[Artikel] Trans Provence - summering

Jag undrar lite vad som hänt med Ben Cruz, han låg 8:a efter gårdagen och ramlar ner till 25:e plats efter dag två. Han var den enda som kraschade ut sig rejält förra året men det var under en av de sista dagarna.

Kul att se att Sven Martin levererar i år också, före många av proffsen precis som förra året. Fabien Barel verkar inte ha kört dag 1, dvs är inte med i totalen alls.

Äntligen en vettig tävlingstråd för en tävling som man faktiskt blir sugen på att köra :)
(jmf. Cykelvasan, vättern, bocksten mm. :) )
Verkar dock rätt jobbigt för en medeltjock Easy cyklist.
Heja Marran!

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag undrar lite vad som hänt med Ben Cruz

Han var väldigt långsam på första sträckan, gissar att han kört fel där. Finns gott om möjligheter att göra det på den sträckan...

> Fabien Barel verkar inte ha kört dag 1, dvs är
> inte med i totalen alls.

Dock imponerande tid för dag 2, tvåa totalt! Vore intressant att veta varför han inte körde dag 1, särskilt nu om de slapp klättringen på första specialen.

Jag undrar lite om det är en medveten "tweak" av TP att dra ner (ännu mer) på klättrandet på tidtagningssträckorna. Det var ju där vi landsvägsåkare kunde tjäna tid...:-)

Übertuffa cykelknuffandet på SP1 dag 1 borta, idag verkade inte SP3 vara med, den var från början en hemsk upplevelse med 2 tokbranta knuffa cykel partier, dock förkortad förra året så man slapp i alla fall en av dom (?). Imorron verkar dom ha tagit bort en annan hemsk klättring, upp till Col D Sven, ersatt av downhill only sträcka.

InlineOla skrev:
> Jag undrar lite om det är en medveten "tweak" av
> TP att dra ner (ännu mer) på klättrandet på
> tidtagningssträckorna. Det var ju där vi
> landsvägsåkare kunde tjäna tid...:-)
>
> Übertuffa cykelknuffandet på SP1 dag 1 borta,
> idag verkade inte SP3 vara med, den var från
> början en hemsk upplevelse med 2 tokbranta knuffa
> cykel partier, dock förkortad förra året så
> man slapp i alla fall en av dom (?). Imorron
> verkar dom ha tagit bort en annan hemsk
> klättring, upp till Col D Sven, ersatt av
> downhill only sträcka.

Jag tycker det låter som att dom tweakar upplägget mer och mer åt mitt håll. :)

Flow > Knuffa cykel

Senast ändrad:
Go go marran!!

@3:20
t-p.jpg

quid skrev:
> Go go marran!!
>
> @3:20
>

Ja det är väl bara att köra på tyngre växel då för han som kört sönder största kuggen bak:-)

Kom igen nu marran!

Westman. Håller fullständigt med, flow är roligare än klättring. Men dom där 100 höjdmeterna uppför på några specialare gav det en extra dimension, längre tidtagningssträckor och mer varierande namn i resultatlistan.

Senast ändrad:
Sammandraget efter dag 3 http://www.trans-provence.com/results2012/overall/after_day3.html

Imorron väntar en klassisk TP dag, nog den bästa och mest varierande. Tufft uppvaknande i form av 900 höjdmeter nerför mardrömsstigen från Col D Champs, lååångt, stenigt, brötigt, halvtekniskt o bitvis väldigt exponerat. Den där stigen har skördat sina offer genom åren, något av kungaetapp i TP. Sen följer en travers med några klassiska photo spots (bla bilden på Clementz som pryder TPs hemsida), avgrundsstup vid sidan om stigen. Etapp 2 har en nätt liten 100 höjdmeter klättring inne i skogen som man med nöd o näppe klarar på lättaste växeln. Etapp 3 en annan klassiker i form av grey earth trail som också figurerar flitigt i cykelfilmer. Etapp 4 halvtajta switchbacks i löst underlag, kul och jobbig.

Grym dag, kämpa på marran.

Senast ändrad:
Låter som en grym tävling!
Som du skrev så är Prophet ngt flexig i svingen, men det går att fixa genom att sätt på fäste för genomgående axel. Det finns som tillbehör och satt på 4x versionen. I övrigt håller jag med om att det är en grym hoj på alla sätt och håller absolut måttet även idag. Så du beskriver känslan i bakdämpen låter det mer som dämparen inte är optimal för jobbet.

Det var på Grey Earth som Ben Cruz kraschade förra året. Precis i början av den kör man ner för ett riktigt brant parti som direkt följs av en brant stigning. Han hade för mycket fart och flög rakt in i stigningen..

Kämpa marran!

Stabil åkning hittills, verkar lovande. Konstigt att de plockat bort en specialsträcka från dag 2, även om den mest var ap-jobbig i början (pushbike med mjölksyra * 2) och läskig i slutet (typ slingrande grusväg där gruset bestod av stora stenar).

Hejja Marran
Om jag fick välja valfri tävling att köra nån gång ( och hade flås tid och pengar),så skulle jag nog välja TP. Ser grymt inspirerande ut.

zigg skrev:
> Låter som en grym tävling!
> Som du skrev så är Prophet ngt flexig i svingen,
> men det går att fixa genom att sätt på fäste
> för genomgående axel. Det finns som tillbehör
> och satt på 4x versionen. I övrigt håller jag
> med om att det är en grym hoj på alla sätt och
> håller absolut måttet även idag. Så du
> beskriver känslan i bakdämpen låter det mer som
> dämparen inte är optimal för jobbet.

När jag har stått och ruckat på Propheten har det faktiskt varit längre fram i ramen den varit svajig. Kring pivotpunkten i ramen alltså. En genomgående axel hjälper absolut en hel del, men inte n är flexet befinner sig lite längre fram i ramen.

Och marran: HÄJJA HÄJJA!!!!

Men marran är ju från typ norrland. Det där kommenterar man väl med en inandning då? Jag tycker det är så risigt väder i Stockholm att jag åt lunch på kontoret...

mzi skrev:
> Men marran är ju från typ norrland. Det där
> kommenterar man väl med en inandning då? Jag
> tycker det är så risigt väder i Stockholm att
> jag åt lunch på kontoret...

Jag vet inte om Helsingborg(?) är så väldigt norrländskt...

Kävlinge. Men han har ju spenderat större delen av sitt halvvuxna liv i Kiruna och Umeå (där Umeå-tiden mest spenderas i bil på väg till eller från (och på, dock ej i bil) fjäll på olika nordliga breddgrader). Marran mår som bäst när det är misär :)

Grym artikel btw!

Senast ändrad:
Har tiderna kastats om eller har de skippat största delen av första specialsträckan? Inte en chans att nån kör 800 höjdmeter nerför från toppen av Col de Champs på 3 minuter...

Jag gissar på att de kört nåt annat innan champinjontoppen (hur nu det går skulle gå till) o sen skippat skogsstigen med brutala klättringen....den tar ju minst 10 minuter så den är inte blandad med ettan.

Edit. Fast tidsmässigt stämmer etapp 2 med dito förra året, runt 12 minuter, col d champs runt 14 (för vinnaren). Så det kanske är så att col d champs inte kördes.

Senast ändrad:
Go go Marran! Hoppas du kör hårt och tar det lugnt!

Är det inte konstigt, fast det var så gräsligt jobbigt och sjukt tungt så längtas det verkligen tillbaka.. Det var ju allt rätt gott också.

//M

Vad är startavgiften i Trans Provence? (Orkar inte googla och ni som kört vet säkert.)

Att Marran är grym visste vi ju redan men hans kultstatus blir icke desto mindre iom detta. Gogogogo!

//Kristin

Vår riddare i skinande rustning kämpar på och har följande att rapportera:

"Mycket nerför idag, det behövdes faktiskt. Jag var rätt trött på att veva asfalt efter gårdagen, idag var både kortare och mer stig. Planen att åka stabilt gick sådär, missade banan på både första och andra sträckan, på andra förlorade jag säkert en halvminut. Synd, annars passade den mig nog ganska bra med den långa klättringen. Grey earth trails var fin, men läskig att köra fort på. Sista sträckan var riktigt fin. Nya tag imorgon, hoppas de stenigare stigarna passar mig bra."

