Artikel: Måste det vara så jävla dyrt?

NiclasY

Aktiv medlem
Det där har jag tänkt på många ggr..
Finns inte en chans att det är lika många ingenjörstimmar bakom en cykel vs motorcykel. Materialet lär ju inte heller vara dyrare för en cykel...

Ändock vill jag cykla på Santa Cruz hojar =/
Det är inte bara utvecklingstimmar som kostar, kolfiber kräver en del mantimmar att lägga rätt för att optimera vikt och styvhet.
Å andra sidan kan jag hålla med om att high-end cyklar har värde- istället för kostnadsbaserad prissättning,

hungrig

Medlem
Men, men... eftersom detta är ett cykelforum måste vi väl vara många som tycker att man har mycket roligare på en riktig cykel än på en motorcykel, eller?

Jag har inte kört MC på några år, men med reservation för bankörning så har jag väldigt mycket roligare på stigarna med en cykel som kostade mindre än ett års däckbudget för bankörning.

Att bara vara ute och fikaköra MC på landsväg tycker jag inte är mycket mer spännande än att cykla med familjen in till byn.

kais01

Aktiv medlem
i senaste råd och rön finns en visserligen lite lam krönika om prissättning, och varför vi låter oss bländas av ett högt pris allt annat lika.

helt klart finns det för de cyklar vi gillar här på happy en strävan att ligga fetischaktigt högt i pris snarare än att ge värde för pengarna. och vi suckers köpare sväljer betet.

Konsensus

Medlem
Det är inte bara utvecklingstimmar som kostar, kolfiber kräver en del mantimmar att lägga rätt för att optimera vikt och styvhet.
Å andra sidan kan jag hålla med om att high-end cyklar har värde- istället för kostnadsbaserad prissättning,
Här måste man nog dela upp en kostnadsbild i flera delar. Utveckling sker hos olika företag, ex SRAM, FOX, HOPE mm den kostnaden att köpa deras produkter är hyfsat lika oavsett vilket märke som bygger cykeln, ramtillverkning med ny geometri vartannat år, visst någon typ av utveckling sker väl med det, men kanske inte gällande tillverkningen. Lek med tanken att en ram kostar 6000 kr i produktionskostnad, smacka på De Lux produkter, jag är säker på att materialet med ramen hos ett stort märke hamnar runt 25-30 000 kr, lägg till några timmar i montering samt en liten kostnad i reklam per enhet. Lek med tanken att en cykel redo att skeppas iväg har ca kostat på 30-35K. Precis den cykel ni är villig att betala 100K för. Jag säger inte att företaga inte ska tjäna pengar, heller inte att man som cyklist inte vill eller ska äga en sådan cykel, men finns det egentligen någon rim och reson i vad som är acceptabelt utifrån kostnad och prestanda. Speciellt när det finns mindre märken i världen som säljer sin cykel med i stort sett samma utrustningspaket för 55-60K, och kanske uppdaterar sina modeller vart fjärde år. Det i realitet att det säkert finns gott om XC cyklar under 10kg byggd på Kinaram där geometrin är enligt vissa helt fel, och som har klarat sig fint i 100 tals mil med hård cykling och levererar gott.

kais01

Aktiv medlem
kneecap, en intressant skillnad melllan min audi a2 och den med ’samma’ underrede försedda vw polo från samma tid är oväntad skillnad i resultatet på tysk bilprovning.

där polo ligger och harvar i ett iofs respektabelt sällskap av andra europeiska ’kvalitetsbilar’ har audi a2 legat betydligt bättre till, bland de bästa japanarna. trots samma reservdelsnummer på alla väsentliga chassidelar. gåtfullt.

min 15 år gamla audi a2 med 35000 mil bakom sig och 215/40/17 går för övrigt tystare och bekvämare än den nya audi a3 jag tog som lånebil vid service förra året. den hade 16tummare och gick stötigt med däckljud på grov asfalt.

