Artikel: Den oorganiserade stigcyklingen

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
> Det står ju också att cykling är förbjuden på
> markerade leder. Gäller inte det heller? Om det
> å andra sidan gäller bör väl skyltarna vara
> giltiga.

Nä, jag tror inte det om man skall tolka laget rätt enligt,
http://happymtb.org/2012/09/14/var-far-man-cykla/

Tror att det det bara är olämpligt att cykla på de grusade spåren för längdskidåkning, men Delsjöområdet är inget naturreservat och det står inget i den lokala ordningsstadgan. Kolla själv, http://www4.goteborg.se/prod/g-info...87697eb7a8b3026ac1256d96003d7e0b!OpenDocument

Tack för en välskriven artikel oxr! Jag har inte några svar på dina frågor, men tycker du beskriver bakgrunden, läget och kommande hot/problem mycket bra. Har förstås läst de tidigare inläggen i ämnet.

Om det s.a.s. behövs att ställa upp bakom dig för att vi skall tala med en röst så ställer jag upp iaf!

Jag har även funderat en del på om det går att "ge något tillbaka" exempelvis vad gäller stigunderhåll för att pss skapa något positivt. I mitt fall området runt Sandsjöbacka / Torrekulla.
Men det känns som man först bör ha både godkännande och riktlinjer om man så säger.

Kristoffer R - Stigcyklist sedan 2001

Robert skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Tror att det det bara är olämpligt att cykla på
> de grusade spåren för längdskidåkning, men
> Delsjöområdet är inget naturreservat och det
> står inget i den lokala ordningsstadgan. Kolla
> själv,
> http://www4.goteborg.se/prod/g-info/ffs.nsf/1f3a94
> 2525bde066c1256d9600237495/87697eb7a8b3026ac1256d9
> 6003d7e0b!OpenDocument

Jag har nu läst igenom http://happymtb.org/forum/read.php/1/576437/ och slutsatsen är väl att skyltningen sannolikt inte är giltig. Det verkar dock vara väldigt tydligt att park- och naturförvaltningen inte gillar cyklingen och på olika sätt försöker argumentera för att det borde vara förbjudet.

andebjor skrev:
> Robert skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Tror att det det bara är olämpligt att cykla
> på
> > de grusade spåren för längdskidåkning, men
> > Delsjöområdet är inget naturreservat och det
> > står inget i den lokala ordningsstadgan. Kolla
> > själv,
> >
> http://www4.goteborg.se/prod/g-info/ffs.nsf/1f3a94
>
> >
> 2525bde066c1256d9600237495/87697eb7a8b3026ac1256d9
>
> > 6003d7e0b!OpenDocument
>
> Jag har nu läst igenom
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/576437/ och
> slutsatsen är väl att skyltningen sannolikt inte
> är giltig. Det verkar dock vara väldigt tydligt
> att park- och naturförvaltningen inte gillar
> cyklingen och på olika sätt försöker
> argumentera för att det borde vara förbjudet.

Sen så blir det ju lite intressant när park och natur väljer att markera upp stigar som skapats av cyklister som vandringsleder, tänker framförallt på rödvita spåret.

Roberts kommentar tidigare är också intressant, golfbaneslingan var verkligen ingen vacker syn efter finalloppet, men så länge man springer och inte cyklar verkar allt vara i sin ordning https://picasaweb.google.com/109774135440342881164/Finalloppet2012#5806953992368608050

Personligen hade jag gärna deltagit i byggdagar/stigfixardagar om dessa funnits. Men de gånger folk försökt disskutera detta med park och natur så har det inte funnits något som helt intresse för detta från deras sida.

Bra artikel och bra föredrag oxr, klart värt att lyssna.

Jag tror att den mest värdeskapande ingrediensen är den informella ledaren för gruppen. Hur oorganiserat det än är så är det alltid någon eller några som tar initiativet och samlar ihop fler. Denna person har eller kan utveckla sin förmåga att ta emot nya, informera om regler och allmänt vett samt har så mycket pondus att man kan säga till när det inte funkar. Jag tror att man skulle organisera dessa stigcykelguider litegrann så att de fick lite stöttning och möjlighet att vara tydligare i sitt informella ledarskap. Är det inte lite så det funkar i friluftsfrämjandet också? Typ två erfarna skridskoåkare tar med sig en grupp vetgiriga gröngölingar som inte måste vara medlemmar och lär dem så mycket som behövs för att det skall vara säkert och seriöst. Kanske kan man i varje grupp hitta nån eller några ledare, nån annan som brinner för att fixa och reparera osv. Utifrån det skulle man kanske kunna skapa allmängiltiga regler till hänsyn och lite aktivt deltagande i återställningsarbete eller förbättringar.

Tanken jag har är väl att ha någon som är hyfsat insatt i vad som gäller när man är ute och att den personen kan yttra sig för sin grupp eller sitt område och att alla dessa guider kan yttra sig som en grupp som vårdar naturen när de plus xxxx st personer cyklar i skogen varje vecka året om.

Var i Kanada,Pemberton förra sommaren. Ett litet samhälle med ett par tusen invånare men med stigar som håller världsklass.
Det är verkligen beundransvärt hur cykelklubbarna där gjorde i ordning och underhöll stigar. Saknar den kulturen, saknar stigarna.
Där upplevde jag inget skepticism ang. cykling som motionsform.

Ställer mig faktiskt frågande till alla som är emot anlagda stigar? Det behöver inte blir grus väg bara för att man sätter en hacka i backen.

Summa summarum så vore det fantastiskt att få stigar ämnade för cykling och jag skulle definitivt bidra min del. Som det är nu så anläggs stigar olagligt vilket medför att man måste hålla det hemligt, man är kriminell och reaktionerna är förståeligt därefter. Ingen idealisk utgångspunkt för att skapa en positiv miljö för stigcykling att växa i. Dialog med kommunerna behövs, se Falu stigcyklister!

Kan inte happykollektivet utgöra bas och sen finns det underavdelningar för varje kommun!?

Senast ändrad:
Fantastiskt kul att se diskussionen!

Det jag tycker är viktigast att slå vakt om är den fria cyklingen. Att vi aldrig, aldrig förhandlar bort den rätt - och skyldighet - vi har enligt allemansrätten. Allemansrätten är så stark att den är inskriven i grundlagen. Då ska det mycket till för att man ska ha rätt att begränsa den.

Märka upp cykelstigar är ett bra komplement, men innebär också att man riskerar att förhandla bort sin rätt att cykla. Hellre då cykel- och vandringsleder.

Stigfixardagar tycker jag är en bra idé, och kanske kan göras enklare än vad man kan tro. Allt måste väl inte alltid göras så storskaligt? Det kanske räcker att ta en dag och plocka skräp, leda bort vatten ur vattenpölar, hitta en alternativ dragning förbi de värsta surhålen och stänga för den gamla stigen med några pinnar. En så enkel sak kan man med gott samvete göra utan tillstånd, och det skulle kanske göra större skillnad än man tror. Och vem skulle egentligen bli arg över att någon lägger ut två hopspikade brädor över ett dike?

Att det skulle vara ett storstadsproblem håller jag inte med om. Bergslagstramp har fått kämpa hårt för att öppna upp leder för cykling, trots att det är så mycket glesbygd så att de får EU-stöd. Det ironiska är dessutom att delar av Bergslagsleden var totalt igenväxta och skulle behöva cykling för att alls finnas kvar.

På ett sätt tycker jag inte att man ska låsa sig för mycket i organisationsfrågan. Det blir lätt bara en massa blajande om stadgar och årsmöte hit och dit. Jag tycker det är viktigare att börja med att fundera på mål och syfte. Vad behöver egentligen svensk stigcykling?

Trots det kan jag inte låta bli att lufta mina tankar kring organisationer. När det gäller de organisationer som nämns i diskussionen ser jag för- och nackdelar med alla.

+ En oberoende organisation bestämmer sina mål helt själv och behöver inte anpassa sig till någon annan
- Det är en lång väg att gå för att bygga upp en ny organisation och få genomslag för den både bland stigcyklister och de man vill påverka

+ SCF är den mest etablerade mountainbikeorganisationen i Sverige idag och är troligen den organisation som har störst potential för förståelse för stigcyklisterna, och kanske även mest att vinna på att samla stigcyklisterna
- Är SCF egentligen intresserade av något som inte heter tävling och idrott?

+ Friluftsfrämjandets grundidé om att vara en bred bas för friluftsliv och med allemansrätten som grundidé stämmer väl in med stigcyklingen
- Är Friluftsfrämjandet lyhört nog för cyklisternas behov, och går det att samla cyklister specifikt utan att de splittras upp på olika kretsar och drunknar i mängden?

+ Cykelfrämjandet är en tydlig lobbyorganisation med ett på pappret brett perspektiv som har starkt inflytande
- Har de förståelse nog för stigcyklisterna och är organisationen stabil nog för att omfatta en helt ny grupp av cyklister?

Samtidigt tycker jag att man inte ska låsa sig i gamla former. Flashback-grävarna fick pris för sin grävande journalistik 2011 utan att vara så mycket annat än vad HappyMTB är, så visst kan man komma långt även med ett förhållandevis oorganiserat nätverk.

Hasse#7 skrev:
> Jag tror att den mest värdeskapande ingrediensen
> är den informella ledaren för gruppen. Hur
> oorganiserat det än är så är det alltid någon
> eller några som tar initiativet och samlar ihop
> fler. Denna person har eller kan utveckla sin
> förmåga att ta emot nya, informera om regler och
> allmänt vett samt har så mycket pondus att man
> kan säga till när det inte funkar. Jag tror att
> man skulle organisera dessa stigcykelguider
> litegrann så att de fick lite stöttning och
> möjlighet att vara tydligare i sitt informella
> ledarskap.

+1

> Är det inte lite så det funkar i
> friluftsfrämjandet också? Typ två erfarna
> skridskoåkare tar med sig en grupp vetgiriga
> gröngölingar som inte måste vara medlemmar och
> lär dem så mycket som behövs för att det skall
> vara säkert och seriöst.

Jo ungefär så funkar det. För skridsko och paddling är det dock lite mer seriöst eftersom det kan uppstå ganska farliga situationer. Om man måste vara medlem eller inte är lite olika och lite upp till ledaren. Men man får alltid prova innan man blir medlem.

Som ledare i friluftsfrämjandet finns det kursen inom olika områden man kan gå. För MTB-ledare finns det i nuläget en grundkurs på två dagar men det är på gång en steg-2 kurs också.

andebjor skrev:
Några bra och informativa svar.

Det finns väl inget i Friluftsfrämjandets regler som säger att man inte kan ha avancerad/snabb/långt åkande grupp?

Upplägget flera grupper, du kan vänta in en långsammare borde väl vara ganska etablerat?

Jag är inte ute efter tävlandet, bara att alla nivåer skall tillgodoses i den mån det är möjligt.

Hasse#7 skrev:
> Det finns väl inget i Friluftsfrämjandets regler
> som säger att man inte kan ha
> avancerad/snabb/långt åkande grupp?
>
> Upplägget flera grupper, du kan vänta in en
> långsammare borde väl vara ganska etablerat?
>
> Jag är inte ute efter tävlandet, bara att alla
> nivåer skall tillgodoses i den mån det är
> möjligt.

Nej det tror jag inte. Inom skridskor är detta väldigt etablerat, man anmäler sig till en grupp som fart- och längdmässigt passar en själv.

Stenungsunds lokalavdelning är stora på MTB och jag tror de brukar köra i två grupper.

Hur fungerar det i Stenungssund med samarbetet mellan lokala politiker och tjänstemän å ena sidan och Friluftsfrämjandets lokal avdelning å andra sidan?

Edit: Kanonbra artikel Oxr!

Senast ändrad:
Jerry skrev:
> Hur fungerar det i Stenungssund med samarbetet
> mellan lokala politiker och tjänstemän å ena
> sidan och Friluftsfrämjandets lokal avdelning å
> andra sidan?

Ingen aning. Men jag vet att de har pratat med de privata markägarna för att kolla att det är lugnt att de cyklar där.

Oavsett organisation tror jag att markägare funkar ungefär så här. Om det kommer någon och presenterar sig och talar om hur man cyklar och varför. Att man vill visa hänsyn och frågar om särskilda önskemål så kommer det oftast att funka. Sen vinkar man eller stannar och säger hej när man råkar mötas och kollar av läget. Kommer det sen frifräsare som skiter i allt, vet markägaren att det inte är du och din grupp som kommer. Om han då stoppar dem/denne och har skäliga synpunkter så kan han ju alltid dra de regler ni kommit överens om för dem som ett krav för deras vistelse där. Markägare är oftast oroliga för att marken blir skadad, deras verksamhet störs samt att det uppehåller sig okontrollerbara okända personer på markerna. Kan man häva dessa hinder brukar det funka.

Hasse#7 skrev:
> Oavsett organisation tror jag att markägare
> funkar ungefär så här. Om det kommer någon och
> presenterar sig och talar om hur man cyklar och
> varför. Att man vill visa hänsyn och frågar om
> särskilda önskemål så kommer det oftast att
> funka.

Jag vänder mig mot det resonemanget. Man ska inte behöva förhandla sig till sina grundlagsskyddade rättigheter. Man hade aldrig resonerat så där om det gällde sin dagliga promenad eller svampplockning.

Varför inte koncentrera sig på offentligt ägd mark? Att få tillstånd att anlägga och rusta upp stigar där den stora delen av trafiken kan gå i områden som tätbebyggda.

Shit vad mycket text... Men gött att det finns nån som försöker iaf...

Har inte varit så aktiv, inte alls eg sen man gick i gymnasiet. Men, om jag får för mig att cykla så ska jag fan få cykla i skogen om jag så vill. Man får ju fan inte göra något som e kul längre jue.

Inte köra lite för fort på motorvägen, inte "planka" på spårvagnen för då blir man nerbrottad även om man äger ett månadskort fast det e i andra jackan. Inte komma för sent på jobbet oavsett orsak.
Kanske dåliga exempel men vad fan lixom.

Tänk vad jobbigt enduroåkarna har, är medlem i KMK där markägaren inte vill att de ska få vara på sin slinga längre å nu vill folk inte att jag ska cykla i skogen.......De får fan ta å skärpa sig. Säger så här. jag ska fan cykla va fan jag vill, kommer nån fram till mig å gormar ska jag fan stoppa in hjulen i röven på han... 10,9,8,7,6,5.... sååååååå va fan tror de,att mitt ekipage väger 2 ton, cyklar i 100km/h å kör på gamlingar med sina husdjur på stigarna för att det e skoj? WTF!!!

oxr skrev

>
>Stigfixardagar tycker jag är en bra idé, och kanske kan göras enklare än vad man kan tro. Allt måste >väl inte alltid göras så storskaligt? Det kanske räcker att ta en dag och plocka skräp, leda bort >vatten ur vattenpölar, hitta en alternativ dragning förbi de värsta surhålen och stänga för den >gamla stigen med några pinnar. En så enkel sak kan man med gott samvete göra utan tillstånd, och det >skulle kanske göra större skillnad än man tror. Och vem skulle egentligen bli arg över att någon >lägger ut två hopspikade brädor över ett dike?

Det här är egentligen klockrent, en lagom ambitionsnivå om man får säga så. Danskarna på Pinkbike byggde ju en ren mtb-bana med berms och hopp - jag är mer intresserad av att få lov att cykla på stigarna utan att känna att det är på nåder, eller att få onda ögat från vandrare/joggare/hundrastare osv...

Själv är jag ju dock bra sugen på att fixa till spängerna på Torrekulla, problemet är att de är så jävliga och hala så man får vara typ MacAskill för att klara dem såhär års och många cyklar bredvid och förstör verkligen marken (uppkörd lervälling) och det kan jag tänka mig sticker i ögonen på andra. Hönsnät eller liknande på spängerna hade t.ex. gjort all skillnad.

oxr skrev:
> Hasse#7 skrev:
> -----
> > Oavsett organisation tror jag att markägare
> > funkar ungefär så här. Om det kommer någon
> och
> > presenterar sig och talar om hur man cyklar och
> > varför. Att man vill visa hänsyn och frågar
> om
> > särskilda önskemål så kommer det oftast att
> > funka.
>
> Jag vänder mig mot det resonemanget. Man ska inte
> behöva förhandla sig till sina grundlagsskyddade
> rättigheter. Man hade aldrig resonerat så där
> om det gällde sin dagliga promenad eller
> svampplockning.

Jag försöker förklara lite till så får vi se om det blir enighet eller inte. Jag bor på en halvö, den är lång och smal, jag känner väldigt många av dem som bor här. För att kunna cykla i skogen och få en sammanhängande runda behöver jag passera ett antal mellanting mellan total allemansrätt och intill folks trädgårdar. På ett ställe behöver jag cykla över en gårdsplan till ett större jordbruk. Dealen där är att jag och sällskap kan cykla över när vi vill så länge vi kör försiktigt, håller oss till kortaste vägen och lämnar tydligt företräde för hästägare och hästar. De är hans kunder/hyresgäster så det är viktigt att de inte blir störda. När vi passerat kan vi fortsätta i skogen. Han vet att vi kommer stanna för hästar och gående även där samt vara noga med att inte förstöra något. Träffar jag honom nånstans frågar jag om det fungerar och svaret är alltid ja.

Problemen uppstår först när man blir för många, när det blir för anonymt eller när man hävdar sin rätt utan att se vad det innebär för alla andra.

Jag tror det här initiativet som tagits på Kersö/Brostugan är hanterat på rätt sätt (om det nu inte spårat ut på sista tiden, har inte följt tråden på slutet). Det uppstår ett slags win-win. Detta för att man gör saker i rätt ordning.

Edit tillägg: Antag att jag hade hävdat allemansrätt och aldrig pratat med markägaren. Hur pinsamt hade inte det blivit om han varit missnöjd, stoppat mig och sett att det var jag.

Senast ändrad:
Förstår absolut din situation och självklart ska man sköta saker smidigt. Men det du behöver tillstånd till här är ju sånt som inte ingår i allemansrätten, och då blir saken förstås en annan.

En annan viktig diskussion som inte kommit upp än är hur man ska hantera skyldigheterna som kommer av allemansrätten.

oxr skrev:
> Förstår absolut din situation och självklart
> ska man sköta saker smidigt. Men det du behöver
> tillstånd till här är ju sånt som inte ingår
> i allemansrätten, och då blir saken förstås en
> annan.
>
> En annan viktig diskussion som inte kommit upp än
> är hur man ska hantera skyldigheterna som kommer
> av allemansrätten.

+1 Men när det är mer anonymt så finns det ju ett ännu större behov av att någon vet vad som gäller. Det räcker med att man är trygg i regelverket och att alla medföljande har samma efterlevnad för att kunna ta en saklig diskussion. En annan grej som jag tror på är att har man en superkul slinga med lite fart i, så kan man skicka ned en "långsam" försiktig åkare först, som kan tala om för folk som kommer från andra hållet att det kommer komma ett gäng cyklister. Då kan de vänta, hålla ut i kanten eller välja annan väg. De kommer i alla fall inte behöva bli rädda.

Kan det inte vara så enkelt som nederbörd. Djurstigar från fädriften låg mest på höjdkurvorna. Skogscyklister verkar ha en favoress för tvärs höjdkurvorna och genast blir det grunda spåret hjälpt av vätan.
Eftersom vi inte kan få det att sluta med nederbörd kanske ett annat beteende skulle göra konflikterna mindre ljudliga.

seobserver skrev:
> Kan det inte vara så enkelt som nederbörd.
> Djurstigar från fädriften låg mest på
> höjdkurvorna. Skogscyklister verkar ha en
> favoress för tvärs höjdkurvorna och genast blir
> det grunda spåret hjälpt av vätan.
> Eftersom vi inte kan få det att sluta med
> nederbörd kanske ett annat beteende skulle göra
> konflikterna mindre ljudliga.

Jag blir faktiskt inte riktigt klok på vad du skrivit eller vad du menar. Om jag gör en egen hemmasnickrad Google translate står det:

"Det är enkelt, allt beror på att det regnar och snöar. Det är ok att cykla längs med sidan på ett berg bara du inte cyklar dit eller hem igen. Bryter du mot detta skapar du en ravin. Så länge det kan regna eller snöa bör vi inte cykla. På det viset blir det lugnt."

Antar att det inte är så du menar men du får gärna förtydliga lite.

lundatok skrev:
> Idag hävdade en kvinna i sicklaskiftet att om man
> cyklar i skogen så försvinner snön.

Hon måste ha blandat ihop cyklar med koldioxid.

Robert skrev:
> lundatok skrev:
> -----
> > Idag hävdade en kvinna i sicklaskiftet att om
> man
> > cyklar i skogen så försvinner snön.
>
> Hon måste ha blandat ihop cyklar med koldioxid.

Lätt hänt.

Luthman Photography skrev:
> Robert skrev:
> -----
> > lundatok skrev:
> >
>
> > -----
> > > Idag hävdade en kvinna i sicklaskiftet att
> om
> > man
> > > cyklar i skogen så försvinner snön.
> >
> > Hon måste ha blandat ihop cyklar med
> koldioxid.
>
>
> Lätt hänt.

Om man är vältränad och har bra kondition borde man kunna miljöklassas jämfört med om man har sämre kondition och flåsar mycket, beroende på koldioxidutsläppet från våra andningsorgan. Rökare borde ha partikelfilter med katalysator motsvarande moderna dieselbilar...

Utgå ifrån allemansrätten, den är vackert skriven.
Den säger inte andra har mer rätt än andra, att tex vandrare har mer rätt än hundägare, ryttare eller cyklister eller tvärt om. En stig är till för alla.
Folk måste lära sig tolerera andra.

Problem uppstår väl där det finns många användare av stigar. Är det trångt på stigarna så bygg fler, mark finns det gott om i Sverige. Mängd stig per hektar är försvinnande liten. Den mesta marken runt städer ägs av kommuner och har ofta förvaltningsplaner där det står att skogen skall vara för friluftsliv för invånarna.

Kommuner har börjat få upp ögona för nyttan med spontanidrotter, främst skateboard, häng på det racet. Visa hur skoj det är med stigcykling och nyttan det ger. Mer positiv publicitet och arbeta långsiktigt tror jag hjälper en hel del.

Är det inte jhorn som brukar promenera lite i snön i Hellas för att leda hundägarna rätt och därmed få cykelstigarna upptrampade? Med 30-70 cyklister i skogen varje tisdag på somrarna borde det vara ganska lätt att göra nya stigar när de gamla blir för slitna.

Glisseur skrev:
-----------------------------------------------
> Sedan när har SCF visat något som helst intresse
> för att utveckla mountainbike?

Sedan var antydde jag i mitt inlägg att det som du kommenterar är fallet?

Jag antydde att det borde vara i den organiserade stigcyklingens intresse att lobba för den oorganiserade eftersom den mesta tiden av cykling är just oorganiserad. Just så som denna diskussion börjar luta åt. Frågan är bara vem/vilka som skall ta ner garden och börja jobba/lobba...

Team Cannondale verkar inte ha någon hemsida längre, så då får det väl bli Friluftsfrämjandet?

Rätten att få använda befintliga stigar utan inskränkningar är så klart den viktigaste, men jag skulle vilja se stigar ämnade för cykling.

Fördelarna är många.

+Wear & tear kan förebyggas.
+Andra grupper blir inte lika störda.
+Cyklandet blir såååå mkt roligare.
+Ansvar för underhåll kan riktas mot en grupp.
+Cykelkulturen för stig cyklister skulle ha något att enas kring och växa utifrån.

Mendel skrev:
> jag skulle vilja se stigar ämnade för cykling.
>

Jag håller med att det vore kul med specialbyggda cykelspår, men jag vill inte kalla dem det utan låta alla vistas där. Tolerans åt alla håll. Sedan kanske det inte är så roligt att rasta hunden i ett stort trähopp :)

niki skrev:
> Mendel skrev:
> -----
> > jag skulle vilja se stigar ämnade för
> cykling.
> >
>
> Jag håller med att det vore kul med specialbyggda
> cykelspår, men jag vill inte kalla dem det utan
> låta alla vistas där. Tolerans åt alla håll.
> Sedan kanske det inte är så roligt att rasta
> hunden i ett stort trähopp :)

Säg inte det! Det är inte bara jag som har träffat på flera hundägare som har "övat" sina hundar på lagombras kontraptioner i Siklaskiftet.

Tenderar inte byggda stigar att bli mer åt "åka nedför, hoppa i hopp och balansera på en ranglig Alfons Åberg-helikopter"-hållet?

Eller är det för att de som bygger stigar bygger sånt som inte finns naturligt?

Men varför ska vi bygga cykelspecifika stigar? Bikeparks köper jag som 7 stanes men det blir ju snabbt gammalt att ta bilen till en speciell stig.

Kan vi inte samsas i naturen?

Jo självklart ska alla få vara på stigarna men byggda och ämnade för stigcyklister. Tror det bidrar till acceptans för vi blir en grupp som tillför och inte bara tar.

Kolla in Pemberton och Lost Lake Trails i Whistler, underbara stiga med varierande teknisk skala både upp och ner. Inga hopp och de träkonstruktionerna som finns är för att marken antingen är sank eller för att komma "över" hinder. Stigarna blir av en helt annan kvalité, då tänker jag främst på flow och hållbarhet.

Där träffar man på främst cyklister(XC - AM) men också folk som joggade eller rastade hunden. Man hälsade glatt eller stannade och pratade, alla var nöjda och glada.

Senast ändrad:
Det finns ju en risk att cyklister blir förvisade till "cykelstigarna". Som även kommer att brukas av folk som inte gillar cyklar. För de har ju rätt att vara där och gnälla på cyklister.

lundatok skrev:
> Och var ligger skillnaden mot "vanliga" stigar?

Youtube:a eller googla BC bike race, nimby fifty, whistler mtb, pemberton mtb etc...

Om man ALDRIG HAR UPPLEVT stigar som t.ex. BC erbjuder så kan det vara SVÅRT ATT FÖRSTÅ på beskrivningen eller om man ENDAST är ute efter PULS OCH SVETT så spelar det nog INTE så stor roll.

Skillnaden är bl.a ofta:
-Flow
-Jämn teknisk svårighetsgrad.
-Switchbacks för klättring på väldigt branta partier.
-Kontrollerat slitage.

Visst så har vissa ställen bra stigar att erbjuda som ex. frösöberget men det har definitivt blivit ett mkt roligare efter det kompletterats med byggda stigar.

Tillbaka
Topp