[Artikel] Ändrad sanktionsavgift upprör

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
> I vilka klasser har du tänkt att man ska få tävla i utan licens?

> Det finns redan Sportklasser och nybörjarklasser.

Men i Sportklass krävs medlemskap i en förening och licens.

Vi menar klubblösa och licenslösa 2 ggr per år för allt utom elit. Det borde bli lättare att tävla. Cykelförening och licens kan bli en senare fråga.

Som krav för att ställa upp utan licens och klubb ska man uppge namn, adress/emailadress så SCF kan ha kontakt med de senare och lockar de tillbaka till andra lopp, och till en förening.

Menar du att någon "nybörjare" ska starta i juniorklassen på ett GP utan att veta hur h*n ska bete sig? Det märks att du aldrig har tävlat och förstår riskerna.

Varför är det så få som försöker göra något konstruktivt i den här tråden?

Borde man inte ha åldersgrupper tex 6-12 år där varje årskull kör egna lopp utan licens och avgift? Man anpassar antal cyklister och hastighet så att det blir hög säkerhet. Alla får vara med! Ju fler desto bättre.

Det skall vara lek och utbildning snarare än tävling. Varje år lär man dem lite mer. När de passerar en viss ålder så kräver man att de skall klara att ta en licens vilket borde vara ganska lätt eftersom de övats inför detta.

Om man går tillbaka till TS absolut första inlägg, kan jag tycka att utopiskt svar från SCF borde se ut nånting i den här stilen.

Vi ser en alarmerande trend med få unga cyklister som når elitnivå eller som ens tävlar. Vi har gjort en analys av dagsläget och kommit fram till vad som skall göras genast och på sikt. Vårt mål är att tex få fram 500 riktigt unga nybörjare per år, behålla si och så många procent i varje åldersgrupp och varje år from tex 2018 få fram minst en dam och en herrcyklist på internationell nivå.

För att genomföra detta behöver vi mer pengar av bland annat er som arrangerar motionslopp.

Vad får ni för pengarna? Vi kommer behöva utbilda personer i klubbarna som kan ta hand om och leda knattar. Vi kommer tillhandahålla pedagogisk och enkel vägledning inom trafik och tävlingsregler för att de tidigt skall börja utvecklas till duktiga och säkerhetsmedvetna cyklister. Det fåtal som blir riktigt duktiga skall vi stötta i deras karriärer men de förväntas även hjälpa er med inspiration och som förebilder för era nya ungdomar. De som tävlar nationellt kommer uppmuntras att senare leda nya tävlande ungdomar. De ungdomar som väljer att inte fortsätta tävla, det stora flertalet alltså, räknar vi med att ni har goda chanser att fånga upp som skickliga motionärer i era lopp. Vi ser även många av dessa som kommande ledare för nya knattar.
Vårt viktigaste uppdrag kommer att vara att analysera och justera inriktningen från år till år.

Jag förstår inte varför alla återkommer till att det är så komplicerat att börja tävla. Jag har förvisso bara tävlat i CX, men här är listan på allt krångligt jag behövde gå igenom:

* Skicka ett mail
* Överför medlems- och licensavgift
* Besvara ett mail
* Vänta två dagar

GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> Ponera att du bor i Stockholm och har aldrig haft
> kontakt med SCF.

Bo i Stockholm? Skulle inte tro det... ;)

>
> För att underlätta rekrytering har vi motionerat
> från Dalarna att man ska få tävla 2 ggr per
> säsong utan licens eller förening. (För att
> sänka trösklen till cykling. Årsmötet ska
> avgöra frågan 10 mars).

Mycket bra idé.

Tille skrev:
> Jag förstår inte varför alla återkommer till
> att det är så komplicerat att börja tävla. Jag
> har förvisso bara tävlat i CX, men här är
> listan på allt krångligt jag behövde gå
> igenom:
>
> * Skicka ett mail
> * Överför medlems- och licensavgift
> * Besvara ett mail
> * Vänta två dagar

Du är härmed nominerad som "Årets Rookie"

kexpetter skrev:
> Vem skall ha koll på när han/hon tävlat 2 ggr
> och måste lösa licens?

Vettig fråga. Men hur funkar det idag? Kontrolleras alla licensnummer mot SCF vid anmälningar vid lopp? Speciellt anmälan på plats, jag tvivlar att det FAKTISKT kontrolleras. Eller? Om problemet finns idag så är förslaget inte ett nytt problem utan ett känt/existerande. Dvs inget som påverkar vara eller icke vara angående förslaget.

