Att kommunicera med SCF - en månads mailkonversation

RN

Aktiv medlem
Nu vet jag inte helt hur regler sätts i cykel förutom att UCI förmodligen har lite idéer. Men jag har viss insyn i hur regelverket meckas ihop i ishockey och delar av skyddsreglerna är direkta krav från försäkringsbolag som inte vill betala massa pengar. Det är verkligheten.

Maxmix

Ny medlem
Varför ha försäkring över huvudtaget? Vad hjälper det? Bättre om man får ha privata försäkringar istället för att SCf ska koka ihop nån skitförsäkring...

Mårten

Aktiv medlem
Max: Försäkring behövs för att skydda arrangörer och deltagare om något går snett. Privata försäkringar täcker inte alltid skador som uppstår på tävling. Och som sagt behöver arrangören ha en försäkring...

Mr Cannondale

Ny medlem
Hur kan man då i Danmark arrangera mtb tävlingar med 600-700 startande utan en enda försäkring?? Därt står det bara att man tävlar på egen risk och så borde det funka i sverige också. Det borde vara upp till var o en att avgöra om man vill vara försäkrad eller inte samt vad försäkringen ska innehålla men som vanligt ska man alltid ha förmyndare i detta land

Maxmix

Ny medlem
CKX skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kan man då i Danmark arrangera mtb tävlingar
> med 600-700 startande utan en enda försäkring??
> Därt står det bara att man tävlar på egen risk
> och så borde det funka i sverige också. Det
> borde vara upp till var o en att avgöra om man
> vill vara försäkrad eller inte samt vad
> försäkringen ska innehålla men som vanligt ska
> man alltid ha förmyndare i detta land

+100! Har man inte råd att betala eventuella sjukskador borde man inte frivilligt utsätta sig för stora risker som downhill innebär, det finns andra roliga saker också..

Bort med försäkringar och piss så vi kan få lite vettiga regler i det här jevla landet istället!

hammarn

Ny medlem
Maxmix (fd Flippad_unge) skrev:
> CKX skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kan man då i Danmark arrangera mtb
> tävlingar
> > med 600-700 startande utan en enda
> försäkring??
> > Därt står det bara att man tävlar på egen
> risk
> > och så borde det funka i sverige också. Det
> > borde vara upp till var o en att avgöra om man
> > vill vara försäkrad eller inte samt vad
> > försäkringen ska innehålla men som vanligt
> ska
> > man alltid ha förmyndare i detta land
>
> +100! Har man inte råd att betala eventuella
> sjukskador borde man inte frivilligt utsätta sig
> för stora risker som downhill innebär, det finns
> andra roliga saker också..
>
> Bort med försäkringar och piss så vi kan få
> lite vettiga regler i det här jevla landet
> istället!

Antar att du inte har någon hem/stöld eller annan försäkring heller?

skaparn

Aktiv medlem
En ärligt menad fråga. Är det vanligt med skador i DH-tävlingar? Är det någon som sitter på skador i relation till antalet utövare så att det går att jämföra med andra cykelgrenar. Jag skulle inte bli förvånad om det relativt sett är lika många som åker till akuten inom LVG som DH.

Mårten

Aktiv medlem
Tror inte det finns någon tillförlitlig statistik... Men magkänslan säger att det inte direkt är vanligt med allvarliga skador.

Mr Cannondale

Ny medlem
Jag har hem, olycks, sjukvård samt en fet livförsäkring men det handlar ju inte om man ska ha eller inte utan jag anser att det är upp till var o en att se om sitt eget hus, i alla fall vi som är vuxna kan väl själv få avgöra om man vill vara försäkrad eller inte istället för att ens förbund ska vara försäkringsbolag och sälja licenser via försäkringsargument.

Mårten

Aktiv medlem
Som sagt, en del försäkringsbolag är kinkiga med försäkringar i tävlingssammanhang. Och dessutom behöver arrangören en försäkring oavsett...

H.

Aktiv medlem
skaparn skrev:
> Jag börjar ana varför det uppstår en konflikt.
> Du anser verkligen att ditt jobb är färdigt i
> och med att du skickat ett brev med förslag och
> att SCF sedan ska sätta igång och genomföra
> dem. Läs det fphotography skriver som svar, för
> det är hur alla jag känner inklusive mig själv
> skulle beskriva ett idrottsförbund.

Låt mig citera mig själv:

Henrik skrev i mail till Tony:
"Jag önskar en djupare förståelse från SCFs sida över att det finns cyklister i detta land som brinner för cykling i alla dess former, men som inte lockas av den traditionella klubbtillhörigheten, eftersom det inte är något som ger mervärde så som cykelsituationen ser ut. Detta innebär dock inte att dessa cyklister inte är något oväsentligt, tvärtom är det bland dessa cyklister som en stor del av sveriges framtid skapas, om möjligheter ges. Här har SCF en stor nöt att knäcka. Hitta ett sätt att övervinna dessa cyklisters förtroende och plötsligt har ni troligen fördubblat rekryteringsbasen. Men då måste ni göra något drastiskt.

Här är fyra punkter som jag ser som de viktigaste just nu som rör SCFs inblandning i downhillsporten.

..."

Med andra ord, jag har egentligen aldrig räknat med några större förändringar, jag vill mest tända en liten gnista någonstans i huvudet hos SCF. Jag har varken tid eller ork att ensam förändra SCF. Dessutom känner jag rätt tydligt att om det knappt ens går att få svar på ett mail, så är tröskeln nog ganska hög för att få till någon ändring.

> När det gäller till exempel regler om säkerhet
> som SCF säkert kan ha satt fel, så kommer de
> knappast att ändra dem till att bli mindre
> restriktiva endast baserat på några brev där
> det står att "alla inom DH tycker såhär".
> Säkerhetsmarginalen är satt hög och vill ni ha
> sanktionerade lopp så lär det behövas att ni
> deltar i några möten och argumenterar för er
> sak.

Nej, självklart inte, men när de ändrar reglerna från redan omfattande till att dessutom innehålla "vadskydd" med mera, då är det läge för protester...

Edit: Nu drar jag ut och fjällvandrar. Så tråden får leva vidare utan mig nu.

Senast redigerad av en moderator:
Topp