[Artikel] Randonné - va e de?

uandt

Aktiv medlem
Vägen mellan Innsvattnet (336) och campingen i kallseded är grus är jag rätt så säker på men när jag körde där för några år sedan var gruset på väg 336 lika fint som asfalt. Sträckan husåvägen väster om huså var den enda biten där gruset var grovt ibland (fick punka på 25 mm däcket i höjd med Kjolan). Fröåvägen är också grus men den var fin.

uandt

Aktiv medlem
1585216378051.png

Mer åt det här hållet jag hade tänkt mig. Man vill åka e14 så lite som möjligt och gissar att den lilla snutten E6 i Norge är ok. Det finns campingar och lanthandlar med ganska jämna mellanrum här också så vore det inte för öppettiderna så skulle fysiska stämplingar inte vara ngt problem heller

fhloston

Aktiv medlem
Via någon app så småningom hoppas jag. Vore perfekt att ha ett klubbkonto hos någon t.ex Rwgps. Då hade man haft alla Sveriges banor och evenemang på ett ställe.
Sen behövs bara start, mål och stämpling via GPS och synkning vid målgång. Betalning via swish med numret i inför för respektive sträcka.
Appen behöver bara startas när man stämplar för den som vill spara på batteriet.
Och kan fungera som permanenter mellan officiella lopp.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Stämpla i app hade verkligen varit överlägset. Kort för start och mål för att blidga traditionalisterna.
Att ändra något hos franska gamla gubbar.... :)

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
Gör det! Du kommer inte ångra dig.
Det hoppas jag! Är anmäld nu så jag hoppas jag hinner få lite mil på racern innan, inte riktigt nog bra före än i norra delen av landet. Att undvika DNF är målet.
Blir en 6-liters sadelväska onödigt stor? Tänker lite extra vatten utöver de jag rymmer i flaskställen, regnjacka, slangar verktyg osv.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Det hoppas jag! Är anmäld nu så jag hoppas jag hinner få lite mil på racern innan, inte riktigt nog bra före än i norra delen av landet. Att undvika DNF är målet.
Blir en 6-liters sadelväska onödigt stor? Tänker lite extra vatten utöver de jag rymmer i flaskställen, regnjacka, slangar verktyg osv.
NJae, Du kommer ju kunna fylla på vatten på vägen. men förstärkningsplagg kan ju vara skönt kanske. beror ju på hur mycket du behöver ha på dig på start.

jonas-ni

Aktiv medlem
Stämpla i app hade verkligen varit överlägset. Kort för start och mål för att blidga traditionalisterna.
Att ändra något hos franska gamla gubbar.... :)
Brevetlopp genomförs även om det skulle råka regna eller vara strömavbrott i någon serverhall och dylikt. Ibland kan det till och med vara problem att hålla brevetkorten läsbara om man varit ute ett tag i regnväder.

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
NJae, Du kommer ju kunna fylla på vatten på vägen. men förstärkningsplagg kan ju vara skönt kanske. beror ju på hur mycket du behöver ha på dig på start.
Klokt, så långt tänkte jag inte ens!
ja det blir förmodligen avklädning under dagen, eventuellt påklädning också. Blev sugen på carradice audax sadelväskan men den känns onödigt stor just nu men har ju andra användningsområden också.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
Klokt, så långt tänkte jag inte ens!
ja det blir förmodligen avklädning under dagen, eventuellt påklädning också. Blev sugen på carradice audax sadelväskan men den känns onödigt stor just nu men har ju andra användningsområden också.
Skulle säga att 200 och 300 behövs inte så mycket mer än lite goa saker att tugga på, gärna pingvinstång för det känns som att många inte ser storheten i dem :) . Med visst förbehåll på väderlek. extra handskar, extra buff

SvenC

Aktiv medlem
Jag fikade där några gånger i somras, kan rekommenderas. De har en smörgåsbuffe där man kan göra sin egen macka av hembakt bröd.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
För två år sedan körde vi Vamos a la Öregrund i blarrande tvåled. Skojade som vanligt i Knutby och åt lunch i solen.
För det behövs det egentligen inget startkort.

NotReallyGunde

Aktiv medlem
För två år sedan körde vi Vamos a la Öregrund i blarrande tvåled. Skojade som vanligt i Knutby och åt lunch i solen.
För det behövs det egentligen inget startkort.
Måste bara få Pingstpasset så inte Kristi Brud tar en på vägen. Cyklade den i singelled i fjol, utan någon framför eller bakom och fick äta själv i Öregrund. Gör gärna om den med sällskap framöver :)

nieves

Aktiv medlem
Tänk om det fanns fler permanenter. Visst kan man solocykla brevetlopp men många har ingen info kring faciliteter utmed vägen och start/ målplats.
Själv tänker jag kika närmare på Göta kanal, cykelleden längs östkusten, Skåne runt (Milslukarens permanent).

Bengt-re

Aktiv medlem
Tänk om det fanns fler permanenter. Visst kan man solocykla brevetlopp men många har ingen info kring faciliteter utmed vägen och start/ målplats.
Själv tänker jag kika närmare på Göta kanal, cykelleden längs östkusten, Skåne runt (Milslukarens permanent).
Det låter som början till en riktigt bra ide!

GoranS

Aktiv medlem
Det där med Skåne runt som permanent tycker jag är en lite kul idé. Frågan är om det skulle gå att göra något likartat för övriga 24 landskap. Kan förvisso bli rätt långa historier ffa uppe i Norrland och vägnätet kan ju i vissa fall göra det lite marigt.

jonas-ni

Aktiv medlem
Det där med Skåne runt som permanent tycker jag är en lite kul idé. Frågan är om det skulle gå att göra något likartat för övriga 24 landskap. Kan förvisso bli rätt långa historier ffa uppe i Norrland och vägnätet kan ju i vissa fall göra det lite marigt.
Jag har börjat titta på en Eriksgata, - i min 'Ride like a king'-serie - en gång i tiden var det ju Sverige runt. Eller det gällde i alla fall att besöka dem som räknades ...

Start och mål Mora stenar/Mora äng eller om man vill vara mer praktisk varför inte vid domkyrkan i Uppsala eller någonstans i Gamla Uppsala.

nisseson

Aktiv medlem
Någon gång tänkt göra något i stil med "De kungliga slotten"-rundan, besöka samtliga 11 kungliga slott på en och samma runda. Förslaget nedan blir 372 km, men det kanske finns bättre/finare alternativa vägar att köra. Torde finnas en hel del bra fika längs vägen iaf!

Slottsrundan.png

I ordning:
Stockholms Slott: 0 km
Rosendals Slott: 3 km
Gustav III:s Paviljong: 11 km
Haga Slott: 11 km
Ulriksdals Slott: 16 km
Rosersbergs Slott: 45 km
Strömsholms Slott: 159 km
Gripsholms Slott: 239 km
Tullgarns Slott: 296 km
Kina Slott: 359 km
Drottningholms Slott: 360 km
Stockholm Slott: 372 km

Bilagor

nieves

Aktiv medlem
Åk via Järna istf Gnesta så får du med Taxinge (gofika) och ute på Selön (som är Sveriges största ö i sjö) ligger Mälsta slott (bron över från Stallarholmen. Efter Rosersberg har du också Runsa slott.
Alltid kul med slott 😀

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer