[Artikel] Drömmen om ett berg

jomper

Forumpappa
Forumvärd
7D_0560.jpg

En grupp entusiaster har under fem års tid förvandlat ett ensligt berg i Bohuslän till en fullfjädrad freeridebana. Happymtb har hittat dit.

Läs mer

Vill också passa på att nämna att byggruppen kommer att ha lite bevakning på den här tråden, så passa gärna på att ställa frågor till dem.

Jäklar vad fint! En light-variant av det där har jag haft i tankarna vid mina hemtrakter... Nu blev jag duktigt peppad att kolla upp möjligheterna.

Shit va fint det såg ut! Grymt jobbat. Önskar vårt berg vi bygger på såg lite mer ut sådär eller åtminstone hade lite mera jord. En vanlig stor hacka (typ jättestor potatishacka) tycker jag personligen är helt oumbärlig för att ta bort torven med samt att gräva diken mm. Har aldrig prövat en sån mattok men spontant såg den ju rätt tung ut, men det kanske är bra?

hursom, jävligt inspirerande!

Tackar, kul att det gillas!

Klart det hjälper att ha bra material att bygga med men det går att få till otroligt mycket även med små medel.
Har jobbat med div olika hackor under åren och en som vi använder väldigt mycket är en sk. Fyllhammare. Fiskars har en för ca 400 Kr: http://www.fiskars.se/Traedgaard/Produkter/Skoetsel-av-jord/Rensjaern/136870-Fyllhammare-Proffs
Den är väldigt bra till att gräva runt stenar och rötter och superb att forma berms och annat eftersom den har rak kant längs sidorna (till skillnad från en potatishacka). Den har oxå ett ganska stort bland så kan flytta mycket jord i ett drag.

Mattocken är väldigt bra eftersom det är en kombo av hacka och yxa så att man bara behöver ett verktyg för att jobba med med jord med mycket rötter i.

tand skrev:
-------------------------------------------------------
> Shit va fint det såg ut! Grymt jobbat. Önskar
> vårt berg vi bygger på såg lite mer ut sådär
> eller åtminstone hade lite mera jord. En vanlig
> stor hacka (typ jättestor potatishacka) tycker
> jag personligen är helt oumbärlig för att ta
> bort torven med samt att gräva diken mm. Har
> aldrig prövat en sån mattok men spontant såg
> den ju rätt tung ut, men det kanske är bra?
>
> hursom, jävligt inspirerande!

ja precis en sån hacka jag menade! fyllhammare heter dom alltså det visste jag inte. brukar bara säga hackan och det funkar ju i byggruppen. ska pröva en sån mattock och se om den gillas!

Fyllhacka är suveränt till det mesta. Har använt det ganska mycket på NICK-spåret. Tycker även att den funkar bra på mindre rötter.

Jag tycker tvärtom att den ska rundas till :) Den spetsiga profilen kan ibland vara lite svårjobbad. Min farsa har en som är nersliten och som han slipat ytterligare. Den är rundad framtill. Den fungerar bättre. Min spetsiga går lite för djupt och fastnar gärna. Den rundade får man med sig material med på ett bättre sätt.

Ska jag fortsätta nörda ner mig i fyllhacka så tycker jag fiskars modell har lite för kraftig vinkel. Vill ha lite flackare vinkel för att den ska gå ner i jorden bättre. Särskilt viktigt när det är stenigt.

oxr skrev:
...
>
> Ska jag fortsätta nörda ner mig i fyllhacka så
> tycker jag fiskars modell har lite för kraftig
> vinkel. Vill ha lite flackare vinkel för att den
> ska gå ner i jorden bättre. Särskilt viktigt
> när det är stenigt.

Med den fiskars vinkel funkar den bäst i branta sluttningar om man står lågt och arbetar sig neråt.
Men där det är flackt måste man nästan stå på knä för att den ska funka bra.

Inspirerande och kul läsning - man blir imponerad! Har Fiskars fyllhammare och tycker vinkeln blir helt fel om marken är plan och man skall röja undan jord. Har en gammal potatishacka som tyvärr är lite för lättviktig - funderar på att byta skaftet på fyllhammaren så det fungerar bättre för mig

Vackra bilder!

