[Artikel] Randonné - va e de?

uandt

Aktiv medlem
Jag är ett ganska stort fan av Albertus Pictor. Får se om jag kan få ihop en gpx med de finaste kyrkorna som tydligen är Härkeberga, Odensala, Täby, Floda, Härnevi och Kumla följt av Dingtuna, Yttergran, Ösmo, Lid, Bromma, Almunge, och Nederluleå (som nog stryks från rundan) om man ska tro den här sidan (finns en karta där också) http://christermalmberg.se/pictor/kyrkor/kyrkor.php

GoranS

Aktiv medlem
Jag är ett ganska stort fan av Albertus Pictor. Får se om jag kan få ihop en gpx med de finaste kyrkorna som tydligen är Härkeberga, Odensala, Täby, Floda, Härnevi och Kumla följt av Dingtuna, Yttergran, Ösmo, Lid, Bromma, Almunge, och Nederluleå (som nog stryks från rundan) om man ska tro den här sidan (finns en karta där också) http://christermalmberg.se/pictor/kyrkor/kyrkor.php
Stryka Nederluleå? Varför det? :sneaky:

spiken67

Ny medlem
Tänk om det fanns fler permanenter. Visst kan man solocykla brevetlopp men många har ingen info kring faciliteter utmed vägen och start/ målplats.
Själv tänker jag kika närmare på Göta kanal, cykelleden längs östkusten, Skåne runt (Milslukarens permanent).
Jag har haft lite planer på Götakanal start Göteborg men är inte säker på om det blir av i år med tanke på hur allt ser ut nu.

nieves

Aktiv medlem
3 stora skillnader.
Kvicksund, ner mot Trosa och motsols. Tycker jag borde funka fint
Slipper ju pluppsala och tebyy 😁
På tillbakavägen vattennära efter Sigtuna javisst. Jag hade även skippat Enköping och kört Västerås-Örsundsbro-Sigtuna-Steninge slott och genom skogen till Stäket, inget för kolfiberhjul men kul som tusan.

Ps. Missade motsols

Ds. Real Brevet gick ju lite så för några år sen, riktigt kul. Jag har fobier över att cykla sträckor åt "fel håll" annars men med så många nya sträckor var det ett nöje.
Cyklade Södertörns Pärla (200), Real Brevet (300) och Mälaren runt en helg, attans kul.

Senast ändrad:

ohellstrom

Aktiv medlem
Solocyklade 22 mil igår. Blev en Magnum på CircleK ca halvvägs, i övrigt utan kontakt med omvärlden.

Eftersom detta utspelade sig i Danmark var sittplatserna avspärrade så ståfika var enda möjligheten. Vidare står kassörskan bakom plexiglas så det känns nästan som nattlucka mitt på blanka dagen. Närmast perfekt rando när allt kommer omkring. Förutom avsaknaden av gult kort...

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Kul Sven. Behövs väl ett par veckor så folk kan komma loss. Har glappat med Mollo om detta men han håller ju på med sin massgrav.

A.Nilsson

Medlem
Håller tummarna för att något sånt kommer igång här i Stockholm snart också. Kanske några banor kan bli semi-permanenter? Börjar vissna på att inte ha några hållpunkter i cyklingen, egna i initiativ i all ära.
Det blev väldigt tydligt att jag cyklar mycket solo när dessa evenemang blev inställda. Annars har man alltid kunnat se fram mot lite cykelsällskap då och då vilket gjort solo-cyklandet att kännas fint och inte speciellt ensamt men de sista veckorna har jag verkligen saknat att träffa andra långcyklare och få babbla lite.

bigmollo

Aktiv medlem
Kul Sven. Behövs väl ett par veckor så folk kan komma loss. Har glappat med Mollo om detta men han håller ju på med sin massgrav.
Jag har dragit på ett trädgårdsprojekt som kommer ta ett bra tag att bli klar med. Jag kan tyvärr inte säga när jag skulle kunna vara med. Har helt tappat cyklingen nu när jag jobbar hemifrån också.

emilh

Aktiv medlem
En icke-permanent permanent under Corona-tiden :)
Förutsatt att nu ACP är så flexibla att bevilja sådant. Tänker mig återanvändning av de vanliga brevet-rutterna men utan specifikt startdatum och gemensam samling.
Om stämpelkorten ska användas som tidigare blir det såklart mer komplicerat, men kanske går att hantera på så sätt att startande i god tid innan skickar ett brev med planerad starttid och ett förfrankerat returkuvert till organisatören för rutten?
Såklart en del jobb som inte jag eller någon annan har rätt att begära av någon frivillig, men jag har svårt att tro att det blir 60 startande som i vanliga fall.

nieves

Aktiv medlem
Audax UK har en del permanenter som där organisatören godkänner gps-logg.
Men reglerna kring att få en godkänd BRM dikteras väl av ACP. Permanenter godkänns däremot av arrangör men ger inte någon BRM-status.
Då vi i Sverige saknar en organisation som hanterar permanenter på nationell nivå så blir det inte riktigt samma.

Audax UK har permanenter där man kan samla höjdmeter och sträcka (AAA) nationellt och internationellt. LEL finns som permanent t.ex. Så egentligen kan vilken sträcka som helst omvandlas till en permanent.

nieves

Aktiv medlem
Finns det någon permanent i STHLM? har bara sett en i Sverige, skåne runt. så vet inte ens om det klassas som i Sverige ;)
Inte vad jag vet, finns ju ingen samlingssida heller. Jag håller på med en 200km och haft funderingar på Mälaren runt med lite ny sträckning som ändå håller sig kring 300-350 km.
Jag har kollat på DYI Permanenter på Audax och tycker att många är dåligt uppbyggda.

I min värld så anser jag att man bör göra minst ett gps-spår med depå (vatten) minst var 100 km, info kring start/mål, lämplig hastighet (se Audax), vägbeläggning, sevärdheter mm.

Kanske något för happy att ha, lite som mtb-spåren?

ohellstrom

Aktiv medlem
+1, ibland behöver man en tid att passa för att lyckas komma över tröskeln.
Vet att detta redan diskuterats i olika randofora, men i Danmark arrangeras alla breveter just nu i princip som permanenter.
Man startar och cyklar individuellt, fotokontroller rekommenderas så långt möjligt och loppet kan genomföras inom +- 14 dagar från brevetkalenderns angivna datum.

Jag har inte deltagit i någon brevet enligt denna princip så vet inte så mycket mer egentligen. Givetvis medför det mer administration.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vet att detta redan diskuterats i olika randofora, men i Danmark arrangeras alla breveter just nu i princip som permanenter.
Man startar och cyklar individuellt, fotokontroller rekommenderas så långt möjligt och loppet kan genomföras inom +- 14 dagar från brevetkalenderns angivna datum.

Jag har inte deltagit i någon brevet enligt denna princip så vet inte så mycket mer egentligen. Givetvis medför det mer administration.
Tråkiga är att man tappar hela vad man nu ska kalla det - "grejen" :)

nieves

Aktiv medlem
Tråkiga är att man tappar hela vad man nu ska kalla det - "grejen" :)
Grejen, menar du gemensam start, klungåkning?
En riktig randonneur har åtminstone 1 gång i sin karriär solokört samtliga 4 distanser som ingår i en SR :)
Det borde egentligen finnas en solo-grupp, helst på sträckor med minimal tillgång till mat, vatten och stimulans.
Kan TCR så!

ohellstrom

Aktiv medlem
En riktig randonneur har åtminstone 1 gång i sin karriär solokört samtliga 4 distanser som ingår i en SR :)
Det borde egentligen finnas en solo-grupp, helst på sträckor med minimal tillgång till mat, vatten och stimulans.
Kan TCR så!
Satans... har faktiskt aldrig solocyklat en BRM600. Kan man tillgodoräkna en BRM1000 solo?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Kan TCR så!

Nej, jag men menar mer "buzzen", eller den imaginära nummerlappen man har. Uppsnack, eftersnack, samling vid pumpen osv.

Annars är det ingen skillnad mot när jag drar på mig bibsen om 2 timmar och sticker ut på en runda - imho.

En icke-permanent permanent under Corona-tiden :)
Förutsatt att nu ACP är så flexibla att bevilja sådant. Tänker mig återanvändning av de vanliga brevet-rutterna men utan specifikt startdatum och gemensam samling.
Om stämpelkorten ska användas som tidigare blir det såklart mer komplicerat, men kanske går att hantera på så sätt att startande i god tid innan skickar ett brev med planerad starttid och ett förfrankerat returkuvert till organisatören för rutten?
Såklart en del jobb som inte jag eller någon annan har rätt att begära av någon frivillig, men jag har svårt att tro att det blir 60 startande som i vanliga fall.
Randonneur Stockholm har diskuterat möjligheten att arrangera loppen som någon slags semi-permanenter/temporära permanenter och i händelse att det blir lopp senare i år i Stockholmstrakten är det inte omöjligt att det blir på det formatet.

Från Randonneurs Sveriges och ACP:s sida finns vad vi förstått en acceptans för pragmatiska lösningar detta år. Vi kommer därför att beakta möjligheter såsom fotostämpling, fria dagar/tider, begränsningar på storleken på grupper etc. om det gör att vi kan genomföra lopp inom ramen för myndigheternas rekommendationer.

När vi i slutet av mars beslutade oss för att ställa in våra lopp under april och maj var den springande punkten myndigheternas rekommendation att undvika onödiga resor. Då Stockholm var den mest drabbade delen av landet och det typiskt finns ett provianteringsbehov under ett brevet bedömde styrelsen att det hade varit oansvarigt att arrangera lopp den närmaste tiden.

Vi bevakar läget och kommer snart att börja diskutera hur vi ska göra med loppen från juni och framåt. Som tidigare kommunicerats kommer vi senast den 18/5 att meddela beslut kring detta.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Stockholm är ju så smått påväg mot någon slags flockimmunitet. Givet att den uppnås borde loppen kunna tuggas igång. Min abstinens är svår.

GoranS

Aktiv medlem
För min del är lite grann av tjusningen med ett randolopp att det just är ett gäng cyklister som startar gemensamt vilket gör att man har god chans att få sällskap på i alla fall en stor del av turen. Ett lopp med små startgrupper/individuell start skulle öka risken för solocykling vilket skulle göra det mindre attraktivt i mina ögon.

Sen vet jag inte hur det skulle funka med om man skippar stämpelkorten helt och kör rena fotostämplingar. Personligen bryr jag mig inte alls i kortet men jag har fått intrycket att en del tycker det är rätt kul att få tillbaka dem och kunna se var man stämplade och när.

nieves

Aktiv medlem
Satans... har faktiskt aldrig solocyklat en BRM600. Kan man tillgodoräkna en BRM1000 solo?
Det kan gå bara man hade samma bibs under hela resan :)
Jag har inte heller cyklat en 600-ing solo från start men blivit ruggigt avhängd efter halva på en och vurpat/brutit på en SR600 efter 345.
Det kanske blir en sån i sommar, i år kan man kanske få välja väder också.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag kör gärna Vamos a la Öregrund i närtid om några är på. Rent social blarrcykling, flams i Knutby x2, Burgare/pizza med ev tillbehör (flytande). Vad kan gå fel?

NLC

Aktiv medlem
Finns det någon permanent i STHLM? har bara sett en i Sverige, skåne runt. så vet inte ens om det klassas som i Sverige ;)
Det finns två (officiella) till, 200K Night By the Sea och Lund-STHLM. Därtill har jag en hemlig 200K och en 300K som bara väntar på dagens ljus. Men egentligen - brevetloppen är ju bara en ursäkt för att cykla vilket man kan göra både med och utan ett gult kort i fickan/väskan.

ohellstrom

Aktiv medlem
Klart man kan. Men inte här. Jag har inte heller solocyklat en BRM 600 men vid två tillfällen haft efterföljande sällskap en del av sträckan.
Attans... detta är kanske året då denna blinda fläck (om än jag nogsamt påpekade att det gällde just BRM600... egenhändigt hopsnickrad 600 har solocyklats) kan åtgärdas.

Största kruxet är (det är nu övriga läsare bara får acceptera att det blir lite internt) att årets premiär krockar med fruns födelsedag. Som bekant fikar jag ytterst sällan så länge att någon påtaglig smittorisk bör göra sig gällande.

För egen del ser jag, när det nu är som det är, fram emot solocykling på de långa breveterna medan det inte riktigt är värt besväret att pallra sig iväg för att få gult kort i fickan till en 20-milatur.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer