Artikel: Den oorganiserade stigcyklingen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Eric W skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske dags att starta en 'Gothenburg Trail Corps'
> grupp på FB? ;-)

Hoppas du skämta med att ha ett engelskt namn på gruppen :)

Har ni problem med sura tanter & arga skogsförvaltare eller kommer tråden av sthlms mässans föredrag? Här är det inga problem. Kanske för att Norrköping är mindre än Gbg men här tycker jag bara dom gapar & " ska du cykla nedför här"? Det är ju galet"? ungefär

Skumma stiga eller hidden trails om man ska va kool, är ju en jättebra idé. Så länge man inte ska ändra så jättestort i naturen så kör på för helvete. Naturresarvat=ta det lugnare

Skogsmulle101, vi "har problem" i Göteborg skogar på de traditionella vandringslederna. Bara det att det diskuteras på ett cykelforum påvisar en viss medvetenhet att det inte är 100 % happy trails i skogen :)

Syftet med att organisera sig nu är att förekomma eventuella förbud genom att vid sådant tillfälle vara en organisation med många medlemmar och ett OK rykte bland förvaltare. Vet inte exakt hur det kan gå till men det löser vi förhoppningsvis.

Att det finns ett behov av en organisering syns ganska tydligt även om det är oklart hur det kan gå till.

Bakom kulisserna på HappyMTB håller vi på att diskutera om vi kan hjälpa till på något sätt för att underlätta för lokala nätverk att agera, underlätta samarbete mellan lokala nätverk och att samarbeta över hela landet i att ta fram kunskap och samla erfarenheter. Det är alltså inte en organisation utan mer en teknisk lösning som erbjuder något mer än vad man kan få ut på HappyMTB eller en Facebook-grupp i dag. Vi hoppas på att kunna presentera något mer konkret om någon månad.

PM:a mig gärna om ni har några tankar.

lundatok skrev:
> Ja, just det. Hur funkar det med allemansrätt om
> man bedriver företagsverksamhet i skogen?

En arrangör av forsränning förklarades av Högsta domstolen sakna rätt att organisera forsränning på en annan persons mark, efter det att omfattningen av aktiviteterna medfört skador på fastigheten och olägenheter för fastighetsägaren.

Ebbesson, Jonas (2003). Miljörätt. Uppsala: Iustus. Libris 9062421. ISBN 91-7678-526-2

Ojdå.

Någon företagsverksamhet är det väl inte tal om. Hur skulle man kunna tjäna pengar på att vilja rädda leriga skogspartier?

Guidade turer är helt innom lagen, forsränningen var lite speciell i och med att de gick över en persons mark och satte i båtarna på samma ställe varje gång. Så då blev det väldigt mycket slitage just på ett ställe. Och det får man inte göra.

nikasp skrev:
> 5000 för att åka på cykeläventyr *i
> Göteborg*!?
>
> mattel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > inte för att rädda kanske mer för att
> använda
> > stigarna..
> >
> > http://www.hillsidecycling.com/

+30 timmar guidad cykling med hemlagat "fika" mm. som med alla förberedelser tar en hel del tid i anspråk för arrangören.
För den enskilde kunden är det nog ganska rimligt pris per timme.
Sedan om det är stora grupper så ger det en bra slant till Hillside, vilket vore kul.

Men nu handlar ju inte denna tråd om kommersiellt nyttjande av stigar, så varför inte skapa en egen tråd för dom som vill driva den diskussionen vidare.

Hej Sverige.

Uden præcis at forstå hur allemansrätten fungerar mot kommunale beslut og marknadsägare må jeg alligevel lige give en kommentar - uvidenhed har aldrig hindret mig i at udtale mig :)

I Danmark har vi MTB rytter et vældigt godt samarbejde med Naturstyrelsen, som er det danske naturvårdsverket. De har forstået at arbejde sammen med MTB ryttere om at bl.a. lave officielle spor. Dette er helt sikkert drevet af det faktum at der i DK ikke findes nogen natur af betydning - i modsætning til Sverige. Og fordi der ikke findes allemansrätt i DK. Lykkeligvis ejer staten "store" skovområder som forvaltes af naturstyrelsen.

I Köpenhamn har vi bildat Trail Builders Copenhagen. Kernegruppen i TBC er kun på 8-9 mennesker, men i samarbejde med Naturstyrelsen og frivillige har vi gjort store forbedringer på de etablerede spor og vi arbejder hele tiden for at gøre dem sjovere og bedre.

Det er indlysende klart at 8-9 mennesker ikke kan gøre en forskel for alle spor i hele DK, men for de mange mennesker der bruger skovene omkring København gør vi en forskel. Det bliver spændende at se hvordan fremtiden i DK bliver - altså om vi formår at gøre rørelsen landsdækkende. Vi får mange henvendelser fra øvrige dele af Sverige.

Det er måske ikke så vanvittig relevant for jer i Sverige, men jeg håber der er lidt inspiration at hente i det :) Vi har lavet den her promo video som bl.a. bruges til at forklare for folk uden kendskab til MTB hvad sticykling/trailrideing/mountainbike/

Vores eksil-canadiske medlem skrev det her writeup på pinkbike: http://www.pinkbike.com/news/Trails-for-All-Seasons-A-Trail-Builder-Success-Story-video-2012.html

De bedste trail hilsener, Kasper, Danmark.

PS. Ursäkta att allt ovanför blev på danska. Normalt skriver jag svenska ganska bra, men jag är trött og det dröjer 3-4 gånger längre änn att skriva på danska :)

Såna där trails finns ju redan men inte i vanlig skog. Säkert roligt men knappast något man kan bygga på privat mark och absolut inte i naturreservat. När jag är ute och vandrar så vill jag gärna att skog är skog och inte en massa byggnationer av olika slag ute i naturen. Stockholm är ju väldigt speciellt för här blir slitaget stort av de många människor som vistas i naturen (på begränsad yta).

Nu vill vi ju iofs få cyklingen att bli legitim och det behöver lyftas som egen fråga, men beror inte responsen ganska mycket på hur man ställer frågan?
Om man går till skogsägaren/park och natur och säger "Hej, vi vill bygga lite spång över surhålen här för att inte slita så mycket på marken när vi cyklar" är ju risken att dom säger "Ge fan i att cykla så är problemet löst".
Om man däremot säger "Vi vistas väldigt mycket i skogen i området och ser att det börjar bli svårt att ta sig fram på sina ställen, kan vi bygga spång för att göra det bättre?" så kanske man får en annan respons? Att helt enkelt smyga in stigcykling som skogsaktivitet jämsides med bärplockning och dödande av ulliga gulliga djur..

Jag hjälper gärna till att bygga och underhålla på leder i Göteborg med omnejd, gerillastyle eller ej .

Rattnalle skrev:
> Halifax skrev:
> -----
> >
> >
> > Kom på att jag läste i lokalblaskan för ett
> par
> > månader sedan om att man ville rusta upp
> > Vildmarksleden från Skatås till Hindås, har
> > själv varit ute och försökt hitta den där
> > leden utan större framgång.
> > http://vildmarksleden.eu/
> > Detta tycker jag är ett lysande alternativ
> där
> > all hjälps åt och all får ta del av kakan.
> > Liknande projekt bor de kunna implementeras på
> > andra ställen i landet.
>
> Tittar man på hemsidan är det dock allt annat
> än cykelstigar de bygger.
>
> Från deras "bygglogg":
> "Den lilla minidumperten som vi provade är ”
> kanon” att jämna till steniga stigar m. m."

Tittar man på hemsidan http://vildmarksleden.eu/om-projektet/ (under taben "Projektet") ser man

"Delmål 2:

Att genom samverkan med föreningar, näringsliv och kommuner starta upp några signaturevent.

• Vildmarksledsloppet (löpning)

• Vandringsleden, heldagsvandring med avslutning på café eller värdshus i Hindås.

• MTB helger"

"Projektet har som mål att renovera och göra dagens led tillgänglig. Med tillgänglig så avses att den skalla vara lätt och enkel att använda för ovana vandrare och löpare. Den skall även vara så tålig så att till exempel ett större mängd MTB åkare skall kunna köra på leden utan att den försämras eller blir obrukbar"

och

"MÅLGRUPP:

Motionärer (vuxna & barn)
Vandrare
Scouter och andra friluftsaktiviteter för barn och ungdomar.
Funktionshindrade
MTB-cyklister"

Här känns det som att det borde finnas möjlighet att kontakta dem och hjälpa till att utforma det på ett bra sätt för cyklingen genom att använda den kunskap som finns, kanske genom att se till att få parallella avsnitt med riktig stig där de avser att göra det handikappanpassat?

Finns ju tom en välutformad Intresseanmälan. Kanske ett första objekt för en eventuell "GBG trail corps"-grupp/organisation att engagera sig i för att visa vad man kan på ett bra sätt utan att själva behöva lobba hos kommut etc. för att det ska göras?

Senast ändrad:
Sernevi skrev:
> Nu vill vi ju iofs få cyklingen att bli legitim
> och det behöver lyftas som egen fråga, men beror
> inte responsen ganska mycket på hur man ställer
> frågan?
> Om man går till skogsägaren/park och natur och
> säger "Hej, vi vill bygga lite spång över
> surhålen här för att inte slita så mycket på
> marken när vi cyklar" är ju risken att dom
> säger "Ge fan i att cykla så är problemet
> löst".
> Om man däremot säger "Vi vistas väldigt mycket
> i skogen i området och ser att det börjar bli
> svårt att ta sig fram på sina ställen, kan vi
> bygga spång för att göra det bättre?" så
> kanske man får en annan respons? Att helt enkelt
> smyga in stigcykling som skogsaktivitet jämsides
> med bärplockning och dödande av ulliga gulliga
> djur..
>
> Jag hjälper gärna till att bygga och underhålla
> på leder i Göteborg med omnejd, gerillastyle
> eller ej .

Den tanken har också slagit mig.

Sen märker man spången med en liten skylt där det står "Byggd av cyklister för allas trevnad" eller något i den stilen :)

Sernevi skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Halifax skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > >
> > > Kom på att jag läste i lokalblaskan för
> ett
> > par
> > > månader sedan om att man ville rusta upp
> > > Vildmarksleden från Skatås till Hindås,
> har
> > > själv varit ute och försökt hitta den där
> > > leden utan större framgång.
> > > http://vildmarksleden.eu/
> > > Detta tycker jag är ett lysande alternativ
> > där
> > > all hjälps åt och all får ta del av kakan.
> > > Liknande projekt bor de kunna implementeras
> på
> > > andra ställen i landet.
> >
> > Tittar man på hemsidan är det dock allt annat
> > än cykelstigar de bygger.
> >
> > Från deras "bygglogg":
> > "Den lilla minidumperten som vi provade är ”
> > kanon” att jämna till steniga stigar m. m."
>
> Tittar man på hemsidan
> http://vildmarksleden.eu/om-projektet/ (under
> taben "Projektet") ser man
>
> "Delmål 2:
>
> Att genom samverkan med föreningar, näringsliv
> och kommuner starta upp några signaturevent.
>
> • Vildmarksledsloppet (löpning)
>
> • Vandringsleden, heldagsvandring med avslutning
> på café eller värdshus i Hindås.
>
> • MTB helger"
>
> "Projektet har som mål att renovera och göra
> dagens led tillgänglig. Med tillgänglig så
> avses att den skalla vara lätt och enkel att
> använda för ovana vandrare och löpare. Den
> skall även vara så tålig så att till exempel
> ett större mängd MTB åkare skall kunna köra
> på leden utan att den försämras eller blir
> obrukbar"
>
> och
>
> "MÅLGRUPP:
>
> Motionärer (vuxna & barn)
> Vandrare
> Scouter och andra friluftsaktiviteter för barn
> och ungdomar.
> Funktionshindrade
> MTB-cyklister"
>
> Här känns det som att det borde finnas
> möjlighet att kontakta dem och hjälpa till att
> utforma det på ett bra sätt för cyklingen genom
> att använda den kunskap som finns, kanske genom
> att se till att få parallella avsnitt med riktig
> stig där de avser att göra det
> handikappanpassat?
>
> Finns ju tom en välutformad Intresseanmälan.
> Kanske ett första objekt för en eventuell "GBG
> trail corps"-grupp/organisation att engagera sig i
> för att visa vad man kan på ett bra sätt utan
> att själva behöva lobba hos kommut etc. för att
> det ska göras?

Efter hur det ser ut på bilderna så verkar det bli grusväg av allt... :(
http://vildmarksleden.eu/vad-hander/

Skjuten kanske man inte blir men nog finns det machjägare som hävdar sin rätt till platsen, här senast i Eksjö: (https://www.facebook.com/home.php#!/groups/eksjock/)

"Jag var ute med en vän på TS spåret och vi var ute för något olustigt.
Efter ca halva spåret när man vänder tillbaka efter kalhygget blev vi stoppade av en maskerad man som var ute och jagade.
Han ville inte ge sig tillkänna men hade en bestämd åsikt att vi inte var välkomna där och att det var förbjudet att vistas på denna delen av TS spåret.
...Jag kanske har missat någon vital information men vill gärna reda ut vad som gäller?
Kan någon hjälpa mig lite här."

nikasp skrev:
> That's low man. Skriv inte att en jägare skulle
> skjuta dig för det skulle aldrig hända. Riktigt
> lågt faktiskt men jag är van att folk utan koll
> raljerarar om "blodtörstiga jägare" osv. och
> tror att det är OK. Jag jagar just ripa några
> ggr per år men går ganska långt för att få
> vara ifred. FYI: den heliga ripjakten startar den
> 25 augusti varje år i Jämtland. Man brukar kunna
> samsas i fjällen. I regel ser man ju inte en
> jäkel om man håller sig borta från
> turistmagneter som Åre.
>
> Glisseur skrev:
> -----
> vilket ibland innefattar
> > att inte bli skjuten av en argsint surjämte
> som
> > siktar fel med hagelbössan under den heliga
> > ripjakten.

Det är nog inte dödsenkelt. Tråkigt om man som jägare betalar dyra pengar för att arrendera mark om det blir autostrada, kanske inte fallet här, med cyklister och därför inget vilt då det skräms bort. Inte snyggt av jägaren jag tolkar hans "solen i ögonen" som lite av en förtäckt varning "cykla inte här om du har livet kärt".

Allemansrätten gäller, jägare kan lämpligen sätta upp skyltning/info så att de som är ute och går har en chans att respektera deras lustiga hobby. Men de har ingen rätt att stoppa dig ens under jakten, de har rätt att vänligt be dig om förståelse för det de gör men inget annat.

Som jägare skall man inte skjuta människor, man ska inte skjuta något alls om man inte vet vad fan man håller på med, skjuter man "med solen i ögonen" har man inget i skogen att göra, men det är det nog många som skiter i.

Det som är inte är dödsenkelt är att vara vänlig mot sina medmänniskor :)

Jo, så är det nog men man kan försöka samexistera som någon skrev på FB-sidan om att de undviker premiär för bockjakt osv. Att abbonera på skogen jämt funkar ju inte men vissa jagar varje helg, de flesta inte. Vad är det för fel på jakt som hobby jämfört med att vara ute och cykla i skogen - hur dumt låter inte det när vi har vägar :) (cyklar själv i skogen)

mats412 skrev:
> Allemansrätten gäller, jägare kan lämpligen
> sätta upp skyltning/info så att de som är ute
> och går har en chans att respektera deras lustiga
> hobby. Men de har ingen rätt att stoppa dig ens
> under jakten, de har rätt att vänligt be dig om
> förståelse för det de gör men inget annat.
>
> Som jägare skall man inte skjuta människor, man
> ska inte skjuta något alls om man inte vet vad
> fan man håller på med, skjuter man "med solen i
> ögonen" har man inget i skogen att göra, men det
> är det nog många som skiter i.
>
> Det som är inte är dödsenkelt är att vara
> vänlig mot sina medmänniskor :)

nikasp skrev:
> Vad är det för fel på jakt som hobby jämfört med att vara ute
> och cykla i skogen - hur dumt låter inte det när
> vi har vägar :) (cyklar själv i skogen)

Jag föreslår en bättre kompromiss: Jakt på vägarna och cykling i skogen. På så vis får vi både färre idoter som går på både cykelbanor och i skogen...

johan44 skrev:
> Skjuten kanske man inte blir men nog finns det
> machjägare som hävdar sin rätt till platsen,
> här senast i Eksjö:
> (https://www.facebook.com/home.php#!/groups/eksjoc
> k/)
>
> "Jag var ute med en vän på TS spåret och vi var
> ute för något olustigt.
> Efter ca halva spåret när man vänder tillbaka
> efter kalhygget blev vi stoppade av en maskerad
> man som var ute och jagade.
> Han ville inte ge sig tillkänna men hade en
> bestämd åsikt att vi inte var välkomna där och
> att det var förbjudet att vistas på denna delen
> av TS spåret.
> ...Jag kanske har missat någon vital information
> men vill gärna reda ut vad som gäller?
> Kan någon hjälpa mig lite här."
>

Läskigt! När jag bodde i Eksjö stötte jag relativt ofta på jägare, även på TS-spåret. Visade alltid hänsyn, smet iväg tyst eller bytte några ord beroende på situationen. Hur gör jag för att läsa FB-tråden, jag kommer inte åt den?

Glisseur skrev:
> [...]
>
> Sedan kan jag hålla med om att det finns en total
> motsägelse i att rädda den oorganiserade
> stigcyklingen genom att organisera sig...

Med anlagda stigar skulle det ju snarare en större del av cyklandet bli oorganiserat, då det idag kräver lokalkännedom för att känna till bra leder. Nog kan "oorganiserad stigcykling" vara ett naturligt sätt att uttrycka sig när man håller ett föredrag på en cykelmässa, men vem har hört talas om oorganiserad längdskidåkning, joggning eller simmning. I själva verket är det ju en separat företeelse som, även om den för tillfället är oorganiserad, sannerligen skulle tjäna på att vara orginserad som en aktivitet. Bra inlägg förövrigt!

---

Sen verkar det finnas viss förvirring över vad anlagda stigar innebär. Den absolut största skillnaden är att anlagda stigar är gjorda för att hålla, genom att man försöker minska påverkan av framförallt vatten. Sen kan dom i princip se ut hur som helst, även om det är vanligt att man även försöker följa vissa principer som att utnyttja höjdmeter maximalt osv.

10 Most Common Trailbuilding Mistakes: http://www.imba.com/resources/trail-building/10-most-common-trailbuilding-mistakes
10 Ways to Make Your Mountain Bike Trail Awesome!: http://bikefat.com/10-ways-to-make-your-mountain-bike-trail-awesome-1/

Senast ändrad:
Carl A skrev:
> I sthlm kommer mtb-cyklisterna hänvisas till ngra
> få stigar. Sedan kommer folk börja gå där
> oxå, så det kommer bli förbud där med. Det
> gör dock inget, för snart ska lattemorsorna och
> fettofarsorna oxå gå där med sina barnvagnar,
> så de stigarna kommer asfalteras.

Perfekt, då kommer lycraklungorna på räser i skogen och ropar - "HÅLL HÖGER" till lattemorsorna och fettofarsorna.

Annars tycker jag att vi skulle kunna sno några takter av svenska klätterförbundet som jobbar med samma dilemma och karaktär av aktivitet(och troligtvis med samma motparter i vissa geografier). Här är organisation av utövare och relation med markägare avgörande. I vissa fall går det att komma överens, ibland inte. Visst tar det udden av friheten men samtidigt hålls leder som annars snabbt skulle förbjudas, öppna längre.

Vad skulle hända om cyklisterna går in och försöker bromsa upprustningen för att bevara naturvärdet i området?
Blir det inbördeskrig då?

"upprustningen för att bevara naturvärdet i området"

Vi har redan sett vad den formen av homestyling innebär i sicklaskiftet, så nu blir det väl till att vinka adjö till fler favoritstigar...

Sernevi skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > Halifax skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > >
> > > Kom på att jag läste i lokalblaskan för
> ett
> > par
> > > månader sedan om att man ville rusta upp
> > > Vildmarksleden från Skatås till Hindås,
> har
> > > själv varit ute och försökt hitta den där
> > > leden utan större framgång.
> > > http://vildmarksleden.eu/
> > > Detta tycker jag är ett lysande alternativ
> > där
> > > all hjälps åt och all får ta del av kakan.
> > > Liknande projekt bor de kunna implementeras
> på
> > > andra ställen i landet.
> >
> > Tittar man på hemsidan är det dock allt annat
> > än cykelstigar de bygger.
> >
> > Från deras "bygglogg":
> > "Den lilla minidumperten som vi provade är ”
> > kanon” att jämna till steniga stigar m. m."
>
> Tittar man på hemsidan
> http://vildmarksleden.eu/om-projektet/ (under
> taben "Projektet") ser man
>
> "Delmål 2:
>
> Att genom samverkan med föreningar, näringsliv
> och kommuner starta upp några signaturevent.
>
> • Vildmarksledsloppet (löpning)
>
> • Vandringsleden, heldagsvandring med avslutning
> på café eller värdshus i Hindås.
>
> • MTB helger"
>
> "Projektet har som mål att renovera och göra
> dagens led tillgänglig. Med tillgänglig så
> avses att den skalla vara lätt och enkel att
> använda för ovana vandrare och löpare. Den
> skall även vara så tålig så att till exempel
> ett större mängd MTB åkare skall kunna köra
> på leden utan att den försämras eller blir
> obrukbar"
>
> och
>
> "MÅLGRUPP:
>
> Motionärer (vuxna & barn)
> Vandrare
> Scouter och andra friluftsaktiviteter för barn
> och ungdomar.
> Funktionshindrade
> MTB-cyklister"
>
> Här känns det som att det borde finnas
> möjlighet att kontakta dem och hjälpa till att
> utforma det på ett bra sätt för cyklingen genom
> att använda den kunskap som finns, kanske genom
> att se till att få parallella avsnitt med riktig
> stig där de avser att göra det
> handikappanpassat?
>
> Finns ju tom en välutformad Intresseanmälan.
> Kanske ett första objekt för en eventuell "GBG
> trail corps"-grupp/organisation att engagera sig i
> för att visa vad man kan på ett bra sätt utan
> att själva behöva lobba hos kommut etc. för att
> det ska göras?

På tal om vildmarksleden:
http://www.gp.se/nyheter/molndalharryda/1.2318210-vildmarksleden-sonderkord

Tråkigläsning....

arnehavre sa:
Var sätter jag in pengarna? :-)
Vill gärna bevara rätten till att cykla i skog och mark, men känner mig inte som småbarnsförälder i skogen som en lämplig kandidat att göra några större aktiva insatser (dvs att vara någon som gör nåt)... däremot är jag gärna med att sponsra!!!

Det ser ut som att pengarna ska sättas in hos Cykelfrämjandet. De har just nu ett projekt om hållbar stigcykling och breddar sig mot att omfatta stigcykling. Jag gick med igår.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp