Att byta lager i baksving själv - för dyrt?

JHenning

Aktiv medlem
Hej! Har blivit dags att byta något kullager i baksvingen på min FS MTB. Är det så att det inte lönar sig att göra detta själv? Har fått för mig att verktygen är tokdyra. Eller finns det något billigare alternativ? I annat fall får jag lämna cykeln till min LBS, men det är ju skojigare att fixa själv också. Tack på förhand!

Beror på skulle jag säga. Dels hur många olika storlekar på lager och hur de är monterade.

JHenning sa:
marr sa:
Beror på skulle jag säga. Dels hur många olika storlekar på lager och hur de är monterade.

Finns det alltså billigare verktyg till vissa typer av lager/konfigurationer? Eller hur menar du? :)

Det finns lite olika fullösningar med.

Men som min orange, den har bara en typ av lager. Då blir det inte så dyrt. Sambons bird har typ 4olika. Klart dyrare.

Superstarcomponents har väl prisvärda verktyg till lagerbyte, men beror ju på hur de är monterade! T ex specialized dubbla "horst" lager brukar vara svåra att få ut men desto lättare att montera...

ErikH sa:
Superstarcomponents har väl prisvärda verktyg till lagerbyte, men beror ju på hur de är monterade! T ex specialized dubbla "horst" lager brukar vara svåra att få ut men desto lättare att montera...

Deras är tyvärr helt utsålda.

Mina länklager i främre delen av svingen var inte direkt lätta att få ur. Själva svingen i sig var heller inte lätt att få bort utan att bruka en hel del våld. Men det blev lättare att förstå varför det var svårt när väl svingen lossnade. Jag skulle läst på det där tyska forumet först.

JHenning sa:
dvdjhnssn sa:
Jag har köpt och använt verktygen den här snubben säljer:

https://www.ebay.com/str/braeviewengineering

Funkat klockrent!

/David

Ser intressant ut. Nybörjare på området som jag är så ställer jag den dumma frågan - hur vet jag vilka verktyg som funkar till vilka lager?

De bakre på Specialized (och alla också för den delen) går utmärkt med expanderverktyg. Använde två betongexpander första gången och det funkade bra, men de dedikerade expanderverktygen sitter bättre.
Jag gillar de som man drar ur lagren med hjälp av en mutter bättre än de som man slår ur bara pga av att det känns bättre att dra än slå på ramen. De funkar säkert lika bra.

Köpte en sån här sats https://www.ebay.com/itm/Car-Motorc...466939?hash=item1ee923f5fb:g:vSQAAOSwT0NbXrOT

Jimel sa:
Luthman Photography sa:
Diverse muttrar, brickor och gängstångsbitar har löst allt utom de två bakre lagren på min enduro de gånger jag bytt.

Ja hur får man ut dom bakre? Verkar hålla länge dock.

Jag har använt en glidhammare. Det har funkat bra. Man får hålla emot lite, men det är inte svårt.

Skaffade ett nytt kit med lager till min Focus när jag fick ett rambrott. Trodde då att det skulle bli en rejäl slant för att byta lager så jag försökte själv. Fick dock ge upp till slut då det verkligen inte var enkelt och jag hade behövt för många olika specialverktyg för att kunna byta alla (olika storlekar). Lämnade in den i Jönköping och betalade mindre än 600kr för jobbet. Värt varenda krona tycker jag.

Det är väl som annat man kan fixa eller lämna in, beroende på ekonomi, intresse och tid? Själv gillar jag att ha koll på komponenterna på t.ex. min cykel, haft för dåliga erfarenheter av att lämna in till lokala cykelreparatören...

JHenning sa:
Raggamuffin sa:
Med tummen på rätt ställe så brukar skruvstäd och en hylsnyckelsats fixa det mesta.

Jo, har hört det med. Men blir direkt lite läskigare då också, får jag för mig :)

Vana hjälper alltid, tar man det lugnt och metodiskt är det inga konstigheter. Men sånt här svårt att bedöma.
Tycker man det är enkelt att dela en växellåda till en bil och schimsa in bottenstocken så är några lagerbyte i en cykel inte så svårt. För andra är det värt 600 kr att slippa få ont i magen av det.

