Årets lamptråd 22/23

HejaSverige!

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Detta gäller lyset på pendlaren, vart tusan hittar man ett nytt fäste likt detta och vad heter det? Tänkte lampfäste för gaffelmontering men endast en rätt träff.. Gamla gick av och ett i rostfritt (som det på bild) skulle vara bra mycket bättre än befintligt i alu... Visa bilaga 592577
Kanske här ev.

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Vet inte om du försöker missförstå?
Om du menar Day Flash så håller ju batteriet i det läget i upp till 10 timmar...
Om du menar det fasta läget på 10 lm som jag säger nog hade kunnat vara användbart, om det fanns, så hade det baserat på tabellerna ovan gett någonstans mellan fem och sex timmars batteritid.

Jag har för övrigt inte förordat Day Flash läget på 75 lm. Jag har bara försökt hjälpa @Fjärdebrunn genom att ge min egna erfarenhet på en baklampa i samma produktserie, vilket efterfrågades...
jo läste alltför snabbt. sorry för detta!

10 timmar för en baklampa är ju inte mycket att hurra för det heller. de cateyelampor med inbyggd godkänd reflex vi använder i familjen syns hur bra som helst även i dagsljus och byte av 2 aaa alkalineceller sker någon enstaka gång per vinter.

vill man ersätta dessa med laddningsbara batterier går ju det bra ävensom:)

Eamonn

Medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag har en Philips Saferide som det börjar bli dags pensionera.

20-40 min enkel pendelväg och batteritiden räcker inte riktigt till för att sätta igång hellyset som jag vill ha en snutt mot sista biten hem plus att knappen glappar lite.

Jag får inte riktigt klarhet när jag skummar igenom tråden. Kommer jag bli besviken om jag ersätter den med en Gvolt 70.1?
På pappret verkar den ha bra batteritid och styrka samt har inga irriterande julgranslägen vilket är ett krav.
Bra pris också, speciellt om man jämför med många andra som skrivs om i tråden.
Är den enkel att stänga av/sänka ljusstyrkan med lättare handskar på?
Går det med vinterhandskar?

Edit:
Jag kollade en jämförelsesida som länkades tidigare i tråden och där verkar Busch & Müller Ixon Rock vara lik i prestanda och pris.
Upplevs någon av de som bättre än den andra?

Periferibelysning är för övrigt ett måste. Rådjur gör sig bättre på tallriken än på styret.

Senast ändrad:

jesperC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Mitt gamla hemmabygge har börjat glappa lite efter 15års användning.
2.jpg

Någon som vet var man kan hitta något likt detta utan att behöva betala 150$ i frakt?
(räcker med spiralkabel på den ena halvan)
connectwp001.jpg

//j

AndersJB

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Mitt gamla hemmabygge har börjat glappa lite efter 15års användning.
Visa bilaga 592623

Någon som vet var man kan hitta något likt detta utan att behöva betala 150$ i frakt?
(räcker med spiralkabel på den ena halvan)
Visa bilaga 592629

//j
Använda en sådan här sladd och löda på egna kontakter?
Det har jag tänkt att göra till min hjälmlampa.

jesperC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Använda en sådan här sladd och löda på egna kontakter?
Det har jag tänkt att göra till min hjälmlampa.

Jo, inget problem att löda ihop något av delar. Gäller dock att hitta någon bra kontakttyp för det.

Vanliga DC-kontakter som finns på KjellCo och liknande sitter inte ihop tillräckligt bra (typen som BatterySpace säljer snäpper ihop så att det både sitter och tätar bättre).
De kontakttyper som man kan montera själv brukar även bli lite stora och klumpiga i och med att kontakthuset behöver vara isärtagbart.
Men tar såklart tacksamt emot tips på små smidiga, 2-poliga, kontaktdon för egen montering också.

//j

Hejnrik

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Folksam testar cykellampor. Under fliken "Så har vi testat cykellampor" finns ganska omfattande rapporter av testen för 2020, 2021 och 2022.

Senast ändrad:

Littleone

Ny medlem
Årets lamptråd 22/23
Hej!

Letar runt efter ett fäste till en gvolt70 lampa, de ställen jag har hittat har fästet men tyvärr inte till just gvolt70.
Tacksam för tips var jag kan hitta ett passande fäste!

