Artikel om polska Kross

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Artikel om polska Kross
Klämde också på den, och ramen SÅG väl bra ut? Frågan är var de har sparat alla pengarna? Slavarbete?
Jag väljer ändå att vara optimistisk. Har de ambitioner så kan de mycket väl lyckas med att bygga bra cyklar, så länge de inte underskattar kunderna och försöker snåla på fel ställen.

Senast redigerad av en moderator:
Artikel om polska Kross
Den såg riktigt grovt tillyxad ut :)
Bara den inte väger ett ton är ju det lite coolt (heavy-duty liksom).

/Johan

EDIT: Shit vilken jobbig webbsida de hade. Flash extravaganza

Artikel om polska Kross
Kollade också på den på mässan.

Cykelgrossisten pratade då om att någon från Happy varit där och eventuellt skulle göra ett långtest på den. Blev det något med det?

Har lite kontakter i Polen och kollade därför vad den kostar där,
knappa 7000. Rena rama gratis.

Artikel om polska Kross
perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Har lite kontakter i Polen och kollade därför vad
> den kostar där,
> knappa 7000. Rena rama gratis.

Med samma spec?

Artikel om polska Kross
De har precis lagt sig till med något flashmupperi så det är lite svårt att direktlänka.
http://www.kross.pl/

- tryck på Polen på kartan
- "rowerty" (som är cykel)
- "rowerty" igen
- "EX"
- tryck på sidopilen för att stega fram till rätt modell (Sign FR2)
- "POROWNANE" eller förstoringsglaset för spec som verkar vara samma som säljs här

Dock står inte längre riktpriset på hemsidan vad jag kan se.
Men för någon månad sedan var det knappa 3000 Zloty vilket blir typ 7000 kr
(och det är riktpriset sen, kan ju priset i butik vara lite vad som)

Artikel om polska Kross
perzzon skrev:
> Kollade också på den på mässan.
>
> Cykelgrossisten pratade då om att någon från Happy
> varit där och eventuellt skulle göra ett långtest
> på den. Blev det något med det?

Där ser man...

Jo, vi pratade lite löst om det. Vore det intressant?

Artikel om polska Kross
Billiga cyklar är väl alltid intressant, personligen är jag mer intresserad av billiga cross-cyklar än Kross-cyklar även om jag i en avlägsen framtid ser mig själv åka ner för skutan också.

Artikel om polska Kross
Under Rowery/Rowery finns det en kategori som heter Schwinn (längst till höger). Modellen Rocket pro kanske kan vara nåt? Någon som vet vad den kostar? Och är det märket Schwinn eller en del av Kross?

Artikel om polska Kross
Vad skulle man behöva byta för att komma upp i en ok nivå på komponenterna. Hade vart kul att se vart man hade hamnat på i pris om man kompletterade den med lite bättre grejjer där det behövs..

Artikel om polska Kross
Det roliga är att alla komponenter utom möjligen bakdämparen faktiskt är på en helt OK nivå. Inte ens vevlagret har de snikat in på. Bakdämparen är som sagt ett oskrivet kort.

Artikel om polska Kross
Så är det alltid. Man blir mörkrädd när man får lite insikt i hur billiga grejorna är från fabrik och hur dyra de är med "rätt" dekal ut till kund.

Artikel om polska Kross
Den enda komponent som kändes billig var bromsreglagen. Stora frågetecknet är väl just ramen och bakdämparen. Ett enormt glapp i framnavet sätter ett frågetecken i kanten när det gäller byggkvaliteten, men för de pengarna kan det väl vara värt att skruva ihop allt för säkerhets skull.

Artikel om polska Kross
Skogling skrev:
> Wow! En polsk cukel! Har inte dom planekonomi =
> 12-års väntan ? =D

Nej, dom har slutat med sånt. Ifall du inte är uppdaterad så kommer några viktiga årtal:
1980: Den oberoende fackföreningen Solidaritet bildas i Gdansk, Polen med Lech Walesa som ledare
1987: Gorbatjov introducerar Perestrojka, ekonomiska reformer i Sovjetunionen
1989: Berlinmuren rivs och Tyskland återförenas
1990: Lech Walesa blir Polens första demokratiskt valda president
1995: Sverige blir medlemsstat i Europeiska Unionen
1999: Polen går med i NATO
2004: Polen blir medlemsstat i Europeiska Unionen

Artikel om polska Kross
Uuuuuuu, jag ryser... vilken kass hemsida (mycket snurr och hemsk musik). Om den svenska importören vi skapa intresse måste de nog skapa en egen hemsida med Kross cyklar som är uthärdlig.

Annars verkar 11 tusen för en heldämpad Freeride cykel väldigt bra, men varför snåla in på bromshandtagen (kan inte kosta mycket för några som är OK)?

Artikel om polska Kross
Jag gillade kindshocks hemsida, så bisarr bild på nåt sätt.

;)

kindshock.gif

Artikel om polska Kross
Javisst, sådär mediokert fult inklippt och allt. Hoppas bilderna fixas så man kan se min srceenshot i den här tråden. Tyvärr har de bara Win 2k och paint där jag sitter så det fick bli en gif, måste fixa in en snygg jpg när jag kommer hem.

Artikel om polska Kross
"KindShock products includes rear shock. Suspension seat post and stem. This provides a full-range of products applicable to everything from full-suspension mountain bikes and their riders who wish to push their limits. To casual recreation riders who seek a comfortable relaxed ride through the countryside."

Verkar bra det här. Bra bredd bland produkterna.

Artikel om polska Kross
Dämparen såg ju faktiskt helt ok ut, med justerskruvar, gaskammare osv. Verkligen spännande. Kul med lite prispress också. Ju mer sånt här som kommer, destå mer tvingas de stora företagen sänka sina (ibland) hutlösa priser.

Gäller bara att Kross marknadsför den på rätt sätt.

Artikel om polska Kross
jag blir nog tvungen att återigen publicera min gåta, tidigare inlagd här http://happymtb.org/forum/read.php/1/382456/382507#msg-382507.

Gåta:

Vet ni hur man ser från vilket land cykeln är???

Svar: nekcalåp <----- Läs spegelvänt.

Tihi.

Nejmen skämt åsido så är det ju sant som Henrik XIV skriver, att det spelar stor roll hur de marknadsför sig, lyckas de bra är de ytterligare en faktor som verkar mot den ibland sjuka prissättningen på en bit aluminium med ett visst namn på. Själv drar jag mitt strå till stacken genom att spekulera vilt på FINtysken Canyon (och förhoppningsvis inom två månader ha råd med en också). ; )

Artikel om polska Kross
Ibland så förvånas man över priserna på dämpare som lite finare märken spottar från bandet.
Flera tusen spänn för EN dämpare?
Undrar hur lång tid en sådan tar att tillverka och hur stor kassationen är?
Det är mig veterligen ingen rocket science i detta.

Artikel om polska Kross
Kid1000 skrev:
> Det är mig veterligen ingen rocket science i detta.

En hel del forskning och utveckling är det nog allt. Det gäller ju att få dämparen att jobba mjukt genom hela slaglängden utan att bottna eller bli för gungig. Dessutom ska de gå att justera åt folk som väger allt från 50 till 150 kg...

Inte får de väga något heller och helst ska de vara så korta som möjligt i förhållande till sin slaglängd (framgafflar).

Samtidigt som de måste hålla...

Artikel om polska Kross
the_TnT skrev:
> Kid1000 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är mig veterligen ingen rocket science i
> detta.
>
> En hel del forskning och utveckling är det nog
> allt. Det gäller ju att få dämparen att jobba
> mjukt genom hela slaglängden utan att bottna eller
> bli för gungig. Dessutom ska de gå att justera åt
> folk som väger allt från 50 till 150 kg...
>
> Inte får de väga något heller och helst ska de
> vara så korta som möjligt i förhållande till sin
> slaglängd (framgafflar).
>
> Samtidigt som de måste hålla...

Nja, man behöver inte uppfinna hjulet varje gång.
En dämpare är simpel i sin konstruktion och karaktären bestäms bland annat genom shimsning.
Som jag sa innan, det är ingen rocket science, fininställningen får användaren göra.
Så jag anser att påslaget är till för vinsten, vad annars?
De sysslar inte med välgörenhet, märket i sig kostar en hel del.

Simulering genom avancerad mjukvara och det går att leja bort tester till bland annat Öhlins för att få fram hållbarhetstester, man behöver inte göra allt in-house numera.

Delarna kanske tillverkas i Ungern, Polen o dylikt, monteras ihop i ett annat land.

Nåväl åter till ämnet, deras gula hoj var inte snygg trots de lagt ner tid på utseendet..

Tillbaka
Topp