Jag har en enkel laddare (Magicshine) för hela paketet. Den indikerar att den tar laddning och att det har laddats färdigt. Men direkt jag kopplar in lampa så indikerar lampan låg spänning.
Gissar att det är en enstaka cell då?
har för all del inte hittills råkat ut för att en kaidomainpack lagt av.
det kan ju också vara magicshinelampans beryktade kontakter och sladdar. det felet kan ju avslöjas om du prövar med en annan pack som du vet är frisk. sen kan det hända att det bara är lampans spänningsindikator som strular. eller att limp home går igång. usch.
undviker överhuvudtaget att köpa in enstaka ex av lampor, batterier eller laddare, för man hamnar lätt i dessa situationer särskilt när det gäller batterier, eftersom deras livslängd är så tydligt begränsad. bra att ha ett intakt system att testa i, komponent efter komponent.
en sak du oavsett kan kolla är spänningen när du precis kopplat loss laddaren, typiskt 8,4 volt. om batteripacken sedan utan belastning minskar i spänning på en dag eller två är det ett säkert tecken på något fel, oftast på en enstaka cell.
ett mellanläge är att packen håller spänning obelastad, men uppvisar dålig kapacitet. då kan det hända att cellerna är friska, men bara hamnat i obalans.
oavsett är den förseglade packen oanvändbar, och det tar inte emot att ta isär cellerna och testa dem en och en. som sagt miboxer c8 är en laddare jag funnit fungerar bra till detta. den väcker liv i batterierna utan att koka dem. unikt bra på det. använd dem sedan några omgångar i en batterilåda kopplad till lampan. efter det kan du utvärdera dels självurladdning, dels från miboxerladdaren få besked om både kapacitet och inre motstånd för varje enskild cell. batterilådorna är gjorda så att man stoppar i jämna par kopplade i serie. du kan alltså köra med bara två batterier i en box med kapacitet för 4, eller varför inte 6.
när jag på det sättet sovrat fram en ny 'egengjord batteripack' med resterande friska celler brukar jag ladda dem i sin låda för det mesta, men kanske var 5e gång ta ur dem och köra enskilt i miboxerladdaren, dels för att se hur de sköter sig, och dels för att åtgärda eventuell uppkommen obalans.