[Artikel] Test av Canyon Spectral CF

Redaktionen

Medlem
Happyride-Cykeltest-2024-9-2000x1333.jpg

Jag har cyklat nästan alla Spectral som Canyon haft i sitt sortiment, inte med alla specifikationer och i alla storlekar men minst en av varje modell och i rätt storlek. Är det här den bästa? Läs vidare så får du veta. 

150 mm fram och 140 mm bak,

Läs hela artikeln:

Ja det enda som sticker ut mer än KIS är ju vikten.. 140mm stigcykel. I kolfiber. För 50k. Ska den väga 16kg?

Ja det enda som sticker ut mer än KIS är ju vikten.. 140mm stigcykel. I kolfiber. För 50k. Ska den väga 16kg?

Med coil och tunga (för billiga) enduro-hjul, ja. Det är en tuff cykel. Om du söker en lätt cykel till svenska stig finns det lämpligare modeller. Men jag tycker att E1900 hjul är för billiga och tunga och dessutom är 18 POE mycket för liten.

Fick testa den typ ngn timme i Isaberg eller var det var. Vad jag har förstått är väl tanken att den ska hamna mitt emellan Spectral 125 o den gamla Spectral. Den nya Spectral ska därmed ersätta de båda gamla, eller har jag fel?

Tycker själv att E1900 funkar fin-fint på rätt cykel men visst är dom tunga.

Om 16 Kg är för mkt vikt på en kol-stig-cykel kan man naturligtvis ha åsikter om. Förhoppningsvis ligger det lite extra vikt i kedjestaget numera.

Tillbaka
Topp