[Artikel] Gunnar satsar på Solo-RAAM

Och i täten har Strasser tappat lite mer s.a. han vid TS45 är 27 minuter efter. Schoch har även kommit till TS46 för en dryg timme sen. Strasser bör nog dyka upp där rätt snart nu om han inte helt vill se chanserna till segern försvinna.

Edit: korrigering av felaktiga TS-nummer

Senast ändrad:
Stort TACK till GORAN S.. Detta är väl i princip en ren "tävling , så segrarn i resp klass
vad premieras de med??..Du hade rätt om de 2 som låg på 9mph som nu dnf .Finns det nån"
svensk som klarat MAX tiden ..Vet att Bobbi Thoren körde i mål men med försening..

I början av loppet var jag egentligen helt ointresserad, men tack vare Görans ypperliga referat så biter jag nu på naglarna precis som alla andra! Go Gunnar go!

Som delvis nämnts ger hemsidans skattningar för Gunnar att TS34 nås 12.27 (svensk tid) och TS35 19.13. Detta verkar väsentligen konsistent med ett antagande om att han konstant håller den dittillsvarande snittfarten.

Min gissning är dock, baserat på tidigare dygn, att det kommer att komma en långsammare etapp nu under den amerikanska natten. När han sedan väl kommer igång bör han istället kunna hålla lite högre fart än de 10,7mph, så baserat på 13 mph i snittfart när han väl rullar och en tretimmarsvila mellan TS33 och TS34 skulle man istället få följande ankomsttider:

TS34: 14.10 (svensk tid)
TS35: 19.44 (svensk tid)

Lite mer pessistiskt än hemsidans skattning, men fortfarande inom reptiden vid TS35. Är som jag tidigare nämnt inte helt säker på när reptiden är då det ju finns två uppgifter, dels 3pm EDT och dels starttid+192h. I svenska termer innebär detta i Gunnars fall 21.00 resp. 21.32. För mig förefaller den senare vara den rimliga då alla deltagare borde få samma tid på sig till repet.

Fortfarande ingen Strasser vid TS46. Har han tagit en (sista) paus inför slutspurten och chansar på att kunna långspurta ikapp Schoch, eller är det avgörandet vi är med om nu (eller hur man nu ska uttrycka det).

I händelse av att någon är intresserad eller har större ork att detaljutreda det hela så postar jag ett meddelande från Tille angående Supertramps spekulationer kring hur man i lagklasserna skulle kunna "lura systemet" (hoppas du inte misstycker Tille):

"Pallar inte reda ut det åt er, men kolla dels reglerna för hur bilarna från köra 540-570. Bland annat max 4 omkörningar per timme och liknande. Men framför allt 1125-1129 dvs lagreglerna inkl reglerna för byten.

"DO NOT get creative or imaginative with these rules – you will be penalized.""

För en icke-jurist som mig räcker det där gott för att säga att strategin med bilar som åker som skållade troll fram och tillbaka med cyklister inte är tillåten.

Ah, intressant info där andematt. Det där gör ju att man stärks i tron att Schoch faktiskt är den starkaste och att den dipp man tyckte sig se hos Schoch i det skedet var lite av en chimär.

Får ta ledigt nästa gång en svensk kör RAAM så att man kan hålla lite bättre koll på den info som faktiskt finns ...

En intressant notering är att mellan TS32 och TS33 gick Gunnar betydligt starkare än de två italienarna som ligger närmast före honom i klassen och han är vid TS33 bara 2h 14min resp. 30min efter dem. De facto bör han nästan ha sett Zamboni som då bara var tre minuter före honom på vägen (italienaren startade 27min efter Gunnar, därav halvtimmesskillnaden i tid).

Göran, du skulle kunna vara bisittare tillsammans med Vacchi under TdF och ha en "Björn Hellberg" roll, gräva fram statistik, beräkna tider, osv. :-)

De verkar faktiskt vara ena trevliga prickar de där Schoch och Strasser:

Finns många RAAM 2012-videor på tuben för den intresserade.

När kommer nackstöden fram? Bild från 2011

3rd Place RAAM Solo Male ALBERTO BLANCO: “I feel good, except for the neck.”

BlancoNeckBraceMonday1Web.jpg

Heja Gunnar!

/Peejay

Hehe, räknar som en kratta. Men med tanke på snittfarterna för Gunnar senaste tre strckorna börjar det bli dags för en sovpaus nu.

Han har nu nästan åtta timmar på sig (om det är 192h som gäller och inte ngt absolut klockslag) till repet och dit är det 72 miles, d.v.s. 116km. Krävs därmed 14,6 km/h i snittfart. Om han inte blivit våldsamt trött eller drabbas av något problem så verkar det väldigt lovande.

OK. Dags att bege sig ut i internetskuggans värld. Får leva i ovisshet några dagar hur detta drama utvecklar sig. Ska bli spännande att se hur det gått om några dagar. Och,

KÄÄÄÄMMMMMPAAAAA GUUUUUNNNNNNNAAAAAARRRRRRRRR!!!!!!!!!!!!!!!!!! (Hoppas han hör ...)

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> OK. Dags att bege sig ut i internetskuggans
> värld. Får leva i ovisshet några dagar

Menmenmen, så kan du ju inte göra?!?!

Jag skulle också precis tacka Göran för den briljanta rapporteringen men nu var det som om strömmen till radion gick! Gaah!

Trampedalen skrev:
> Nu stannade happy.

+1 :-(
(eller kan vi hoppas på att fedde tar över stafettpinnen? ;-))

Go, Gunnar Go!

Årets mest spännande tråd alla kategorier... Tack GoranS för fina sammanfattningar...

Å Gunnar, vilken stål gubbe =)

Kör hårt nu!!!

Första är alltid gratis... Snart dyker GoranS rapporter upp som betaltjänst och hela Happy nappar.

Vem tar över, någon måste ta vid, fedde?

GoranS skrev:
> OK. Dags att bege sig ut i internetskuggans
> värld.

Du skämtar va???

Nästa TS (TS35) uppskattas han på Raams hemsida nå 20:24 svensk tid. Inom tid för repet, men lite senare än Göran förutspått i morse. Men det kan ju gå snabbare. Bara att vänta och se.

Tillbaka
Topp