Kanske borde varit mer tydlig. Jag vill ha en lampa främst för stigcykling men som även fungerar för löpning och längdskidåkning. Har inte pengar till mer än en bra lampa så vilket borde jag byta ut? Är det bättre att ha en bra lampa på hjälmen och helt okej på styret eller tvärt om?
du byter väl ut ingen, för båda är väl kvar;)?
till löpning och längdskidåkning vill ha ha en lampa med god närspridning, räckvidden underordnad, men bör åtminstone vara hygglig. och ingen djävligt irriterande hotspot:) den kan också tänkas funka på styret vid stigåkning med mtb.
till hjälmen vill åtminstone jag ha begränsad nedåtspridning och bra men fortfarande flodig räckvidd. där kan monteer 3500 vara ett budgetalternativ med sin något koncentrerade ljusbild. den tycks ge runt 2800 användbara riktiga lumen. den reglerar ned inte bara av värme, utan det är också inprogrammerat. genom att upprepat stänga av och på den kan ett kraftigare ljus behållas hela turen.
om du vill ha en sådan på styret kan ljusbilden vidgas med strategiskt placerad 'invisible tape'. annars där steppa up till 6500 eller 8000, men de är inte primärt användbara på hjälmen, för mycket spridning ger självbländning och flackt kontrastlöst ljus. de ger cirka 3600 lumen i verkligheten, alltså riktigt rejält med ljus, men alltså inte särskilt mycket mer än 3500-modellen.
så det handlar mycket om du vill förbättra hjälmljuset, eller de tre övriga användningsområdena? för åkning i snö behövs förresten inte många lumen, under 1000 funkar fint.
din julalampa ger gissningsvis runt 1400. att därifrån gå till 2800 upplevs som ett steg på en gråskala, inte en fördubbling. tyvärr.