[Artikel] Gunnar satsar på Solo-RAAM

Det köper jag bara delvis. Jag är övertygad om att cyklister på den nivån har lärt sina muskler att hantera långvarig belastning så att de fungerar på ett mycket mer effektivt sätt än hos oss andra. Så det jag är nyfiken på är hur musklerna skiljer sig åt rent fysiskt. Att de har bra hjärt- och lungkapacitet är det nog ingen tvekan om heller.

Träningen de har i sig innebär bara att de kan hålla högre fart. Att orka med sträckan/tiden sitter knappast i benen så länge man håller ett uthålligt tempo.

Gunnar har när han kom till TS43 varit ute i 9d18h (avrundat till hel timme), vilket blir 234h.
Cutoffen i mål är 288h vilket ger honom 54h kvar att köra 506.87 miles- totalt snitt på ca 9.4 mph.

Ponera att vi tar bort 10h för stämplingar, sova, äta osv så blir farten han måste hålla (på rull) ca 11.5 mph.

Ser inte omöjligt ut. Kämpa Gunnar!

Edit: Dock är det en del klättring TS44-50

Senast ändrad:
Gunnar borde närma sig TS44 nu. Den sträckan har tagit ca 5 timmar för övriga cyklister, och nu är det lite mer än 4 timmar sedan Gunnar kom till TS43.

MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Ca kl 21.08 kommer Gunnar att anlända till TS44
> Athens, Ohio
> Det tycks som att Len Forkas och Paul Millars
> strategi med längre vilopasuer och sedan högre
> etappsnitt är vinnande koncept. Gunnar och
> Italienarna har mer jämna men lägre etappsnitt
> och tar då troligen kortare men fler vilopauser.

Du glömde räkna med att Gunnar redan tagit sin snittsänkande vilopaus :)

13.3 på detta segment. IMPONERANDE.

Edit: Han bygger lite buffert också, från nu till mål behöver hans totalsnitt "bara" vara >9.05 mph.

Senast ändrad:
Gunnar vid TS45 någon gång typ kvart i tre...

10.08 i avg. sen 44.

Verkar även ha passerat kanadensaren framför, fast jag vet inte riktigt, jag är inte så insatt.

Kanadensaren vid TS45 nu med. 10minuter efter Gunnar!

Alltså skiljer det väll 10minuter mellan dem med? Blir inte klok på det riktigt tyvärr.

Har för mycket jobb för att sätta mig in i det helt, och antar att inte så många läser just nu.... :D

Grattis till knakfinnandet MRobson :)

Däremot verkar Zamboni gått om Gunnar igen. Med ca. 7minuter. Han lär ha cyklat som en furie senaste etappen då.

Detta är betydligt intressantare än mjölken jag kör ;) (behandlar)

Too slow är jag med :)

Senast ändrad:
Ställning vid TS45 (utelämnar Len Forkas)
2a Valerio Zamboni, 10:4:59
3a Galne Gunnar, +7 min
4a Paul Millar, +17 min
5a Luigi Barilari, +1h 29 min

Då var Luigi inne vid TS45 med. Smetar in han i MRobsons lista rakt upp och ner bara...

Han har latat sig lite :) (Luigi alltså)

Men för helsike, vad efter jag är :P Jädra jobb, förstör min tajming helt.

Senast ändrad:
MRobson skrev:
> Ställning vid TS45 (utelämnar Len Forkas)
> 2a Valerio Zamboni, 10:4:59
> 3a Galne Gunnar, +7 min
> 4a Paul Millar, +17 min
> 5a Luigi Barilari, 1h29min
>
> De missar placeringarna i listan på RAAMs hemsida
> ibland, som nu när Valerio kom in och har 7 min
> kortare totaltid än Gunnar men placeras som
> nummer 3. Kan ha att göra med att det tar lite
> olika tid för deltagarna att rapportera in när
> de nått TS, tar man lite längre tid på sig
> kanske man hamnar längre ner pga hemsidans
> uppdatering.
> Har för övrigt sett en regel som säger att de
> ska ha rapporterat in sin tid inom 30 min efter
> ankomst till TS annars får de tidstillägg. Dave
> rides for MS har en sådan penalty på 15min som
> han ej suttit av.

Angående placeringar. Om man har samma genomsnittshastighet med två decimaler så placeras man i bokstavsordning i listan. Team Ultra.... kommer därför före Valerio. Tror jag.

Målet i sikte.

snart.PNG

Paul Millar från Kanada är 1:42 efter Gunnar vid TS46. Gunnar är alltså fortfarande tvåa efter Len Forkas från USA. De två italienarna är 4:a och 5:a.

Edit i onödan.

Senast ändrad:
Cutoff time vid TS52 är måndag 25/6 10am EDT, alltså 16.00 imorgon svensk tid.

Från passage av TS46 har Gunnar ca 31,5 timmar på sig att klara tiden.
Och det är ca 260 miles (ca 420 km) från TS46 till TS52.

Uppskattningen för Gunnars ankomst till TS52 är f n måndag 25/6 2.47am EDT, 08.47 svensk tid.
Så Gunnars uppskattade marginal vid TS52 är nu drygt 7 timmar.
Det låter betrygande men kan behövas med tanke på den mer kuperade terrängen och sömnpauser.

Hur ska jag kunna arbeta under måndagen med denna rysare som måste följas ständigt?!

/Fedde

Men om det är 2.5 timme tills Gunnar kommer till nästa TS kan man kanske ägna sig åt något annat ett tag :-)
Och glatt konstatera att insamlingen nästan har dubblats sedan Happy klev in.

Trampa på GG!

Att tala om placeringar i soloklassen känns nästan irrelevant. Oavsett om man kör på 8 eller 12 dagar så är det lika obegripligt för mig. Alla som går i mål har gjort en helt otrolig insats som få skulle klara av.

Jag har mina betänkligheter gentemot insamlingar. Inte minst sedan jag i byta grejjertråden gav barncancerfonden ett bidrag och sedan blev bombaderad av tiggarbrev från den. Minst 10st, administrationen och portot för det översteg långt min gåva. Det kändes inte bra.

Med det sagt så vill jag givetvis stödja Gunnar i hans mån och därför googlade jag lite:

"2010 avsatte Barncancerfonden 137 miljoner kronor till ändamålen varav 105,9 miljoner gick till forskning. Av de totala intäkterna delades 80,1 procent ut till ändamålen. Under 2010 avsåg 13,3 procent kostnader för insamling av pengar fördelat på 10,6 procent insamlingskostnader och 2,7 procent administrationskostnader." http://www.charityrating.org/org_more.php?org=64

Med det i sinnet gav jag en liten slant, kan ju vara bra för andra tvivlare att få lite siffror. (så får jag väl ringa fonden om de inte fattar att jag själv vill bestämma hur och när jag ger en slant i fortsättningen)

KÄMPA GUNNAR! För barnen skull :)

Atlas skrev:

>
> KÄMPA GUNNAR! För barnen skull :)
Och för resten av befolkningen också, med tanke på att det är för cancerfonden.se som Gunnar samlar in...

Go, Gunnar go!

Tillbaka
Topp