[Artikel] Test: Rock Machine Blizzard TRL 90-29

olofsman

Ny medlem
@mackanG
Kanon!
Tack för hjälpen ?

@hungrig
Jo min glappar också men jag märker inte det när jag cyklar .
Oroar mig klar lite men som du säger så är man glad så länge den håller ?

@moros
Jag är jävligt nöjd med hojjen .
Håller med @hungrig kring att den är en bra allround hoj .
Du kör inga rekordtider på Cykelvasan och du brallar inte snabbast ner för de brötigaste DH spåren men hojjen duger bra till det mesta.
Håller även med om däcken! Byt ?
Jag knäckte fälgen bak, köpte en bättre ring å monterade den .
Sedan dess har jag inte haft några problem.

Är det någon annan som har haft problem med att det knakar i länkaget till svingen?

Haft isär det ett par gånger och rengjort, smörjt å dragit med moment men efter ett tag kommer knaket tillbaka.

Senast ändrad:

hungrig

Medlem
Nej, glappet är ju mest ett problem när man står och okynnespillar på cykeln, snarare än ute i skogen ;-)

Jag har haft några saker som blivit lösa, bland annat ett knak/klonk från svingen, vilket visade sig vara där dämparen är infäst. Drog åt, och inte haft något problem sedan dess. j

robbanj

Ny medlem
Jag kör en 90-29 sedan i våras och tycker den funkar kanon, är dock ingen tävlingscyklist men kör 1-2ggr i veckan i varierande terräng. Bytte dock ut däcken ganska omgående. Har inte haft några som helst problem med hojjen. Märker dock att det är lite små grader i hålen på ramen där vajrarna går in så att vajerhöljena skavs hål på vilket är små saker. Men överlag mycket nöjd.

hungrig

Medlem
Jag fick mina hjullager bytta igår, och tydligen är bodyn också rätt slut. Såg kommentaren ovan om XD body, och har ingen aning om vad det innebär.

Jag har inte tänkt byta kassett, vad skall jag köpa för body då? Gärna en som håller lite längre än originalet. Måste det vara en som är specifikt för just detta nav?

salle

Aktiv medlem
Faktiskt rätt fin i verkligheten. Blev positivt överraskad när jag plockade ur den ur kartongen.

hungrig

Medlem
Apropå det där med XD body som diskuterades i tråden nyss...

För den som har lika dålig koll som jag, så sitter det alltså en Shimano body på som original, därmed 11-50 istället för 10-50. Skall man byta till XD body så får man även byta kassett.

Jag pajade bakfälgen härom veckan, på grund av en felplacerad sten i en backe, och eftersom även bodyn var dålig så kändes det lika bra att byta hjul. Jag läste mig till att det skulle vara 148/12 boost, och att det är XD body som gäller för Eagle. Köpte hjul, och började skruva loss grejer för att byta, och kände mig rätt dum när det kom till att flytta över kassetten och jag insåg att det inte alls var samma :-)

Så då fick det ju bli en ny kassett också... tur att det finns små cykelhandlare som har en GX kassett liggandes hemma i garaget.

Edit: bild

Bilagor

Senast ändrad:

salle

Aktiv medlem
Min RM funkar även fint i spanska berg. Skodd med andra däck än original men ska nog införskaffa ännu kralligare däck mtp alla vassa stenar.
IMG_2231.jpg
IMG_2234.jpg

larsaw

Aktiv medlem
salle sa:
Min RM funkar även fint i spanska berg. Skodd med andra däck än original men ska nog införskaffa ännu kralligare däck mtp alla vassa stenar.
Haha, klart "intressant" att köra Ardent (speciellt som framdäck) i Spanska berg... Lycka till och kör försiktigt!!

salle

Aktiv medlem
larsaw sa:
salle sa:
Haha, klart "intressant" att köra Ardent (speciellt som framdäck) i Spanska berg... Lycka till och kör försiktigt!!
Japp! Punkade mina originaldäck några dagar innan vi åkte hit och och det här var vad jag hade liggandes hemma. Inte helt optimalt.

hungrig

Medlem
Jag satte botten av stolpen i ett skruvstycke och vred, och nu vet jag hur den ser ut inuti.

Tips: sopa bort sågspånen från golvet innan du gör detta.

Det gick bra att göra rent mer när man fått isär den, och jag tror nog att den kan överleva ett tag till nu. Enkel att montera ihop när jag väl hade hittat de delar som gömt sig i sågspån.

Tyvärr pratade jag i telefon (planerade helgens cykelresa) och var lite disträ, så jag glömde fota. Men nederdelen är gängad så det är bara att skruva.

robbanj

Ny medlem
@mackanG
Kanon!
Tack för hjälpen ?

@hungrig
Jo min glappar också men jag märker inte det när jag cyklar .
Oroar mig klar lite men som du säger så är man glad så länge den håller ?

@moros
Jag är jävligt nöjd med hojjen .
Håller med @hungrig kring att den är en bra allround hoj .
Du kör inga rekordtider på Cykelvasan och du brallar inte snabbast ner för de brötigaste DH spåren men hojjen duger bra till det mesta.
Håller även med om däcken! Byt ?
Jag knäckte fälgen bak, köpte en bättre ring å monterade den .
Sedan dess har jag inte haft några problem.

Är det någon annan som har haft problem med att det knakar i länkaget till svingen?

Haft isär det ett par gånger och rengjort, smörjt å dragit med moment men efter ett tag kommer knaket tillbaka.
Ja nu efter ett års cyklande så har min börjat knaka. Jag pratade med Cykelcraft i Sisjön och dem trodde att det var ett lager som är slitet och behövs bytas ut.

hungrig

Medlem
Är det någon som har koll på dimensionerna på alla lager i länkage? Jag tänkte ta och byta rubbet på en gång, eftersom några börjar kännas lite trötta.

För övrigt så tröttnade jag på droppern och bytte till en BikeYoke Revive. Natt och dag, helt underbar.

Det har knakat lite här och var, men det värsta var vevlagret som idag på förmiddagen gav upp helt. Jag har bytt det nu, och det skall bli intressant att se vilka knak som finns kvar efter detta.

olofsman

Ny medlem
Är det någon som har koll på dimensionerna på alla lager i länkage? Jag tänkte ta och byta rubbet på en gång, eftersom några börjar kännas lite trötta.

För övrigt så tröttnade jag på droppern och bytte till en BikeYoke Revive. Natt och dag, helt underbar.

Det har knakat lite här och var, men det värsta var vevlagret som idag på förmiddagen gav upp helt. Jag har bytt det nu, och det skall bli intressant att se vilka knak som finns kvar efter detta.
Jag har också rasat vevlagret precis.
Det har gått så långt så det blivit skador på veven 😬

Yepp, denna hojjen knakar lite här och var.
Jag har rivit ner länkaget till svingen ett gäng gånger.
Bakre infästningen på dämparen brukar ofta vara boven i dramat på min hoj...

Vad det gäller lager så är det 6st 6802 lager men jag har inte fått kläm på det sista lagret.
Det är nån konstig märkning på det som jag inte kan tyda. (Har inte pressat ur för dom är fortfarande ok) .

Trots knak å lite annat mek så är jag fortfarande mycket nöjd med hojjen 👍

hungrig

Medlem
Jag mätte mig till att de främre lagren var 15x28mm, vilket verkar vara hyfsat vanligt i cyklar. Om de däremot är 5 eller 7mm tjocka vet jag inte. Kanske tar och beställer ett gäng 6802 till att börja med, och försöker mäta/tyda märkningar nästa gång jag skruvar.

Jag känner också att det var ett väldigt bra köp, och för 18 tusen så har jag inte sett något annat som verkar vara i närheten. Idag är priset inte riktigt lika bra, men det verkar ändå svårt att hitta något som är tydligt bättre för samma pengar.

hungrig

Medlem
Härom kvällen lossade jag på en skruv i taget för att hitta vad som knakade. Jag var rätt övertygad om att knaket kom från mer än ett ställe, men samtidigt förvirrad av att jag tyckte mig haft isär och smörjt det mesta utan att det blev bättre.

Det visade sig att allt "ramknak" kom från där kolven i dämparen fäster i den y-formade svarta delen som säkert har ett namn. När jag väl fixade det så var det alltså ett 5-minuters jobb och nu är cykeln tyst :) Jaja, lite knak från sadel och styre som nog går fort att smörja bort nån dag när jag orkar, men inget jämfört med ramknaket. Jag är för övrigt imponerad av hur mycket knak det kan bli från en anläggningsyta!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer