Årets lamptråd 22/23

Jilster

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Finns det någon bra lampa utan sladdar för styrstamsmontering (eller under stammen) som har USB laddning. Vill ha lampan centrerad och på ett snyggt sätt monterad. Behöver inte en megastark men gärna lång brinntid. Tyckte Outboung Lightning Detour va lite rätt men finns bara i USA att köpa. Vill helst inte det.

Tips mottages tacksamt

nisseson

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Finns det någon bra lampa utan sladdar för styrstamsmontering (eller under stammen) som har USB laddning. Vill ha lampan centrerad och på ett snyggt sätt monterad. Behöver inte en megastark men gärna lång brinntid. Tyckte Outboung Lightning Detour va lite rätt men finns bara i USA att köpa. Vill helst inte det.

Tips mottages tacksamt
Pendling på cykelbana eller nedförsåka i skogen?

Jilster

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Pendling fast lite mer. Vill kunna köra långa grusrundor och se och synas. Så ett mellanting mellan en MTB stiglampa och en pendlingslampa.
Detour lampan från outbound känns verkligen som en bra lampa. Finns det fler sådana som kan köpas inom EU?

HåkanC

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Finns det någon bra lampa utan sladdar för styrstamsmontering (eller under stammen) som har USB laddning. Vill ha lampan centrerad och på ett snyggt sätt monterad. Behöver inte en megastark men gärna lång brinntid.
Måste lampfästet skruvas direkt i styret/stammen? Eller har du ngn typ av Out Front-hållare för GPSen med GoPro-fäste under?
För om du har det senare så finns det sådana GoPro-adaptrar för den Cat Eye GVolt 70.1 jag tipsade om tidigare i #347

Men det finns även bra lampor som kommer med centrerade under-styret-hållare från början
En sådan är Lezyne Lite Drive Pro 115 Reverse Front Light som säljs av tex
Lezyne Drive 115 fick även riktigt bra resultat i testet jag länkade till i #347

Men jag har ingen egen erfarenhet av ngn av dessa lampor eller deras under styret hållare + adaptrar. Jag är fortf nöjd med min centrerat under styret fast monterade dynamolampa
Lamphållare.jpg

Jilster

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Tack för tipsen. Att det ska vara så svårt att tillverka ett snyggt centrerat fäste så man får styret fritt för olika grepp. Har förstått att man måste gå på Gopro fästen. Där har man tänkt till lite extra.

Gillar funktionen på Detour lampan att man kan plugga in en extern powerbank för att ladda samt att man kan använda hela lampan som powerbank om man behöver ladda något. Samma med Knog PWR serien.

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Pendling fast lite mer. Vill kunna köra långa grusrundor och se och synas. Så ett mellanting mellan en MTB stiglampa och en pendlingslampa.
Detour lampan från outbound känns verkligen som en bra lampa. Finns det fler sådana som kan köpas inom EU?
som jag tagit upp många gånger är det fördelaktigt med två lampor.

redundans, ljusbild, flexibilitet, batteriångest, listan fortsätter...

outbound-killen har kastat ut sitt usp, och slutat producera sina unika lampor med både bra flod och skarp avgränsning. gällde även mtb-varianten. riktigt tråkigt.

istället satsar han på förhållandevis ljussvagare standalone-lampor, visserligen med möjlighet ladda under färd. endast street-varanten är avskärmad.

Jonatan F

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Kanske borde starta en egen tråd för lamphållare? Jag har funderat en del på det.

Jag kör fälgbromsar och oftast styrväska. Dessutom har alla mina lampor snabb-koppling av olika modeller som fäster i en bandklämma runt styret. Har funderat mycket på hur jag ska lösa det.

Antingen får jag lampan i ansiktet och ser ut som en galen tysk:
F1C0D48E-D673-4C2C-BD51-7FAF591D73B9.jpeg

Eller så sitter lampan på hjulet. Gillar idén eftersom det ger bra skuggor och lampan är ut vägen men tråkigt med hjulskugga. Även svårt att ladda under färd då.
ECEA35E2-2D98-43BD-8C66-D4248603273D.jpeg

Den här modellen är ju smart men misstänker att den blir skakig på grusvägar?
59C823EC-A907-4DA0-B2CC-4CC05A735739.jpeg

Gopro-fästen är ju fint men med mina lampor är det bara olika icke-standard snabbkopplingar av typen nedan.
AF87AC14-7229-4438-AA86-CA10872F37FE.jpeg

Andra tips?

Edit: hittade denna. Skulle kunna sätta den på bockens nedre böj eller ramen någonstans. Tar ju en handposition men rätt ok ändå. Vill inte fästa i gaffeln - har varit med om att de lossnar och jag flyger över styret.
5A061677-F80C-4393-8F55-FB6357155438.jpeg
https://bikeshop.se/profile-design/...muNuObRggKc4Jku_Gq4Up6dx24W5uISwaAiHcEALw_wcB

Senast ändrad:

Daaanyy

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Vad ska man köpa om man vill ha bra ljus för utförskörning under de mörka timmarna? Funderar på Lumonite Navigator V2 på styret och Lumonite Compass R på hjälmen. Andra idéer?

Mvh

JohanRR4

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Vad skulle en GVOLT 70.1 motsvara i lumen tror ni? Om man tittar på jämförelsen på deras hemsida så är ju en AMPP 500 betydligt ljusare (samt billigare). Är det så i vekligheten också?

Luzen

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Vad skulle en GVOLT 70.1 motsvara i lumen tror ni? Om man tittar på jämförelsen på deras hemsida så är ju en AMPP 500 betydligt ljusare (samt billigare). Är det så i vekligheten också?
Jag har ingen aning om svaret på din fråga men för en väggodkänd lampa spelar lumen inte någon roll. Det är viktigare med Lux där du faktiskt vill ha ljuset.
Själv har jag två Gvolt 50, ibland bara en, på lvg på kvällarna.

moros

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Kanske borde starta en egen tråd för lamphållare? Jag har funderat en del på det.

Jag kör fälgbromsar och oftast styrväska. Dessutom har alla mina lampor snabb-koppling av olika modeller som fäster i en bandklämma runt styret. Har funderat mycket på hur jag ska lösa det.

Antingen får jag lampan i ansiktet och ser ut som en galen tysk:
Visa bilaga 586038

Eller så sitter lampan på hjulet. Gillar idén eftersom det ger bra skuggor och lampan är ut vägen men tråkigt med hjulskugga. Även svårt att ladda under färd då.
Visa bilaga 586037

Den här modellen är ju smart men misstänker att den blir skakig på grusvägar?
Visa bilaga 586036

Gopro-fästen är ju fint men med mina lampor är det bara olika icke-standard snabbkopplingar av typen nedan.
Visa bilaga 586039

Andra tips?

Edit: hittade denna. Skulle kunna sätta den på bockens nedre böj eller ramen någonstans. Tar ju en handposition men rätt ok ändå. Vill inte fästa i gaffeln - har varit med om att de lossnar och jag flyger över styret.
Visa bilaga 586041
https://bikeshop.se/profile-design/...muNuObRggKc4Jku_Gq4Up6dx24W5uISwaAiHcEALw_wcB
Denna varianten är ju lite smidigare om man vill ha mer utrymme på styret och inte vill smälla på hela tyskväskfästet. Man kan ju kapa av det till kortast möjliga för att bara hålla lampan

1665142197161.png

xyz-saft

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Måste lampfästet skruvas direkt i styret/stammen? Eller har du ngn typ av Out Front-hållare för GPSen med GoPro-fäste under?
För om du har det senare så finns det sådana GoPro-adaptrar för den Cat Eye GVolt 70.1 jag tipsade om tidigare i #347

Men det finns även bra lampor som kommer med centrerade under-styret-hållare från början
En sådan är Lezyne Lite Drive Pro 115 Reverse Front Light som säljs av tex
Lezyne Drive 115 fick även riktigt bra resultat i testet jag länkade till i #347

Men jag har ingen egen erfarenhet av ngn av dessa lampor eller deras under styret hållare + adaptrar. Jag är fortf nöjd med min centrerat under styret fast monterade dynamolampa
Visa bilaga 586032
Lezyne har ju också Power HB Drive 500 som jag är lite intresserad av. Den kommer med fäste som man monterar i styrstammen och som man också kan sätta en Garmin på.

