[Artikel] Första titt- Shimano Ultegra Di2

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum

AJ

Ny medlem
Shimano-Ultegra-Di2.jpg

Sedan Ultegra Di2 presenterades för drygt en månad sedan har intresset varit massivt. Ett kraftigt reducerat pris jämfört med Dura Ace Di2 har gjort många sugna på elektroniska växlar.

Men hur fungerar de i verkligheten? HappyMTB har provcyklat nya Ultegra Di2.

Läs artikeln: http://happymtb.org/2011/08/09/forsta-titt-shimano-ultegra-di2/

Tidigare artikel om Ultegra Di2:

Shimano-Ultegra-Di2.jpg

Efter framgången med Dura Ace Di2 släpper Shimano en elektrisk komponentgrupp på Ultegra-nivå. Med en ordentlig prissänkning hoppas Shimano att elväxlar ska nå ut till en bredare grupp cyklister.

Läs artikeln http://happymtb.org/2011/06/19/shimano-ultegra-di2-–-elvaxlar-at-folket/

Senast ändrad:
Grymt, vore intressant med ett korrekt pris för uppgraderingsgruppen med bara växlar och reglage.

Och jag som planerar att byta racer till nästa år. Kan mkt väl vara ett hett alternativ!

Kul att de inte bara kör på D-A serien.

erpkrap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tråkigt - men jag är väl konservativ

Nej, bara negativ. :)

Det där ser ju trevligt ut. Får vänta med att uppgradera nuvarande åk tills man kan få tag på sånt där. :)

Jag väntar tills Canyon sätter det på sina hojar.

Sram Force och Campa Chorus kommer få det lite tuffare... och kanske även kanabalism på mekaniska Dura Ace.

man får inte glömma att 10% lägre pris än mekaniska DA, fortfarande är över 11000 kr, i svenska priser. men visst kommer den vara mer tillgänglig för en större massa än DA di2

Senast ändrad:
SRAM kommer väl att lansera en färg på sin RED-grupp hösten 2011. Kanske SRAM RED Pink denna gång?
Röd, gul & svart är ju redan tagna...

Den nya rosa färgen kommer göra underverk!

Jensen skrev:
> man får inte glömma att 10% av DA

Tyvärr har du fel, du borde har skrivit 90% av DA.

10% av DA är väl Ultegra Di2-tillverkningskostnad (jmf med listpriset för mekaniska DA)

/Håkan

HåkanC skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > man får inte glömma att 10% av DA
>
> Tyvärr har du fel, du borde har skrivit 90% av
> DA.
>
> 10% av DA är väl Ultegra
> Di2-tillverkningskostnad (jmf med listpriset för
> mekaniska DA)
>
>
> /Håkan

Du förstod mycket väl vad jag menade :D jag menade självklart att om priset är 10-15% lägre än mekaniska DA, så är det fortfarande över 11000 kr. men har redigerat mitt inlägg så att det framgår mer tydligt, så du slipper störa dig på det, så får du leta andra fel istället :D

Senast ändrad:
Blir en självklar uppgradering på min tempocykel nästa år och nästa gång jag köper ny lvg-cykel kommer det sitta Ultegra Di2 på den. Gjorde misstaget att prova DA Di2 och blev för första gången i livet imponerad över hur en komponentgrupp fungerar...

Större bilder

Ultegra-Di2.jpg

Broms/växelreglage ST-6770
ST-6770.jpg

Broms/växelreglage ST-6770
ST-6770-r.jpg

Framväxel FD-6770
FD-6770.jpg

Bakväxel RD-6770
RD-6770.jpg

Batteri BTR-1
BTR-1.jpg

Skogling skrev:
> A killer !

Tops heaven!

HåkanC skrev:
> Det är nog många som tycker att även priset hos
> Ui2 är en fördel.
>
>
> /Håkan

det är absolut klart vettigare. som sam sa, de andra tillverkarna får lite att bita i och med att shimano släpper denna grupp

Känns sådär när man uppdaterat tempocykeln med DA 7900 för ett par veckor sedan.
Var grymt sugen på elektroniska men tyckte det var för dyrt.

Magnus79 skrev:
> Känns sådär när man uppdaterat tempocykeln med
> DA 7900 för ett par veckor sedan.
> Var grymt sugen på elektroniska men tyckte det
> var för dyrt.

fast det är ju troligen ett väldigt begränsat antal grupper som kommer in redan i höst. men du hade kanske kunnat tänka dig vänta tills dess eller nästa vår?

42Hz skrev:
> När kommer elbromsarna?

Dom kommer 2013, fast då har man övergått till gengas.

Lustigt när man pratar om att multiplexat är något nytt..har ju funnits inom fordonsindustrin i minst 20 år...

Lite funderingar..

Vikten för de elektriska grupperna, Ultegra mot DA:
Reglagen 313 mot 255
Framväxel 162 mot 124
Bakväxel (270 ?) 250 enligt Shimano mot 225
Batteri 71 mot ?

I artikeln står det att bakväxeln väger 270 gram enligt Shimanos hemsida väger den 250.
Så om batteriet är det samma är DA 121 gram lättare. Något mindre skillnad antagligen Ultegras sladdar borde spara in ett par gram.

Ultegran är aningen tyngre men betydligt modernare, det där med att kunna gå in med datorn och fixa lockar. Går det måne att lägga in så att vänster spak används för att växla upp, höger spak för att växla ner och sedan väljer datorn drevkombination..

Priset då?
För cirka 16 000 SEK går det att hitta DA elektroniken, 10% mindre (eller 90% av det priset, om man vill) blir 14 400 kr. Det är ingen stor besparing men Ultrega känns modernare.

Lite märkligt av Shimano, hade det inte varit bättre att flytta ner DA tekniken till Ultegra och släppa en uppdaterad DA istället. Att köpa DA nu känns ju lite fånigt.

Fast jag sitter mest och håller tummarna för att SRAM skall släpa en uppdaterad Röd grupp, och inte bara byta färg. De borde kanske byta från sin groda till en kameleont. :)

Åh då blir det ju ännu intressantare, lite över 11-tusen för en hel grupp då? 6-7 tusen eller vad det nu blir för de elektriska delarna..
Vem 17 köper DA om det är så stor skillnad i pris??

JT skrev:
> Kommer dom lägga in brus i Ultegra Di2 så den
> växlar lite sämre än Dura Ace Di2?

:D

fast det där me datorn, det är vad jag förstått bara feldiagnosering du nu kan göra med dator, vilket man på DA di2 måste ha ett speciellt instrument för. inte att du kan programera om hela systemet. vad jag förstått äre kodningen "hårdbränd" (eller va man nu kallar det på svenska?) i kretsarna. däremot kan du nog ändra vilken knapp på varje reglage som ska växla upp och ner, precis som man ska kunna på DA di2, men tror inte du kan få vänster reglaget att växla bakväxeln :D

automatiserad tror jag inte de släpper, ännu. det skulle vara lite kontroversiellt. och frågan är om UCI skulle godkänna det. det finns ju däremot en amerikan som gör en ny "hjärna" till DA di2, som man kan köpa, som sköter framväxeln automatiskt.

Det snackas väll om att DA Di2 kommer få en liknande uppgradering inom snar framtid (nya kablar osv), kanske de lättare lite mer oxå. så finns nog de som köper DA di2. sen kanske de reglerar priserna på den gruppen med, vem vet.

sen när du räknar vikter, räknar du bara på växeldelarna. räknar du in allt annat är viktskillnaden nog större. eller ungefär lika som det är mellan mekaniska DA och mekaniska Ultegra, o ändå köper folk DA. så tror inte DA di2 tappar så mycket på det egentligen. men det är ju rena spekulationer från min sida :D

16 000 kr för di2, då snackar du väll om växelpaketet me växlar o reglage, o inte drivpaket osv.

Senast ändrad:
Räknade bara på elektroniken när det gäller vikten.

Gissade nog lite lågt på priset för enbart elektroniken för Ultegra insåg jag.

Blir intressant att se när delarna kommer ut på riktigt. Och inte minst vad de två andra hittar på. SRAM har väll antytt att de inte kommer med någon elektrisk grupp?

Kristoffer skrev:
> Räknade bara på elektroniken när det gäller
> vikten.
>
> Gissade nog lite lågt på priset för enbart
> elektroniken för Ultegra insåg jag.
>
> Blir intressant att se när delarna kommer ut på
> riktigt. Och inte minst vad de två andra hittar
> på. SRAM har väll antytt att de inte kommer med
> någon elektrisk grupp?

jo de har antytt det, men det kan ju egentligen innebära att de bara inte vill få nån press på sig. vem vet. som Sam skrev, nu när shimano kommer me denna grupp, i den prisklass som den väntas hamna i, så lär de känna lite press :D

Tillbaka
Topp