Tack på förhand!!

HåkanC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag har en Philips Saferide som det börjar bli dags pensionera.

20-40 min enkel pendelväg och batteritiden räcker inte riktigt till för att sätta igång hellyset som jag vill ha en snutt mot sista biten hem plus att knappen glappar lite.
Det kan finnas många anledningar till att byta till en annan lampa
Men om det endast beror på att batterierna i philipslampan har tröttnat så går de att byta, det är ju vanliga HR6/NiMH AA-batterier. Tex Ikeas Ladda-batterier brukar hamna i topp i tester
Även om du köper ny lampa kan det var bra att ha kvar den gamla som backup, med fräscha batterier.

Jag kollade en jämförelsesida som länkades tidigare i tråden och där verkar Busch & Müller Ixon Rock vara lik i prestanda och pris.
Upplevs någon av de som bättre än den andra?

Periferibelysning är för övrigt ett måste. Rådjur gör sig bättre på tallriken än på styret.
I testet jag länkade till i #762 fick den billigare Sigma Sport Aura 80 högsta betyg och xtra-plus på sidoljuset: "+ Utmärkt synlighet från sidan" (Iofs kanske inte "synlighet" är så mkt sidoljus som du vill ha?)
Hos Bikester säljs den nu för 435 SEK

Eamonn

Medlem
Årets lamptråd 22/23
Det kan finnas många anledningar till att byta till en annan lampa
Men om det endast beror på att batterierna i philipslampan har tröttnat så går de att byta, det är ju vanliga HR6/NiMH AA-batterier. Tex Ikeas Ladda-batterier brukar hamna i topp i tester
Även om du köper ny lampa kan det var bra att ha kvar den gamla som backup, med fräscha batterier.

I testet jag länkade till i #762 fick den billigare Sigma Sport Aura 80 högsta betyg och xtra-plus på sidoljuset: "+ Utmärkt synlighet från sidan" (Iofs kanske inte "synlighet" är så mkt sidoljus som du vill ha?)
Hos Bikester säljs den nu för 435 SEK
Ja jag har haft lampan några år och bytt ut batterierna flera gånger.
Knappen glappar som sagt lite nu så man ofta får försöka flera gånger när man ska växla mellan helljus och halvljus eller när man håller in knappen för att stänga av den.
Sen sitter den ihop med buntband då gängstycket för skruven som håller ihop den blev kass men den biten är inget man inte kan leva med.
Den spars nog som backup iaf och kanske som nåt att fixa med.

På bilden för Sigman så ser det ut att blända en del ifrån vägbanan så att periferisynen blir lidande.
Priset är trevligt men det är synd också att fästet sitter fast eftersom jag plockar av och på lampan hela tiden.

Här är jämförelsen jag nämnde på sidan någon länkade till: https://fahrradbeleuchtung-info.de/...-busch-mueller-cateye-und-lezyne-im-vergleich
Busch Müllern verkar ha en lite varm ton som ser behaglig ut: https://fahrradbeleuchtung-info.de/images/1041.jpg

Ibland får man vara lite psykolog med sig själv när man ska köpa något även om det inte nödvändigtvis är jättemycket pengar det handlar om =)

sirhc

Ny medlem
Årets lamptråd 22/23
Rea på Monteer 5000 på XXL. 1499kr istället för 2399kr
Visa bilaga 592855
Thanks, I picked one up yesterday. I haven't been taking it out on the trails yet but out of the box it seems promising. I test mounted it on my helmet and it feels comfortable there also, and not to heavy (I think the monteer 6500 is a bit larger and heavier). I might use it on the helmet instead of on the bars and see if I can get away with 1 light. I was a bit concerned you couldn't see the battery status but there is a 3 led indicator near the charging port and the main on button changes to red when below 20%.

JohanRR4

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Thanks, I picked one up yesterday. I haven't been taking it out on the trails yet but out of the box it seems promising. I test mounted it on my helmet and it feels comfortable there also, and not to heavy (I think the monteer 6500 is a bit larger and heavier). I might use it on the helmet instead of on the bars and see if I can get away with 1 light. I was a bit concerned you couldn't see the battery status but there is a 3 led indicator near the charging port and the main on button changes to red when below 20%.
It's probably good to have at least 2 to have a backup in case one is not working even if you can get away with having only 1.

MikaelP

Ny medlem
Årets lamptråd 22/23

moros

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
För de som var intresserade av MOH-55 så har Cykelgear fått den i lager igen

skjivert

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
För de som var intresserade av MOH-55 så har Cykelgear fått den i lager igen

Har denna och är riktigt nöjd med batteriet främst. Grymt med usb-c laddning och det klarar att köra lampan på max en hel happyride med råge (3h).

PackeP

Ny medlem
Årets lamptråd 22/23
Testade min nyinköpta Magicshine monteer 8000 nu ikväll.
Jag har tidigare kör med 2 ”jula” ”1000lumen-lampor på styret och en på hjälmen sedan tidigare. De har fungerat ok, men knöligt med alla batterier. Ljusbilden på monteer 8000 går inte att jämföra med billiga lampor. En lampa på huvet är nog dock att rekommendera i kombination, tycker man blir en aning yr med enkom en lampa på styret.

Bilagor

• CD26E1D3-3051-4C05-B37E-D52B07860FDF.jpeg
    CD26E1D3-3051-4C05-B37E-D52B07860FDF.jpeg
    525.1 KB · Besök: 60
  • 7438E7F3-6F77-4563-A482-918085B40BFD.jpeg
    7438E7F3-6F77-4563-A482-918085B40BFD.jpeg
    685.7 KB · Besök: 61

Henk2055

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Det här med magicshines batterier som suger rövpung. Jag har en lampa på 3200 lumen som är två år gammal och den är jag helnöjd med, tycker den lyser riktigt bra, men batterierna.... dom lägger av, tar ej laddning efter att dom har legat under sommaren. Jag vill gärna behålla min lampa så jag letar efter andra batterier av något anna fabrikat som håller bättre kvalitet och är mer pålitliga, någon som vet?

velman

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Dessa brukar rekommenderas. Jag har själv två batteripack därifrån, fungerar utmärkt!
1668672440244.png

Sen är det lite frakt och leveranstider osv men batteripacken är bra! Det finns säkert andra som går att få hem snabbare om man letar lite.

Jag köpte en liten modul som kan mäta batteriernas verkliga kapacitet. Har börjat göra det idag, återkommer när jag testat mina batterier från kaidomain. Kul att se hur bra kapaciteten egentligen är.

desmo

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Dessa brukar rekommenderas. Jag har själv två batteripack därifrån, fungerar utmärkt!
Visa bilaga 594017
Sen är det lite frakt och leveranstider osv men batteripacken är bra! Det finns säkert andra som går att få hem snabbare om man letar lite.

Jag köpte en liten modul som kan mäta batteriernas verkliga kapacitet. Har börjat göra det idag, återkommer när jag testat mina batterier från kaidomain. Kul att se hur bra kapaciteten egentligen är.

Sidospår.
Jag har ett 4-cells från Kai som slutat fungera. Finns det något bra sätt att felsöka ett paket? Har tillgång till multimeter men inte 18650-laddare.

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Sidospår.
Jag har ett 4-cells från Kai som slutat fungera. Finns det något bra sätt att felsöka ett paket? Har tillgång till multimeter men inte 18650-laddare.
om det 'slutat' fungera är väl kabeln eller kontakten att misstänka först. då är spänningen noll.

är spänningen bara låg, t ex på grund av att batterierna legat länge, kan det hända att laddaren inte går igång, eller i vissa fall inte indikerar att den ändå laddar, men för försiktigt så att inget händer. tvångsladda kan då vara ett alternativ. håll dig nära, och håll koll på temperaturen;)

tar packen laddning, men dålig kapacitet sedan, är det ofta en enstaka cell som är dålig, eller eventuellt bara kommit i obalans med resten av cellerna. brukar då bryta isär packen, enkelladda cellerna i underbara miboxer c8, och sedan använda dem i en batterbox med inbyggt skydd.

desmo

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
om det 'slutat' fungera är väl kabeln eller kontakten att misstänka först. då är spänningen noll.

är spänningen bara låg, t ex på grund av att batterierna legat länge, kan det hända att laddaren inte går igång, eller i vissa fall inte indikerar att den ändå laddar, men för försiktigt så att inget händer. tvångsladda kan då vara ett alternativ. håll dig nära, och håll koll på temperaturen;)

tar packen laddning, men dålig kapacitet sedan, är det ofta en enstaka cell som är dålig, eller eventuellt bara kommit i obalans med resten av cellerna. brukar då bryta isär packen, enkelladda cellerna i underbara miboxer c8, och sedan använda dem i en batterbox med inbyggt skydd.

Jag har en enkel laddare (Magicshine) för hela paketet. Den indikerar att den tar laddning och att det har laddats färdigt. Men direkt jag kopplar in lampa så indikerar lampan låg spänning.
Gissar att det är en enstaka cell då?

freber

Medlem
Årets lamptråd 22/23
Hakar på i tråden

Har en gammal Supernova Airstream 2 lampa som dött
Efter samtal med tillverkaren i Tyskland så har jag ett erbjudande om en renovering
Dvs nytt batteri, elektronik lampa samt packningar.
Kostnaden är fast och 70+ 10 € i returfrakt

Frågan
Är det vettigt att lägga dessa pengar eller skall jag hellre köpa ngt annat

weldion

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Hakar på i tråden

Har en gammal Supernova Airstream 2 lampa som dött
Efter samtal med tillverkaren i Tyskland så har jag ett erbjudande om en renovering
Dvs nytt batteri, elektronik lampa samt packningar.
Kostnaden är fast och 70+ 10 € i returfrakt

Frågan
Är det vettigt att lägga dessa pengar eller skall jag hellre köpa ngt annat
Är du nöjd med lampan? Om ja, då är det väl bara att köra på?

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag har en enkel laddare (Magicshine) för hela paketet. Den indikerar att den tar laddning och att det har laddats färdigt. Men direkt jag kopplar in lampa så indikerar lampan låg spänning.
Gissar att det är en enstaka cell då?
har för all del inte hittills råkat ut för att en kaidomainpack lagt av.

det kan ju också vara magicshinelampans beryktade kontakter och sladdar. det felet kan ju avslöjas om du prövar med en annan pack som du vet är frisk. sen kan det hända att det bara är lampans spänningsindikator som strular. eller att limp home går igång. usch.

undviker överhuvudtaget att köpa in enstaka ex av lampor, batterier eller laddare, för man hamnar lätt i dessa situationer särskilt när det gäller batterier, eftersom deras livslängd är så tydligt begränsad. bra att ha ett intakt system att testa i, komponent efter komponent.

en sak du oavsett kan kolla är spänningen när du precis kopplat loss laddaren, typiskt 8,4 volt. om batteripacken sedan utan belastning minskar i spänning på en dag eller två är det ett säkert tecken på något fel, oftast på en enstaka cell.

ett mellanläge är att packen håller spänning obelastad, men uppvisar dålig kapacitet. då kan det hända att cellerna är friska, men bara hamnat i obalans.

oavsett är den förseglade packen oanvändbar, och det tar inte emot att ta isär cellerna och testa dem en och en. som sagt miboxer c8 är en laddare jag funnit fungerar bra till detta. den väcker liv i batterierna utan att koka dem. unikt bra på det. använd dem sedan några omgångar i en batterilåda kopplad till lampan. efter det kan du utvärdera dels självurladdning, dels från miboxerladdaren få besked om både kapacitet och inre motstånd för varje enskild cell. batterilådorna är gjorda så att man stoppar i jämna par kopplade i serie. du kan alltså köra med bara två batterier i en box med kapacitet för 4, eller varför inte 6.

när jag på det sättet sovrat fram en ny 'egengjord batteripack' med resterande friska celler brukar jag ladda dem i sin låda för det mesta, men kanske var 5e gång ta ur dem och köra enskilt i miboxerladdaren, dels för att se hur de sköter sig, och dels för att åtgärda eventuell uppkommen obalans.

dardos

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Även jag har ett gammalt pack från magicshine som började bli väl dåligt. Rev isär skiten och det var 1 av 18650-cellerna som var dålig. Jahapp tänkte jag och försökt löda in en ny från ett gäng jag hade låg. Hrrm, vet inte vad det krävs för skillz för att löda på såna där jävla batterier men mina räckte inte. Jag har såna utan extra lödbleck/flärp på. Ser skitenkelt ut på youtube. :-)

Köp & Sälj

Topp