C

CCS

Guest
Årets lamptråd 22/23
Kvalitet? Jag har två SL A i familjen som gått sönder nästan samtidigt, efter ca ett års användning för pendling. Den fyrkantiga kontakten till batteriet är kass, särskilt honan som har alldeles för lite att hålla i när man ska dra isär den. Nån av Lupines konstruktörer/testare som provat att göra det i regn? Knappast va! Dragavlastning saknas förstås, det är ju premium gu bevars, så drar man det allra minsta i kabeln så lossnar ledarna över tid ur sina stift som de bara är fastklämda i. Hade de varit lödda hade det nog hållit lite bättre. Mina kontakter klarade uppskattningsvis 100-200 isärtagningar, sen ramlade de av.
Tråkigt för dig. Jag delar dock inte den erfarenheten. Har du reklamerat? Eftersom du anser att det är ett ursprungligt fel?

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Inte orkat men ambitionen är att skicka in för rep inom ramen för 2 års garantin, fast tiden håller på att rinna ut för det.

Gordon

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Jag bara såg att den var nedsatt, mest några gamla recensioner från utlandet såg jag nu, men jag vet själv inget om den! 🤷
Köpte en för att ha på hjälmen (tillsammans med monteer 8000 på styret).
Spontant utan att ha cyklat en runda med den än så känns den tung för att ha på hjälmen. Får se vad jag tycker om den som hjälmlampa efter första turen.

Dom här verkar digga lampan:

Hoppas jag blir lika nöjd. Vet att Bontrager ION PRO används som hjälmlampa men har inte hört att det nämnts att den är för tung och den väger något gram mer än allty 2000. Håller tummarna

kais01

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
det är något lurt med lumenangivelser på stvzo-lampor. det finns knappt några över 300 lumens totalt ljusutbyte. men räknar baklänges på batteritider och strömförbrukning förstår man att det i vissa fall bör vara betydligt mer, upp till flera gånger mer.

har inte lyckats förstå om det är någon regel som styr, alltså att fabrikanterna fuskaktigt anger ett för lågt värde, eller om den sfär-mätning som ofta används missgynnar lampor med avgränsad ljuskägla.

förresten bisarr diskussion om att vända gvolt50 uppochner. det ger förstås bländning. undre ljusgränsen ät taggig, övre jämn.

jonja

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Nu finns en enklare version av Lupine SL nano med integrerat batteri kallad SL mono för 185 €. 90 lux, 700/350 lumen, 2/4h, USB-C laddning, 3.3Ah,12Wh, stvzo. Detta borde då kunna vara en av de bättre integrerade lampor för gatubruk som står att finna. En bra detalj är att man själv kan byta det inbyggda batteriet när det är så dags. Ngt oväntat att Lupine ger sig in i detta getingbo.

Senast ändrad:

Mackan94

Medlem
Årets lamptråd 22/23
Då var det dags för 6500 att reas ut!
Gick in för att köpa en Monteer 5000 som vart på kampanj för 1799:- blev lite besviken när den var slut. Övervägde då en 3500 ist men så fick jag se att 6500 va sänkt till 1999:-. Fick sen en trevlig överraskning i kassan då jag blev informerad om det var någon medlemsrabatt på 400:- om man handla för 2000kr, så med en påse till mitt inköp landa det på överkomliga 1602,50:-. Kampanjen på ms 6500 verkar dock bara vara tom 13/10

aben

Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Såg att XXL nu har reapris på Magicshine MJ-902ES som de säljer för 999 kr. Verkar som att de betar av modellerna efterhand med sänkta priser. Brukar de köra igenom alla med reapris eller är det för mycket att hoppas på att de sänker priset även på MJ-900ES som jag tänkt köpa?

Topp