Startavgift: 1250 € inkl. allt (även vin) men ingen whisky, eller nånstans däromkring iallafall.

Att tappa en halvminut på en felkörning på andrasträckan är inte så farligt. Efter klättringen på den sträckan när man korsar asfalten och ska köra nerför i skogen igen missade jag och Per avfarten ner i skogen och rejsade 7-8 switchbacks uppför på asfalten innan vi insåg att det var längesen vi såg några skyltar, vände om, körde ner igen och hittade resten av stigen. Vi kände oss grymt smarta då...

Kul med liverapporter, heja marran. Det blir mer stenigt ju längre veckan lider.

Minns inte nåt mastodontasfaltsvevande från dag 3 men den dagen är väl lite omgjort i och med att Col d Sven inte körs.

InlineOla skrev:
> Minns inte nåt mastodontasfaltsvevande från dag
> 3 men den dagen är väl lite omgjort i och med
> att Col d Sven inte körs.

Man glömmer lätt alla uppförsbackar :)

Om man tittar på var de har feed station i filmen ser det ut att vara samma plats som tidigare år, dvs strax innan Col de Sven. Rätt ordentlig bit med asfalt och annat innan man kommer dit... Jag gissar att man kör samma sträcka men att starten går på toppen av Col de Sven istället för längst ner.

För mig är det helt obegripligt att ni har sådana detaljminnen, för mig flyter allt ihop och är väldigt luddigt.. :)

Anka (och Sven) var väldigt trevliga iaf! Sven är grymt snabb, han var snabbare än många av proffsen förra året också.

jomper skrev:
> För mig är det helt obegripligt att ni har
> sådana detaljminnen, för mig flyter allt ihop
> och är väldigt luddigt.. :)

Det är en sak att ha detaljminnen, en helt annan att faktiskt komma ihåg rätt grejer. Det är jag inte så säker på att vi gör, även om det kanske låter så :) Sen är Col du Sven något av en klassiker, inget man glömmer i första taget.

Vi har ju kört 2 år Jonas, då börjar man komma ihåg banan:)

Peter jag vet, men jag kom mest ihåg att det var ett väldans skogsharvande innan matstationen, upp o ner o tog aldrig slut. Men jag kan ha fel, det var ju du som var kartläsare o höll reda på vägen.

Tror inte dom körde Sven överhuvudtaget, där är en sträcka på filmen jag inte känner igen, kan vara ny stig.

Marran får komma hem snart så han kan reda ut våra frågetecken..

Vi körde ju med GPS också, då behöver man inte tänka så mycket själv.. :-)

Nästan alla hade GPS förra året, det underlättar definitivt massor.

Innan och efter upp-och-ner-harvandet-i-skogen var det väl asfalt? Doktorn + nån mer (Jen?) körde ju dessutom en asfaltsväg istället för harvandet som var något längre men rätt mycket snabbare och antagligen mindre jobbig. Nån kanske lurade med marran på samma väg.

Kan tänka mig att GPS hade varit en väldigt fiffig grej att ha på det här äventyret...

InlineOla skrev:
> Ahh, där danska xc-essen körde fel?
>
> Vi ska snart sluta spamma sönder marrans
> TP-tråd...:)

Jag tycker att ni ska fortsätta för allt vad tygen håller, och beyond. Det är ju som att ha expertsportkommentatorer :). Så grymt roligt att få info från er som kört!

Senast ändrad:
InlineOla skrev:
> Ahh, där danska xc-essen körde fel?

Den beskrivningen stämmer väl på ungefär hela banan de tre första dagarna innan de kom på att det kunde vara bra att titta på kartan? :)

Men jo, jag har för mig att Team Danmark brände rakt igenom en by och fick lite etra sight-seeing. Vi höll på att köra fel. Man skulle hålla koll så man hamnade på rätt sida om en kyrka precis vid infarten till byn har jag för mig. Därefter började upp-och-ner-harvandet. Innan dess var det rätt mycket asfalt.

> Vi ska snart sluta spamma sönder marrans
> TP-tråd...:)

Hoppsan ja, mycket intern-trams dessutom.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp