Skulle säga att de flesta ligger på 1800-2000 av de som inte kör monster-lumen. Tex ligger även minsta lupine piko, ledx kaa, mtiger theia osv ungefär där.Finns det någon modern kvalitetslampa med vid vinkel för MTB-styret (i skogen), som inte är så fasligt ljusstark. Kanske max 1500 lumen?
Finns ju oftast om inte alltid olika ljuslägen på de ljusstarka lamporna. Jag kör aldrig på högsta läget på min min monteer 8000, väljer oftast läge 2 eller läge 3 av 4 lägen vilket ger 2300 lumen respektive 4000 lumen enligt magicshine.Finns det någon modern kvalitetslampa med vid vinkel för MTB-styret (i skogen), som inte är så fasligt ljusstark. Kanske max 1500 lumen?
en väldigt användbar lamptyp för styret:) tycker själv det finns ett visst mervärde med två; dels redundans och batteritid, dels blir det tydligare vilka hinder på stigen som är 'riktiga'. två lampor ser sas runt småhindren, deras skuggning minskas.Finns det någon modern kvalitetslampa med vid vinkel för MTB-styret (i skogen), som inte är så fasligt ljusstark. Kanske max 1500 lumen?
Nä, min har ingen USB-kontakt. Det har däremot batterierna för MJ-lampan, men där är det som sagt kablarna som ger upp.Kan man inte ladda via USB kabel?
Min monteer 8000 har jag endast laddat med USB kabel
förenklad felsökning är ytterligare en god anledning att köpa parvis lampor.På Monteeren är det stiften i kontaktdonet som har usel kontakt med laddaren. Inga problem mot lampan däremot.
På MJ-lampan är hela kabeln kass, båda delar. Det är isoleringen på ledarna innanför höljet som spricker och kortsluts mot varandra, varpå både batteriets och lampans skyddskretsar slår ifrån. Det gör det extremt svårt att felsöka.
Vad menar du med "parvis lampor"?förenklad felsökning är ytterligare en god anledning att köpa parvis lampor.
Det hjälper bevisligen inte eftersom det är just sån som MJ-lamporna har. Och merparten av alla andra lampor jag sett. Var köper man sådana kontakter för eftermontering, som är vattentäta och dragavlastade?det är också fördelaktigt om lampan är tänkt för allmänt tillgängliga kablar och batterier. själv föredrar jag 7,2 volts med rundplugg.
har man en fungerande komplett extra lampa som backup eller hellre parmonterad är det raskt gjort att konstatera vilken eller vilka delar som är defekta genom att testa dem en efter en i den fungerande enheten. innan man gör det kollar man lämpligen upp att den man på så sätt tillfälligt transplanterar inte är kortsluten.Vad menar du med "parvis lampor"?
Det hjälper bevisligen inte eftersom det är just sån som MJ-lamporna har. Och merparten av alla andra lampor jag sett. Var köper man sådana kontakter för eftermontering, som är vattentäta och dragavlastade?
Jag har flera lampor och batterier med samma anslutning och det hjälpte inte heller eftersom kablarna både i batteridelen och lampdelen var kass. Dessutom gör skyddskretsarna att det är omöjligt att veta vad som felar.har man en fungerande komplett extra lampa som backup eller hellre parmonterad är det raskt gjort att konstatera vilken eller vilka delar som är defekta genom att testa dem en efter en i den fungerande enheten. innan man gör det kollar man lämpligen upp att den man på så sätt tillfälligt transplanterar inte är kortsluten.
Jag menade att jag skulle vilja köpa separata kontaktdon så att jag själv kan välja kabel. Litar inte ett dyft på köpekabel inklusive kontaktdon. Kan ju vara samma skräpkvalitet som original.har gjort av med lite kablar med sina tillhörande permanent monterade kontakter när jag gjorde i ordning mina nizledlampor, med vardera två seriekopplade 7,2 batteripackar.
hade någon kabel extra från ledlysen.se, en eller två köpte jag på xxl, och ytterligare någon i reserv från kaidomain.
om just föreslagna lupine piko kan man läsa i inlägg nr 10. cirka 1000 användbara lumen. hade inte du något sådant redan?
koncentrerad ljusbild. det är dock med invisible tape ganska lätt att ordna till. eller en försättslins.
En stor fördel med lupine, de är duktiga på reservdelar och tillbehör.Jag såg nu att Lupine har egna diffusor att byta till, det kan börja med att prova på min Betty.
![]()
Filters & diffusors
Redfilters and greenfilters to keep adapted to the night. Not only special forces use it. Get a diffusor for a soft beam and less spot.www.lupine-shop.com
Exakt, man bör tänka långsiktigt över tid när man jämför kostnader. Lupine som det ibland här gnälls över att de är dyra i inköp, men kvalitet, och framförallt reparerbarhet, lönar sig i längden.En stor fördel med lupine, de är duktiga på reservdelar och tillbehör.
De är nog en av ytterst få där du faktiskt kan reparera om de går sönder.
Kvalitet? Jag har två SL A i familjen som gått sönder nästan samtidigt, efter ca ett års användning för pendling. Den fyrkantiga kontakten till batteriet är kass, särskilt honan som har alldeles för lite att hålla i när man ska dra isär den. Nån av Lupines konstruktörer/testare som provat att göra det i regn? Knappast va! Dragavlastning saknas förstås, det är ju premium gu bevars, så drar man det allra minsta i kabeln så lossnar ledarna över tid ur sina stift som de bara är fastklämda i. Hade de varit lödda hade det nog hållit lite bättre. Mina kontakter klarade uppskattningsvis 100-200 isärtagningar, sen ramlade de av.Exakt, man bör tänka långsiktigt över tid när man jämför kostnader. Lupine som det ibland här gnälls över att de är dyra i inköp, men kvalitet, och framförallt reparerbarhet, lönar sig i längden.
Håller me om att monteer 3500 är ljus nog, bara spridningen som lämnar lite att önska. Men med en hjälmlampa sim sprider ljuset lite åt sidorna istället för att vara mer ”spot” lampa så kan jag tänka mig att det funkar hur bra som helst.Nu har jag kört min MS 1500+3500 kombo på Vallåsen och det funkade alldeles utmärkt. Var dessutom tvungen att ta mina gula googles då jag inte hade några klara brillor med mig. Max effekt på båda gav inga problem med sikten. Hade nog kunnat gå ner ett snäpp men hann bara med ett varv innan det ljusnade. Tyckte inte jag behövde hålla igen för mycket och när jag behövde det var det på grund av tajta kurvor och blinda drops där inga lampor hade kunnat rädda en. Mer ljus än så är trams.
Kan köpa argumentet att MS 3500 spridning är i smalaste laget, men det funkar.
Å andra sidan så är XXL rätt generösa med att ersätta ms lamporna om/närde pajar.Exakt, man bör tänka långsiktigt över tid när man jämför kostnader. Lupine som det ibland här gnälls över att de är dyra i inköp, men kvalitet, och framförallt reparerbarhet, lönar sig i längden.
Hur har de hanterat det problemet då?Kvalitet? Jag har två SL A i familjen som gått sönder nästan samtidigt, efter ca ett års användning för pendling. Den fyrkantiga kontakten till batteriet är kass, särskilt honan som har alldeles för lite att hålla i när man ska dra isär den. Nån av Lupines konstruktörer/testare som provat att göra det i regn? Knappast va! Dragavlastning saknas förstås, det är ju premium gu bevars, så drar man det allra minsta i kabeln så lossnar ledarna över tid ur sina stift som de bara är fastklämda i. Hade de varit lödda hade det nog hållit lite bättre. Mina kontakter klarade uppskattningsvis 100-200 isärtagningar, sen ramlade de av.
Inga problem alls. Med en sån här kan du t o m lämna batteriet hemma.Varför har man inte sladdlös överföring av strömmen istället, vore mycket enklare, hur svårt kan det vara?
Finns det garmin eller gopro fäste till?
MJ-900ESHåller me om att monteer 3500 är ljus nog, bara spridningen som lämnar lite att önska. Men med en hjälmlampa sim sprider ljuset lite åt sidorna istället för att vara mer ”spot” lampa så kan jag tänka mig att det funkar hur bra som helst.
Vilken ms1500 lampa kör du?
Tråkigt för dig. Jag delar dock inte den erfarenheten. Har du reklamerat? Eftersom du anser att det är ett ursprungligt fel?Kvalitet? Jag har två SL A i familjen som gått sönder nästan samtidigt, efter ca ett års användning för pendling. Den fyrkantiga kontakten till batteriet är kass, särskilt honan som har alldeles för lite att hålla i när man ska dra isär den. Nån av Lupines konstruktörer/testare som provat att göra det i regn? Knappast va! Dragavlastning saknas förstås, det är ju premium gu bevars, så drar man det allra minsta i kabeln så lossnar ledarna över tid ur sina stift som de bara är fastklämda i. Hade de varit lödda hade det nog hållit lite bättre. Mina kontakter klarade uppskattningsvis 100-200 isärtagningar, sen ramlade de av.
kollade up lite, och det tog inte lång tid bekräfta vad monteer 8000s går för.
thesweetcyclists.com:
Although the full 8000 lumen mode has a claimed 1.5 hour run-time, we found that due to the heat generated by the LEDs the lumen output will drop overtime
amazon.com:
Sure most battery powered LED lights tout their brightest rating and don't include any actual real world data of what the light will be like after 3 minutes. For instance my older Dinotte lights drop about 20% in output, but that's not 60%. The Dinotte lights will stay at 80% until the battery is exhausted.
Bottom line. This is a pretty good light that kinda gets the job done. It would be perfect if it did a better job of maintaining it's light output to 80% of the where it started instead of dropping to perhaps just 30% to 40% of it's much bragged about 8,000 lumens
så precis som jag misstänkte; kring 2500 användbara lumen? vackert så, men det värdet lär alltså vara sammalika för alla tre modellerna. det är som vanligt lamphusets kylning som är den begränsande faktorn, inte super-duper-dioderna.
dessutom är den en ergonomisk härdsmälta med en enda knapp för typ 15 modes. står man ut med detta verkar de båda lägre ratade lamporna alltså ha förutsättningar att i praktiken ge lika mycket ljus. bättre köpa fler av dem? två 3500 på styret och en på hjälmen kan som nämndes tidigare vara en vettig och temperaturstabil kombo.
Min erfarenhet är att jag bara behöver läge 2 och 3 på monteer 8000. Hade tidigare 2st monteer 3500 men sålde dom då ljusflödet från monteer 8000 är betydligt trevligare. Det är svårt att få till någon vettig set up med två monteer 3500 med de medföljande fästen som inte går att rikta utan har fast rakt fram vinkel. Blir jävligt plottrigt och jobbigt att hantera två batteri med sladdar också. Men att tejpa linsen på en monteer 3500 kan säkert vara en bra lösning.Visa bilaga 585339
Lite mätningar gjorda av "MrMole" mtbr.com forum.
Det där gjordes i 27°C. Vid 22°C ökade ljusflödet 400lm.
Kyld med ispåse hoppade det upp 1500lm.
Vore intressant med en liknande mätning i förhållanden man själv skulle utsätta den för. Borde ge runt 5000 när det är runt 5-8°C.
Hur upplever du eventuell självbländning med 8000? Lyser det för mycket i marken nära framhjulet på fullt flås blir det rätt kontraproduktivt 😁Min erfarenhet är att jag bara behöver läge 2 och 3 på monteer 8000. Hade tidigare 2st monteer 3500 men sålde dom då ljusflödet från monteer 8000 är betydligt trevligare. Det är svårt att få till någon vettig set up med två monteer 3500 med de medföljande fästen som inte går att rikta utan har fast rakt fram vinkel. Blir jävligt plottrigt och jobbigt att hantera två batteri med sladdar också. Men att tejpa linsen på en monteer 3500 kan säkert vara en bra lösning.
Monteer 8000 har dock ett större batteri och längre brinntid än monteer 3500 vid samma/liknande lumens
På full fräs blir det för ljust, lite därför jag bara använder läge 2 & 3 av 4 ljuslägen.Hur upplever du eventuell självbländning med 8000? Lyser det för mycket i marken nära framhjulet på fullt flås blir det rätt kontraproduktivt 😁
Jag experimenterade nångång med min gamla MJ-900B (som bara har en diod) för att få bredare ljus när jag sprang. Satte då vanlig genomskinlig tejp över linsen som jag sandpapprade (finaste du hittar helst) vertikalt.Har någon laborerat med tejp eller linser till 3500 för att bredda ljuset lite? Förslag på vilken tejp som lämpar sig och placering?
Hur tar du dig till och från den inte allt för brötiga cyklingen?skulle det vara tillräckligt med en bra pannlampa för att klara sig på stigar och inte allt för brötig cykling?
Bra poäng. Jag har inte haft problemet då jag inte cyklat i mörker än :)Hur tar du dig till och från den inte allt för brötiga cyklingen?
Varför jag undrar är för att vara laglig när du cyklar i mörker måste du ha belysning som sitter monterad på cykeln och måste du det så kan du väl lika väl ha både styrlampa + pannlampa, eller?
Redundans är viktigt. Slocknar den enda lampan i full fart utför är det inte så kul 😁Jag har noll erfarenhet av att cykla i skogen när det är mörkt men har sprungit mycket med pannlampa. Ni som cyklar i mörker skulle ni säga att det fungerar med enbart en bra pannlampa eller behöver man även ett fast sken på styret? Det beror kanske på hur man cyklar och hur snabbt osv, men skulle det vara tillräckligt med en bra pannlampa för att klara sig på stigar och inte allt för brötig cykling?
Tack för svaret. Och tipset :)Redundans är viktigt. Slocknar den enda lampan i full fart utför är det inte så kul 😁
Ska man ha EN lampa ha den på huvudet. Sen är det jättebra att ha en med hel/halv på styret för transport(utöver backup). Astrolux har väldigt bra/prisvärda lampor (~400:-)
Jo MS 3500 blir ju rätt varm...Jag friskriver mig eventuella tråkigheter som händer med din lampa om tejpen smälter när du provar detta då den är starkare än min MJ-900B är.. 🤞
Lamporna sitter bra med de medföljande fästena. Gäller både monteer 3500 och 8000, fästena för styrmontering skiljer sig lite men båda varianterna funkar bra.Det blir inte fladdrigt ljus med garminfästet" till monteer lamporna?
Glaset blir inte så varmt. Har själv dc-fix på min monteer 3500.Jo MS 3500 blir ju rätt varm...