[Artikel] Trans Provence - summering

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi körde ju med GPS också, då behöver man inte
> tänka så mycket själv.. :-)
>
> Nästan alla hade GPS förra året, det
> underlättar definitivt massor.

Vad för GPS rekommenderas?
Fick ni rutten eller lade ni in en själva? Waypoints?
Vad för karta användes i GPSen? Fransk friluftskarta? :-)

> Vad för GPS rekommenderas?

Det finns det många trådar om. De flesta körde Edge av någon variant, själv hade jag en eTrex. Fördelen med den sistnämnda i det här sammanhanget är bättre batteritid.

> Fick ni rutten eller lade ni in en själva?
> Waypoints?

Man får GPX-filer som man dyrt och heligt får lova att inte lämna ut till någon utomstående.

> Vad för karta användes i GPSen? Fransk
> friluftskarta? :-)

Det bästa är säkert att köpa en fransk friluftskarta, själv nöjde jag med OpenStreetMaps bara för att få lite att relatera till. Men egentligen är man inte jätteintresserad av allt annat som man kan se på kartan och det är ju rätt bra skyltat.

Jackson skrev:
> Blir även grymt impad av en annan Martin på
> listan. Anka Martin kör ju så sjukt bra. Jag är
> fullkomlig analfabet, så jag vet ingenting om
> någon känd i mtb-världen, men satan, jag vill
> veta mer om henne!

Eftersom jag har detalj-ADHD kan jag hjälpa till. Anka Martin är Sven Martins fru (Sven är känd MTB-fotograf som fotar DH-världscupen, och snabb som satan). Anka är snabb och ofta med i de tävlingar Sven fotar, dvs de reser runt världen ihop vilket verkar rätt gött.. Har sett Anka i resultatlistan för Cape Epic samt ganska högt upp i TP förra året vill jag minnas..

Ang övriga proffs så är det kul att se Ralf Näf så högt upp. Killen tävlar ju i XC (VM-guld i XCE nyss va?) och det brukar normalt inte förknippas med teknik och utförskörning. Men tycker mig ha noterat på Merida-campsen att han är en jäkel på att köra tekniskt.. så det verkar stämma!

Synd att Barel missade dag 1, han är grymt snabb annars. Och kul och påläst i videorna, som vanligt. Avis på marran som får hänga med honom och Weir..

Westman skrev:

> Eftersom jag har detalj-ADHD kan jag hjälpa till.
> Anka Martin är Sven Martins fru (Sven är känd
> MTB-fotograf som fotar DH-världscupen, och snabb
> som satan). Anka är snabb och ofta med i de
> tävlingar Sven fotar, dvs de reser runt världen
> ihop vilket verkar rätt gött.. Har sett Anka i
> resultatlistan för Cape Epic samt ganska högt
> upp i TP förra året vill jag minnas..

Grymt! Tack!!

Andra semikändisar att hålla reda på för den nyfikne är t ex Chris Ball och Jon Cancellier. Chris är UCI-kommissionär och ansvarar för baninspektion i världscupen (åtminstone DH, vet ej om det är XC också). Jon är ansvarig för SRAMs blackbox-program och ser till vardags till att Danny Hart, Sam Hill och Steve Smith har så vassa gafflar och dämpare som möjligt, teknik som sedan letar sig ner till oss konsumenter.

Extra kul att UCI är med och spanar, hoppas på en Enduro-världscup.. :)

Förra året var Steve Jones från Dirt och Cesar Rojo från Mondraker (mannen bakom 0mm-styrstammen) med också. Båda var snabba. En liten anekdot är att funkisarna var lite oroliga för Steve Jones, som de uttryckte det så var han mer snabb än bra ibland :)

jomper skrev:
> Förra året var Steve Jones från Dirt och Cesar
> Rojo från Mondraker (mannen bakom
> 0mm-styrstammen) med också. Båda var snabba. En
> liten anekdot är att funkisarna var lite oroliga
> för Steve Jones, som de uttryckte det så var han
> mer snabb än bra ibland :)

Hehe, kan tänka mig att han hade viss press på sig att inte vara för långsam = överladd. Jag var mest impad av att han körde 1x10.

Westman skrev:
> Chris är UCI-kommissionär och ansvarar för baninspektion

Spännande, jag har funderat lite på vad som skulle hända om en UCI-kommissionär fick se stupet på specialsträckan från toppen av Col de Champs (första sträckan igår). Eftersom de kör vidare idag antar jag att Ash inte är inspärrad så det gick tydligen bra :)

Nån form av rekord i överladd lät väl ändå som att Ben Cruz stod för förra året baserat på Jonas beskrivning på förra sidan i den här tråden.

Nu har de förhoppningsvis klarat av klättringen upp till Valberg (massa asfalt) och har en specialsträcka kvar innan lunchstoppet där man för första gången ser en vägskylt mot Nice.

Peter_K skrev:
> Westman skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Chris är UCI-kommissionär och ansvarar för
> baninspektion
>
> Spännande, jag har funderat lite på vad som
> skulle hända om en UCI-kommissionär fick se
> stupet på specialsträckan från toppen av Col de
> Champs (första sträckan igår). Eftersom de kör
> vidare idag antar jag att Ash inte är inspärrad
> så det gick tydligen bra :)

Kom vi inte fram till att Col de Champs antagligen inte kördes...? Kanske var UCI gubben som stoppade galenskapen, hehe. Får se vad han anser om sista stigen imorron isåfall.

Dag 4 film

Partiet som följer efter 2.10 är på transportsträcka och det är ganska o-bra om man skulle ramla utåt här...

Tyckte det var kul att se hur vissa laddade på grey earth trail.

Sen kan vi nog konstatera att col d champs inte kördes, kanske pga dimmigt väder...eller pga nåt annat.

Angående banor hit o dit, så tycker jag att det framgår av Seb kemps intervju av Ash i Bike (TP första dagen), att de har som målsättning att välja nya SS efter hand, så att nya åkare inte blir så handikappade och de gamla får lite omväxling.

"As riders keep coming back I’ll need to change it up each year, which is a shame because then we will have to loose a few great trails. I just want to keep it fair and interesting enough for people to come back."

Med den ökande status som TP har fått krävs det väl också att banorna ändras, annars är väl risken stor att proffsen ägnar ett par veckor före tävlingen åt träning på specialarna.

/S

jomper skrev:
> Jag minns faktiskt den klättringen som trevlig.
> Fin utsikt också.

Håller med. Lagom lutning, bra asfalt, man behöver inte tänka utan bara trampa och titta på utsikt. Sen fanns det ju dessutom fika nära toppen.

Efter regn kommer sol brukar det ju heta och så även i Frankrike:

"Grymt fina stigar idag, helt klart bäst hittills. Solen har varit framme också, gött värre. Tyvärr punkade jag på sträcka 3, annars tycker jag det gått rätt bra idag. Men punkan kommer sabba min totala tid en hel del."

Senast ändrad:
Härligt marran, snart i mål!

Med Jacksons samtycke fortsätter jag spamma om kommande dagar:-)

Dag 6 är tillsammans med dag 2 en "stor" dag. Uppstigning 1 timme tidigare och avfärd i mörker för att hinna hem i tid. Direkt ur sovsäcken, upp på cykeln o 700 höjdmeter uppför. Etapp 1 och 2 var tidigare en enda etapp, 1200 höjdmeter. Numera är det paus halvvägs. Varierande, lagomstigar, mycket skog och få dödsstup.

Uplift mitt på dagen för att hinna beta av alla höjdmeter. På det följer veckans FLOW. 400 höjdmeter i traditionell "svensk" lövskog. Mjukt lövtäckt underlag, inga stenar, inga stup, bara att damma på. När man vant sig vid stenar o bröt o ganska tekniska stigar kommer den där lövstigen som värsta överraskningen.

Så, med gott mod o tanken att man snart är igenom den tuffa dag 6 lallar man vidare till sista etappen för dagen, "jaja, ännu en lövstig, gött att surfa lite till". nonono. Sista stigen är som tagen ur helvetet, guds avdumpningsplats för stenbumlingar. Brant, stenigt, tajt, tekniskt och framförallt väldigt exponerat. Mark Weir fällde en klassisk kommentar förra året.."that trail was above my paygrade". Får se om den stigen överlevt till i år....

Ooh! Fyfaan vad spännande! Jag älskar att få pre-info om banan! Men alltså, vart har det förlagt dagens resultat? Är det bara jag som gått vilse på internätet eller har de inte lagt upp det än?

Etapp 1 och 2 på dag 6 är i mitt tycke bland de bästa på hela veckan. Transportsträckan dit är inte heller så dum (tror det är Ola som trampar och solar):
filename=DSC00686.JPG

När det var en enda sammanhängande etapp blev det nästan fånigt. 1200 höjdmeter teknisk stig i ett svep är iallafall för mycket för mig... Men det är klart, folk som är lite mindre klena tycker säkert det är skoj. Jag spammar en bild till från starten som är efter pausen halvvägs ner:
filename=David_Warren_day6_granges2.jpg

Man åker längs med kammen och sen långt ner i dalen till vänster och hamnar i närheten av Sospel.

Håller med om att etappen efter det är en av veckans höjdpunkter med löv-race i lagom lutande skog, och att sista etappen är... intressant.

Just nu är de på en camping mitt i ingenstans där det brukar vara knapert med varmvatten och (gissar jag) ännu sämre med Internet-anslutningar. Antar att det är därför det är klent med webbuppdateringar . Jag hittar inte heller några resultat. Om man är svensk kan man relatera iallafall lite grand till stället eftersom det heter St Dalmas.

Senast ändrad:
Peter_K skrev:
> Om man är svensk kan
> man relatera iallafall lite grand till stället
> eftersom det heter St Dalmas.

Haha!

Synd med punkan för marran. Tack för beskrivningarna av banorna!

UCI-kommissionären Mr Ball verkar gillat vad han såg, 9a igår och 11a totalt..

Kul att Nico Vouilloz ligger så bra till, gammal är äldst ibland..

Var det inte Matti Lehikoinen som kraschade så hårt förra året i en DH-tävling som gick samtidigt som TP? Imponerande att han är med och kör iår isf..

Ben Cruz verkar hålla igen, har för mig att han låg mycket bättre till förra året - innan han craschade ut sig.

Kul att Anne-Caro Chausson är med också.. 10 minuter före Anka i totalen!! Är det fler OS-guldmedaljörer som kört TP? :-)

Dag 5 film. Mycket pausbilder men lite åkning mitt i

Linne och shorts, äntligen kom Provencevädret till Provence:-) Vi som körde 2 första åren körde i konstant solsken, regn 1 natt per år men inget på dagarna...

Vi hade inte heller något regn på dagarna vad jag kan komma ihåg. Kallt på morgonarna och tokregn första kvällen innan rejset.

Peter_K skrev:
> Etapp 1 och 2 på dag 6 är i mitt tycke bland de
> bästa på hela veckan. Transportsträckan dit är
> inte heller så dum (tror det är Ola som trampar
> och solar):

Japp håller med om stigarna, kanonbra. Det är dock inte jag som cyklar framför, jag hade mina ljusa enduraskjorts HELA veckan, vågade inte byta sista dagarna...lite vidskeplig...hellre illaluktande brallor än att byta till några som kanske för otur med sig:-)

jomper skrev:
> Var det inte Matti Lehikoinen som kraschade så
> hårt förra året i en DH-tävling som gick
> samtidigt som TP? Imponerande att han är med och
> kör iår isf..

Kollade lite och det verkar stämma, det här är från 26 sep för ett år sen:

"We’re glad to say that although Matti has undergone two brain scans already, doctors have confirmed that no brain damage has been done and he’s currently in a stable condition in hospital. We spoke to Matti’s partner, Anna, who told us, “Matti’s jaw, cheekbone, teeth and nose are pretty badly damaged, and he will have surgery on Wednesday.”"

http://www.pinkbike.com/news/Matti-Lehikoinen-seriously-injured-2011.html

Oerhört att han är med och kör TP precis ett år efteråt!

InlineOla skrev:
> Dag 5 film. Mycket pausbilder men lite åkning
> mitt i

Anka Martin verkar ha fattat en kritisk framgångsfaktor i T-P, nämligen rödvinet som återhämtningsdryck. Säkert en del av förklaringen till att hon är så snabb.

Intressant att de lyckades filma "hålet" som är på en av etapperna (03:49 i filmen). Jag och min bakdämpare minns fortfarande precis hur det är att landa aningens kort där..

Mycket riktigt verkar avslutningen på dagen idag ha varit intressant:

"Väldigt bra stigar idag också, fast sista etappen var ett skämt. Brant, löst och exponerat med stundtals borteroderad stig. Jag tänkte flera gånger att jag kört fel, stigen var bara så galen. Jag tror jag gjorde en stabil men kanske långsam dag, verkar som många gjort misstag."

Robert skrev:
> Resultat dag 6:
> http://trans-provence.com/results2012/day6.html

9 stycken fick 3 minuters tidsstraff för att ha genat...har en svag aning att det är på löviga flowstigen där man kan tjäna en del tid på att inte följa stigen.

Ganska makabert om folk genat igen, efter dag 5 där många åkare fick tidstillägg just för att ha tagit innovativa linjeval. Det märks att Transan blivit mer riktig tävling än det var förut.

Slutet gott allting gott:

"I mål! Tog det lugnt idag, det är svårt att vinna placeringar men lätt att förlora dem om man punkar eller klotar. Riktigt bra stigar igen, men ganska kort dag tyvärr. Riktigt bra stämning, många verkar lättade att det är över. Känslan när vi satt uppe på berget efter sista klättringen och tittade ut över medelhavet var grym!"

*micke* skrev:
> Känslan när vi satt uppe på berget efter
> sista klättringen och tittade ut över medelhavet
> var grym!"

Grymt kört, stort grattis!

*micke* skrev:
> Slutet gott allting gott:
>