jonte987

Aktiv medlem
kneecap, en intressant skillnad melllan min audi a2 och den med ’samma’ underrede försedda vw polo från samma tid är oväntad skillnad i resultatet på tysk bilprovning.

där polo ligger och harvar i ett iofs respektabelt sällskap av andra europeiska ’kvalitetsbilar’ har audi a2 legat betydligt bättre till, bland de bästa japanarna. trots samma reservdelsnummer på alla väsentliga chassidelar. gåtfullt.

min 15 år gamla audi a2 med 35000 mil bakom sig och 215/40/17 går för övrigt tystare och bekvämare än den nya audi a3 jag tog som lånebil vid service förra året. den hade 16tummare och gick stötigt med däckljud på grov asfalt.
Baserat på mina 2 senaste bilar så verkar det helt omöjligt att idag få tag i en ny bil med samma kvalitet som en audi från runt 2006.

Kneecap

Aktiv medlem

Tjena!

Det beror mer på ägaren än bilen. Audiägare är oftast mer måna om sina bilar än VWägare. Det finns tydlig statistik på att ägaren påverkar mer än kvalitén på bilen. T.ex. familjebussar har oftast fler anmärkningar på besiktningen då man har fler barn och mindre tid att ta hand om bilen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
i senaste råd och rön finns en visserligen lite lam krönika om prissättning, och varför vi låter oss bländas av ett högt pris allt annat lika.

helt klart finns det för de cyklar vi gillar här på happy en strävan att ligga fetischaktigt högt i pris snarare än att ge värde för pengarna. och vi suckers köpare sväljer betet.
Här bländas ingenting, värde / schmärde. Det är nog för rätt få som högt pris är ett värde i sig här inne även om det klart finns undantag.

Om jag vill ha de bästa förutsättningarna för att åka fort kan jag inte ha den sämsta gaffeln även om den har bättre prestanda per krona. Den går helt enkelt bort.

Audi har ju inte gjort nåt kul sen -92 egentligen.

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Det beror mer på ägaren än bilen. Audiägare är oftast mer måna om sina bilar än VWägare. Det finns tydlig statistik på att ägaren påverkar mer än kvalitén på bilen. T.ex. familjebussar har oftast fler anmärkningar på besiktningen då man har fler barn och mindre tid att ta hand om bilen.
man har hävdat det ja. men det gäller ju sånt som ägaren kan förväntas ha inflytande på som skyltlyktor och så, vilket knappast gäller underredet första säg fem åren.

därefter kommer förstås milantal och körstil vara en faktor.

tunga familjebussar som nyttjar standardchassidetaljer från lättare kusiner är ju dömda på förhand, barnfamiljer eller ej.

perzzon

Aktiv medlem
A2 är ju en rätt speciell bil med, kan man anta, rätt speciellt användningsmönster. Det skulle ju kunna spela in.

kais01

Aktiv medlem
Audi är bara en moderniserad DKW 🤠
(ot) eller moderniserad horch. helt klart har de problem med sin designavdelning senaste åren. krom, överdesignade lampor och nervösa plåtveck, typisk kommitte-design. mercedes hade liknande problem för 5-10 år sedan, men har nu tydligt spottat upp sig.

KONAmi

Aktiv medlem
När det är lägre pris på en Enduro Motorcykel från Husquarna / KTM än det är på En Spez Enduro cykel eller Scott sl.
https://www.blomsmx.com/mc/husqvarna/enduro-31425697 93 000kr
https://www.sportson.se/produkt/enduro-fsr-s-works-carbon-29-6fattie 105 000kr
https://www.sportson.se/produkt/spark-rc-900-sl-axs 139 000kr
Så är det bara att erkänna att vi är lurade..
En sak som kan vara bra att ta med i beräkningen är att en high end mtb är i princip samma cykel som världseliten kör på, även om det givetvis kan ha egen lack eller några mindre modifieringar.
Motorcyklarna som det tävlas med i världseliten(oavsett gren) ligger i många avseenden rätt långt ifrån de produktionshojar du kan köpa i butik för samma pris som en cykel.
Så det är ju lite äpple/päron-jämförelse tycker jag.

Kneecap

Aktiv medlem
man har hävdat det ja. men det gäller ju sånt som ägaren kan förväntas ha inflytande på som skyltlyktor och så, vilket knappast gäller underredet första säg fem åren.

därefter kommer förstås milantal och körstil vara en faktor.

tunga familjebussar som nyttjar standardchassidetaljer från lättare kusiner är ju dömda på förhand, barnfamiljer eller ej.
Tjena!

Hävda och hävda, det är ren och skär sanning.

När det kommer till rost så handlar det också om skötsel av bilen. En A2 är ju inte direkt rostbenägen i samma nivå som en Polo. Eller inte alls egentligen.

Har inte så mycket med tyngden på familjebussar att göra, en Sharan väger inte speciellt mycket mer än en Passat t.ex. Den handlar om skötsel.

Jag ser exempel på allt dagligen. Ägaren påverkar bilens skick mer än vad man tror.

Kneecap

Aktiv medlem
Gäller detta även t.ex. detaljer i hjulupphängningen?
Tjena!

Där framförallt. På de mindre bilarna har det börjat bli mer skillnad med MQB plattformen, Seat och Skoda har t.ex. stel bakaxel medans Audi har flerlänks. Men på Suvarna så sitter det samma prylar. Kan dock skilja på dämpare och fjädrar beroende på om man har sportchassie eller inte.

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Dyra ramar har bättre och dyrare kolfiberväv. Därtill kommer ramens egenskaper som kommer av hur denna väv läggs i formen. Det syns inte utanpå men märks när man använder ramen.

Pfaff

Aktiv medlem
Auto union och DKW-logotypen ser åtminstone ganska "Audi-aktig" ut på nåt sätt.

Nedan en DKW F102, min morfar hade en sån på 60-talet.
Visa bilaga 408604
Tänkte nog närmast på den VW modell som hette K70 och som egentligen var en av NSU utvecklat modell. Motorerna som var en NSU-konstruktion hängde med hos VW och Audi i årtionden.

Själv har jag blivit utslängd från en DKW som började brinna. Det var på femtiotalet.

Men visst, Auto-Union är ju en massa bilmärken, de flesta numera avsomnade.

kais01

Aktiv medlem
Tjena!

Hävda och hävda, det är ren och skär sanning.

När det kommer till rost så handlar det också om skötsel av bilen. En A2 är ju inte direkt rostbenägen i samma nivå som en Polo. Eller inte alls egentligen.

Har inte så mycket med tyngden på familjebussar att göra, en Sharan väger inte speciellt mycket mer än en Passat t.ex. Den handlar om skötsel.

Jag ser exempel på allt dagligen. Ägaren påverkar bilens skick mer än vad man tror.
hur mera exakt vill du förklara att en vanlig konsument sköter om sina underreden, spindelleder och andra saker du slår ned på även på nyare bilar. på gamla bilar kan man förstå, men knappast första 8-10 åren.

det som snarare skiljer är om man gör en förbesiktning eller inte?

som exempel på min 35000-mils a2 byttes inget i underredet utom bromsskivor första ca 27000 milen. det vill jag hävda är en ursprunglig kvalitet som ger utslag mer än jag som ägare.

men den tuggat i sig bromsskivor bak, först när jag hittade ryska bromsbelägg blev det bättre.

Kneecap

Aktiv medlem
hur mera exakt vill du förklara att en vanlig konsument sköter om sina underreden, spindelleder och andra saker du slår ned på även på nyare bilar. på gamla bilar kan man förstå, men knappast första 8-10 åren.

det som snarare skiljer är om man gör en förbesiktning eller inte?

som exempel på min 35000-mils a2 byttes inget i underredet utom bromsskivor första ca 27000 milen. det vill jag hävda är en ursprunglig kvalitet som ger utslag mer än jag som ägare.

men den tuggat i sig bromsskivor bak, först när jag hittade ryska bromsbelägg blev det bättre.
Tjena!

De som är noggrannare med sina bilar servar dom oftast på bättre verkstäder. Kör oftast försiktigare m.m. Kollar upp bilen när dom hör missljud m.m. Sånt påverkar även anmärkningar på spindelleder m.m.
Att hålla bilen ren under t.ex. gör större skillnad än vad man tror, minskar risken för kärvande ok, dåliga lagringar, leder m.m. Jämför med länkaget på en heldämpad hoj.

Rostiga bromsskivor (vilket är ett eget kapitel när det kommer till bromsarna bak på mindre bilar från VAG, dom är ökända för att skivorna rostar och oken beckar ihop om man inte kör som en biltjuv) är ju definitivt en sak som körstilen påverkar.

Förövrigt när det kommer till VAGs mindre bilar så har dom ganska lite fel på chassikomponenter. Bromsar och avgaser är desto värre problem.

Det går att se väldigt tydliga mönster om man tittar på vår statistik. T.ex. de kunder som kommer i sista minuten eller nån minuter sent har statistiskt sett fler brister än de som kommer i god tid.

kais01

Aktiv medlem
(ot) håller absolut med dig i stort angående ägarna kneecap, men vidhåller att en oteknisk genomsnittsägare på egen hand bara förmår kompensera underliggande kvalitetsbrister till viss gräns.

en förmodligen viktigare faktor som du tar upp är i hur de är beredda att konsultera verkstäderna och ffa kvalitet, lyhördhet och policy på deras personal.

frun har en avensis ny sedan år 2000, och fast problemen varit få har det framförallt imponerat hur hennes verkstad utan diskussioner fixat allt och en hel del därtill.

att sen bilen är en svampig trögstyrd sak som viker sig åt sidan i varje rondell och där smuts på sidorutorna gör sidospeglarna oanvändbara vid regn får man liksom ta. den är förresten till synes rostfri efter en tidig behandling, och ingenting på iofs måttliga 20000 mil är bytt i underrredet utom ett par bromsskivor. stötdämparna närmar sig dock byte.

hungrig

Medlem
"Man får vad man betalar för" är ju ett vanligt uttryck som kanske ibland stämmer bra, men också gärna tas till i avsaknad på mer konkreta argument.

Men det kanske inte är en universell sanning bara för att det är ett populärt uttryck.

kais01

Aktiv medlem
jo, corona. det är gratis.

när det gäller få den kvalitet man betalar får handlar väl tråden om att man alltför ofta inte får just det.

utom ett fetish-tillägg på priset.

men vissa vill ju ha det så. priset är en del av upplevelsen. som t ex ett par sandaler på markusplatsen för 360 euro.

Raggamuffin

Aktiv medlem
jo, corona. det är gratis.

när det gäller få den kvalitet man betalar får handlar väl tråden om att man alltför ofta inte får just det.

utom ett fetish-tillägg på priset.

men vissa vill ju ha det så. priset är en del av upplevelsen. som t ex ett par sandaler på markusplatsen för 360 euro.

Trodde det kostade en skidresa ;)

Visst kan det vara så, men ska man ha högst prestanda så får man ta prislappen även om förhållandet krona/prestanda och eller krona/kvalitet självklart minskar.

Sam00

Aktiv medlem
Det är inget nytt att man betalar mer för prestige/status. Specialized är dessutom annorlunda på det sättet att deras dyraste ramar är mycket lättare att känna igen pga att det står S-Works såklart. Det är knappast konstigt att de som har pengar köper såna för att bli sedda.

Vilket märke de bästa cyklisterna råkar vara sponsrade av spelar också in. Jag tror de vinnande cyklisterna skulle vara lika bra på vilket märkes toppcykel som helst.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer