[Artikel] Randonné - va e de?

Redaktionen

Medlem

Att marginalsporten långcykling trendar just nu är svårt att inte märka när man hänger på forumet. Några av sommarens mest aktiva trådar var kopplade till olika superlånga Randonnélopp. Vi kommer i ett par artiklar försöka reda ut begreppen och rota

Läs hela artikeln:

Peth

Aktiv medlem
Nu blev jag ju cykelsugen. Cykla långt är kul!
Alla som gillar att cykla borde prova på en 20-milare minst en gång i livet!

GoranS

Aktiv medlem
Kul att ni skriver om långcykling!

Några felaktigheter som ni kanske vill korrigera:

1) "Sverigetempot som cyklas i juni 2020 är cirka 216 kilometer och har en maxtid på lite drygt sju dygn, ..." Dessutom, är inte maxtiden för de med längst tid på sig snarare någonting i stil med 9 dygn?

2) Jag tror att det snarare skrivs Trans Am Bike Race; se https://transambikerace.com/

3) Skrivningen "Bara i de klubbar som ligger runt Stockholm finns 28 lopp att välja på" är lite missvisande då samtliga dessa lopp arrangeras av en klubb (Randonneur Stockholm).

4) Ni skriver på ett ställe "Vanligtvis anmäler man sig två dygn innan start för att den arrangerande klubben ska hinna ordna med stämpelkort." och på ett annat "arrangörerna vill ofta ha anmälan inne tre dagar innan för att veta hur många stämpelkort som ska ordnas". Kanske läge att harmonisera. För Stockholmsloppen gäller en officiellt uttalad gräns på 48 timmar innan start. Har dock inte koll på hur det är i övriga landet. Kanske bättre att skriva "några dagar"?

Senast ändrad:

NotReallyGunde

Aktiv medlem

1) "Sverigetempot som cyklas i juni 2020 är cirka 216 kilometer och har en maxtid på lite drygt sju dygn, ..." Dessutom, är inte maxtiden för de med längst tid på sig snarare någonting i stil med 9 dygn?
kilometer eller mil?? bara för att vara lite mer petig

frankfurt

Aktiv medlem

2) Jag tror att det snarare skrivs Trans Am Bike Race; se https://transambikerace.com/

3) Skrivningen "Bara i de klubbar som ligger runt Stockholm finns 28 lopp att välja på" är lite missvisande då samtliga dessa lopp arrangeras av en klubb (Randonneur Stockholm).

4) Ni skriver på ett ställe "Vanligtvis anmäler man sig två dygn innan start för att den arrangerande klubben ska hinna ordna med stämpelkort." och på ett annat "arrangörerna vill ofta ha anmälan inne tre dagar innan för att veta hur många stämpelkort som ska ordnas". Kanske läge att harmonisera. För Stockholmsloppen gäller en officiellt uttalad gräns på 48 timmar innan start. Har dock inte koll på hur det är i övriga landet. Kanske bättre att skriva "några dagar"?
Sablar vilket slarv. Måste ha smakat på Bigmollos flaska när jag skrev. Tack för hjälpen /Kalle

ohellstrom

Aktiv medlem
Extra kul att tråden toppas med en bild på den (i mycket snäva kretsar) berömda "Solotysken".

(Jag kör för övrigt upplägget "Kom i form med bigmollo", dvs huvudsakligen med löpskor på fötterna. Grundkondition och pannben.)

jonas-ni

Aktiv medlem

jonas-ni

Aktiv medlem

1) "Sverigetempot ... har en maxtid på lite drygt sju dygn, ..." Dessutom, är inte maxtiden för de med längst tid på sig snarare någonting i stil med 9 dygn?
210 timmar är den nya maxtiden för denna årgång av Sverigetempot. Det är sanktionsorganisationen RM (Randonneurs Mondiaux) som beslutat om sänkt medelhastighet för de lite längre brevetloppen.

Hasse#7

Aktiv medlem

Happyrides egen benstarka faktafantast och QA. Rätt skall vara rätt. Mycket bra!

Bengt-re

Aktiv medlem
Cykla med
Förträffligt artikelinitiativ! lite gpx/gps-skola för oss som är teknologiskt efterblivna vore trevligt.
Cykla med någon som hittar. Det finns ofta folk med väldigt olika fartambitioner så kör du någon runda med många startande så hittar du med god chans någon som kan agera vägvisare.

Herrcykel

Medlem
Nu blev jag ju nästan sugen på att cykla själv!
Länkar till ett par jättebra inlägg (hoppas det är ok) med mer Rando-inspiration som du skrivit på bicycling:s blogavdelning. Du gjorde mig sugen på att planera och genomföra en lite längre soloraid förra året och att anmäla mig till något brevetlopp i år! Det är lite tunt med rando-lopp i sydost där jag bor, men logistikfrågor brukar gå att lösa..
https://www.bicycling.se/blogs/johanmolleborn/randonnee-vad-ar-de.htm

https://www.bicycling.se/blogs/johanmolleborn/randonnee-vad-ar-de-del-tva.htm

Diogenes

Medlem
Debuterade, och kvalificerade mig som Super Randonneur, förra året. Intresset väcktes ffa som följd av av alla brevettrådar men en härlig aura av misär. Och just misär fick jag uppleva. Men helvete vad kul det var. Det lär ju bli några Brevet i år också. 600:ingen i Västerbotten är väldigt lockande.

jonas-ni

Aktiv medlem
Debuterade, och kvalificerade mig som Super Randonneur, förra året. Intresset väcktes ffa som följd av av alla brevettrådar men en härlig aura av misär. Och just misär fick jag uppleva. Men helvete vad kul det var. Det lär ju bli några Brevet i år också. 600:ingen i Västerbotten är väldigt lockande.
cerberos marknadföring har fått många på fall.

ooms

Aktiv medlem
Det är ju inte startfält som på Cykelvasan direkt så det ska väl gå bra i de flesta fall.
Om det gäller att locka nya till "sporten" så är ju 20-milarna viktiga, och många såna lär ju ligga pyrt till iom att rekommendationen är att ställa in om man tror på 15 deltagare eller fler. Lusten att delta i arrangemang har nog generellt gått ner också. Men jag hoppas jag har fel, även om jag nog vidhåller att artikelserien hade inspirerat fler till rando ett "normalt" år.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Hoppas man inför vågstart, 3 pers var annan minut. Jag är ju van att cykla allt själv så ingen större uppståndelse i mina Bibs här inte

Peth

Aktiv medlem
Om det gäller att locka nya till "sporten" så är ju 20-milarna viktiga, och många såna lär ju ligga pyrt till iom att rekommendationen är att ställa in om man tror på 15 deltagare eller fler. Lusten att delta i arrangemang har nog generellt gått ner också. Men jag hoppas jag har fel, även om jag nog vidhåller att artikelserien hade inspirerat fler till rando ett "normalt" år.
Jag har märkt ett enormt sug och har redan nästan 30 anmälda dryga sex veckor innan start. Hoppas på att situationen normaliserar sig – men det finns väl stor risk att det inte kommer hända inom sex veckor. Trist läge.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Borde gå att lösa med två starter kanske, en timme mellan och snabbast först?Fotokontroll (äntligen, enda positiva) löser den biten.

nieves

Aktiv medlem
Via någon app så småningom hoppas jag. Vore perfekt att ha ett klubbkonto hos någon t.ex Rwgps. Då hade man haft alla Sveriges banor och evenemang på ett ställe.
Sen behövs bara start, mål och stämpling via GPS och synkning vid målgång. Betalning via swish med numret i inför för respektive sträcka.
Appen behöver bara startas när man stämplar för den som vill spara på batteriet.

frankfurt

Aktiv medlem
Jag tänkte ta tåget någon morgon till Järvsö och cykla hem. Är mer sugen på att cykla än att stämpla. När det blir varmare kanske man kan köra från Åre och hem.

nieves

Aktiv medlem
Jag tänkte ta tåget någon morgon till Järvsö och cykla hem. Är mer sugen på att cykla än att stämpla. När det blir varmare kanske man kan köra från Åre och hem.
Man kan ju cykla så långt man vill utan att stämpla men då blir det svårt att vara med i ett flertal lopp som kräver det.
Dom finaste (i mitt tycke) randosträckorna är väl värda att cykla utan att stämpla.
Södertälje-Landvetter-Södertälje runt 1000km är en personlig favorit även med touringhojen.

frankfurt

Aktiv medlem
Man kan ju cykla så långt man vill utan att stämpla men då blir det svårt att vara med i ett flertal lopp som kräver det.
Dom finaste (i mitt tycke) randosträckorna är väl värda att cykla utan att stämpla.
Södertälje-Landvetter-Södertälje runt 1000km är en personlig favorit även med touringhojen.
Jag cyklar ju hellre med ett stämpelkort men som det ser ut nu får man nog vara lite påhittig. Jag behöver nog point 2 point och hemlängtan ibland. Skönt också med timing så att man kommer hem typ två öl och en pizza innan läggdags.

Men vi får hoppas på många fina lopp på andra sidan coronatunneln.

uandt

Aktiv medlem
Kör rundan åre-fröåvägen-kallsjönrunt-fröåvägen-åre istället. 14-15 mil och riktigt riktigt fint. Kör du ungefär samma runda fast över tännforsen istället får du en i princip helt perfekt 20-milare som jag är sugen på att göra någon gång. Kör du den fast skiter i att svänga höger när du kommer till Innsvattnet för att sen återvända till sverige via gäddede kan du få ihop en perfekt 60 milare som jag är ännu mer sugen på. Sen kan man strunta i att sikta på Gäddede och köra FV17 istället... du fattar. Finns många virtuella randosar man kan köra med Åre som start

frankfurt

Aktiv medlem
Kör rundan åre-fröåvägen-kallsjönrunt-fröåvägen-åre istället. 14-15 mil och riktigt riktigt fint. Kör du ungefär samma runda fast över tännforsen istället får du en i princip helt perfekt 20-milare som jag är sugen på att göra någon gång. Kör du den fast skiter i att svänga höger när du kommer till Innsvattnet för att sen återvända till sverige via gäddede kan du få ihop en perfekt 60 milare som jag är ännu mer sugen på. Sen kan man strunta i att sikta på Gäddede och köra FV17 istället... du fattar. Finns många virtuella randosar man kan köra med Åre som start
Jag körde medsols några gånger när jag bodde i Åre, in mot Tännforsen, en sväng in i Norge och via Anjan mot kallsjön. Fin runda med några inslag av grus ungefär där man korsade gränsen. Men visst är det asfalterat där nu? Bara grus om man kör via Huså tillbaka?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer