MTB: Varför väljer man Strava över Trailforks?

Shifts

Medlem
Cyklar mycket i Hellas, nästan uteslutande. Har sedan jag återupptog mitt MTB-intresse använt mig av Trailforks för att hitta stigar och jämföra mig lite med andra på samma stigar, för att ha någon form av utmaning och bonuskul. Ser spår av andra MTB-cyklister, men ser nästan aldrig någon i skogen, trots att jag är där i princip dagligen. Hur som helst ser jag verkligen inte statistik i Trailforks, i form av loggar från andra användare.

Det är kanske 10–15 olika användare jag ser logga sina rundor frekvent på ett ungefär, och kanske 5–6 som är ute ungefär lika ofta som jag.

I våras var jag dock ute och stötte på två andra cyklister, och jag frågade vad de heter på Trailforks (bara förutsatte att andra använder samma app - dumt), varpå de tittade på varandra och sa "finns det socials på Trailforks? Vi använder Strava". Sagt och gjort, skaffar Strava och inser där och då att mina toppositioner i Trailforks inte var mycket värda!

Så det finns ju helt klart fler användare i Strava, men det är ju verkligen en helt värdelös app för att hitta stigar. Samt att Trailforks har sociala funktioner inbyggt.

Hur kommer det sig att ni hellre använder Strava än Trailforks för att logga era rundor? Om ni nu gör och inte är som jag och föredrar Trailforks (ofta loggar jag i båda)?

Strava är för folk som vill prestera. Trailforks är för folk som vill utforska. Helt olika målgrupper.

Ja, det är väl ungefär dit jag kommit också, även om jag inte riktigt ser vad Strava adderar även där (prestationsloggning) jämfört med Trailforks. Fler användare, absolut.

Jag förstår att landsvägscyklister och grusvägsditon väljer Strava, men för någon i skogen känns Trailforks nästan som ett måste. Det är även den tjänst som oftast nämns när någon vill hitta någonstans att cykla stig. Så varför inte då använda stigfinnarappen för att logga sina prestationer? Man jämför sig med andra där som man även kan i Strava.

ChJ: Ja, det är kanske jag som inte är van med hur man hittar stigarna i Strava.

Tjänsterna kan helt klar komplettera varandra i alla fall, men skulle ha svårt att släppa Trailforks och helt övergå till Strava. Dock är det roligare med fler användare helt klart, där Trailforks är minst sagt en smula torrt.

Värdet ligger i antalet användare. Strava är liksom default uthållighetsidrotts-plattform och den kan i princip vara hur dålig som helst och ändå vara bäst eftersom att det är där folk är.

Strava är på många sätt kass men jag har knappt stött på någon som använder GPS-enhet och inte kopplar till Strava.

Stravas ruttskapningsfunktion är otroligt mycket smidigare att använda. men där finns ju inte trailforks alla stigar.

öht är trailforks användarupplevelse klart sämre tycker jag. Har just nu betalkonto på båda.

85% av anledningen till att jag använder Strava är för att det är så bra till att utforska nya stigar och rutter.

14.9% för att logga resultat och skicka rutter till min cykeldator.

0.1% för det sociala (har dold profil och följer 2 pers).

Det är tvärtom för mig. Jag synkar mina GPX-spår (alltid råa, använder knappast deras mobilappar för att spela in mina vandringar) först till Trailforks. Sedan blir de synkade vidare till Strava. I motsatta riktningen fungerar det inte längre sedan ett par år. Om det nuvarande synkroniseringsflödet till Strava går sönder imorgon, överger jag det utan att försöka laga något.

Jag betalar numera till Trailforks för att kunna ladda ner GPX-spår för trails. Dock överväger jag att sluta göra det eftersom jag har skrivit mina egna skript som inte har godtyckliga nedladdningsbegränsningar.

Behöver jag ha navigering gör jag det på Openstreetmap.

Jag använder trailforks regelbundet för utförskande.
Med tanke på hur osmidigt och full med buggar den är så skulle jag inte ha minsta förtroende för att den skulle logga mig ens i rätt land 😛

Strava & Zwift betalas med friskvårdsbidrag. Loggar å ritar samt följer cykelvänner som jag annars sällan möter irl. Inte mycket användning av alla funktioner på Strava, rwgps är i mitt tycke lättare att rita i så jag kanske byter till nästa år (betalkontot)

Kör bara Strava för MTB i skogen, då det är gratis, sedan kör de flesta jag känner Strava. Jag behöver inte betala för att se de stigar mina MTB strava vänner kör. Därav Strava.

Jag tycker Strava generellt är en ganska dålig app. Jag använder bara för att synka rides och den sociala aspekten, men har funderat ett tag på att plocka bort den. Att hitta bland mängder av kassa segment (som för övrigt inte kan redigeras eller ändras om du inte skapat det) och Stravas begränsningar hur långa segementen får vara så är det ju ganska kasst. Jag förstår syftet om du cyklar landsväg och bryr dig om siffror och watt.

Trailforks är helt klart bättre för det jag söker efter.

IMG_1422.webp
IMG_1423.webp

Strava känns otroligt begränsande när det kommer till upptäcka-aspekten. Här är ungefär samma område som visas.

Använder Strava huvudsakligen för att logga olika typer av träning.
Samt för planering och väg-hittande vad gäller landsvägscykling, där jag tycker att Strava är förträffligt.

Cyklat ganska lite skog senaste 2 åren.
Är lite old school vad gäller att hitta stigar; antingen kör jag och testar där det dyker upp något nytt, och så får man vända och svära några gånger tills man lärt sig nya rundor helt enkelt.

Är jag på besök i okända skogar, söker jag någon som kan området och frågar efter tips eller i bästa fall guidad tur.
Tyvärr för sällan numer för min del, för det har ju gett nya trevliga bekantskaper tidigare under åren, att "behöva" andra cyklister för att få till en bra runda i okända områden.

Visa bilaga 845131Visa bilaga 845132

Strava känns otroligt begränsande när det kommer till upptäcka-aspekten. Här är ungefär samma område som visas.
På dessa bilder visar ju Strava fler rutter. Om man kollar på heatmap.

Tror det som strular är att många verkar låsa sig på segment, som ju inte har mycket med upptäckande och fina turer att göra. De är som namnet, segment, av längre turer.

På dessa bilder visar ju Strava fler rutter. Om man kollar på heatmap.

Tror det som strular är att många verkar låsa sig på segment, som ju inte har mycket med upptäckande och fina turer att göra. De är som namnet, segment, av längre turer.

Ungefär samma skulle jag kunna gå med på, men Strava visar ju mest "här har någon cyklat" där Trailforks ger något som känns mer repeterbart (liknande Stravas segment) som man kan återkomma till, och bli bättre på gång efter gång.

Dessutom kan man dela och hänvisa till färdiga stigar mer eller mindre. Det går väl att argumentera åt andra hållet också, att det är precis detta man kan göra i Strava. Så kanske är det mer en vanesak och vad man började med.

Efter att ha använt Strava vet jag att det finns betydligt fler segment än vad som visas här, och det är kanske där skon klämmer för egen del. Har svårt att planera en rutt genom att kolla på Stravas heatmap.

Och kanske har det med personlighetstyp att göra. Jag uppskattar att kunna "samla" på ett område, och beta av stigar och rutter.

Tillbaka
Topp