[Artikel] Gunnar satsar på Solo-RAAM

Lite fakta kring vad Gunnar kommer att behöva hålla för fart från TS29 (nästa station att passera för hans del) till repet vid TS35 beroende på när han når TS29 (klockslag är svensk tid).

Klockan 8: 10,3 mph = 16,6 km/h
Klockan 9: 10,6 mph = 17,0 km/h
Klockan 10: 10,9 mph = 17,5 km/h
Klockan 11: 11,2 mph = 18,0 km/h
Klockan 12: 11,5 mph = 18,6 km/h

Han var vid TS28 klockan 2. Om man spekulerar i en tretimmarspaus och 20 km/h i timmen mellan TS28 och TS29 är han alltså vid TS29 runt klockan 10 och i behov av 17,5 km/h i snitt under kommande ett och ett halvt dygn. Detta kommer att bli en nagelbitare!

På DNF-fronten inget nytt. Dock är det två stycken i herrar under 50 som det går riktigt trögt för just nu, Mike Wilson och Nick Dunne. Båda har snitt som fallit under 10mph och på delsträckorna igår var det (undantaget en morgonetapp för Dunne) farter klart under 10 mph. Verkar mycket sannolikt att de antingen bryter snart eller missar reptiden vid TS35.

Den just genomförda sträckan gick i nästan 12 mph och totalsnittet gick upp till 10,72 mph.

Lite uppdaterade spekulationer:
Genom att han höll såpass god fart på delsträckan gissar jag att det inte var någon längre sömn där utan att det kommer att behövas lite sömn under någon av de kommande delsträckorna. Med en spekulation om sex timmars sömn på vägen fram till TS35 har han 31h 35min vakentid på sig att greja de dryga 61 milen, d.v.s. ett snitt på 19,4 km/h (eller 12,1 mph). Är alltså i stort sett det han höll på den just genomförda etappen.

Härligt! :-)
Jag tyckte förresten att det var lite jobbigt att stiga upp i morse. Hade sovit bara knappa sex timmar. Och så var jag lite sliten i kroppen efter ett hårt bodypump-pass igår.

Angående nästa etapp, TS29 till TS30, så är den nio och en halv mil. Med tre timmars sömn och 20 km/h skulle det ta knappt åtta timmar. Så, jag tycker det skulle kännas bra om Gunnar kom till TS30 runt halv fyra i eftermiddag (eller tidigare).

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> YES!
>
> Gunnar är i form och vid TS29!

Weehoo!!
Bästa tråden på länge det här!

Nu händer det grejer i täten.

Strasser är först inrapporterad till TS41 (ingen Schoch ännu), så han har ledningen med minst den halvtimme han startade efter Schoch. Och detta trots att han hade ett snitt på 9,68 på den etappen. Båda måste ha sovit.

Härmed nomineras GoranS till årets sportkommentator! Den här tråden är ju mångdubbelt mer spännande än f-EM. Tror att vi är väldigt många som sitter och håller tummarna för Gunnar.

En liten fråga: Med hur många minuters intervall släpptes ekipagen iväg ur startfållan? Har de någon kontakt ute på "banan"?

Heja Gunnar!

Inte för att det är särskilt viktigt, men han har väl nu dessutom klivit upp ett par placeringar? Han ligger nu fyra i H50-klassen med en positiv trend, och har snart bronsplatsen inom skotthåll... :-)

Helt galet vad jämt det är i tätstriden. Hur kan det ens vara möjligt att två cyklister är så bisarrt jämna och samtidigt så mycket före alla andra (med Gulewicz lite mittemellan)? Det måste ju vara så att de hela tiden taggas av sina följebilar som ropar tidrapporter, men förr eller senare borde väl någon av dem vägga...?

DT skrev:
> Nu har han bara ett Sverigetempo kvar. Dags att
> börja rätta till tröjan inför målgången...
> :-)

+1

Är tätstriden avgjord? Fortfarande ingen Schoch vid TS41 och det är nu snart två timmar sen Strasser passerade. Lägg till en halvtimme för skillnaden i starttid och man undrar ju vad som hänt. Eller, är det en fördröjning i uppdateringen likt den vi hade för Gunnar till TS25 igår?

Aron skrev:
> Härmed nomineras GoranS till årets
> sportkommentator! Den här tråden är ju
> mångdubbelt mer spännande än f-EM. Tror att vi
> är väldigt många som sitter och håller
> tummarna för Gunnar.

Tack, men kommentator vet jag inte om det är rätt rubricering. "Spekulant" känns närmare sanningen.

> En liten fråga: Med hur många minuters intervall
> släpptes ekipagen iväg ur startfållan?

En snabbkoll ger att det i alla fall finns exempel på mellanrum på en minut (t.ex. mellan Hledik och Barr). Jag överlåter till någon som vet exakt vad reglerna säger (eller orkar ge sig ner i regelboken och titta) att ge ett definitivt svar.

> Har de någon kontakt ute på "banan"?

Det undrar jag också. Misstänker att det kanske är mer rivalitet i täten medan det för de längre bak mer är en kamp mot sig själv och maxtiden och att det där kan vara mer kamratligt under resans gång. Men, som vanligt från min sida, spekulationer!

Nu får amerikanerna verkligen skärpa sig. Tätstriden är inte avgjord för fem öre:

Vid TS41 passerade Strasser på 6.09.48 medan Schoch var där på 6.09.58.

Schoch kom till TS42 för 20 minuter sen på 6.13.06 medan Strasser inte är inrapporterad där ännu.

DT skrev:
> 10 sekunder!!

Nej, 10 minuter var det ju. Inte van vid att tidsangivelserna i ett cykellopp har formatet DD:HH:MM... :D

DT skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 10 sekunder!!
>
> Nej, 10 minuter var det ju. Inte van vid att
> tidsangivelserna i ett cykellopp har formatet
> DD:HH:MM... :D

Ha ha ha ja jävlar. :D

Jo, det slog mig att formatet kan leda tanken fel, men 10 minuter i detta lopp är väl i det närmaste att jämföra med 10 sekunder i de flesta andra lopp, så det kanske inte är så dumt ändå!?

GoranS skrev:
> Tack, men kommentator vet jag inte om det är
> rätt rubricering. "Spekulant" känns närmare
> sanningen.

Jag tror att ordet du söker är ”expertkommentator”.

:)

/s-o

Fast åt andra hållet. Nu är Schoch först igen. Om det här fortsätter in till mål så ska jag banne mig sätta mig och plotta en graf som visar hur ledningen växlat under loppets gång.

JLarsson skrev:
> Zamboni har ankommit TS30, han har börjat tackla
> av lite så förhoppningsvis är Gunnar inte
> långt bakom.

Skiljde 1.20 i ankomsttid till TS29, så om Gunnar ska hålla avståndet till italienaren ska han vara vid TS30 senast halv tre.

JLarsson skrev:
> Och där kom också första DNF:en för en
> solokvinna.

Så, just nu gäller att herrar 32% av herrarna och 25% av damerna brutit.

Bild på första-sidan på http://www.raceacrossamerica.org
raam-7660_viking.jpg

Undrar om hornen har dimples?

RAAM regler:
http://www.raceacrossamerica.org/userfiles/file/RAAM_-_2011_Draft_Rules_-_January_10.pdf

Nu fattar jag hur team-klasserna kan köra så snabbt. Om jag förstår det hela rätt så måste inte alla cyklister köra hela tiden, det räcker med att minst en person i taget kör.

The Rules for solo Racers also apply to Team Racers. Additional Team rules include:
1. One or any combination of a Team’s registered Racers may cycle at any one time

Senast ändrad:
Supertramp skrev:
> RAAM regler:
> http://www.raceacrossamerica.org/userfiles/file/RA
> AM_-_2011_Draft_Rules_-_January_10.pdf
>
> Nu fattar jag hur team-klasserna kan köra så
> snabbt. Om jag förstår det hela rätt så måste
> inte cyklister köra hela tiden, det räcker med
> att minst en person i taget kör.

Aha!

Undrar vad som är det optimala upplägget för 8-mannalag i så fall. Två personer som kör stenhårt partempo ett tag, och sedan går man runt på 4st par. Eller kanske 2 grupper med 4 som kör längre lagtemposträckor?

DT skrev:
> Supertramp skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > RAAM regler:
> >
> http://www.raceacrossamerica.org/userfiles/file/RA
>
> > AM_-_2011_Draft_Rules_-_January_10.pdf
> >
> > Nu fattar jag hur team-klasserna kan köra så
> > snabbt. Om jag förstår det hela rätt så
> måste
> > inte cyklister köra hela tiden, det räcker
> med
> > att minst en person i taget kör.
>
> Aha!
>
> Undrar vad som är det optimala upplägget för
> 8-mannalag i så fall. Två personer som kör
> stenhårt partempo ett tag, och sedan går man
> runt på 4st par. Eller kanske 2 grupper med 4 som
> kör längre lagtemposträckor?

Min gissning fyra och fyra, sen bör man även ha åkare som är starka uppför och även ett par lok som klarar av slätan galant, sen vet jag inte om man bör lägga så mycket vikt på uppdraget sista kilometern och spurten?

Vad som är effektivast beror nog lite på hur bytena får gå till. Om en en cyklist får släppa klungan, hoppa in en bil som kör om klungan och släpper av honom strax framför klungan så att han kan accellerera upp till fart och hoppa in och dra så blir ju det en effektivare vila för honom jömfört med att ligga på rulle samma tid. Men då skulle man behöva en massa bilar som skjutsar cyklister helat tiden, undrar om det verkligen får gå till så?

Förskräckligt långt möte ... skönt att Gunnar kommit till TS30 även om jag hade hoppats på någon halvtimme tidigare ankomst.

I täten har tydligen Schoch drygat ut med en hel minut från TS42 till TS43 och leder nu med åtta minuter.

Liten fundering kring repet i morgon kväll. I regelboken står det dels starttiden + 192h och dels klockan 9 i morgon kväll (svensk tid). Vilket är det egentligen som gäller? För mig låter det som att det första är det rimliga och rättvisa.

Från TS30 till TS35 är det hur som helst knappt 52 mil. Gunanr hade vid TS30 6.18.32, d.v.s. 1.5.28 kvar upp till 192h = 8 dygn. Det innebär att han måste hålla 17,6 km/h eller 10,9mph. Om man räknar bort tre timmar för sömn hamnar man på 19,6 km/h. Kommer att bli tight!

Till TS31 är det 67 miles eller 107 km. Med 19,6 km/h skulle han vara framme där strax efter 21.30 i kväll. Enligt yr.no är det då runt 33-34 grader och en SSV vind på 6 m/s. weather.com ger likartade värden. Luftfuktighet på strax över 40% ska inte vara någon fara med.

Supertramp: Ska se om jag hinner lusläsa regelboken ikväll. Skulle dock bli oerhört förvånad om det inte skulle finnas ngn regel som sätter stopp för det upplägget.

Tillbaka
Topp