Årslicens

Hampo

Ny medlem
Årslicens
Undrar bara hur och var man löser helårslicens om man vill köra alla lopp i långloppscupen?
Vad kostar det, och måste man vara medlem i klubb?

Helg!!
Hampus

Årslicens
Du behöver bara licens till FMT, resten går att köra i motionsklass.

På FMT går det dessutom att lösa engångslicens.

Ska du ha årslicens måste du vara medlem i en klubb.

Tror det kostade typ 500,- för en årslicens men då ingår en prenumeration på någon dålig blaska - som jag förstått det.

Årslicens
Låter helt klart ambitiöst att skaffa en helårslicens direkt.

Men det är kanske det man ska göra för att verkligen känna sig
motiverad att träna..

Prova att ställa din fråga i Gästboken på http://www.langloppscupen.com
De borde jukunna svara.

Syns förresten i morgon!

Och sätt på SRAM-kedjan till dess!! :-)

Årslicens
Årslicens för H-Elit/DamE och Veteran kostar 530:- och du måste vara medlem i en SCF ansluten klubb för att skaffa en. Licensen gäller för både landsväg och MTB.

För att hitta en klubb att köra med kan du gå in på www.scf.se och leta på din ort.

På förbundets sida finns även tävlingskalendern med alla tävlingar under året, är ju inte fel att slipa formen och träna lite fart på lite kortare tävlingar.

Lycka till

Post Ändrad (04-02-27 17:37)

Årslicens
Det är 6 lopp i långloppscupen. Engångslicens kostar 50kr, då blir det 6x50=300kr. Alltså lönar det sig inte att skaffa årslicens om man bara ska köra tävlingarna i långloppscupen.

/Leo

Årslicens
Inte försent alls att skaffa licens för 2004, du kan teckna licens under hela året.

Tror föresten åxo att dom har höjt engångslicensen till 75:- men har inte fått det bekräftat.

Årslicens
klart man ska lösa årslicens, då kan man ju passa på att tävla lite här och var och hur man vill och på landsväg också om man skulle vilja det.

Det är tråkigt att det är såpass stor koncentration kring de stora långloppen. Det vore ju kul att få bredare startfält till mindre tävlingar också. Skaffa årslicens och stöd cykelsporten.

Årslicens
Det vore väldigt kul om fler ställde upp i de lite roligare och mer tekniska xc-loppen. Man behöver ju inte ta det på blodigt allvar bara för att man har årslicens. (vilket tyvärr många tycks tro)

Förutom den ehm...otroligt intressanta tidningen (den är verkligen ingen höjdare bortsett ifrån att det är lite kul att läsa lite resultat från både stora och små tävlingar) så får man ju faktiskt även en försäkring med årslicensen.

Till skillnad emot engångslicenserna som bara ger försäkring under tävling, så gäller försäkringen även under träning. Det är ju alltid något.

klart man ska ha årslicens alltså!

Årslicens
Ju fler vi är med årslicens desto bättre "ser det ut" i statistiken och desto lättare är det att få pengar till sporten. Bara det att det finns lika måna licensierade varpakastare som cyklister inom rikets gränser säger en hel del... Så - nu skall jag inte mässa en massa... Tror nog de flesta vet var jag står *S*

Som det redan påpekats måste du vara med i klubb ansluten till scf för att få årslicens. Priset är 530:- (om du inte är junior eller yngre, dvs född efter 18986) då ingår en utökad försäkring (jmf med förra året), 20:- går till antidopingverksamhet och 210:- går till tidningen Nya Cyklisten. (Omdiskuterad på alla möten inom förbundet, men de har ett år kvar på kontraktet).

Kan dessutom bekräfta att engångslicensen är höjd till 75:-/tävling.

/anki
IK Ymer

Årslicens
Anki: Jag hann betala BST 2004 innan engångslicenshöjningen, får man starta ändå? ;-)

/Leo

ps. på <http://www.bockstensturen.nu/forms/formone.asp> står det fortfarande 50kr

Årslicens
Vet att det står så - och har påpekat det till dem för länge sedan också. Vet inte hur de hanterar det hela. Om de själva får stå för de 25:-/start till förbundet eller om de kräver in det av er i efterhand.

Kollade en gång extra i protokollet från förbundet (24/1) och där står det:
"På förslag av TävlK föreslås:
.....
Engångslicens, 75:-
Beslutades inför och justera enligt förslaget"

Samtidigt står det på avgifterna för 2004 att de kan komma att ändras vid förbundsmötet 040313. Skulle dock inte tro att det avser licensavgifterna utan enbart alla andra avgifter klubbarna/tävlingsarrangörerna betalar till förbundet.

Årslicens
Sen är det ju bra att det finns engångslicens faktiskt, annars hade man som okynnescyklist inte fått starta i tävlingsklassen. Det är nog rätt många klubblösa som betalar engångslicens av den anledningen, man kommer in mitt i smeten bland startfältet istället för att starta sist i motionärsfållorna. Hade inte det alternativet funnits, så tror jag att SCF hade gått miste om många slantar? På FMT så kommer det rassla till ordentligt i engångslicenskassan, då motionsklassen är slopad... Även FMT hemsidan ligger efter med priset <http://www.finnmarksturen.com/stora/tavlings.htm>

/Leo

Årslicens
Dammar av en gammal tråd.

Nå, hur många här har löst årslicens? Tävlingssäsongen närmar sig väldigt snabbt.

Själv har jag löst årslicens för första gången och ska åka i H30 detta år.
Hmm Veteran när man är en liten bit över 30. Låter som om Veteraner är en samling gubbar som varit med i typ 50 år.

Så nu har man en morot (eller piska) för att börja träna ordentligt.

/Anders

Årslicens
Jag frifräser. Det blir roligare då :)

Ärligt så ser jag inte syftet med att licensiera sig.
1. Man får inte ställa upp i tävlingar som inte är sanktionerade av SCF.
Varför kväver SCF gräsrotsförsök? Det måste väl vara bättre att exponera sporten för så många som möjligt?
Jag vet flera tävlingar som dött på planeringsstadiet när SCFs regelvärk (medveten felstavning) kvävt viljan hos dom som arrangerar.

2. Man blir dubbelt försäkrad
Med en bra hemförsäkring är man försäkrad när man cyklar. Jag har inte kollat villkoren för SCFs försäkring, men hur mycket ersätter den? Får man ut 43 KSEK om man totalkvaddar cykeln?

3. Det kostar pengar

4. Man medverkar till att 210 kronor går till något som väldigt få är nöjda med (dvs Nya Cyklisten).

Tittar man i databasfilen som ligger på SCFs sidor så är det skrämmande få som har årslicens. Är det inte fler än så?

Vad är fördelarna?
Att man får stå långt fram i tävlingsklassen på långloppen?

Anki skrev:"Ju fler vi är med årslicens desto bättre "ser det ut" i statistiken och desto lättare är det att få pengar till sporten. Bara det att det finns lika måna licensierade varpakastare som cyklister inom rikets gränser säger en hel del..."

Ser det inte bättre ut i statistiken med mängder av tävlingar över hela landet för olika målgrupper. Helt enkelt en fungerande gräsrotsrörelse där många exponeras för sporten. Jag ser det som viktigare än hur många som löser licens.

Som det är nu krävs det administration, lång framförhållning och en del pengar. Visst att det går att gå runt reglerna men visar inte det att något är fel?

/Mattias

Tillbaka
Topp