Det går lätt att kontrollera vid anmälan med enkla frågor som, har du kört andra tävlingar eller motionslopp under året och isåfall vilka, med en lista på sidan med alla tävlingar som är sanktionerade runt om i landet. Det är klart man kan vara oärlig, precis som man kan va oärlig ich anmäla sig 60min innan start och hitta på ett licensnummer. Jag kan inte svära på att detfunkar, men jag har aldrig sett en kontroll av mitt licensnummer när jag efteranmält mig på plats..

Normalt sett är det klubbarna som skickar in en gemensam anmälan för de som ska tävla. Många klubbar betalar startavgiften också. Så det är "gratis" för cyklisten att starta.

Apropå komplicerat att skaffa licens http://happymtb.org/forum/read.php/1/1700477/1700484

Själv funderar jag lite på hur det ser ut med motivationen och den mentala uppladdningen om det faller redan när man ska göra något så enkelt som att lösa licens. Hur fasen ska man orka med en hel försäsong, och sedan tävlingar ovanpå det. Jag ser framför mig en person som sitter och gråter hemma i garaget med ett punkat bakdäck någon gång i februari.

Fast jag ska tävla bara för att jag vill köra lite CX runtomkring i Sverige... Jag är tillräckligt värdelös för att inte kunna tillföra något förutom en extra startande då :oD

Johan A skrev:
> Fast jag ska tävla bara för att jag vill köra
> lite CX runtomkring i Sverige... Jag är
> tillräckligt värdelös för att inte kunna
> tillföra något förutom en extra startande då
> :oD

Det stämmer väl för de flesta tävlande, man vill tävla i sin favoritsport runt om i landet, men har knappast förmågan att beblanda sig i någon tätstrid. Det man ska komma ihåg är att den här stora massan är vad som gör tävlingarna, de som är med i toppen kommer ju ändå :)

-Hur ser ekonomin ut för Scf jämfört med Norska förbundet?

Norska cykelförbundet: ca 23 MNKR (varav 13 MNKR i licenser)
Svenska cykelförbundet: ca 10 MSEK (varav 1,5 MSEK i licenser)

Bidraget från respektive moderförbund (RF, samt NIF) är ungefär lika stort.

(Källor: protokoll från förbundsmöten 2010)
(1 NKR = 1,15 SEK)

Koppla nu detta till den ursprungliga debattfrågan; arrangörernas bidrag till förbundet.
Om svenska cyklister väljer att delta i cykellopp utan klubbmedlemskap och licenser, samtidigt som inga krav ställs på engångslicenser, så måste förbundet få in pengarna genom startavgiften.

Senast ändrad:
Johan A skrev:
> Jag kommer nog aldrig börja tävla.......

+1 på det. Sen är det en del personer i tråden som gör sitt bästa för att visa att man som motionär utan tävlingsvana ändå inte har på tävlingar att göra.

kexpetter skrev:
> Vem skall ha koll på när han/hon tävlat 2 ggr
> och måste lösa licens?

De flesta är väl ändå ganska hederligt folk!? Eller jag har kanske för goda tankar om andra människor!? Och om man väl lyckas fånga in de som verkligen vill tävla på detta sätt, så kanske det överväger nackdelen att vissa kanske utnyttjar möjligheten och försöker åka snålskjuts.

Tror det är en tröskel för många att skaffa linces och börja tävla på "riktigt", säkert lättare att locka in de som funderar på det om de skulle kunna få prova på nån gång utan att klabba med licenser m.m. innan man vet om man tycker det är roligt. Sen väl på tävlingen skall det finnas någon som fångar upp dom som "testar" tävlingen och förklara hur och varför man skaffar licens. Kanske ett enkelt infoblad med steg-för-steg om det nu är så krångligt att skaffa licens som det verkar...

Senast ändrad:
WITMatrix skrev:
> Johan A skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kommer nog aldrig börja tävla.......
>
> +1 på det. Sen är det en del personer i tråden
> som gör sitt bästa för att visa att man som
> motionär utan tävlingsvana ändå inte har på
> tävlingar att göra.
>

Men om kriteriet för att man skall få licens är 1/ maila 2/ sätt in pengarna 3/ svara på ett mail 4/ vänta två dagar, så gör väl inte det någon direkt skillnad i vana för motionären vid den första tävlingen?

rising skrev:
> WITMatrix skrev:
> -----
> > Johan A skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag kommer nog aldrig börja tävla.......
> >
> > +1 på det. Sen är det en del personer i
> tråden
> > som gör sitt bästa för att visa att man som
> > motionär utan tävlingsvana ändå inte har
> på
> > tävlingar att göra.
> >
>
> Men om kriteriet för att man skall få licens är
> 1/ maila 2/ sätt in pengarna 3/ svara på ett
> mail 4/ vänta två dagar, så gör väl inte det
> någon direkt skillnad i vana för motionären vid
> den första tävlingen?

Måste man inte göra den däringa fusk och champinjonkursen också för att alla skall veta att man inte är dopad när man kommer sist?

rising skrev:
> den första tävlingen?

I de flesta klubbar finns det någon som kan ge råd och ev. avråda om vad, var och hur man agerar i en tävling. De vill kanske till och med träna ihop med adepten.

Miss Lycka skrev:
> I de flesta klubbar finns det någon som kan ge
> råd och ev. avråda om vad, var och hur man
> agerar i en tävling. De vill kanske till och med
> träna ihop med adepten.

Aha så det finns steg 0.1/ gå med i en klubb 0.2/ Bli godkänd av klubben och steg 0.3/ gå fusk och champinjonkurs. Det höjer ju onekligen tröskeln.

rising skrev:
> den första tävlingen?

Nä, precis. Men "eliten" verkar ju inte vilja ha in folk med mindre erfarenhet i sina tävlingar. Då är det ju svårt att locka till sig nytt folk också.

Miss Lycka skrev:
> Menar du att någon "nybörjare" ska starta i
> juniorklassen på ett GP utan att veta hur h*n ska
> bete sig? Det märks att du aldrig har tävlat och
> förstår riskerna.

Ja, det var ju ett helt opartiskt inlägg.

Jag tycker inte att det ska vara hur enkelt som helst att ställa upp i valfritt lopp. Det är stor skillnad i att tävla mot att köra en motionslopp. I ett motionslopp försöker de flesta hålla ett jämnt högt tempo och omkörd blir du oftast bara på utsidan. I en klunga på tävling är det ryckigt, stötigt och du blir omkörd på alla sidor.

Jag har tyvärr sett alldeles för många vingelpellar på gran fondo lopp för att vilja köra ett sådant igen. Vingelpellarna är ofta rejält starka cyklister, men som har liten erfarenhet av att köra i en tävlingsklunga och kör därefter.

Det vore vettigt att alla som vill tävla måste köra 2-3 tävlingar i sportklass, innan de får köra en tävling i senior, junior, elit, veteran.

Om man utan klubbhörighet, utan licens ska kunna ställa upp i tävlingar skulle det bli större risk för vurpor och olyckor då fler utan vana av klunga skulle vara med i varje lopp. Här måste säkerheten gå före att få fler att köra tävlingarna.

Medlemskap i förening medför iaf större sannolikhet att fler tävlande har tränat med klubben i fråga innan de tävlar, vilket också ökar säkerheten.

Förvånad över att ingen annan än Miss Lycka är inne på säkerheten.

> Menar du att någon "nybörjare" ska starta i juniorklassen på ett GP utan att veta hur h*n ska bete sig? Det märks att du aldrig har tävlat och förstår riskerna.

> Jag tycker inte att det ska vara hur enkelt som helst att ställa upp i valfritt lopp. Det är stor skillnad i att tävla mot att köra en motionslopp. I ett motionslopp försöker de flesta hålla ett jämnt högt tempo och omkörd blir du oftast bara på utsidan. I en klunga på tävling är det ryckigt, stötigt och du blir omkörd på alla sidor.

> Om man utan klubbhörighet, utan licens ska kunna ställa upp i tävlingar skulle det bli större risk för vurpor och olyckor då fler utan vana av klunga skulle vara med i varje lopp. Här måste säkerheten gå före att få fler att köra tävlingarna.

Som det är idag kan vem som helst går med i en klubb och lösa licens. Ni har lika bra koll på de som ni har på vem som helst som skulle kunna vara med om årsmöte säger ja till vår motion.

Sedan köper jag inte det att motionärer är sämre cyklister än tävlingscyklister. Det är en myt skapat av folk som tror att de är bättre än andra. Under 261 motionslopp, 23 år har jag aldrig gått på hjul i en klunga. 2 personer har gått på mitt bakhjul utan att ramlar.

> Vem skall ha koll på när han/hon tävlat 2 ggr och måste lösa licens?

Det nya Indta systemet. Cyklisten ska vara reggat.

Senast ändrad:
I ett motionslopp är du oftast omgiven av vänner som önskar att klungan ni kör i ska köra så snabbt som möjligt mot målet, i en tävling är de flesta runt dig dina fiender som gör allt för att du inte ska komma först över mållinjen :o)

/G

GarryJones skrev:
> Det nya Indta systemet.

Där har ni något intressant att diskutera.

Garry, har du någonsin varit med i en tävling?

Notera att jag tycker att instegskraven för att vara med på en tävling snarare borde skärpas, genom att man måste köra minst 2 tävlingar i sportklass, innan du får köra andra tävlingar. Allt för säkerhetens skull.

Lite skrattretande att du jämför en klunga på motionslopp med en klunga på tävling....

GurraG skrev:
> I ett motionslopp är du oftast omgiven av vänner
> som önskar att klungan ni kör i ska köra så
> snabbt som möjligt mot målet, i en tävling är
> de flesta runt dig dina fiender som gör allt för
> att du inte ska komma först över mållinjen :o)
>
> /G

Menar du att det är fler som vill vinna i en tävling? Jag har alltid trott att jag var ensam om den tanken.

GurraG skrev:
> I ett motionslopp är du oftast omgiven av vänner
> som önskar att klungan ni kör i ska köra så
> snabbt som möjligt mot målet, i en tävling är
> de flesta runt dig dina fiender som gör allt för
> att du inte ska komma först över mållinjen :o)
>
> /G

Exakt.

Jag börjar förstå varför det är svårt att samarbeta med Garry när han inte ens inser den skillnaden och vad det innebär.

OscarWilde skrev:
> GurraG skrev:
> -----
> > I ett motionslopp är du oftast omgiven av
> vänner
> > som önskar att klungan ni kör i ska köra så
> > snabbt som möjligt mot målet, i en tävling
> är
> > de flesta runt dig dina fiender som gör allt
> för
> > att du inte ska komma först över mållinjen
> :o)
> >
> > /G
>
> Exakt.
>
> Jag börjar förstå varför det är svårt att
> samarbeta med Garry när han inte ens inser den
> skillnaden och vad det innebär.

Spelar ingen roll vilka lopp man kör, det blir alltid tävling! I de motionslopp jag kört har jag inte varit omgiven av vänner. Visst, alla vill till mål så snabbt som möjligt...men så är det väl i en "riktig" tävling också?

WITMatrix skrev:
> OscarWilde skrev:
> -----
> > GurraG skrev:
> >
>
> > -----
> > > I ett motionslopp är du oftast omgiven av
> > vänner
> > > som önskar att klungan ni kör i ska köra
> så
> > > snabbt som möjligt mot målet, i en tävling
> > är
> > > de flesta runt dig dina fiender som gör allt
> > för
> > > att du inte ska komma först över mållinjen
> > :o)
> > >
> > > /G
> >
> > Exakt.
> >
> > Jag börjar förstå varför det är svårt att
> > samarbeta med Garry när han inte ens inser den
> > skillnaden och vad det innebär.
>
> Spelar ingen roll vilka lopp man kör, det blir
> alltid tävling! I de motionslopp jag kört har
> jag inte varit omgiven av vänner. Visst, alla
> vill till mål så snabbt som möjligt...men så
> är det väl i en "riktig" tävling också?

Nej, i en riktig tävling vill man vara först över mållinjen, hur fort det gått är oväsentligt. Det kan långa stunder gå i 25km/h, för att sedan ryckas och gå i +60km/h för att sedan lugna ner sig igen och det åtskilliga gånger.

Jag har kört många motionslopp och nu även flertalet tävlingar. Det är STOR skillnad.

Så, då kanske det som behövs är en racing-licens, precis som för bilsport, ett utbildningsbevis på att man har kunskap om hu reglerna är, snarare än att bara pyntande en slant. För det är ju tydligen kompetensen i hur man cyklar som skiljer cyklister från icke-cyklister (motionärer).

OscarWilde skrev:
>
> Jag har kört många motionslopp och nu även
> flertalet tävlingar. Det är STOR skillnad.

Jag får en känsla av att jag har läst en hel del som du skrivit lite varstans.

Den frågan ni behandlar just nu måste ju vara nåt slags missförstånd eller? Ingen kan ju vilja ha in, eller själv vara med i ett lopp som man inte behärskar reglerna i. Att köra nån slags nybörjartävling utan dokumenterad kunskap är väl en sak, det kanske går att styra upp säkerhetsmässigt men att maxa med folk som räknar kallt med att du har koll när du inte har det, det går ju bara inte.

Garry, det här får du förklara tydligare vad du egentligen menar.

Åter till huvudfrågan på sid 1 högst upp i tråden. Vad tycker du OscarWilde som har erfarenhet från både motion och tävling att man skall göra på kort och lång sikt?

OscarWilde skrev:
> Nej, i en riktig tävling vill man vara först
> över mållinjen, hur fort det gått är
> oväsentligt. Det kan långa stunder gå i 25km/h,
> för att sedan ryckas och gå i +60km/h för att
> sedan lugna ner sig igen och det åtskilliga
> gånger.
>
> Jag har kört många motionslopp och nu även
> flertalet tävlingar. Det är STOR skillnad.

Ja, det är säkert så. Har som sagt inte kört några regelrätta tävlingar. Jag funderar högt bara. ;)

Det kanske är fel sätt att locka folk att börja tävla. Men frågan är då hur ni ska kunna locka över folk från motionsloppen till era tävlingar så att ni ska kunna fortsätta ha dom. För det är ju få som går från noll till elit utan att först varit genom "motions-fasen". De flesta som börjar med en idrott börjar ju inte för att bli bäst utan för att de tycker det är roligt och utmanande. Och detta kan man ju fortfarande ha i motionslopp. Det är väl detta CV/VR har insett, att folk tycker det är kul med ett bra arrangerat lopp vare sig det är SCF sanktionerat eller inte...

EDIT: Sen är väl frågan om SCF vill föra en dialog med dessa arrangörer och rida på den våg de skapar...eller låsa in sig i ett rum och förutsätta att alla bara ställer in sig i ledet och gör som dom blir tillsaga utan protest...

Senast ändrad:
Hasse#7 skrev:
> OscarWilde skrev:
> -----
> >
> > Jag har kört många motionslopp och nu även
> > flertalet tävlingar. Det är STOR skillnad.
>
> Jag får en känsla av att jag har läst en hel
> del som du skrivit lite varstans.
>
> Den frågan ni behandlar just nu måste ju vara
> nåt slags missförstånd eller? Ingen kan ju
> vilja ha in, eller själv vara med i ett lopp som
> man inte behärskar reglerna i. Att köra nån
> slags nybörjartävling utan dokumenterad kunskap
> är väl en sak, det kanske går att styra upp
> säkerhetsmässigt men att maxa med folk som
> räknar kallt med att du har koll när du inte har
> det, det går ju bara inte.
>
> Garry, det här får du förklara tydligare vad du
> egentligen menar.
>
> Åter till huvudfrågan på sid 1 högst upp i
> tråden. Vad tycker du OscarWilde som har
> erfarenhet från både motion och tävling att man
> skall göra på kort och lång sikt?

Jag tror inte att jag har skrivit något om detta någonstans tidigare, men det är möjligt. :) Skriver inte speciellt mycket på forum överlag.

När det gäller huvudfrågan i första inlägget tycker jag det är rätt att ha en och samma avgift för samtliga startande, så den förändring som SCF föreslår låter vettig. För vätternrundan och cykelvasan är det ganska liten del av startavgiften och åtminstone vätternrundan går med rejäla vinster varje år, som fördelas till exempelvis Motala AIF´s fotbollslag mm.

Sedan kan jag även tycka att det borde satsas mer på ungdomar, inte nödvändigtvis mer mot motion, utan främst mot ungdomar för att säkra återväxten. Satsa på motion kanske skulle ge lite mer tävlande på sikt, men min uppfattning är att motionsloppen får allt fler deltagare och ett ökat intresse senaste åren, det utan att SCF satsar pengar på motionsdelen.

Ungdomar, tävling, elit känns som det SCF ska prioritera i sitt arbete, givetvis utan att tappa motionsdelen på något sätt, men att det inte avsätts några stora belopp känns försvarbart.

Jag har iof själv gått från att köra vättern, till att testa några andra motionslopp och sedan tävla i veteran/senior. Men att det på något sätt skulle vara speciellt svårt eller att det finns trösklar för att börja tävla upplever jag inte alls.

Tbone: Jag har själv tävlat i Go-kart, där fick man avlägga teoretiskt prov, för att visa att man kan alla regler och hur man ska bete sig. Därefter fick man köra 3 tävlingar som debutant, då markerades nummerplåten med en svart ram, för att visa alla andra att man inte är van, dessutom fick man starta sist i alla starter. Efter 3 tävlingar hade man skaffat sig lite erfarenhet och den svarta ramen runt nummerlappen togs bort och man fick leka med de andra på samma villkor.

Ska väl tillägga att jag är väldigt ny i sporten, och har inte funderat igenom vad min ståndpunkt är inom alla områden. Så det jag skriver är lite spontana tankar och synpunkter. Finns många som säkert har mer välunderbyggda synpunkter och längre erfarenhet/kunskap.

Istället för att inte ha någon som är jätteengagerad kring motion i SCF kan man väl ha både någon som är det och folk som är jätteengagerade kring tävlingar, och så genomför man bra förslag i båda kategorier, och kommer överens och förstår att man behöver varandra? Förstår inte att det skall vara så svårt, gör om gör rätt.

mmmrrrr skrev:
> Istället för att inte ha någon som är
> jätteengagerad kring motion i SCF kan man väl ha
> både någon som är det och folk som är
> jätteengagerade kring tävlingar, och så
> genomför man bra förslag i båda kategorier, och
> kommer överens och förstår att man behöver
> varandra? Förstår inte att det skall vara så
> svårt, gör om gör rätt.

Du är inne på något här.... :)

mmmrrrr skrev:
> Istället för att inte ha någon som är
> jätteengagerad kring motion i SCF kan man väl ha
> både någon som är det och folk som är
> jätteengagerade kring tävlingar, och så
> genomför man bra förslag i båda kategorier, och
> kommer överens och förstår att man behöver
> varandra? Förstår inte att det skall vara så
> svårt, gör om gör rätt.

Ta fram någon som ser helheten och som vill ta uppdraget så lyssnar säkert årsmötet.

OscarWilde skrev:
> Därefter fick man köra 3 tävlingar som
> debutant, då markerades nummerplåten med en
> svart ram, för att visa alla andra att man inte
> är van, dessutom fick man starta sist i alla
> starter. Efter 3 tävlingar hade man skaffat sig
> lite erfarenhet och den svarta ramen runt
> nummerlappen togs bort och man fick leka med de
> andra på samma villkor.

Ett ganska smart system!

@OscarWilde, Tack för svaret. Misstog dig nog för nån annan. Jag var ju inte speciellt försiktig när jag halvt tvingade dig att komma med ett personligt utlägg :-) Men svaret var bra motiverat. Det som stör mig mest med den här tråden är att de som verkar veta mest och verkar vara insatta i hur det funkar är minst benägna att leda diskussionen mot ett konkret mål. Jag tror alla vuxna cyklister kan tänka sig att lägga några spänn om året för svensk cykels framtid. Men man måste förstå varför man betalar och vart det är tänkt att leda i framtiden. Personligen betalar jag dem hellre som ett bidrag än som en påtvingad licens som jag inte vill ha och inte behöver.

Miss Lycka skrev:
> Menar du att någon "nybörjare" ska starta i
> juniorklassen på ett GP utan att veta hur h*n ska
> bete sig? Det märks att du aldrig har tävlat och
> förstår riskerna.

Det ar ju bara att betala, det finns inget som sager nagot om att nan "vet hur man beter sig" bara for att den har licens.

De snabbaste har blivit snabbare i motionslopp. Det är främst de vi syfter på i ålders kategori 20+. Östersund, storsjön runt, 190km bästa tiden på banan 1997 var 5.21. Nu är man under 5 timmar. Många som klarar av sådana tider skulle klara sig och passar bra i tävlingar.

Men idén om att slopa licens och klubb är egentligen för 11-16 åringar. Visst finns det föreningar som kan ta hand om dessa men det är inte tydligt vem man ska kontakta. Vi har efterlyst mer pengar till distrikten. Om varje distrikt kan ha en aktiv ungdomansvarige kan man ha kontakt med 11-16 som har vairt med utan klubb eller licens 1 eller 2 gånger. Syftet är att locka de till en förening.

Vi menar att vi få fler som närmar sig cykelsport om tröskeln sänks.

Vår idé var att delar på sanktionavgiften 15 till scf, 5 till distrikt. Vi tyckte också att man kunde slopa distriktsbidrag. Om vi får 5 kr per startande (max 4000 cyklister/arrangör) i distrikten så ligger det i vårt intresse att skapa flera lokala arrangemang. (Iofs är det redan i vårt intresse men vi saknar medel för att jobbar mer aktiv med idén). Ge man distriken en morot och medel tror vi att man ökar på antalet tävlingar för 11-16 åringar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp