Åsikter om Wahoo Elemnt

• Trådstartare Trådstartare Sam
  • Start datum Start datum
Åsikter om Wahoo Elemnt
Johan A sa:
SteffoN sa:
Har använt Bolten ett tag nu och gillar den mycket!

En kort fråga, hur ser/vet man när den hittat GPS'en vid start?
Det brukar ju vara tydligt på andra enheter med en procent-mätare eller liknande...

Jag trycker på "page" så står det Acquiring GPS...

Ett annat tips är att hastigheten står som "N/A" om GPS-funktionen inte är klar.

Åsikter om Wahoo Elemnt
barbaresco sa:
Jensen sa:
barbaresco sa:
barbaresco sa:
drpepper82 sa:
Har min kopplad till en Stages effektmätare och än så länge har det fungerat klanderfritt, har gen 2.
Har du kopplat via bluetooth eller ANT+? Jag har endast lyckats para min Bolt via ANT+ och som effektmätare, alltså inte som kadenssensor. Har mailat Wahoos support och hoppas att de kan hjälpa till, jag har ingen lust att använda en extra kadenssensor.....

Problem löst efter snabb hjälp av Wahoos support.

Och lösningen var?

Citerar Wahoos svar: "What I'd like for you to do is forget the power meter from all of the devices and apps that you have it paired with presently. Make sure that those apps are closed out completely and not running in the background. Next, open your Stages app and make sure that the firmware is up to date on the Stages. Once that is ticked off the list, close out the Stages app fully and open the Companion app. Pair it to your Bolt then go the add sensors page. Find your Stages by the Ant ID code and pair it as a power meter. Once paired, start spinning and make sure that you see both power and rpm's in their data fields."

Detta gör alltså att den kopplar upp me bluetooth mot stages istället för ant?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jensen sa:
barbaresco sa:
Jensen sa:
barbaresco sa:
barbaresco sa:
drpepper82 sa:
Har min kopplad till en Stages effektmätare och än så länge har det fungerat klanderfritt, har gen 2.
Har du kopplat via bluetooth eller ANT+? Jag har endast lyckats para min Bolt via ANT+ och som effektmätare, alltså inte som kadenssensor. Har mailat Wahoos support och hoppas att de kan hjälpa till, jag har ingen lust att använda en extra kadenssensor.....

Och lösningen var?

Citerar Wahoos svar: "What I'd like for you to do is forget the power meter from all of the devices and apps that you have it paired with presently. Make sure that those apps are closed out completely and not running in the background. Next, open your Stages app and make sure that the firmware is up to date on the Stages. Once that is ticked off the list, close out the Stages app fully and open the Companion app. Pair it to your Bolt then go the add sensors page. Find your Stages by the Ant ID code and pair it as a power meter. Once paired, start spinning and make sure that you see both power and rpm's in their data fields."

Nej, det löste mitt problem med att inte få kadens. Wahoo väljer tydligen ANT I första hand. Den här av någon anledning kopplat mitt pulsband (Scosche) via bluetooth....

Än så länge är jag riktigt nöjd, passar mig bättre än min gamla Edge 520.

Åsikter om Wahoo Elemnt
barbaresco sa:
Jensen sa:
barbaresco sa:
Jensen sa:
barbaresco sa:
barbaresco sa:
drpepper82 sa:

Och lösningen var?

Nej, det löste mitt problem med att inte få kadens. Wahoo väljer tydligen ANT I första hand. Den här av någon anledning kopplat mitt pulsband (Scosche) via bluetooth....

Än så länge är jag riktigt nöjd, passar mig bättre än min gamla Edge 520.

Aha. Ja man är riktigt nöjd med den. O deras support verkar riktigt bra

Åsikter om Wahoo Elemnt
Lite surt att man måste navigera för att se rutt på kartan. Jag skulle vilja välja att bara se rutten på kartbilden när jag hojar.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Kanon nöjd med min! Najs uppgradering från 500:an..
Strava live segment rockar!
Lite oklart vad LED betyder under Strava live segment, mailade wahoo support om detta förra veckan.

Ny firmware update ute nu, med förbättrad live tracking! Och en del annat smått och gott.
https://support.wahoofitness.com/hc/en-us/articles/115000410550-ELEMNT-Bolt-Software-Updates
The Live Track site now shows more data including your breadcrumb trail, route, live ride data and charts.

Åsikter om Wahoo Elemnt
jonas-ni sa:
Vilka magiska inställningar ska man ha då och var i menyröran hittar man dem? Lånade en mycket sparsamt använd 800:a nyligen för en rekarunda. Det tog inte lång stund innan den la av och man cyklade runt med onödig dödvikt.

Jag får, ännu efter fem års frekvent användning (ca 1000 pass reggade på Strava, så ungefär ett pass varannan dag), ut över 10 timmar på full laddning på min Edge 800. Efter en fyratimmarsrunda i lördags visade den runt 70 procent laddning. Då kör jag alltid med GPS, effektmätare och puls via ANT+, men med bara svag belysning på skärmen.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Fundering: Spelar verkligen antalet ANT+ sensorer roll för batteritiden, eller sparar man mer ström genom att använda "smart recording" (funkar dock inte med effektmätare), inte ständigt ha kartvyn uppe, bara ställa timeout för bakgrundsbelysningen till 15 sek etc?

Åsikter om Wahoo Elemnt
geologen sa:
jonas-ni sa:
Vilka magiska inställningar ska man ha då och var i menyröran hittar man dem? Lånade en mycket sparsamt använd 800:a nyligen för en rekarunda. Det tog inte lång stund innan den la av och man cyklade runt med onödig dödvikt.

Jag får, ännu efter fem års frekvent användning (ca 1000 pass reggade på Strava, så ungefär ett pass varannan dag), ut över 10 timmar på full laddning på min Edge 800. Efter en fyratimmarsrunda i lördags visade den runt 70 procent laddning. Då kör jag alltid med GPS, effektmätare och puls via ANT+, men med bara svag belysning på skärmen.

Jag får ut något liknande från min 520a. Nu är den nyare, men jag upplever aldrig att batteritiden inte räcker till. Då är jag ibland ute 3-5 timmar i stöten. Sen beror det så klart på vilka behov man har, kanske blir det ett problem om man satsar på 10-timmars var o varannan dag.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Åsikter om Wahoo Elemnt
Eftersom outnorth hade slut på bolt så passade jag på när komplett körde en deal på den för 1990. Byter ut min polar v650 mot just bolten.
Wahoo verkar måna om sina kunder till skillnad från polar så detta blir säkert bra.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Intresserad av hur väl kartan fungerar. Vilken karta laddas ner, hur är upplösningen, kan man enkel zooma in ut under cykling. Kan display "rulla" mellan karta och en sida med datafält? Någon som djupdykt i kartfunktionerna och kan kommentera!?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Kartan går att zooma med de vanliga zoomtangenterna, upplösningen begränsas mest av den svartvita skärmen. Det är inget under av nyanser i kartbilden, men det duger gott för den som är vilse eller ska följa ett spår.
Vill du skapa en ny rutt gör du det i telefonappen. Du kan lägga till datafält på kartbilden, och kan också få ”sväng höger” och ”sväng vänster”- signaler via raden med lysdioder ovanför skärmen.

Jag är tämligen övertygad om att kartorna uppdateras, eftersom jag kan radera och lägga till dem från Wahoos server via appen. Någonstans har jag hört vilken karttjänst det var som de använder sig av, men just nu är det borta ur skallen ...

Åsikter om Wahoo Elemnt
s-o sa:
Kartan går att zooma med de vanliga zoomtangenterna, upplösningen begränsas mest av den svartvita skärmen. Det är inget under av nyanser i kartbilden, men det duger gott för den som är vilse eller ska följa ett spår.
Vill du skapa en ny rutt gör du det i telefonappen. Du kan lägga till datafält på kartbilden, och kan också få ”sväng höger” och ”sväng vänster”- signaler via raden med lysdioder ovanför skärmen.

Jag är tämligen övertygad om att kartorna uppdateras, eftersom jag kan radera och lägga till dem från Wahoos server via appen. Någonstans har jag hört vilken karttjänst det var som de använder sig av, men just nu är det borta ur skallen ...
OK tack för svar.
Fler frågor, Under färd centrerar sig kartan automatiskt eller behöver man trycka på någon knapp. Kan den alternera mellan kartsida och annan sida automatiskt med visst interval?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Kartan centrerar automatiskt, men däremot har jag inte hittat något sätt att få Bolten att växla automatiskt mellan olika vyer.
Däremot gillar jag skarpt att den är nästan löjligt anpassningsbar. Man kan skapa egna sidor med all möjlig information, och dessutom zooma mellan 1-9 olika värden på sidan. Vill jag ha en egen vy med bara temperaturen och blodets syresättningsgrad kan jag få det också om jag bara har en syresensor :)

Åsikter om Wahoo Elemnt
Fulmekstätning Wahoo Elemnt. Semi-permanent lösning på regnet under LEL.
Köpte en usb förlängningsladd på 2m för laddning via vägguttag. På cykeln är det dynamouppladdad powerbank som gäller.
Tack vare tipset med Sugru så har jag nu tätat spd-skor och gps.

Bilagor

• IMG_20170723_212523.jpg
    IMG_20170723_212523.jpg
    119.7 KB · Besök: 240
  • IMG_20170723_212736.jpg
    IMG_20170723_212736.jpg
    218.5 KB · Besök: 237
Åsikter om Wahoo Elemnt
s-o sa:

Openstreetmap om jag inte minns fel

Åsikter om Wahoo Elemnt
nieves sa:
Köpte en usb förlängningsladd på 2m för laddning via vägguttag.
Det ser ut som om du behöver en kontaktadapter för att kunna stoppa den i ett engelskt vägguttag

Jensen sa:
Kan man själv välja vilken variant av OSM-karta man vill ladda ner?
Tex använder jag olika "typade" OSM-kartor för lvg eller MTB, allt för bästa användningsupplevelse
men det är i en GPS som inte får nämnas här i tråden.....

/Håkan

Åsikter om Wahoo Elemnt
HåkanC sa:
nieves sa:
Det ser ut som om du behöver en kontaktadapter för att kunna stoppa den i ett engelskt vägguttag

Jensen sa:
Tex använder jag olika "typade" OSM-kartor för lvg eller MTB, allt för bästa användningsupplevelse

/Håkan

Förbannat bra fråga. Kanske något man borde fråga Wahoo.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Testade live tracking igår, ser ut att funka bra! Så med senaste uppdateringen är en bra gps, ännu bättre, najs!
Har haft lite dubletter vid uppladdning till ride with gps, annars funkar allt bra!
Ska man va lite petig skulle jag vilja lite större text /font på time ahead på strava live segment, finns ju iofs led då, men inte alltid man ser dem vid soligt väder.

Åsikter om Wahoo Elemnt
En fråga jag ställde till supporten var om det inte gick att bara visa en rutt på kartsidan utan att navigera ngt som jag ofta använt på en konkurents modell.

Detta svar kom från supporten 3h efter jag ställt frågan :)
Thanks for writing in today. You can do this during a ride by going to the navigation page (with the route started) and selecting "route">> then "mute". This will turn off notifications and alerts for routes but still display the GPS track.
Snabbt svar och förhoppningsvis en batterisparande lösning.

Senast ändrad:
Åsikter om Wahoo Elemnt
HåkanC sa:
nieves sa:

Jensen sa:

/Håkan

De är snabba att svara på supporten, detta är svaret de gav:
"Thanks for writing in today. There are not different versions for mtb/road, though openstreet maps has rather extensive trail mapping. Don't hesitate to reach out with any further questions.

Cheers,
Micah"

Åsikter om Wahoo Elemnt
mklmtb sa:
DCR slog till med en jämförelse idag mellan Bolt och 520, läsvärt för de som står i köpläge
Ur texten
"From a purely navigational standpoint, the Edge 1000 is really the top of the food chain in the cycling world."
Men det står en hel del mer, läs hela själv.

/Håkan

Åsikter om Wahoo Elemnt
mklmtb sa:
DCR slog till med en jämförelse idag mellan Bolt och 520, läsvärt för de som står i köpläge

https://www.dcrainmaker.com/2017/07/best-bike-gps-2017-garmin-wahoo.html
Finns en nice Bolttråd annars, ska man jämföra Elemnt så bör det nog vara mot 8xx eller 1000. I mitt tycke vinner Wahoo striden mot alla Garmin navigatorer jag klämt på.
Minns tydligt det spydiga svaret från supporten på Garmin när jag påtalade problemet med 800 som inte kunde logga +300km rutter..... enligt dom ett icke existerande problem trots många inlägg på deras eget forum.

Åsikter om Wahoo Elemnt
HåkanC sa:
mklmtb sa:
Ur texten
"From a purely navigational standpoint, the Edge 1000 is really the top of the food chain in the cycling world."
Men det står en hel del mer, läs hela själv.

/Håkan

Står även "And for the Edge 1000? While still technically the highest end Garmin cycling unit, I think most would agree that it’s due for a refresh (albeit there’s little competitive reason to do so)."

Personligen tycker jag edge 1000 är för stor. Men det är ju en högst personlig åsikt.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Jensen sa:
Står även "And for the Edge 1000? While still technically the highest end Garmin cycling unit, I think most would agree that it’s due for a refresh (albeit there’s little competitive reason to do so)."
Bra "spottat", det är ju också ett argument FÖR Edge 100; "albeit there’s little competitive reason to do so"
Eller det kanske snarare pekar på frånvaron av seriösa alternativ, trots att Edge 1000 är >3 år.

Jensen sa:
Personligen tycker jag edge 1000 är för stor. Men det är ju en högst personlig åsikt.
Det krävs ju en stor (och högupplöst) skärm för bra navigering.
De flesta som monterar GPSer, även andra än Edge 1000, på ett framflyttat fäste upplever då strl som ett ickeproblem.
Garmin%20Out%20Front%20Bike%20Mount.jpg

Åtminstone jmf med att ha GPSen på tappen
Garmin-Edge-1000-2.jpg

/Håkan

Åsikter om Wahoo Elemnt
HåkanC sa:
Jensen sa:
Bra "spottat", det är ju också ett argument FÖR Edge 100; "albeit there’s little competitive reason to do so"
Eller det kanske snarare pekar på frånvaron av seriösa alternativ, trots att Edge 1000 är >3 år.

Jensen sa:
Det krävs ju en stor (och högupplöst) skärm för bra navigering.
De flesta som monterar GPSer, även andra än Edge 1000, på ett framflyttat fäste upplever då strl som ett ickeproblem.

/Håkan

Att Edge 1000 fortfarande anses vara top-of-the-line när det handlar om konsumentelektronik tre år efter lansering måste väl ändå tyda på att Garmin gjort allt rätt med den modellen, eller så är konkurrenterna hopplöst efter. Blir kanske ändring på det snart, men ändå... Behöver man inte funktionerna i E1000 men behöver en större skärm än 520/Bolt så är ju "gamla" Elemnt ett alternativ, vilket DCR också nämner i sin jämförelse.
När jag skaffade ny dator förra året blev det en 520, dels pga att den var den billigaste datorn med de funktionerna jag hade som minimikrav och att jag redan hade Garmin-prylar. Kändes enklast så. Hade jag valt dator idag hade jag nog valt Elemnt istället.

Åsikter om Wahoo Elemnt
Garmin har varit hopplös ensamma på marknaden, därav att det kan ha en modell som är 3 år och fortfarande vara ledande när det gäller den storleken och navigering. Att vara bäst i brist på konkurrens är ju lättare än att vara det i konkurrens.

Sen undrar jag varför skärmen måste vara stor? Om inte pratar om att man ska navigera ala orientering. I alla fall om man löst det så som Wahoo gjort.

Tycker det är väldigt mycket snack och predikande om garmin enheter i denna Wahoo tråd, finns det ingen garmin tråd?

Och Håkan, angående storleken, ja så kanske många upplever det men jag skrev att JAG inte upplevde så. Då spelar det mindre roll för MIN del att du inte delar den uppfattningen ?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Att köpa en Garmin innan man åtminstone provat (eller läst på om) Wahoos motsvarande produkter är synnerligen tragiskt. Garmins ställning kommer inte påverkas nämnvärt den närmaste tiden tyvärr. Men bra kvalitet och kundfokus kommer alltid att ha en plats bland puristerna. Därför blev det en Wahoo för mig.

För att slippa tjafset om Garmin....

Hur upplever ni noggrannheten i Wahoos barometer? Höjdmeterdatan skiljer alltid beroende källan verkar det som. Någon som han mer insyn i detta område?

Åsikter om Wahoo Elemnt
Sam sa:
Hur upplever ni noggrannheten i Wahoos barometer? Höjdmeterdatan skiljer alltid beroende källan verkar det som. Någon som han mer insyn i detta område?

På rundor med sambon som har en Edge 520 så skiljer det sig inte nämnvärt, det diffar ju alltid på några procent.

Tillbaka
Topp