Inköp av verktyg är en sak, har man inga skruvstäd sen innan kostar det mer än 600. Har man ingen nytta av det annars är nåt ebay-verktyg för lager en bättre investering.

dvdjhnssn sa:
Jag har köpt och använt verktygen den här snubben säljer:

https://www.ebay.com/str/braeviewengineering

Funkat klockrent!

/David

Hade precis kontakt med honom per mejl! Han säljer kompletta kit till Trek Fuel Ex (som jag har), men bara upp till 2012 års modell. Han sade dock att han skulle kunna plocka ihop ett kit till mig om jag gav honom måtten.

Många som är för hemmagjorda lösningar så kanske ska testa det först ändå! Är det någon som har en bild eller liknande av hur en lagerpress och lagerutdragare som knåpats ihop på egen hand kan se ut?

JHenning sa:
Många som är för hemmagjorda lösningar så kanske ska testa det först ändå! Är det någon som har en bild eller liknande av hur en lagerpress och lagerutdragare som knåpats ihop på egen hand kan se ut?

Det här är det bästa jag provat...
lagerutdragare.png

Senast ändrad:
xdr sa:
JHenning sa:

Det här är det bästa jag provat...

Haha! Men känns lite våldsamt... Tänkte mer på gängstångslösningen.

Tänker jag rätt om jag ser framför mig

- en gängstång med någon mm mindre diameter än den inre diametern av lagret,

- en bricka på den högra sidan av lagret med någon mindre mm i diameter än (yttre) diametern av lagret,

- en mutter utanför brickan, med samma diameter som brickan,

- en bricka på den vänstra sidan av lagret med större diameter än (yttre) diametern av lagret (så att lagret kan gå i mitten av brickan om det trycks från höger till vänster)

- en mutter utanför brickan på den vänstra sidan, med samma diameter som brickan,

- sedan hålla fast muttern på vänster sida med fast nyckel och tvinga ut lagret åt vänster genom att vrida på den högra muttern med en annan fast nyckel?

Det hela beror på om du skall spara lagerna eller inte.
Inte spara: nästan vad som helst som får ut dem, men bra om de inte snedställs.
Spara: "våldet" bara på den del som sitter kvar sist. I ditt fall troligen ytterringen.

Dit: Inget våld, utan här krävs någon form av press som pressar rakt in, i ditt fall troligen på ytterringen.

Har du tillgång till svarv kan du enkelt göra ganska avancerade verktyg för både inner och ytterring och även dubbla lager.
I mitt fall (Canyon) såg ett par av lagerna ut så här och då gick det inte att bara greppa på insidan, utan det är ytterringen som gäller:
BRM_COM12.jpg

JHenning sa:
Tänker jag rätt om jag ser framför mig

- en gängstång med någon mm mindre diameter än den inre diametern av lagret,

- en bricka på den högra sidan av lagret med någon mindre mm i diameter än (yttre) diametern av lagret,

- en mutter utanför brickan, med samma diameter som brickan,

- en bricka på den vänstra sidan av lagret med större diameter än (yttre) diametern av lagret (så att lagret kan gå i mitten av brickan om det trycks från höger till vänster)

- en mutter utanför brickan på den vänstra sidan, med samma diameter som brickan,

- sedan hålla fast muttern på vänster sida med fast nyckel och tvinga ut lagret åt vänster genom att vrida på den högra muttern med en annan fast nyckel?

Typ så. Mothåll använder jag gärna en 1/2tums hylsa av passande storlek som lagret kan åka ut i.

En hylsnyckelsats som man alltid har nytta av ändå är utmärkt tillsammans med din vänstra bricka då man får alla storlekar.

Jag har RRP-kitet med lämpliga adapters. Det är sjukt värt tycker jag.
Har tidigare hållit på med hylsor+ANNAT och det går inte att jämföra.
Men visst, det kostar en slant.

Schreddan sa:
Jag har RRP-kitet med lämpliga adapters. Det är sjukt värt tycker jag.
Har tidigare hållit på med hylsor+ANNAT och det går inte att jämföra.
Men visst, det kostar en slant.

Kul att höra! Är nog det jag lutar åt mest nu också, i mitt velande. Är det så att det endast går att använda respektive adapter just för den exakta dimension på lagren som den är avsedd för, eller kan det gå att återanvända vissa adapters?

Tillbaka
Topp