland förra vintern, tror inte jag kom så billigt undan. Har den på hjälmen och är riktigt nöjd. Jag har jäkligt svårt för lampor med hundra olika lägen och ur den aspekten så är den en av de minst irriterande jag provat.
 

Köp & Sälj

Topp