[Artikel] Första titt- Shimano Ultegra Di2

• Trådstartare Trådstartare AJ
  • Start datum Start datum
Johan A skrev:
-------------------------------------------------------
> rikard skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > a.svensson skrev:
> >
>
> > -----
> >
> > > [..] värsting hoj [...] alla motionärer
> [...]
> > alpklättringarna?
> >
> > Så för en motionär som vill ha en finfin
> aluhoj
> > upp för alperna så är 3 hekto för mycket
> extra
> > vikt att släpa på? Jag meddelar Johan A!
>
> Vafalls... Jag sticker ju till alperna om 24
> dagar... Får väl traska ner till SCS och köpa
> mig en riktig hoj om jag ska hinna få den i
> tid... Jag visste att jag inte kunde cykla på min
> CAAD10...

Så lille richard har hämtat storebror nu:)

Ursäkta mig gott folk nivån här vad inte vad jag trodde den skulle vara men vad förväntar man sig av ett nätforum?

Seriösa diskutioner får man ta i verkliga livet tydligen.

Hej svejs.

a.svensson skrev:
> Seriösa diskutioner får man ta i verkliga livet
> tydligen.

Varför inte stanna kvar? Det här Forumet behöver fler seriösa diskutioner.

/Håkan

Nej ärligt talat, elektriska bromsar och växlar är framtiden. Självjusterande, effektiva ochsnygga med möjlighet till verklig ram-integration.

Elektriska bromsar är jag skeptisk till men elektriska växlar tror jag bara vi sett början på. Vajer känns lite old fashion.

Jag tror att elektriska bromsar kommer gå motsatt väg genom nivå hierarkin. Från dåliga till bra jämfört med från bäst till sämre.

En grej med den här sporten är allt snack runtomkring, antingen taktik för VR, träning, klungkörning, etc eller så är det alla prylar man kan roa sig med att köpa och köra med och sedan snacka om. Gubbar, som jag själv, med utlfugna barn och hyfsad plånbok fullkomligt sväljer alla dyra roliga mojänger som man bara "måste" ha. Jag tror egentligen inte det handlar om prestige eller om livsstilsmarkörer utan det är bara kul att kunna unna sig något extra. Bättre rent hälsomässigt att vi köper cykelprylar än dyrare viner och bilar med stora bakdäck utan tak. Sen är det ju alltid en lite psykologisk diskussion med våra bättre hälfter. "Va F-n är du inte klok, importera två cykelhjul från Kina?"

Håller på med klassikersporterna och eftersnacket från Vansbro är ju inte direkt så jätte uttömmande, typ "-Hade du badbrallor?" "-Näe." "-Var har du köpt din Våtdräkt?" "-På Biltema."

Summasumarum så gillar jag när de utvecklar nya prylar och att gå från senaste Ultegra till en elektronisk variant känns förstås väldigt kul och lockande.

Hälsar Ingvar

Elektriska bromsar är på gång inom flyget. Tydligen ger det mycket bättre och snabbare modulation och responstid för bromslåsningsskyddet, förutom säkrare, enklare och billigare underhåll och drift.

http://www.aviationweek.com/aw/gene...m&id=news/ELEC12276.xml&headline=null&next=20

Däremot tror jag inte riktigt på det för cyklar. Om en elektrisk växel får strömavbrott kan man inte växla - man får en singlespeed. Om en elektrisk broms får strömavbrott kan man inte bromsa...

Mercedes införde elektriska bromsar i S-klassen för ca 7-8 år sedan, men de tog bort dem ganska fort då de inte fungerade tillfredsställande.

F-n, elektriska ABS-bromsar borde ju komma före elväxlar! Då hade man kunnat undvika flera olyckor på Vätternrundan där folk bromsat så hårt att hjulen låst sig och kört omkull. Lysande!

hakangustafsson skrev:
> F-n, elektriska ABS-bromsar borde ju komma före
> elväxlar! Då hade man kunnat undvika flera
> olyckor på Vätternrundan där folk bromsat så
> hårt att hjulen låst sig och kört omkull.
> Lysande!

Finns redan, typ. Shimano trumbroms ska hacka istället för att låsa helt så fungerar som ABS.

Kan man inte koppla ihop de elektriska växlarna och en watt mätare och vips har man en automatlåda?

Finns det extra knappar att sätta på tempostyren så att man kan växla från båda ställen? De i mitten och de längre ut, vad de nu heter(?)

trampa skrev:
> Kan man inte koppla ihop de elektriska växlarna
> och en watt mätare och vips har man en
> automatlåda?
>
> Finns det extra knappar att sätta på tempostyren
> så att man kan växla från båda ställen? De i
> mitten och de längre ut, vad de nu heter(?)

till DA di2 kan man köra me tempobromsarna me knappar och med reglage i tempobågen, samtidigt.

till ultegra di2 finns ännu inga temporeglage.

HåkanC skrev:
> a.svensson skrev:
> -----
> > Seriösa diskutioner får man ta i verkliga
> livet
> > tydligen.
>
> Varför inte stanna kvar? Det här Forumet
> behöver fler seriösa diskutioner.
>
>
> /Håkan

Att märka ord är den dummes sätt att hävda sig!

Så jag har den gråa 10-delade ultegragruppen på min TREK 5.2 madone från -08, tror den heter 6500, då undrar jag om det räcker att byta endast växlarna och reglagen? vore smutt om så var fallet, för då blir det garanterat elfix på den hojjen om det går med tanke på hålen för kontakterna.

Senast ändrad:
Tomaso skrev:
> Så jag har den gråa 10-delade ultegragruppen på
> min TREK 5.2 madone från -08, tror den heter
> 6500, då undrar jag om det räcker att byta
> endast växlarna och reglagen? vore smutt om så
> var fallet, för då blir det garanterat elfix på
> den hojjen om det går med tanke på hålen för
> kontakterna.

ja, det bör funka. reglage, kablar, växlar, laddare ä vad du behöver.

Det låter ju riktigt trevlig, får nog lägga till ett batteri på inköpslistan också:) Synd att man inte kan löda kablarna istället för att fippla med kontakter, då hade alla tveksamheter om kontakterna storlek kunna elimineras och all kunde köra på elväxlar oavsett ram.

ja, man kanske inte kan lösa kablarna på nya ultegra di2. på DA di2 vare ju inget problem egentligen att löda, även om det tog bort garantin på kabelsettet.

Tycker det låter som en toppengrej... Vill man ha mekaniskt är det väl bara att köpa den mekaniska gruppen istället för att gnälla??

Varför inte automat med ekonomi/sport/vinterläge? borde inte vara så svårt, även om växlarna kanske måste koppla upp sig mot bikeroutetoaster eller liknande för att se hur långa backar det är (så att växlingarna sker optimalt, och inte växlar upp precis vid backkrön etc).

Bara att ställa in önskad kadens och trampa?

Eller ännu bättre med effektmätare och pulsmätare (och laktatmätare?) integrerat, så optimerar datorn även kadens utifrån just dig?

EDIT: såg att trampa varit inne på samma grej...

Senast ändrad:
hakangustafsson skrev:
> F-n, elektriska ABS-bromsar borde ju komma före
> elväxlar! Då hade man kunnat undvika flera
> olyckor på Vätternrundan där folk bromsat så
> hårt att hjulen låst sig och kört omkull.
> Lysande!

Tvärtom. ABS-bromsar bromsar effektivare. Då hade det blivit ännu snabbare inbromsningar (än nu när folk sladdar), och andra åker in bakifrån.

det är väl inte för att hjulen låser sig som de kör omkull?

Så när kommer det till skogscyklar? Jag tycker vajrar blir smutsiga, isiga och jobbiga lite då och då.

Elväxlar borde funka kanon men man vill nog ha dom byggda så man kan göra en snabb-repair-kit där man byter allt utom motorn/signalsystem på åtminstone bakväxeln.

Men när kommer den lilla behändiga hjärnan så att vi kan få sekventiell växling? En knapp för att växla upp och en knapp för att växla ner, systemet håller reda på ifall det är framväxel eller bakväxel som ska jobba. Gärna några satellitknappar så att jag kan växla från flera olika positioner.Och när vi ändå är i gång så lär vi den några olika trycksekvenser. Ett långt tryck och sytemet går automatiskt till en bra växel för start från stillastående.

Fick jag det, och nån piffig mekanik för att manuellt kunna parkera systemet på en växel i händelse av oväntad batteridöd så är det ju bara priset som talar emot.

Sen undrar jag om man inte kan peta in nån slags kontinuerlig uppladdning i alla fall. Kanske göra framväxeln till en spole, och sen magnetisera några länkar kanske. Eller fylla sadelstolpen med piezokristaller och krama ur nån futtig milliwatt från varje ojämnhet i vägen. Solceller på ramrören?

Allt det där kommer allt efter som, om det är prefekt från början vad ska dom då sälja nästa år? ;)

dabac skrev:
> Men när kommer den lilla behändiga hjärnan så
> att vi kan få sekventiell växling? En knapp för
> att växla upp och en knapp för att växla ner,
> systemet håller reda på ifall det är framväxel
> eller bakväxel som ska jobba. Gärna några
> satellitknappar så att jag kan växla från flera
> olika positioner.Och när vi ändå är i gång
> så lär vi den några olika trycksekvenser. Ett
> långt tryck och sytemet går automatiskt till en
> bra växel för start från stillastående.

Hur skulle ett sånt system kunna tillåta en uppväxling enbart från lilla till stora fram, till exempel? Om jag startar på lilla och snabbt vill spurta iväg på stora när jag fått upp farten, då tror jag inte att jag skulle vilja ha nästa högre växel (som kanske bara är nån procent högre) som ditt föreslagna system skulle ge mig.

Däremot kanske man skulle kunna ha en liten kontrolldosa där man kan välja mellan olika växlingsprogram, med bland annat ett som är helt sekventiellt, förutom ett rent manuellt som "mekaniska" växlar.

Dirty_rider skrev:
> Jag vill ha en app där jag kan ändra
> utväxlingen på mina vänners hojjar

Japp. Precis före spurten så tjongar man i 39/25 på konkurrenten! :D

geologen skrev:
> dabac skrev:
> -----
> > Men när kommer den lilla behändiga hjärnan
> så
> > att vi kan få sekventiell växling? En knapp
> för
> > att växla upp och en knapp för att växla
> ner,
> > systemet håller reda på ifall det är
> framväxel
> > eller bakväxel som ska jobba. Gärna några
> > satellitknappar så att jag kan växla från
> flera
> > olika positioner.Och när vi ändå är i gång
> > så lär vi den några olika trycksekvenser.
> Ett
> > långt tryck och systemet går automatiskt till
> en
> > bra växel för start från stillastående.
>
> Hur skulle ett sånt system kunna tillåta en
> uppväxling enbart från lilla till stora fram,
> till exempel?

Enkelt. Ett långt tryck på nedåtknappen betyder "gå till startväxel". Ett långt tryck på uppåtknappen betyder "växla till stora klingan".

> Om jag startar på lilla och snabbt
> vill spurta iväg på stora när jag fått upp
> farten, då tror jag inte att jag skulle vilja ha
> nästa högre växel (som kanske bara är nån
> procent högre) som ditt föreslagna system skulle
> ge mig.

Äh, det här var ju bara början. Så snart man har lillhjärnan på plats finns det en massa trick och finter man kan ta till. Fullösningen är att lägga till en eller två programmeringsknappar och en diod eller en summer. Då kan man, antagligen med manualen i hand, trycka över systemet i ett programmeringsläge, växla sig igenom registret och markera vilka växlar man inte vill ha.

Eller koppla in en dator och ladda över vilka växlingsvillkor man vill använda.

Snygglösningen vore väl att integrera kadensräknare och hastighetsmätare också, och därifrån skapa några riktigt fina växlingsalgoritmer för att hålla koll på det här. Samt koppla upp sig mot en dator, veva genom utväxlingarna, låta diagnostiken reda ut hur många tänder man har var, och sen välja vilka växlar man vill ha.
>
> Däremot kanske man skulle kunna ha en liten
> kontrolldosa där man kan välja mellan olika
> växlingsprogram, med bland annat ett som är helt
> sekventiellt, förutom ett rent manuellt som
> "mekaniska" växlar.

Tja ska man ändå köra med en Flight Deck så har man ju burken där redan. Men jag tror att man kommer långt med (justerad) sekvens, en startväxel och kanske en spurtväxel.

Lägg till en liten kamera och bildbehandling så kan växelsystemet känna igen vägskyltar och automatiskt lägga i rätt växel för skyltspurt.

clnr skrev:
> Lägg till en liten kamera och bildbehandling så
> kan växelsystemet känna igen vägskyltar och
> automatiskt lägga i rätt växel för skyltspurt.

+1!

Tänk så praktiskt att alltid ha ngt att skylla på dessutom!
Typ :"jag skulle ha vunnit, men jag hade växlingssystemet konfigurerat för hjulparet med tubdäcken"....

Finns det någon som hittat på nån sorts custom kontroll-box till Di2 än? Typ automatväxel som nämnts ovan, lite 'enkel' logik med kadens- och hastighetssensorer + annat. Man skulle ju kunna hitta på hur mycket kul som helst.

Norlin skrev:
> Finns det någon som hittat på nån sorts custom
> kontroll-box till Di2 än? Typ automatväxel som
> nämnts ovan, lite 'enkel' logik med kadens- och
> hastighetssensorer + annat. Man skulle ju kunna
> hitta på hur mycket kul som helst.

Shimano har ju Auto-D och Cyber Nexus. vet inte riktigt vilka festligheter man bakat in där...

Rena automatlådor har visat sig svårt på cykel. Människan som motor har så mycket annat fuffens för sig då man ibland föredrar att sega på litegrann på en toklåg kadens t.ex.

Men visst. Om man bara är ute och maler så vore det lite praktiskt förstås. Säg att man ligger och frihjular nedför en lång backe, och hojen ser till att det ligger en lämplig växel i oavsett om man om man vill trampa på för lite extra fart i medlutet, eller om man har rullat ut och börjat sakta in igen. Rätt elegant.

Nu börjar det dyka upp annonser och inte minst priser för Ultegra Di2
http://www.wiggle.co.uk/?s=ultegra+di2

Ex
Ultegra Di2 STI-reglage:   €296.47 
Dura Ace Di2 STI-reglage:  €479.16
Dura Ace 7900 STI-reglage: €427.52   (mekaniska) 

SRAM Rival Doulbe tap-reglage: €286.82

(Ja, Rival-jämförelsen är felaktig. Men ändå.....)

/Håkan

Rokkoko skrev:
> Hoppas det kommer i paket med reglage och växlar.

Det är precis vad "Ultegra 6770 Di2 2x10 Elektronik Kit" är!

Kolla länken ovan.

Trampedalen skrev:
> Rokkoko skrev:
> -----
> > Hoppas det kommer i paket med reglage och
> växlar.
>
> Det är precis vad "Ultegra 6770 Di2 2x10
> Elektronik Kit" är!
>
> Kolla länken ovan.

Nu kanske min skoltyska sviker mig men stämmmer det att det paketet kostar typ 40 kronor mindre än hela gruppen där man får med vevparti etc. också? Lät inte så prisvärt!

Jo det är med vevar, bromsar, kassett, etc...

Om Ultegra-gruppen presterar i närheten av DuraAce-gruppen får konkurrenterna något att bita i. Men vem vet kanske släpper Sram en Red "pink edition" eller så börjar Campa med 12-delat.

//j

Tillbaka
Topp