Åsikter om Wahoo Elemnt
Detta är från dagens PEARL iZUMi och andra bilden är ett varv (tävlingen är två varv) jag körde tidigare. Om man kollar första hälften på själva loppet så är de rätt lika
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
anderski sa:Ny fw version ute:
FIXED: bug causing issues with GPS accuracy during long rides (6+ hours)
anderski sa:Ny fw version ute...
FIXED: bug causing issues with GPS accuracy during long rides (6+ hours)
Henrik_E sa:Känner inte till någon cykeldator som inte använder barometrisk höjdmätare vilket innebär att väderändringar påverkar. Som cyklist är man ju ofta ute länge så man har ju i stort sett alltid väderomslag. Vill man ha riktiga siffror måste man normalisera mot en höjddatabas.
jocke_tuffing sa:Utan att ha läst tråden så vill jag meddela att jag är extremt nöjd med min. Byggde en 20 km rideplan i sicklaskiftet som jag navigerade efter och det gick hur bra som helst!
Du har ju färgdioderna som indikerar vilken effektzon du är i fast det viste du väl redan.Spacekitty sa:Kan man få apparaten att pipa till vid överskriden effekt/%ftp/liknande?
Cannondale jekyl 1000 sa:Du har ju färgdioderna som indikerar vilken effektzon du är i fast det viste du väl redan.Spacekitty sa:Kan man få apparaten att pipa till vid överskriden effekt/%ftp/liknande?
McAdam sa:Har precis köpt en Elemnt Bolt, och har ett par funderingar som jag inte hittar svar på:
1. När man startar den och ska cykla iväg; hur vet man att den hittat satelliter och är redo? På Garmin är ju detta ganska tydligt...
2. Det finns ett 'data field' som heter 'gps accuracy'. När jag sitter i vardagsrummet så varierar det mellan 1 och 3 (bara heltal, inga decimaler). Vad betyder dessa siffror, och vilket är 'bäst'?
McAdam sa:Har precis köpt en Elemnt Bolt, och har ett par funderingar som jag inte hittar svar på:
1. När man startar den och ska cykla iväg; hur vet man att den hittat satelliter och är redo? På Garmin är ju detta ganska tydligt...
2. Det finns ett 'data field' som heter 'gps accuracy'. När jag sitter i vardagsrummet så varierar det mellan 1 och 3 (bara heltal, inga decimaler). Vad betyder dessa siffror, och vilket är 'bäst'?
Arsozath sa:McAdam sa:2. Det finns ett 'data field' som heter 'gps accuracy'. När jag sitter i vardagsrummet så varierar det mellan 1 och 3 (bara heltal, inga decimaler). Vad betyder dessa siffror, och vilket är 'bäst'?
2. Antar att det är meter, dvs 1 är bäst.
Henrik_E sa:
Jag kör Komoot och tycker att det funkar bra. Jag gör rutter på webben och de synkar automatiskt till Elemnt. Man måste köpa de regioner man kör i för att få turn-by-turn men de är ganska billiga. Man får hela världen för 30 EUR.Steel is Real sa:Vilka sajter/appar använder ni andra som kör Wahoo för navigering?
För mig lutar det åt RWGPS som jag vet funkar bra, men kostar 80 dollars per år och kräver lite handpåläggning för att få till turn by turn. Har läst en del om Komoot som är mycket billigare och man pröjsar bara en engångs avgift. Men det är lite varierade recensioner på Komoot?
Det beror ju på hur ofta Komoot uppdaterar den OSM-karta de använder.Mr_H_G_Superman sa:Komoot använder OpenStreetMap så man kan redigera själv.
Enligt Komoots hjälptexter uppdaterar de sin routing-data ungefär en gång i veckan med en manuell process. Min erfarenhet är dock att det ofta tar längre tid, typ 3-4 veckor. Kartbilden uppdateras snabbare men inte routingen.HåkanC sa:Det beror ju på hur ofta Komoot uppdaterar den OSM-karta de använder.
Vet ngn hur ofta de gör det?
Låter bra, 3-4 veckor är ju helt överkomligt.Mr_H_G_Superman sa:Enligt Komoots hjälptexter uppdaterar de sin routing-data ungefär en gång i veckan med en manuell process. Min erfarenhet är dock att det ofta tar längre tid, typ 3-4 veckor. Kartbilden uppdateras snabbare men inte routingen.
HåkanC sa:Låter bra, 3-4 veckor är ju helt överkomligt.Mr_H_G_Superman sa:Enligt Komoots hjälptexter uppdaterar de sin routing-data ungefär en gång i veckan med en manuell process. Min erfarenhet är dock att det ofta tar längre tid, typ 3-4 veckor. Kartbilden uppdateras snabbare men inte routingen.
Men går det inte att ladda ned GPX-filer till Wahoo Elemnt från valfri källa?
Om jag tex skapar en GPX-rutt i tex Strava mha deras "heatmap": https://www.strava.com/routes/new
finns det ngt sätt att få in den i en Wahoo Elemnt?
Och hur är det med kartor?
Finn det endast OSM att välja på?
Eller går det att även få tex Friluftskartan Pro och "routa" direkt i Wahoo Elemnt, eller appen, utifrån den?
/Håkan
magnil sa:Om du skapar en rutt i Strava så synkas den automatiskt över. Du kan även stjärnmarkera andras rutter så synkas de med. Riktigt smidigt.
OKmagnil sa:Om du skapar en rutt i Strava så synkas den automatiskt över. Du kan även stjärnmarkera andras rutter så synkas de med. Riktigt smidigt.
HåkanC sa:OKmagnil sa:Om du skapar en rutt i Strava så synkas den automatiskt över. Du kan även stjärnmarkera andras rutter så synkas de med. Riktigt smidigt.
Låter bra.
Men hur gör man med GPX-filer man har tex lokalt i datorn?
Och vad gäller angående kartor?
/Håkan
magnil sa:HåkanC sa:OKmagnil sa:Om du skapar en rutt i Strava så synkas den automatiskt över. Du kan även stjärnmarkera andras rutter så synkas de med. Riktigt smidigt.
Låter bra.
/Håkan
GPX kan man importera i appen och synka till Elemnt. Kartor använder jag aldrig så vet tyvärr inte.
Använder bara Strava för att bygga rutter numera. Antingen från Heatmap eller andras rutter och i princip bara för MTB.
Sedan skall man vara medveten om att Elemnt har stora problem med GPS-noggrannhet i skogen. Jagar man KOM så fungerar den tyvärr inte, ligger runt 25 meter bakom när det år skog. Följa rutter fungerar bra när man lärt sig att den ofta ligger efter.
landen sa:magnil sa:HåkanC sa:OKmagnil sa:Om du skapar en rutt i Strava så synkas den automatiskt över. Du kan även stjärnmarkera andras rutter så synkas de med. Riktigt smidigt.
Låter bra.
/Håkan
GPX kan man importera i appen och synka till Elemnt. Kartor använder jag aldrig så vet tyvärr inte.
Använder bara Strava för att bygga rutter numera. Antingen från Heatmap eller andras rutter och i princip bara för MTB.
Sedan skall man vara medveten om att Elemnt har stora problem med GPS-noggrannhet i skogen. Jagar man KOM så fungerar den tyvärr inte, ligger runt 25 meter bakom när det år skog. Följa rutter fungerar bra när man lärt sig att den ofta ligger efter.
Konstigt, jag har kört med Wahoo i snart två år och brukar plocka en del KOMs i skogen både nerför och uppför.
landen sa:magnil sa:HåkanC sa:OKmagnil sa:Om du skapar en rutt i Strava så synkas den automatiskt över. Du kan även stjärnmarkera andras rutter så synkas de med. Riktigt smidigt.
Låter bra.
/Håkan
Konstigt, jag har kört med Wahoo i snart två år och brukar plocka en del KOMs i skogen både nerför och uppför.
Jensen sa:landen sa:magnil sa:HåkanC sa:OKmagnil sa:Om du skapar en rutt i Strava så synkas den automatiskt över. Du kan även stjärnmarkera andras rutter så synkas de med. Riktigt smidigt.
Låter bra.
/Håkan
+1. Men så har jag hastighetssensor med och aldrig kört utan. Vet inte om det kan inverka.
magnil sa:Jensen sa:landen sa:magnil sa:HåkanC sa:OKmagnil sa:Om du skapar en rutt i Strava så synkas den automatiskt över. Du kan även stjärnmarkera andras rutter så synkas de med. Riktigt smidigt.
Låter bra.
/Håkan
+1. Men så har jag hastighetssensor med och aldrig kört utan. Vet inte om det kan inverka.
Jag kör utan hastighetssensor. Fungerar utmärkt med Garmin, iPhone, Samsung men tyvärr inte med Elemnt. Absolut kan man ta KOM men tyvärr ligger den efter i skogen. Segment som börjar i skogen och slutar med lite öppnare terräng är riktigt lätta att ta med Elemnt :)