Vi har börjat bygga på Måttsundsberget. I Luleå. Vi väntar i skrivande stund på en grävmaskin - eftersom vi är otåliga av oss. Men det blir handbyggda leder i skogen också. Den påbörjade DH slingan ser ut att kunna blir riktigt bra.

benny skrev:
> supersnyggt! får man komma och smaka av banan ?
> :)

Som du kan se längre upp i tråden är det bara för dem som är ned och bygger.

setreus skrev:
> Jag undrar bara en sak: Varför går man upp med
> cykeln?

1. För att det är brant :)
2. Banan är konstruerad för att cykla utför där man har farten med sig. Den full av hopp och dropp som skulle vara rätt knepiga att cykla uppför
3. Cyklarna som används är inte direkt några raketer i uppförsbacke

Översta bilden där Micke leder sin cykel är från starten där det är betydligt flackare än övriga partier.

StoraBerg skrev:
> Vi har börjat bygga på Måttsundsberget. I
> Luleå. Vi väntar i skrivande stund på en
> grävmaskin - eftersom vi är otåliga av oss. Men
> det blir handbyggda leder i skogen också. Den
> påbörjade DH slingan ser ut att kunna blir
> riktigt bra.

Har ni någon facebooksida eller något så man kan följa era framsteg? Har släkt i Luleå, så vore kul att ta med cykeln när man åker upp.

Bra effekt!

underscore skrev:
> Man blir sugen på att cykla igen Thomas :)

Jordmån, gradient och vegetation är såklart olika på olika platser så det är svårt att säga något generellt. Vinkeln på just fiskars Fyllhammare är lite för brant om man ska hacka upp plan mark, det håller jag med om. Vi hade ett par av Arméns hackor av samma typ fast med smidda blad, som hade en något flackare vinkel men de fick tyvärr fötter och försvann.
Där vi håller till så är en vass rak spade eller skyffel i kombination med en lite yxa eller en Mattock klart bäst till att ta sig igenom rot och torvlager. Sen är Fyllhammaren toppen till att hacka upp mineraljord, gräva ut runt rötter och stenar samt till allmän shaping av kurvor, hopp, etc.

En tyngre hacka med brett rakt blad och kraftigt skaft skulle nog funka bra oxå, men sånt har jag bara hittat som beställningsvara från tillverkare i Tyskland och Östeuropa.

PerryE skrev:
> Inspirerande och kul läsning - man blir
> imponerad! Har Fiskars fyllhammare och tycker
> vinkeln blir helt fel om marken är plan och man
> skall röja undan jord. Har en gammal potatishacka
> som tyvärr är lite för lättviktig - funderar
> på att byta skaftet på fyllhammaren så det
> fungerar bättre för mig
>
> Vackra bilder!

Egentligen är alla välkomna att komma hit men eftersom vi gärna vill träffa och välkomna folk personligen för att förklara lite hur det funkar och inkludera dem i gemenskapen så håller vi det lite hemligt.

Alla som är nyfikna på att komma och cykla får mycket gärna PM:a mig!

Luzen skrev:
> benny skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > supersnyggt! får man komma och smaka av banan
> ?
> > :)
>
>
> Som du kan se längre upp i tråden är det bara
> för dem som är ned och bygger.

Kul!

Vi har oxå funderat på att ta hit grävare men av olika anledningar har det inte blivit av och i efterhand är det troligen bra eftersom det lätt blir ett jävla röj i marken och vegetationen. Man kan såklart köra in med en lite Kubota på ett par hundra kilo men man kommer inte så långt med en sån om man vill bygga större grejer eller om det är mycket sten i marken. Vi hade hit en kille som är duktig på finlir med grävare och han tyckte att en maskin på 2,5T var att föredra.
Men det är lite en kostnads- och miljö-grej oxå; vi gör allt detta ur egen ficka och vill inte påverka för mycket.

Having said that; Har sett maskingrävda grejer i England och Scottland som är helt fantastiskt subtila i landskapet så hittar man rätt maskinist så kan man skapa underverk.

StoraBerg skrev:
> Vi har börjat bygga på Måttsundsberget. I
> Luleå. Vi väntar i skrivande stund på en
> grävmaskin - eftersom vi är otåliga av oss. Men
> det blir handbyggda leder i skogen också. Den
> påbörjade DH slingan ser ut att kunna blir
> riktigt bra.

Rackarns fint. Sen gillade jag att det var termosfika på slutet, inte öl och energidricka och slänga burkar i skogen :-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp