[Artikel] Vinterdäckstest – fyra nyanser av grepp

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Bra recension, 240 däcken har verkligen ett vidrigt rullmotstånd men håller nere farten och är pålitligt i inbromsningar. Däremot är det ett ganska obehagligt däck att svänga med på hårda underlag typ gatsten, i en viss vinkel hamnar man typ på en dobb, ingen kontakt alls med underlaget o pang ner i backen.

Väl testat, blir riktigt sugen på ett continentaldäcken!

Mina Nokian W-1** känns Inte som sommardäck, varken i komfort eller rullmotstånd. Pumpar man de riktigt hårt rullar de hyfsat, men då greppar de inte så bra...

Jag är nyfiken på hur dubbfria Conti skulle stå sig i en jämförelse med (det så populära) Schalbe Winter Marathon.

Och hur står dubbfria Conti mot ett vanligt crossdäck? Jag tänkte testa köra dubbfritt en vintersäsong för några år sedan i form av crossdäck (Schwalbe, minns inte modell). Tänkte att de är ju grovmönstrade och kanske funkar hyfsat på snö och is om man tar det lite lugnt. Och så slipper man dubben. Men jag gav upp efter någon vecka, första riktiga halkan så druttade jag på ändan i en isig kurva.

Måste bara påpeka (med reservation för att jag missförstått vilket sorts däck du menar) att "en traktor gjord för snöröjning" definitivt inte har sånt mönster! De däcken är jordbruksdäck och totalt värdelösa på vintern förutom i djup snö. Enda anledningen till att de är så vanliga i snöröjning är att det är de däcken man har helt enkelt pga att traktorn i de flesta fall är köpt för just jordbruk och snöröjningen är ett komplement på vintern.
En uppsättning fälgar med snödäck kostar mellan 60-100000+ till en normalstor traktor så det är förståligt att det inte sitter på alla. Nästan förståligt iaf för det är sjukt mycket bättre... Hrrm, snåla bönder, hrrm...

Nu har ju Rollspeed W iaf lite skuret mönster och mjukare gummi än traktordäck så nåt hopp finns det ju.

Och som tur är pendlar jag inte med mina 361 dubbar utan cyklar i skogen :-)

Conti borde funka bra i Östersund. Här brukar det vara packad kall snö och ingen is. Måste köpa en cross...

Blir lite sugen på att testa contidäcket. Är nog optimalt en kall vinter som vi hade förra året i sthlm. Synd att inte schwalbe marathon eller w marathon ver med i testet. Skulle gissa att dom funkar bättre runt nollan.

I Gbg är det is större delen av säsongen. Snö som beskrivet i artikeln kanske det är i en vecka sammanlagt. Dubbdäck eller stanna hemma.

Schwalbe Marathon Winter är ett alternativ också för omväxlande vinter. Jag kör med 28mm versionen på CX och det rullar helt OK även nu när det är + grader, får se hur de funkar när det börjar bli is o snö.

-------------------------------------------------------
> Om du ofta råkar ut för sådana situationer så är ditt största bekymmer inte val av däck. Det > kanske är dags att ta sig en funderare på sin körstil?

^+1

Tack för ett intressant test.

Som andra skriver så är det kanske lite synd att de på Happy mest populära vinterpendlardäcken Schwalbe Winter och Marathon Winter inte är med. Kanske kommer med i en uppföljning? :)

Intressant med det dubbfria alternativet, Conti alltså. Verkar vara ganska bra ändå och ett helt annat mönster än de cross/mtb-mönster man annars är van vid.
Kör annars Marathon Winter på pendlaren, tunga as, men lättrullade och bra grepp på is. Mindre imponerande grepp på allt annat, typ snö :).
W240 till vintercross, kanondäck, tunga som bly, men bra grepp både på is och i terräng i övrigt.

Känns bra, åkte hela förra långa vintern på A10 32-622 och tyckte jag var kass på halkan, det var alltså bara dåliga däck!
I år blir det ett w240 622-40 fram, då jävlar :)

Angående Schwalbe-däcken så var det för många dubb i dem för att de skulle vara intressanta den här gången. Det var dubbfritt eller lite dubb som stod i fokus. W240 ska ses mer som en referens. Schwalbe har inga dubbfria vinterdäck, åtminstone inte vintern 2012/13.

Även Contintental har 120 och 240 dubbar, så det är klart att en sådan jämförelse kunde vara intressant.

Jag kör nog vidare med mitt universaldäck Racing Ralph på gravel biken när det inte är blankisvarning. Då åker 90-tals MTB:n med dubb fram. Den står alltid redo.

Hur är det att köra dubbat fram och dubbfritt bak? Blir det knas eller är det en fungerade kompromiss? Bakhjulssladdar brukar vara "hävbara" men framhjulsdito brukar göra ont på hakan +ANNAT

Brukar köra så när det inte är riktigt isigt. Igår morse kastade bakhjulet ett par gånger, men jag höll mig uppe. Med odubbat fram hade jag haft ont idag.

jomper skrev:
> Jag tycker det är en bra kompromiss.

Visst kan det vara en bra kompromiss i nödfall, men vill det sig riktigt illa så kan det där sladdande bakhjulet (t.ex. i en nedförsbacke på GC-bana) smälla in i en mötande människa, barnvagn, rollator, eller ANNAT och då är det inte lika skojigt längre.

Senast ändrad:
Jag kör mina Schwalbe Ice Spiker - aldrig halkat på dem. Men de är trögrullade som satan ... men det är ju träning det med!

Annars håller jag med geologen - i Göteborg är det dubb som gäller om man kör på asfalt.

T skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker det är en bra kompromiss.
>
>
> Visst kan det vara en bra kompromiss i nödfall,
> men vill det sig riktigt illa så kan det där
> sladdande bakhjulet (t.ex. i en nedförsbacke på
> GC-bana) smälla in i en mötande människa,
> barnvagn, rollator, eller ANNAT och då är det
> inte lika skojigt längre.

Och det är ett problem som du löser genom att sätta på ett dubbdäck bak?

Du tror inte att det kan finnas andra problem som orsakar att man ligger på bredsladd in i barnvagnar och rollatorer?

H. skrev:
> Och det är ett problem som du löser genom att
> sätta på ett dubbdäck bak?
>
> Du tror inte att det kan finnas andra problem som
> orsakar att man ligger på bredsladd in i
> barnvagnar och rollatorer?

Problemet i sig löses inte (beroende på tolkningsfrågan) men problemet blir åtminstone belyst.

Alla är inte så duktiga cyklister som du kanske? :)

Så det är kanske dumt att rekommendera att kompromissa rent allmänt med dubb fram och dubbfritt bak, för helt plöstligt (via rykten och djungeltelegrafer) så har "Bettan 57" eller "Chrille 14" som kanske inte har sån gedigen cykelvana snappat upp dessa fina "tips" och ger sig ut och sladdar i trafiken. Inte bra. Happy läses även av "svenssoncyklister", tro det eller ej...

T skrev:
> Så det är kanske dumt att rekommendera att
> kompromissa rent allmänt med dubb fram och
> dubbfritt bak, för helt plöstligt (via rykten
> och djungeltelegrafer) så har "Bettan 57" eller
> "Chrille 14" som kanske inte har sån gedigen
> cykelvana snappat upp dessa fina "tips"

För att inte tala om alla downhilltips! Vad händer när Bettan57 kastar sig ut för Ripbranten i Åre på sin damtralla??? OANSVARIGT!!!

TBone skrev:
> För att inte tala om alla downhilltips! Vad
> händer när Bettan57 kastar sig ut för
> Ripbranten i Åre på sin damtralla???
> OANSVARIGT!!!

OCH UPPRÖRANDE!!

På en bil ska bästa däcken sitta bak så dubbat fram och odubbat bak på en cykel låter dumt. Vet att väldigt många kör med bättre grepp fram sommar som vinter men jag har aldrig fattat varför... Antingen vill jag ha grepp eller rull! Väljs mha däckval och lufttryck för min del, men alltid lika däck bak som fram.
Men det är ju jag det :-)

dnleriksson skrev:
> På en bil ska bästa däcken sitta bak så dubbat
> fram och odubbat bak på en cykel låter dumt. Vet
> att väldigt många kör med bättre grepp fram
> sommar som vinter men jag har aldrig fattat
> varför... Antingen vill jag ha grepp eller rull!
> Väljs mha däckval och lufttryck för min del,
> men alltid lika däck bak som fram.
> Men det är ju jag det :-)

Det är annorlunda på en cykel som välter om framhjulet tappar greppet. På en bil ska de bästa däcken definitivt sitta bak, oavsett drivhjul.

dnleriksson skrev:

Alltid dubb fram i första hand om man bara har ett dubbdäck.

Framhjulssläpp = dratta i backen

Bakhjulssläpp = skoj!

jomper skrev:
> dnleriksson skrev:
> -----
> > På en bil ska bästa däcken sitta bak så
> dubbat
> > fram och odubbat bak på en cykel låter dumt.
> Vet
> > att väldigt många kör med bättre grepp fram
> > sommar som vinter men jag har aldrig fattat
> > varför... Antingen vill jag ha grepp eller
> rull!
> > Väljs mha däckval och lufttryck för min del,
> > men alltid lika däck bak som fram.
> > Men det är ju jag det :-)
>
> Det är annorlunda på en cykel som välter om
> framhjulet tappar greppet. På en bil ska de
> bästa däcken definitivt sitta bak, oavsett
> drivhjul.

Så det är bättre att sladda in i en barnvagn än att välta och skada fingret? *gny* *snyft*

Det är bättre att kunna styra undan än att dratta på ändan rakt in i en fiktiv barnvagn.

dnleriksson skrev:

Nej, på en bil ska alltid bästa däcken sitta bak.

Det var väl det jag skrev!? Lite luddigt skrivet iofs... Bara första raden avhandlar bilar, sen är det cykel igen :-)

Även om jag vet ett par som resonerar att det ska styra med bilen också...

Tack för ett schysst test!
Jag hade W240 vintern 2011, tyckte de var riktigt bra, men visst var de lite tröga.

Nu kör jag med Ice Spiker, rullar minst lika trögt men har ännu bättre grepp, lite mer komfort med sin stora volym, är lite lättare och känns ju mer rätt på en MTB. Dubbarna är dock vansinnigt hårda och vassa, jag har råkat riva upp ytan lite på diverse dekorativa underlag.

Bommade dock både lövhalkan och svartisen i år (gav dem en tung vurpa var), med skrubbsår, kasserad hjälm och skadade tights att uppvisa som resultat.

garfunkah skrev:
> Nej, på en bil ska alltid bästa däcken sitta
> bak.

Ursäkta en OT fråga till en mycket informativ artikel, men varför ska bästa däcken sitta bak på en bil?

Lite jobbigt att inse att man gjort fel i 20-års tid. Jag har alltid satt de bästa däcken fram för att på sommaren ha bästa djup där för att minska risken för vattenplaning och på vintern för att få bäst bromskraft.

Hur har jag tänkt fel och hur gör jag bot och bättring? (förutom att skifta hjulen)

sänket skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
> > Nej, på en bil ska alltid bästa däcken sitta
> > bak.
>
> Ursäkta en OT fråga till en mycket informativ
> artikel, men varför ska bästa däcken sitta bak
> på en bil?
>
> Lite jobbigt att inse att man gjort fel i 20-års
> tid. Jag har alltid satt de bästa däcken fram
> för att på sommaren ha bästa djup där för att
> minska risken för vattenplaning och på vintern
> för att få bäst bromskraft.
>
> Hur har jag tänkt fel och hur gör jag bot och
> bättring? (förutom att skifta hjulen)

Lästips---> https://www.transportstyrelsen.se/Lattlast/Sakerhet-pa-vagarna/Regler-for-dack/Sa-skoter-du-dacken/

sänket skrev:
> garfunkah skrev:
> -----
> > Nej, på en bil ska alltid bästa däcken sitta
> > bak.
>
> Ursäkta en OT fråga till en mycket informativ
> artikel, men varför ska bästa däcken sitta bak
> på en bil?

En video som förklarar:

Men, du är inte ensam. Jag gjorde samma tankevurpa i många år innan jag fattade hur det hängde ihop.

Senast ändrad:
Happy tar kliv framåt genom att ha bra artiklar med humoristisk underton.
Kul att se när dessa artiklar delas vidare på nätet och de positiva kommentarer som kommer.

dnleriksson skrev:

Att bestämma däckval på cykel (speciellt Mtb!) utifrån vad som är rekommenderat för bil är lite som att välja stövlar efter hur man bygger hangarfartyg. Jo, båda ska vara i vatten och hålla innehållet torrt, men allt annat är annorlunda.

I år ska jag prova med W240 fram och W106 bak istället för W240 både fram o bak. På det viset borde det vara säkert grepp fram och något mer lättrullat bak men ändå med grepp.

Körde årets första tur på mina 2.2" Suomi Tyres W300 och kan konstatera två saker:

1) De rullar lättare än mina 2.4" Rubber Queens (ringtrycket inverkar också).
2) Man driftar lite i svängarna eftersom de mjuka/höga dobbarna gör att däcket kravlar i sidled.

Med lite tur så slipper man använda ringklockan också eftersom folk borde höra att man kommer...

Tillbaka
Topp