[Artikel] Ändrad sanktionsavgift upprör

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Svenska cykelförbundet har beslutat att göra ändringar i sanktionsavgiften. Det här har fått CykelVasan och Vätternrundan att reagera. I ett brev till styrelsen som även publicerats på forumet kritiserar de båda tävlingsorganisationerna förbundet och kräver att beslutet ska återkallas. Redaktionen på HappyMTB kontaktade Vätternrundan och SCF för att få veta mer.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2011/12/21/andrad-sanktionsavgift-uppror/

Skribentens kommentar:

En liten strid har flammat upp i cykel-Sverige och jag ringde upp båda parter för att höra hur man ser på saken. Den ena parten är upprörd över att man utan diskussion får en plötslig kostnad på upp mot en halv miljon, den andra parten försöker hitta nya intäkter när staten drar åt svångremmen samtidigt som kostnaderna ökar. Vem har rätt och vem har fel?

Det är inte så konstigt att CykelVasan och Vätternrundan reagerar när SCF:s styrelse utan förvarning ensidigt bestämmer att det är dags att de stora motionsloppen bidrar mer till SCF:s kassa. En höjning från 250000 till 750000 är en ganska ansenlig summa.

Ser man det ut SCF:s perspektiv kan man tycka höjningen är rimlig. När ett ekonomiskt pressat förbund ska hitta nya intäkter för att täcka ett inkomstbortfall som kommer sig av att staten ändrar spelreglerna är 13 kronor påslag på startavgiften för 37000 cyklister inte mycket att bråka om. En höjning av medlemsavgifterna för att dra in motsvarande pengar hade blivit mer kännbart och väldigt tydlig drabbat ungdomsverksamheten.

Man kan också fråga sig varför just en jätteorganisation som Vätternrundan och nu CykelVasan ska ha en rabatt på sanktionsavgiften som mindre lopp inte har. Är det rimligt att jag betalar ca 7 kronor i sanktionsavgift av de 1250 kronor som startavgiften till Vätternrundan kostar, medan jag betalar 20 kronor i sanktionsavgift om jag kör något av de mindre motionsloppen med runt 300 kronor i startavgift?

Rätt eller fel? Det är en fråga om vilket perspektiv man väljer.

/Oskar Williamsson

Senast redigerad av en moderator:
Som också skrivs i den andra tråden: vad får man som arrangerande klubb ut av sanktionsavgiften till SCF? Är det en försäkringsfråga? Om inte, vad i så fall? En "beskattning" utan motprestation är knappast acceptabel i andra sammanhang.

Det man som arrangör får ut är att loppet blir en sanktionerad tävling samt att olycksfallsförsäkring ingår.

geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> En "beskattning" utan
> motprestation är knappast acceptabel i andra
> sammanhang.

Skatt är stöld, SCF är tjuvar. Enkelt.

MTBiker skrev:
> Öijer har återigen en nyanserad och bra syn på
> detta.
>
> http://oijer.blogspot.com/

Fler restriktioner, åh, så underbart! Det är tydligen inte nog med de korkade utväxlingsbegränsningarna...

geologen skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Öijer har återigen en nyanserad och bra syn
> på
> > detta.
> >
> > http://oijer.blogspot.com/
>
> Fler restriktioner, åh, så underbart! Det är
> tydligen inte nog med de korkade
> utväxlingsbegränsningarna...

Tjena!

Nu blir jag nyfiken, varför är det korkat med den utväxlingsbegränsningen..

De restriktioner som infördes nu är ju klockrena, många föräldrar har inte råd att köpa 55000:- cyklar till sina ungar, dessa kids har då inte samma fördelar som Lillsnorre Von Sparre med sin fullkarbon S-Works.. Det är en jävla hets bland kidsen när det gäller prylar vilket är vansinnigt..

Fasst bör man inte som förälder kunna förklara för sin unge att det sitter i benen och inte i bongoplasthjulen?

Nej just ja, då kan ju inte lönnfeta pappa köpa LW-hjul till sitt fikacyklande utan att tävlande sonen ställer frågor.

marran skrev:
> Fasst bör man inte som förälder kunna förklara
> för sin unge att det sitter i benen och inte i
> bongoplasthjulen?

Jo, det går nog jättebra när ungens kompisar kör på värstingcyklar... Om ungen är någorlunda normal kommer bara föräldern att bli idiotförklarad.

Visst är det så. Fast jag kan nog tycka att man någon gång måste lära sig att det alltid finns de som har värre prylar än en själv. Det hade ju varit betydligt värre om kålhjulet faktiskt gjorde jättestor skillnad.

marran skrev:
> Visst är det så. Fast jag kan nog tycka att man
> någon gång måste lära sig att det alltid finns
> de som har värre prylar än en själv. Det hade
> ju varit betydligt värre om kålhjulet faktiskt
> gjorde jättestor skillnad.

Håller med och nu har ju jag bara en femåring och med en sån går det inte att resonera. Då känns det rätt bra att bara kunna säga att såhär är det bara, det har XX bestämt... Sen är ju han så liten att man kan tokljuga honom rakt upp i ansiktet med. Det är nog lite svårare med en trettonåring :oD

Bra artikel Oskar

Mindre än 1 % av startavgiften för VR tillfaller Scf. Det är en orimligt låg siffra. Alla som stödjer svensk cykelsport borde ställa krav på att en större andel av startavgiften går till förbundet.

Det är tråkigt att VR och CV reagerar genom att försöka skapa en lättköpt opinion på Sveriges största forum för icke anslutna cyklister. Samtidigt är det lätt att förstå arrangörernas önskemål om dialog.

Scf är en liten organisation med få medlemmar – orimligt få med hänsyn till hur många som startar i de stora motionsloppen. Dialog i sådana här sammanhang brukar betyda förhandling, men så länge arrangörerna strävar efter att vinstmaximera genom att minimera sitt bidrag till förbundet är det svårt för Scf att vinna något på en sådan ”dialog”. Enklast och bäst att göra processen kort genom att fatta ett ensidigt beslut i styrelsemöte? Det var ungefär vad man gjorde i Norge för några år sedan när Norska förbundet körde över Birkebeinerrittet. Det ser ut som att sådan handlingskraft är nödvändig för att få kommersiella arrangörer att ta sitt ansvar för utvecklingen av cykelsporten utöver breddmotion. Arrangörerna vill ha eliten i startfältet för att attrahera fler motionärer – men man vill inte bidra till Scf ekonomi för att utveckla cyklister på hög nivå.

Om du vill stödja SCF så står det dig fritt att göra så, De har säkert ett bakkonto du kan sätta in pengar på och om vi andra vill göra saker som SCF inte har med att göra, som VR tex, så behöver inte SCF ta betalt för det.

/T

Det skulle vara intressant och se vad en olycksfallsförsäkring skulle kosta per deltagare på vätternrundan om inte försäkringen kom via SCF ? :-) T

Försäkringen är lika för alla motionslopp: 5 kronor per startande. I princip har Vätternrundan och CykelVasan tidigare endast betalat pengar till förbundet för de första 4000 startande, resten har man bara behövt betala försäkring för.

Kan ni inte merga denna tråd med den andra, blir sjukt rörigt att följa samma diskussion på två ställen...

oxr skrev:
> Det man som arrangör får ut är att loppet blir
> en sanktionerad tävling samt att
> olycksfallsförsäkring ingår.

Så vättern ÄR en tävling ändå..

mattel skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > Det man som arrangör får ut är att loppet
> blir
> > en sanktionerad tävling samt att
> > olycksfallsförsäkring ingår.
>
> Så vättern ÄR en tävling ändå..

Just min fundering också. Sedan när blev VR en tävling?!? Och hur är det med licensåkarnas vara eller icke vara på denna "tävling"?

Av styrelseprotokollen (även det senaste) så kan man utläsa att SCF och Cykelvasan har fört en dialog av något slag under en ganska lång tid. Men hur dialogen gått till och vad den handlat om vet nog bara berörda styrelsemedlemmar och CV.

Öijer skrev:
> Av styrelseprotokollen (även det senaste) så kan
> man utläsa att SCF och Cykelvasan har fört en
> dialog av något slag under en ganska lång tid.
> Men hur dialogen gått till och vad den handlat om
> vet nog bara berörda styrelsemedlemmar och CV.

Då borde intentionerna och argumenten ha varit solklara. Dock så gillade inte VR och CV beslutet.

Miss Lycka skrev:
> Då borde intentionerna och argumenten ha varit
> solklara. Dock så gillade inte VR och CV
> beslutet.

Det är väl ganska väntat? En halv miljon kronor är mycket pengar, även om man "har råd". Vad får vätternrundan ut av att betala 20kr per deltagare till SCF istället för typ 5kr per deltagare till ett försäkringsbolag?

Jag tror många har problem att se detta som rena affärsuppgörelser, men det är ju i praktiken vad det är frågan om. Vätternrundan köper något, dock lite oklart vad (förutom försäkring) av SCF och nu har SCF beslutat att höja avgiften med en faktor tre. Då frågar sig kunden varför de ska fortsätta handla av SCF.

Ja, och det har säkerligen framförts många argument ifrån alla parter under dessa diskussioner.

H. skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Då borde intentionerna och argumenten ha varit
> > solklara. Dock så gillade inte VR och CV
> > beslutet.
>
> Det är väl ganska väntat? En halv miljon kronor
> är mycket pengar, även om man "har råd". Vad
> får vätternrundan ut av att betala 20kr per
> deltagare till SCF istället för typ 5kr per
> deltagare till ett försäkringsbolag?
>
> Jag tror många har problem att se detta som rena
> affärsuppgörelser, men det är ju i praktiken
> vad det är frågan om. Vätternrundan köper
> något, dock lite oklart vad (förutom
> försäkring) av SCF och nu har SCF beslutat att
> höja avgiften med en faktor tre. Då frågar sig
> kunden varför de ska fortsätta handla av SCF.

H. skrev:
> Jag tror många har problem att se detta som rena
> affärsuppgörelser, men det är ju i praktiken
> vad det är frågan om. Vätternrundan köper
> något, dock lite oklart vad (förutom
> försäkring) av SCF och nu har SCF beslutat att
> höja avgiften med en faktor tre. Då frågar sig
> kunden varför de ska fortsätta handla av SCF.

Nej, det är inte affärsuppgörelser och det är nog det som är problemet. Krocken mellan idrottsrörelsen och ett företag.

Jo, i praktiken är det ju det. För vad hindrar Vätternrundan från att köpa samma tjänster någon annan stans än av SCF?

H: du har väl tillräckligt mycket kunskap om föreningsverksamhet för att se kopplingen mellan lokalorganisation och centralorganisation, och hur en lokalorganisation lämnar bidrag för att få centralorganisationen att fungera? Det är vad sanktionsavgiften handlar om, det är inte fråga om att köpa en tjänst.

Om sen Vätternrundan och CykelVasan väljer att bryta upp kopplingen till idrottsrörelsen och bli rena affärsrörelser blir läget förstås ett annat.

Svårigheten att kombinera idrott som affärsrörelse och folkrörelse har vi sett mer uppenbart i andra sporter, framförallt fotboll och hockey.

oxr skrev:
> H: du har väl tillräckligt mycket kunskap om
> föreningsverksamhet för att se kopplingen mellan
> lokalorganisation och centralorganisation, och hur
> en lokalorganisation lämnar bidrag för att få
> centralorganisationen att fungera? Det är vad
> sanktionsavgiften handlar om, det är inte fråga
> om att köpa en tjänst.

Se nedan

> Om sen Vätternrundan och CykelVasan väljer att
> bryta upp kopplingen till idrottsrörelsen och bli
> rena affärsrörelser blir läget förstås ett
> annat.

Det är detta jag reflekterar över. För en halv miljon kronor kanske det blir billigare för Vätternrundan att omorganisera sig? Och med tanke på verksamheten är det i min värld konstigt att de driver det som en förening och inte som ett företag, särskilt med tanke på de nya EU-reglerna för moms osv.

Den största möjlighet att strunta i SCF måste ju endå Vätternrundan ha som inte arrangerar tävling och igentligen heller inte kan behöva sanktion ? Svårare blir det väl för Cykelvasan som enda har en stor tävlingsklass... :-) T

Ja är klubben SCF-ansluten så kan de få förbundsbestraffning i form av böter som de säkert inte har råd med. Men det är skillnad på tävling och motionslopp i hur man ska se på saken. Jag personligen tror inte att en cykelklubb som är SCF-ansluten får bedriva inkomstbaserad verksamhet utan att SCF ska ha en del av kakan. Att hålla isär tävling och motionslopp kan vara en grejj att komma runt det problemet men det kanske inte fungerar för den SCF-anslutna klubben. Sen tror jag inte man får ha individuell tidtagning på ett motionslopp heller men helt okej med en stor klocka. Är klubben däremot SCF-ansluten så kan ett motionslopp bli tävling med individuella tider.

Resultatlista till vättern finns ju egentligen inte, men det borde man få ha då förbundet ändå sanktionerar den och tar betalt därefter.

Vad fan vet jag...

H. Hur menar du att det är lättlöst?. En ideell förening skattar inte för intäkterna eller betalar ut löner, kanske några arvoden men det är allt.

Senast ändrad:
Det har väl kommit ett EU-direktiv som kräver att föreningar skattar för intäkter? Det som Sverige försökte få dispans på men som de inte lyckades med.

De som arbetar på heltid med Vätternrundan utgår jag får en lön för sitt arbete, tex för att det ska vara pensionsgrundande och för sjukförsäkringar och annat. Så då kvarstår funktionärer och annat, men det finns väl inget som säger att funktionärerna inte kan vara anlitade av cykelklubben (och få arvoden).

Nu är inte företagsekonomi min grej egentligen, men med tanke på vilka pengar vätternrundan omsätter känns det konstigt att inte driva det som ett företag.

Westman skrev:
> Om Vätternrundan legat på Guernsey och Guernsey legat i Göteborg hade Vätternrundan hetat Görsegrundan.. ;)

Fy fan va GÖTT det vore!

Westman skrev:
> Om Vätternrundan legat på Guernsey och Guernsey
> legat i Göteborg hade Vätternrundan hetat
> Görsegrundan.. ;)

Nu börjar vi komma någon vart här, äntligen!

Det gnälls alltså på riktigt här på forumet att tjugo kronor från varje deltagares deltagaravgift från landets största motionslopp far till det förbund som har som uppgift att jobba för cykelsportens bästa? Är ni på riktigt?

castrello skrev:
> Det gnälls alltså på riktigt här på forumet
> att tjugo kronor från varje deltagares
> deltagaravgift från landets största motionslopp
> far till det förbund som har som uppgift att
> jobba för cykelsportens bästa? Är ni på
> riktigt?

Exakt Castrello. Det är visst helt ok att mycket större del av avgiften finansierar Motala AIF fotboll och andra föreningar som inte har något med cykel att göra.

castrello skrev:
> riktigt?

+1

castrello skrev:
> riktigt?

--------

förtydliga dig vänligen. Menar du att de har det till uppgift, eller menar du att de gör det, eller menar du båda två...?

Om svaret är ja på iaf frågan att de gör det är min fråga; är du på riktigt?

- jag tror att de flesta, liksom med mig, som gnäller om detta, mer är gnälliga i största allmänhet, samt ogillar SCF i synnerhet, än är mot principerna för avgiften i sig.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp