[Artikel] Cyklist dömd för vårdslöshet

Jag är lite sådär nyfiken på att om A hade varit en mopedist som hade kört i 30 med huvudet nedfällt för att inte få flugor i skopan och A hade dragit in i B och B hade råkat vara en mamil från Happy. Hade det varit samma tugg då?

Stalle

Kung Stalle sa:
Jag är lite sådär nyfiken på att om A hade varit en mopedist som hade kört i 30 med huvudet nedfällt för att inte få flugor i skopan och A hade dragit in i B och B hade råkat vara en mamil från Happy. Hade det varit samma tugg då?

Stalle

Intressant fråga. Jag har dock fattat det som att det inte var en ren påkörning bakifrån utan att det fanns ett väjningsplikts-moment att ta hänsyn till.

Kung Stalle sa:

Stalle

Det är en bra fråga som man bör ställa sig. Men på just den här platsen är det väl mopedförbud?

Också beredd att bidra till insamlingen för överklagandet! Jennie, en vettig jurist borde kunna mosa TR:s dom bara med material/argumentation från den här tråden.

Bara i år har jag drabbats minst 10x av bilar som kör ut rätt framför mig utan att sedan accelerera – hydrauliska skivbromsar var min räddning i samtliga fall. Köra ut när man har väjningsplikt är inte OK. (Pilla sedan med telefon & bälten…).

Att döma någon för vårdslöshet måste vara "utom all rimlig tvivel" dennes fel – annars skall domstolen fria.

30 km/h = 25 m på 3 sekunder! I min värld skall B kolla att 50 m åt båda håll är helt fritt innan hon kör ut! Har TR undersökt om så är fallet? Annars har A ingen chans att anpassa hastigheten/väja för B.

Jag stöttar också A.

Det känns helt orimligt att döma för vårdslöshet när det inte kan bevisas att det rör sig om uppenbar risk och oaktsamhet eller hur nu det formulerats från lagen (nämndes tidigare i tråden).

Därtill är det ju flera frågetecken som inte ens retts ut vilket ytterligare förstärker bilden av orättvisa.

Domen betyder i praktiken att varje gång vi happycyklister går ner i bocken och kör 30km/h på en cykelbana så är vi vårdslösa!

Samtidigt ser jag dagligen cyklister på damtrallor som kör med en hand på styret och den andra håller mobilen, där också blicken är fästad. Det är vårdslöshet i trafik anser jag...

Att utnämna A till "tävlingscyklist" i pressen bidrar bara till bilden av att det finns en kraftig bias som är baserad på helt fel grunder. Hur många är "tävlingsbilister" när de kör 50 på 30-väg....?

Trist olycka men jag hoppas A känner att det finns stöd, samt att A kanske förstår att domen bör överklagas, om inte för honom själv så för andra cyklister i landet.

Kristoffer R sa:
Jag stöttar också A.

Det känns helt orimligt att döma för vårdslöshet när det inte kan bevisas att det rör sig om uppenbar risk och oaktsamhet eller hur nu det formulerats från lagen (nämndes tidigare i tråden).

Därtill är det ju flera frågetecken som inte ens retts ut vilket ytterligare förstärker bilden av orättvisa.

Domen betyder i praktiken att varje gång vi happycyklister går ner i bocken och kör 30km/h på en cykelbana så är vi vårdslösa!

Samtidigt ser jag dagligen cyklister på damtrallor som kör med en hand på styret och den andra håller mobilen, där också blicken är fästad. Det är vårdslöshet i trafik anser jag...

Att utnämna A till "tävlingscyklist" i pressen bidrar bara till bilden av att det finns en kraftig bias som är baserad på helt fel grunder. Hur många är "tävlingsbilister" när de kör 50 på 30-väg....?

Trist olycka men jag hoppas A känner att det finns stöd, samt att A kanske förstår att domen bör överklagas, om inte för honom själv så för andra cyklister i landet.

+1

A, ge dig inte :-)

Kung Stalle sa:

Stalle

Eller om A hade suttit på en 250W elassist-hoj....

H. sa:
Jag tycker vi ska påminna oss hur det resonerades när Malin blev halvt ihjälkörd av en bilist som körde för fort i en bussfil och sedan smet från platsen och försökte använda bulvaner för att reparera bilen från skadorna.

Det var alltså inte vårdslöshet i trafik.

http://mobil.dn.se/sthlm/boter-for-smitaren-som-korde-pa-malin-30/

Helt otroligt att killen inte åkte dit ordentligt; köra i bussfil & smita från en som nästan dör!
Vilken jurist som helst måste få A friad med argumentationen från den här domen.

KalleColor sa:
H. sa:
Jag tycker vi ska påminna oss hur det resonerades när Malin blev halvt ihjälkörd av en bilist som körde för fort i en bussfil och sedan smet från platsen och försökte använda bulvaner för att reparera bilen från skadorna.

Helt otroligt att killen inte åkte dit ordentligt; köra i bussfil & smita från en som nästan dör!
Vilken jurist som helst måste få A friad med argumentationen från den här domen.

Dessutom nämndes i den domen, av någon outgrundlig anledning, att det kan ha varit rött PÅ ÖVERGÅNGSSTÄLLET vid kollisionstillfället. Det är irrelevant att ta upp eftersom gångsignal aldrig gäller förare av fordon.

När det gäller trafikmål med cyklister inblandade verkar tingsrätterna ofta vara ute och cykla, om uttrycket tillåts.

H. sa:

Ja, det är uppenbarligen rätt olika värderingar som ligger till grund för domskälen i de har två olika fallen.

Har inte läst domen men jag utgår från att det "bara" blev böter för cyklisten? I så fall krävs det prövningstillstånd för att hovrätten ska ta upp frågan till överprövning.

Med erfarenhet från något hundratal rättegångar angående vårdslöshet i trafik anser jag mig ha fog för påståendet att tingsrätten minst sagt "spretar" i sina bedömningar.

krävs nog inte prövningstillstånd. Utan att ha analyserat kraven, så har ju inte TR angivit det i sin dom, vilket skall göras. (Tr kan ju iofs gjort fel där, också)

Kung Stalle sa:

Stalle

förmodligen upprörda gentemot mopedisten, vilket mkt möjligt varit rätt.

Kanske man skall vara upprörd gentemot A också.

MEN: detta handlar om en rättegång och dom. Där söks inga sanningar, där handlar det inte om vad man tror, eller vad som är den mest rimliga förklaringen. Där handlar det om bevisning.

Domen kanske är materiellt riktig, men "processuellt" är den nog förkastlig.

Det handlar om,
1: kan man utesluta bortom rimligt tvivel att sammanstötningen berodde på att B vinglade in elikn framför A

OCH, steg 2 om steg 1 är för handen; var det brottsligt vårdslöst av A att sammanstötningen då skedde.

Jo men 1 kan man ju verkligen inte bevisa, hur skulle det gå till? Egentligen när man tänker efter, en ren och skär olycka, som B troligen var något mer orsak till än A. Men att gå till domstol öht, när man Tänker Efter! I ett sånt här fall. Varför??

staine sa:
Men att gå till domstol öht, när man Tänker Efter! I ett sånt här fall. Varför??
Kanske inte helt omöjligt att någon känner någon som känner någon som känner åklagaren och att hen i sin tur tycker mindre bra om "tävlingscyklister"?

Carl A sa:
krävs nog inte prövningstillstånd. Utan att ha analyserat kraven, så har ju inte TR angivit det i sin dom, vilket skall göras. (Tr kan ju iofs gjort fel där, också)

Vad är det som tingsrätten inte har angivit i sn dom? Om du syftar på krav på prövningstillstånd så står det angivet i fullföljdsbilagan.

Sedan var det någon som antyder att domen kan följa av att åklagaren i sin tur tycker mindre bra om "tävlingscyklister"? Åklagaren dömer inte.

Gubbcyklist sa:
Sedan var det någon som antyder att domen kan följa av att åklagaren i sin tur tycker mindre bra om "tävlingscyklister"? Åklagaren dömer inte.
Nja, det var en inte helt omöjlig orsak till varför det gick till åtal, var väl vad jag skrev?

Samma resonemang gäller för övrigt domen. Att det inte är helt omöjligt att rätten helt enkel personligen sympatiserade mer med den äldre damen än med "tävlingscyklisten".

Förlåt eketjall, jag läste lite slarvigt. Du har helt rätt i båda avseendena. Det kan absolut vara så, ja det är till och med mycket sannolikt så, att rätten helt enkelt personligen sympatiserade mer med den äldre damen än med "tävlingscyklisten"

Äh fan skandal alltså att det kan gå till så här i en svensk domstol!

Borde man inte kunna kräva att domen ska innehålla en motivering hur man kom fram till att det ansågs vara bevisat att detta var vårdslöshet i trafik? Tycker att det verkade långt ifrån bevisat att olyckan ens var hans fel.

Senast ändrad:
Jag tänker på när jag blev påkörd av en taxi som mot väjningsplik körde rakt ut i en korsning med fri sikt och körde på mig så att jag gjorde en volt i luften och kolfiberram och kolfiberhjul knäcktes mitt itu. Jag klarade mig nästan oskadad och taxichauffören var vållande och jag fick en ny hoj. Polisen var på plats och pratade med vittnen och skrev rapport (antar jag) men men jag hörde aldrig något mer från dem så jag antar att chauffören aldrig blev åtalad. Det verkar som att någon måste bli alvarligt skadad för att det ska bli åtal för vårdslöshet i trafik...

Supertramp sa:
Jag tänker på när jag blev påkörd av en taxi som mot väjningsplik körde rakt ut i en korsning med fri sikt och körde på mig så att jag gjorde en volt i luften och kolfiberram och kolfiberhjul knäcktes mitt itu. Jag klarade mig nästan oskadad och taxichauffören var vållande och jag fick en ny hoj. Polisen var på plats och pratade med vittnen och skrev rapport (antar jag) men men jag hörde aldrig något mer från dem så jag antar att chauffören aldrig blev åtalad. Det verkar som att någon måste bli alvarligt skadad för att det ska bli åtal för vårdslöshet i trafik...

Malin Blom-fallet visade väl med all önskvärd tydlighet hur bilister inte blir dömda till Vårdslöshet i trafik.

Hoppas killen ingjuts mod och ork att överklaga domen, att allt stöd når honom. Behövs pengar för en bra advokat och försvarare så lär det inte bli svårt att skramla.

Fy fan vad det här är upprörande! Känns som de behandlat det här som vilket gråting som helst och bara gått på åklagarens linje rakt av. Om man läser domen gällande Malin som blev på körd av en smitare på Stadsgården, framgår väldigt tydligt vad vårdslöshet i trafik är. Och det här är inte ens i närheten. Tycker det är nära på tjänstefel att ens ha det som en åtalspunkt. Sopa till åklagare och sopa till domstol!

Ang Malin Blom-fallet är ju iaf förundersöknikngen bra jäkla grundlig, tingrättsdomen bortsåg dock helt från den. Och där fattar man verkligen inte varför de valde att inte överklaga, diskrepansen är så extrem att det är otroligt, åtalet för vårdlöshet ogillades ju, och samtliga "grovt brott"-tillägg.

I detta fall är ju förundersökningen väldigt bristfällig och killen dömd på förhand oavsett om alla omständigheterna är okända, bara för tingsrätten att klubba igenom.

stämmer; det krävs prövningstillstånd för att hovR skall ta upp det, då A dömdes endast till böter.
(är så ovan vid påföljder under ngra års fängelse...)

Frågan är vad som kan få hovR meddela prövningstillstånd. - Vet ej riktigt hur "kraven" ser ut för det.

Kanske trycka på att det är av vikt att hovR "läxar upp" TR i att man ej kan ha så slapp bevisvärdering som TR.

Min bestämda uppfattning är den här domen borde överklagas. Jag tror att hovrätten skulle göra en annan bedömning. Vårdslöshet i trafik är att ta i för mycket eftersom det förutsätter medveten risktagning eller typiskt trafikfarligt beteende. Vållande till kroppsskada skulle kanske kunna hålla eftersom det där räcker med oaktsamhet. Jag vill dock reservera mig för uppgifter jag inte känner till. Jag har inte läst utredningen och inte bevistat rättegången.

Jag har bedrivit många trafikutredningar med betydligt allvarligare felbeteenden från trafikanter där åtal för vårdslöshet i trafik har ogillats av tingsrätten.

Paragrafhjälpen sa:
Jag har bedrivit många trafikutredningar med betydligt allvarligare felbeteenden från trafikanter där åtal för vårdslöshet i trafik har ogillats av tingsrätten.

Se bara Malin Blom-fallet, vårdlöshet ogillades trots körfältsbyte till otillåtet körfält (kollektivkörfält), långt över hastighetsbegränsning enl alla vittnen. Och han blev bara fälld för "Vållande till kroppskada" (inte med tillägg "grovt brott" som i åtalet) samt "Avvikande från olycksplats". Lite dagsböter, det var allt.

Om denna olycka hände på Riberborgstigen så kan man väl först reagera över att 27-30 knyck känns lätt korkat då detta är ett populärt promenadstråk och folk tvärsar över till och från badet speciellt runt denna sträcka kring T-bryggan och Kallbadhuset. Som grädde på moset finns det skymda övergångar som hål i häckarna och byggnader lite här och var. Då gångbana och cykelbana är jämstora (typ 2 m breda eller mer om jag inte minns fel) och B kommer från gångbanans håll så borde A ha tid att korrigera fart och vägval. Det finns inget som talar för att B på de få metrar hen har uppträder hastigt från ingenstans då cykelställen står intill gångbanan? Nä, jag skulle med det som framgår i texten ge samma dom som tingsrätten. A har inte hållit en hanterbar hastighet...A har inte haft uppsikt framåt för att upptäcka faror...A har således bara tänkt på sig själv och ingen annan som vill nyttja gång och cykelstråket. A borde cykla på Limhamnsvägen eller cykelbanan bredvid denna om det skall gå fort. Ska det vara så jävla svårt att umgås i trafiken! Vill man köra fort gör man detta på vägar inte cykelbanor om de inte är byggda som motorvägar! Håll höger, kommer vänster, TACK!!

Zippe sa:
Om denna olycka hände på Riberborgstigen så kan man väl först reagera över att 27-30 knyck känns lätt korkat då detta är ett populärt promenadstråk och folk tvärsar över till och från badet speciellt runt denna sträcka kring T-bryggan och Kallbadhuset. Som grädde på moset finns det skymda övergångar som hål i häckarna och byggnader lite här och var. Då gångbana och cykelbana är jämstora (typ 2 m breda eller mer om jag inte minns fel) och B kommer från gångbanans håll så borde A ha tid att korrigera fart och vägval. Det finns inget som talar för att B på de få metrar hen har uppträder hastigt från ingenstans då cykelställen står intill gångbanan? Nä, jag skulle med det som framgår i texten ge samma dom som tingsrätten. A har inte hållit en hanterbar hastighet...A har inte haft uppsikt framåt för att upptäcka faror...A har således bara tänkt på sig själv och ingen annan som vill nyttja gång och cykelstråket. A borde cykla på Limhamnsvägen eller cykelbanan bredvid denna om det skall gå fort. Ska det vara så jävla svårt att umgås i trafiken! Vill man köra fort gör man detta på vägar inte cykelbanor om de inte är byggda som motorvägar! Håll höger, kommer vänster, TACK!!
Vd du missar totalt i din tankeövning är om A är ensamt vållande eller om även B (och C) har skuld i händelsen.
Kan du börja om och ha det i bakhuvudet när du editerar?

Sorry emmer,
Nä du, nu är du ute på hal is. Eftersom jag under 18 år av mitt liv gått, sprungit, cyklat denna sträcka (läs "har lokalkännedom") så är jag förvånad över att A inte hinner eller verkar bry sig om att ta ner farten för att förhindra en krock. Det som framgår av beskrivningen är att A uppenbart inte anpassat sin hastighet för att ha chansen för att veja för hinder eller har kotroll över omgivning. En väg/gång/stig som är för både gång och cykeltrafik bör väl ändå uppmana till viss försiktighet när man framför sig på den. Ribersborgsstigen får väl anses som ett riskområde för fartfantomer och därför uppvisar A riktigt dåligt omdöme. B borde ha kunnat upptäckas i tid om farten varit adekvat. Ingenstans står det att C verkar ha påverkat A så du kan väl räkna bort hen? Ser dagligen brist på respekt för andra på dessa kombinerade cykel/gångbanor när jag cyklar till jobbet (dock numer boende i Stockholm). Kan du inte förklara hur B och C har skuld i denna krock så svarar jag gärna på detta.

Jag är bosatt alldeles i närheten och har också god lokalkännedom om området. Vid angiven plats är det väjningsplikt som gäller från både höger och vänster sida dvs gående och cyklister som ska korsa GC-banan eller ge dig in för att färdas på den, ska först kontrollera att det är fritt, innan man cyklar eller kliver ut. Det är inte högerregel på platsen. Har B rättat sig efter väjningsplikten?

Sen ska cyklister mycket riktigt hålla en anpassad hastighet och detta utifrån olika kriterier. Nu var det folktomt denna tidiga morgon, kan man då anse att A utifrån detta ändå anpassat hastigheten efter omständigheterna? Hade varit annorlunda om det varit mitt på ljusa dagen under högsäsongen. A vistas ju teoretiskt sett på en huvudled eftersom all trafik från höger och vänster har väjningsplikt.

Fallet är inte så enkelt som det kanske verkar. Finns många aspekter att ta hänsyn till. Vid T-bryggan finns även en bod och häckar, därför måste man hela vägen upp till gångbanan för att se så det är fritt innan man cyklar ut på GC-banan. Struntar man i detta och cyklar rakt ut, kanske tagit lite fart dessutom för att komma upp för lutningen, ja då blir det svårt för den som kommer på GC-banden att väja.

Tyvärr är polisrapporten torftig och historierna går isär. Olyckligt

Jennie Fasth sa:
Jag är bosatt alldeles i närheten och har också god lokalkännedom om området. Vid angiven plats är det väjningsplikt som gäller från både höger och vänster sida dvs gående och cyklister som ska korsa GC-banan eller ge dig in för att färdas på den, ska först kontrollera att det är fritt, innan man cyklar eller kliver ut. Det är inte högerregel på platsen. Har B rättat sig efter väjningsplikten?

Sen ska cyklister mycket riktigt hålla en anpassad hastighet och detta utifrån olika kriterier. Nu var det folktomt denna tidiga morgon, kan man då anse att A utifrån detta ändå anpassat hastigheten efter omständigheterna? Hade varit annorlunda om det varit mitt på ljusa dagen under högsäsongen. A vistas ju teoretiskt sett på en huvudled eftersom all trafik från höger och vänster har väjningsplikt.

Fallet är inte så enkelt som det kanske verkar. Finns många aspekter att ta hänsyn till. Vid T-bryggan finns även en bod och häckar, därför måste man hela vägen upp till gångbanan för att se så det är fritt innan man cyklar ut på GC-banan. Struntar man i detta och cyklar rakt ut, kanske tagit lite fart dessutom för att komma upp för lutningen, ja då blir det svårt för den som kommer på GC-banden att väja.

Tyvärr är polisrapporten torftig och historierna går isär. Olyckligt

Har de satt upp skyltar som talar om att gående och annan trafik från och till T-bryggan skall ge företräde är det ju en helt annan femma. Jag kommer dock bara ihåg att det var "ett målat övergångställe" ....som gick från parkeringen till bryggan. Som kuriosa är det bara GC-banor som löper paralellt/intill med Huvudled som har samma status.

kan ingen länka till google streetview så man kan förstå exakt var det hela inträffade?

Som jag minns sträckan, var ett tag sedan jag cyklade där, så är det en jättelång raksträcka med många saker som döljer dem som korsar, exempelvis buskar. Kommunen kanske borde fundera på att klippa häckar etc. Men nu är ju detta en cykelolycka och då är väl utgångspunkten att olyckan inte beror på bristande infrastruktur, utan på cyklistens bristande trafikmoral.

Var det olämpligt av cyklisten att cykla så fort på denna plats där många korsar gc-banan ? ja definitivt
Är det bevisat att han var vårdslös? nej definitivt inte

Tillbaka
Topp