Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> OscarWilde skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag har kört många motionslopp och nu även
> > flertalet tävlingar. Det är STOR skillnad.
>
> Jag får en känsla av att jag har läst en hel
> del som du skrivit lite varstans.
>
> Den frågan ni behandlar just nu måste ju vara
> nåt slags missförstånd eller? Ingen kan ju
> vilja ha in, eller själv vara med i ett lopp som
> man inte behärskar reglerna i. Att köra nån
> slags nybörjartävling utan dokumenterad kunskap
> är väl en sak, det kanske går att styra upp
> säkerhetsmässigt men att maxa med folk som
> räknar kallt med att du har koll när du inte har
> det, det går ju bara inte.
>
> Garry, det här får du förklara tydligare vad du
> egentligen menar.
>
> Åter till huvudfrågan på sid 1 högst upp i
> tråden. Vad tycker du OscarWilde som har
> erfarenhet från både motion och tävling att man
> skall göra på kort och lång sikt?
Jag tror inte att jag har skrivit något om detta någonstans tidigare, men det är möjligt. :) Skriver inte speciellt mycket på forum överlag.
När det gäller huvudfrågan i första inlägget tycker jag det är rätt att ha en och samma avgift för samtliga startande, så den förändring som SCF föreslår låter vettig. För vätternrundan och cykelvasan är det ganska liten del av startavgiften och åtminstone vätternrundan går med rejäla vinster varje år, som fördelas till exempelvis Motala AIF´s fotbollslag mm.
Sedan kan jag även tycka att det borde satsas mer på ungdomar, inte nödvändigtvis mer mot motion, utan främst mot ungdomar för att säkra återväxten. Satsa på motion kanske skulle ge lite mer tävlande på sikt, men min uppfattning är att motionsloppen får allt fler deltagare och ett ökat intresse senaste åren, det utan att SCF satsar pengar på motionsdelen.
Ungdomar, tävling, elit känns som det SCF ska prioritera i sitt arbete, givetvis utan att tappa motionsdelen på något sätt, men att det inte avsätts några stora belopp känns försvarbart.
Jag har iof själv gått från att köra vättern, till att testa några andra motionslopp och sedan tävla i veteran/senior. Men att det på något sätt skulle vara speciellt svårt eller att det finns trösklar för att börja tävla upplever jag inte alls.
Tbone: Jag har själv tävlat i Go-kart, där fick man avlägga teoretiskt prov, för att visa att man kan alla regler och hur man ska bete sig. Därefter fick man köra 3 tävlingar som debutant, då markerades nummerplåten med en svart ram, för att visa alla andra att man inte är van, dessutom fick man starta sist i alla starter. Efter 3 tävlingar hade man skaffat sig lite erfarenhet och den svarta ramen runt nummerlappen togs bort och man fick leka med de andra på samma villkor.