[Artikel] Gunnar satsar på Solo-RAAM

Fan vad jag hoppas att han klarar det. Jag hoppas så sjukt mycket att han klarar det. Även om det verkar helt omöjligt för någon att klara det egentligen. Hur fan pallar man sömnbristen och hur klarar man sig från kramp, uttorkning? Hur fasen pallar magen det? Hur överlever man utan att blöda ihjäl av skavsår? Det är så mycket jag inte fattar.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur fan pallar man sömnbristen och
> hur klarar man sig från kramp, uttorkning? Hur
> fasen pallar magen det? Hur överlever man utan
> att blöda ihjäl av skavsår? Det är så mycket
> jag inte fattar.

RAAM är sannolikt bitvis en utdragen övning i självplågeri även för den extremt hårda sorts människor som vågar ställa upp. Förmodligen har de tränat både mjölksyre- och smärttrösklar lite mer än oss vanliga dödliga.

Jag minns inte längre om det var Pete Penseyres eller Lon Haldeman som jag läste om som beskrev en glad hund som sprang med honom flera mil, innan den plötsligt bara föll ihop i en hög ben som snabbt blev till damm. Då först förstod han att han hade hallucinerat igen, och att det var dags att vila lite ...

/s-o

I täten vid TS 38 är Strasser och Schoch på minuten lika! Vansinnigt att det efter snart sex dygn är så jämnt!

En liten iakttagelse:
Trix Zgraggen som leder damklassen har vid TS36 ett snitt på 12,49mph. Förutom de två tätkillarna är det bara trean, Gerhard Gulewicz, som har ett högre snitt. I en totalställning skulle hon alltså ligga fyra av 45 startande. Starkt!

Fan vad härligt! Vad glad jag blir.
Göran, vad har du för spekulationer? Hur går det i täten? Hur är vädret för Gunnars nästa etapp? Svara då. Vi måste veta!! Finns det inte nån grym karta?

Helt stört att han snart har kommit halvvägs och vi har följt det här spektaklet i en vecka och jobbat och tränat och haft helg och varit på IKEA och levt som vanligt men Gunnar har minst lika mycket kvar att cykla. Jösses!

Han är på väg åt rätt håll nu, det känns bra.
Screenshot2012-06-19at21.57.45.png

Riktigt kul att höra att Gunnar är vid gott mod. Har en känsla av att det är bland det viktigaste för att det ska sluta med OFCL-märkning på leaderboarden när det är dags att summera loppet.

Vad gäller väder så säger weather.com att Maize, TS27, har 32 grader och 11-12 m/s rakt sydlig vind. Bör alltså vara kraftig vind, i huvudsak rakt från sidan för Gunnar nu då det i stora drag går rakt österut.

Från TS27 till TS28 (El Dorado) är det bara 34 miles, d.v.s. runt fem och en halv mil. Om allt går bra så skulle Gunnar kunna vara där till tvåsnåret i natt svensk tid, d.v.s. 19 på kvällen lokal tid (och 20 New York-tid). Är då fortfarande 30 grader varmt. Luftfuktigheten verkar vara helt OK med runt 50%, d.v.s. ingen våtbastu ännu.

Från TS28 till TS29 (Yates Center, fortfarande i Kansas) är det drygt 10 mil. Vädret ser snarlikt ut som för El Dorado vid etappmålet. Luftfuktigheten går upp under natten, men det är väl delvis kopplat till att det blir lite svalare. Kallt blir det dock inte. Lägsta temperatur verkar ligga på 23 grader mellan 4 och 7 på morgonen för att sedan börja stiga igen. Och enligt prognoserna är det klarblå himmel som gäller.

Hörru du, Fikasvettot! Nu blir det bakläxa på grundkursen i trådföljningskunskap. Jag konstaterade ju redan på sida fem av denna tråd att han (troligen efter att ha hört dig) fått skutan på rätt köl och svängt av österut. ;-)

I täten har Schoch kommit till TS39, 3645 km på 6 dygn och 1 minut. Strasser är inte inrapporterad där än. har han tappat eller är det bara uppdatering som är sen?

Härligt. Tack Göran! Jag håller tummar och lyfter på hatten och klappar händerna och trycker F5 med nästippen nu. Du gör kaos med oss Gunnar!

Är nu faktiskt mindre än ett PBP kvar för Schoch. Dags att börja dra upp en långspurt?

Håller han den snittfart han nu har haft hittills hela vägen till mål skulle det leda till en tid under 8 dygn. Dock brukar snittet gå ner på slutet, åtminstone delvis kopplat till att de ska ta sig över Appalacherna innan det är målgång. Så, en sub8-tid är mycket osannolik, i synnerhet som han ligger 22 minuter efter Strassers fjolårstid vid TS39 och Strasser slutade på 8dygn 8h och 6 minuter.

F.ö. är TS39 den andra av tre kontroller i Indiana. Därefter väntar Illinois.

GoranS skrev:

> Så, en sub8-tid är mycket osannolik,

Sub 8 får en annan dimension på den här rundan.. :D

Om man tittar lite framåt vad som väntar för Gunnar så kommer han imorgon in i Missouri. Första TS där är TS31, dit det från TS27 (stationen dit vi väntar honom rätt snart) är 30 mil. Maxtemperatur där i morgon anges till 34 grader, vind sydlig. Verkar dock som vinden börjar avta, runt 8m/s på dagen och 6m/s framåt natten.

Om man tittar ännu längre fram så är TS34 belägen i Washington (Missouri) och från TS31 är det 33 mil dit. Om det flyter på bör Gunnar kunna vara där på torsdag eftermiddag (det är sju och en halv mil därifrån till repet vid TS35 som ju dras vid 21 svensk tid). Varnas för (värme)åskväder på em. Intressant är att vindarna står som svaga, men från västnordväst, så där skulle de kunna ge Gunnar en hjälpande hand.

bigmollo skrev:
> GoranS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Så, en sub8-tid är mycket osannolik,
>
> Sub 8 får en annan dimension på den här
> rundan.. :D

Vänta ... är det en runda? Ska de tillbaka också?

bigmollo skrev:
> GoranS skrev:
> -----
>
> > Så, en sub8-tid är mycket osannolik,
>
> Sub 8 får en annan dimension på den här
> rundan.. :D

Det förstår ju vem som helst att 8 timmar är snabbare än 8 dygn.

På den här sidan finns en detaljerade data från Pete Penseyres rekord från 1986:
http://www.raceacrossamerica.org/raam/raam2.php?N_webcat_id=72

In 1986, Pete was off the bike a total of 16h 14m, or just 8% of his entire race time. His total sleep time was 11h 30m or 71% of his off-the-bike time and 5.6% of his entire race time.

Man kan även se på sekunden hur länge han satt i sadeln varje dygn, samt även rull och total-snitt för varje dag.

Senast ändrad:
Dags att titta till klassen fyrmanna 75+ där våra krutgubbar tuggar på i jämnt och fint tempo. Från Tubastan (Tuba city, TS10) fram till TS34 (senaste passeringen efter 315 mil) har totalsnittet pendlat mellan 13,15 och 13,89 mph.

Om man tittar på de riktiga expressgrupperna så leder Team ViaSat åttamannaklassen. De har passerat TS 31, 285 mil på tre dygn och en timme, vilket ger en snittfart på 39 km/h.

GoranS skrev:
> Är nu faktiskt mindre än ett PBP kvar för
> Schoch.

Jamendåså, bara den lilla snutten kvar alltså. A walk in the park, sas.

Supertramp skrev:
> På den här sidan finns en detaljerade data från
> Pete Penseyres rekord från 1986:
> http://www.raceacrossamerica.org/raam/raam2.php?N_
> webcat_id=72
>
> In 1986, Pete was off the bike a total of 16h 14m,
> or just 8% of his entire race time. His total
> sleep time was 11h 30m or 71% of his off-the-bike
> time and 5.6% of his entire race time.
>
> Man kan även se på sekunden hur länge han satt
> i sadeln varje dygn, samt även rull och
> total-snitt för varje dag.

Har för mig att jag läst att han i det loppet hade ganska god hjälp av vinden med en mer eller mindre rak västlig vind under stora delar av mellersta USA. Har jag drömt/inbillat mig detta eller är det någon som har koll som kan bekräfta detta (orkar inte leta just nu)?

Strasser och Schoch borde väl ha chans på rekordet = 15,4 mph då de ligger på drygt 15,7 mph? Men det kanske är svårt att inte tappa de sista dygnen.

GoranS skrev:

> Om man tittar på de riktiga expressgrupperna så
> leder Team ViaSat åttamannaklassen. De har
> passerat TS 31, 285 mil på tre dygn och en timme,
> vilket ger en snittfart på 39 km/h.

Översatt till Vätternrunda-enheter så betyder det:
Distans: nästan 10 st. VR
Tempo: motsvarande ca 07:40 på VR!
Kan det verkligen stämma?

Uppdaterat på Gunnars blogg. Ett härligt urklipp:
"Thank you for all your comments!  We have been reading them to Gunnar when we pull up alongside him for transfers of water bottles, nutrition drinks, etc.  Your encouraging words are helping push him forward through the Kansas plains."
Bra jobbat Happy!

GoranS skrev:
> Om man tittar på de riktiga expressgrupperna så
> leder Team ViaSat åttamannaklassen. De har
> passerat TS 31, 285 mil på tre dygn och en timme,
> vilket ger en snittfart på 39 km/h.

Det är en snittfart som de allra flesta Vetternketten skulle vara nöjda med. Fast då över en Vettern snarare än 10st... :-)

Gunnar vid TS27 (kunde inte hålla mig från en sista koll innan jag la huvudet på kudden). Nu sover jag bättre!

Och han har passerat TS28 för en liten stund sedan om jag läser rätt.

Snittfarten ökar igen till 10.67 mph, 13.24 mph i snittfart mellan TS27 och TS28.

Vilken thriller! Jag vet inte om jag kan de närmsta dygnen, måste kanske följa detta.

/Fedde

fedde skrev:
> Och han har passerat TS28 för en liten stund
> sedan om jag läser rätt.
>
> Snittfarten ökar igen till 10.67 mph, 13.24 mph i
> snittfart mellan TS27 och TS28.
>
> Vilken thriller! Jag vet inte om jag kan de
> närmsta dygnen, måste kanske följa detta.
>
>
> /Fedde

Lysande. Jag har ngn som tagit upp stafettpinnen vad det gäller att hålla denna tråden kontinuerligt uppdaterad. Känns tryggt då jag försvinner ut i förmodad internetskugga imorgon.

Jag bodde och studerade i 4 år i centrala Kansas och vet därför att landskapet han nu cyklar igenom nog inte ger speciellt mycket mental stimulans heller... Begreppet platt och öppna landskap får en helt ny innebörd där ute på prärien där alla, jag upprepar alla, träd som finns är planterade eller ättlingar till av människor planterade träd!

Lycka till Gunnar! May the force be with you!

I täten är det fortsatt helt galet jämnt. Strasser har från TS39 till TS40 plockat in tre minuter och är nu sju efter! Schoch ligger 38 minuter efter Strassers fjolårspassering.

Supertramp:
Jag tror inte att det finns någon större rekordchans, såvida de inte får en rejäl medvind in. De kör f.n. väldigt jämnt med vad Strasser gjorde i fjol. Är möjligt att han tappade lite på slutet då, men det är svårt att ha någon riktigt bra uppfattning om. De där Appalacherna tror jag gör att det är oundvikligt att farten faller lite på slutet. Och, ska de ta rekordet måste de åka i runda slängar sex timmar fortare än Strasser gjorde i fjol från TS40 till mål. Om man kikar på snitten per dag för rekordloppet ser man också att (bortsett från det sista knappa halva dygnet) så är det en gradvis fallande snittfart.

Supertramp skrev:
> GoranS skrev:
> -----
>
> > Om man tittar på de riktiga expressgrupperna
> så
> > leder Team ViaSat åttamannaklassen. De har
> > passerat TS 31, 285 mil på tre dygn och en
> timme,
> > vilket ger en snittfart på 39 km/h.
>
> Översatt till Vätternrunda-enheter så betyder
> det:
> Distans: nästan 10 st. VR
> Tempo: motsvarande ca 07:40 på VR!
> Kan det verkligen stämma?

Varför inte? Rekordet på hela loppet är 37,6km/h i snitt. Jag vet inte vad de kör för taktik, men att var och en av åtta riktigt starka cyklister under tre dagar i rad skulle kunna producera den farten (i snitt) i tre timmar per dag låter för mig inte otroligt. Och, det är ju garanterat inte så att de kör tre timmar var i rad, utan jag är rätt säker på att det handlar om en insats uppdelad på flera perioder.

F.ö. håller de snittfarten precis över 39 km/h även fram till TS34.

En annan kuriosa kring årets lopp är att det kan bli nytt rekord vad gäller äldsta dam som fullföljt i soloklassen. Gällande rekord är enligt loppets hemsida 50 år av Bonnie Allison. Janet Christiansen, 51, har passerat TS31 och har tidigare fullföljt loppet, så det finns väl en skaplig chans för rekord där.

I rekordrullorna finns även följande noteringar:

Singlespeed solo: John Spurgeon, 2007, 12.02.11
Fixed tvåmannalag: Gran Fondo Fixies, 2008, 8.04.21
Fixed fyramannalag: Adventures for the Cure, 2008, 6.13.25

GoranS skrev:
> I rekordrullorna finns även följande
> noteringar:
>
> Singlespeed solo: John Spurgeon, 2007, 12.02.11