Att kommunicera med SCF - en månads mailkonversation

mzi

Aktiv medlem
Kort byxa plus förstärkningsplagg är väl dealen i linje och tempo? Det finns inget krav på att man måste köra crosscupen i kortbent om det är +2 grader ute, utan då får du köra med långbyxor eller benvärmare. Dvs det är anpassat efter väderleken. Så jämförelsen haltar betänkligt.

marran

Aktiv medlem
fphotography skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag tror att de två minuterna mer än väl
> motsvarar de tio minuter uppför Vidablick.
>
> Att man inte svettas i XC är ren inbillning som
> beror på att svetten dunstar bort och ventileras
> bort av fartvinden. Vilket inte sker på samma
> sätt när man har skydd på sig. Men två minuter
> står man nog ut trots allt.
>
> /Fredrik

Nu har jag ingen aning om var Vildablick är, men jag har kört uppför rätt saftiga backar i Alperna och Apenninerna i 35+, så jag vet hur det känns att cykla uppför i värme. Klart man svettas mycket, men precis som du säger har man lite fartvind och framförallt rätt lite kläder. Då gör svetten precis det den ska, avdunstar och kyler på så sätt kroppen.
Det är ju just det som är poängen, att man anpassar klädseln efter belastning och temperatur.

Att ligga och maxa allt man har i 2 minuter iförd långa ärmar är ju bara dumt, med tanke på att resten av kroppen (inklusive ansiktet) redan är täckt av skydd.

Det handlar inte om att "stå ut", då skulle man ju kunna ha minkpäls när man kör xc också, för nog står man ut, det handlar om att reglerna måste vara motiverade, speciellt när de har uppenbara nackdelar.

stef

Ny medlem
Kan ni inte starta 3 postlåde DH klubbar efter region då?

Götaland, Svealand och Norrland?

Några i varje region borde väl ha tid att styra upp det?

Mr Cannondale

Ny medlem
Men vad är egentligen problemet?? blir så jäkla trött på alla cyklisters gnäll om mervärden och att SCF inte gör något.....

HALLÅ!!!!

Det är vi cyklister och cykelklubbar som ÄR SCF och det blir vad VI gör det till, Pölder öppnar dörren så det är väl bara hoppa in i TK och bilda en DH-grupp och så driver ni igenom alla saker ni vill ha in. Att sitta här o gnälla om att folk som jobbar idellet och kanske inte ens har intresse i DH ska fixa allt till er är ju bedrövligt.

Sen när det gäller mervärde i klubbar är det ju samma piss, cyklister måste vara dom störste egona som bara pratar om VAD FÅR JAG UT FÖR 300KR I MEDLEMSAVGIFT, MERVÄRDE, osv..... inse att klubben är dess medlemmar och det blir vad man gör klubben till, gå med i den lokala klubben och sätt fart på utvecklingen så finns det kanske 20 nya DH cyklister om ett år eller gör som vi gjorde, skapa en ny cykelklubb:-) på så vi slipper man alla gamla traditioner som måste följas och kan skapa en klubb med helt ny verksamhetside.

fphotography skrev:
> Jag tror att de två minuterna mer än väl
> motsvarar de tio minuter uppför Vidablick.

...

> Men två minuter står man nog ut trots allt.

Till skillnad från dig har jag både tävlat uppför Vidablick och rejsat DH (utan vare sig klubbtillhörighet, licens eller sanktionerad tävling men ändå i full skyddsmundering) och kan säga att du har fel.

Dessutom har det redan konstaterats att det är klart mer än två minuter det är frågan om.

Men nu har hela diskussionen hamnat på en liten detalj, om än en av de detaljer som H. & Co vill få ändrade.

Själv har jag bara drabbats av stilpolis Westman som ville få mig att dra på en långärmad tröja över skyddsjackan eftersom det är så fult med T-shirt utanpå. ;)

skaparn

Aktiv medlem
the_TnT skrev:
>
> Själv har jag bara drabbats av stilpolis Westman
> som ville få mig att dra på en långärmad
> tröja över skyddsjackan eftersom det är så
> fult med T-shirt utanpå. ;)

Nu är vi inne på mer relevanta klädregler. Det viktigaste är givetvis att man visar respekt för sporten.

fphotography

Aktiv medlem
Nu vet jag iofs inte om det är värmen i sig som jag tycker är ett problem utan snarare vätskeförlusten den innebär.

Var nyligen på en DH-tävling och plåtade i ca 30-35 grader och jag har fortfarande lite svårt att köpa argumentet att värmen skulle vara ett så stort problem.

/Fredrik

Eric W

Aktiv medlem
fphotography skrev:
> Var nyligen på en DH-tävling och plåtade i ca
> 30-35 grader och jag har fortfarande lite svårt
> att köpa argumentet att värmen skulle vara ett
> så stort problem.

Hehe, jo, för det är ju verkligen något du får uppleva när du sitter på arslet under en trädunge i shorts och t-shirt med telelins och en pina-colada i handen. ;)

Senast redigerad av en moderator:

marran

Aktiv medlem
Det är mycket troende från Fredrik, men jag har inte sett någon i tråden som faktiskt har provat och inte tyckte det var ett problem.

fphotography

Aktiv medlem
Eric W skrev:
> fphotography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var nyligen på en DH-tävling och plåtade i
> ca
> > 30-35 grader och jag har fortfarande lite
> svårt
> > att köpa argumentet att värmen skulle vara
> ett
> > så stort problem.
>
>
> Hehe, jo, för det är ju verkligen något du får
> uppleva när du sitter på arslet under en
> trädunge i shorts och t-shirt med telelins och en
> pina-colada i handen. ;)

Jo, för precis så funkar det ju när man jobbar som fotograf. Spot On...

/Fredrik

Vi kan faktiskt helt skita i värmeargumenten. Finns det inga goda argument att förbjuda kortärmat ska man inte heller förbjuda kortärmat. Alldeles oavsett om det är varmt i långärmat eller ej.

marran

Aktiv medlem
Men visst vore det festligt om Sveriges FotografFörbund (SFF, jag hittade just på dem) krävde att du inte fick fotografera utan fullfeja, ryggskydd, och handskar. Då skulle du nog vara ganska glad att slippa en långärmad tröja också ovanpå det :)

Eric W

Aktiv medlem
fphotography skrev:
> Jo, för precis så funkar det ju när man jobbar
> som fotograf. Spot On...

Hehe, precis!

Med andra ord läge att skaffa sig lite kunskap om det
man snackar om innan man ger sig in i en debatt!?

skaparn

Aktiv medlem
the_TnT skrev:
> Vi kan faktiskt helt skita i värmeargumenten.
> Finns det inga goda argument att förbjuda
> kortärmat ska man inte heller förbjuda
> kortärmat. Alldeles oavsett om det är varmt i
> långärmat eller ej.

Bra poäng. Det vore helt absurt att lägga bevisbördan på någon annan än den som utfärdar förbudet.

Fikasvettot

Ny medlem
marran skrev:
> Men visst vore det festligt om Sveriges
> FotografFörbund (SFF, jag hittade just på dem)
> krävde att du inte fick fotografera utan
> fullfeja, ryggskydd, och handskar. Då skulle du
> nog vara ganska glad att slippa en långärmad
> tröja också ovanpå det :)

Räcker det inte med den fula khakifärgade västen med en massa fåniga fickor?

H.

Aktiv medlem
Oavsett vad man tycker i frågorna skapade jag främst tråden för att visa hur SCF hanterar dessa frågor.

Första mailet skickades då Pölder uttryckligen frågade "Vad är det egentligen du är ute efter?". Därav mitt mail. Sedan hände det i princip ingenting mer än att de bad någon att komma in i tävlingskommitén.

Att föra diskussion med dem är med andra ord nästan inte möjligt, och det var också just vad jag ville visa med tråden.

fredrikw

Aktiv medlem
Jag brukar ofta försvara SCF och hur cyklingen är organiserad när det är dags för ännu en kritiktråd här på happy, men det här är faktiskt riktigt klantigt skött. Det finns uppenbarligen en stor brist på kunskap, och då det erbjuds hjälp så missar man att ta tillvara detta. Man kan skylla på att det är ideellt arbetande personer till en viss gräns, men att inte med vändande post bjuda in till samtal eller till nästa TK-möte är ju fullständigt idiotiskt. Bra att du orkar stå på dig H. I slutändan tror jag nog att det kommer att leda till något positivt, även om det är minst sagt segt just nu.

fphotography

Aktiv medlem
Eric W skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> > Jo, för precis så funkar det ju när man
> jobbar
> > som fotograf. Spot On...
>
>
> Hehe, precis!
>
> Med andra ord läge att skaffa sig lite kunskap om
> det
> man snackar om innan man ger sig in i en debatt!?

Jag har uppenbarligen mer insikt i cykling än vad du har om fotografi.

Vi har någon som upplever att en månad i semestertiden är oförsvarligt långt dröjsmål, men man skulle kunna vända på det och undra varför man inte började dra i det efter förra säsongens slut?

Är helt övertygad om att det kommer att bli ändringar till de flestas belåtenhet när någon ur DH-sverige engagerar sig i förbundet. Men visst, det sker inte över en kvart.

Mvh
Fredrik

marran

Aktiv medlem
Semestertider eller tävlingssäsong, beroende på hur man ser det. När borde förbundet vara som mest aktivt? När behövs det mest?

Frolicc

Aktiv medlem
Det största problemet är väl inte SCF utan att SCF förbjuder medlemmar för att delta i arrangemang utanför SCF. Om denna regeln togs bort skulle man fritt kunna välja om man vill delta i SCF enligt deras regler eller om man vill göra tävlingar utanför SCF.

Fick delta i DM utanför tävlan då jag tydligen kört "svartrace" (DM MTB, LVG svartrace). Runt polaren blev det ett jäkla licenssnack då han är medlem i en idrottsförening som ställt sig utanför RF.

Har även stött på problemet i min skidklubb som ibland arrangerar tävlingar som inte är skidtävlingar. Då måste man betala en avgift till friidrottsförbundet för att tävlingen skall vara sanktionerad, vilket är ett krav för att få deltagare eftersom ingen kan köra svartrace.

Det känns om regeln enbart finns för att det är det enda sätt att tvinga kvar folk och föreningar under RF's tak. Slopa regeln och släpp tävlingsverksamheten fri.

Scarface 2

Ny medlem
CKX skrev:
> Men vad är egentligen problemet?? blir så jäkla
> trött på alla cyklisters gnäll om mervärden
> och att SCF inte gör något.....
>
> HALLÅ!!!!
>
> Det är vi cyklister och cykelklubbar som ÄR SCF
> och det blir vad VI gör det till, Pölder öppnar
> dörren så det är väl bara hoppa in i TK och
> bilda en DH-grupp och så driver ni igenom alla
> saker ni vill ha in. Att sitta här o gnälla om
> att folk som jobbar idellet och kanske inte ens
> har intresse i DH ska fixa allt till er är ju
> bedrövligt.
>

Det är väl Fricyklisterna som anordnar cupen? SCF bestämmer bara regler och skickar kommissarier som får betalt för att vara där och får hotell och dessutom kräver enkelrum. Kanske iofs helt ok att kräva det när man är 50 år och inte har något eget intresse i downhill, men ideellt arbete känns det inte som. Det är i varje fall så jag har uppfattat det, rätta mig gärna om jag har fel.

fphotography

Aktiv medlem
På ett generellt plan kan jag tycka att det är helt rätt med den organisation som är runt just mästerskapen. För att slippa riskera att det blir som i boxning där det verkar finnas hur många världsmästare som helst.

Själv kommer jag främst från motorsportsvärlden och för oss var det helt nödvändigt att organisera oss för att inte verksamheten skulle bli helt förbjuden. Där började man en gång i tiden med att ta det rejsigaste i bilväg man hittade och så körde man utan vare sig skydd, bälte eller annat. Det strök med rätt gott om folk, både bland utövare och publik. Sedan har utvecklingen lett till där vi är idag. De nya cykeldisciplinerna är relativt unga i jämförelse och det klart att det väcker en del frustration bland utövare när det inte går snabbt nog.

När det kommer till det där med bemanning så är det främst ideella krafter som jobbar och de vill nog ha semester som alla andra. Deras respektive familjer vill säkert ha det också, att kräva att folk ska välja mellan hobby och familj är lite väl hårt tycker jag. I det blir det också inte bättre av att ha en anställd kanslist som vi faktiskt har inom motorsporten. Detta eftersom de inte har någon beslutsfattande roll. Utan de kan på sin höjd hjälpa till med att få ut en ny licens om man råkat supa bort den gamla.

/Fredrik

Ola

Aktiv medlem
fphotography skrev:
>
>
> Om folk fick välja själva så skulle de inte
> använda hjälm heller, eller bilbälte.

Det där stämmer inte, det finns ingen hjälmtvång när man kör för skojens skull, men ändå använder nästan alla aktiva mtb/lvg/dh-cyklister hjälm. Och bilbälte, get real.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Inom motorvärlden tog ett "konkurrerande" förbund upp det här med att förbjuda tävlingar med dem för medlemmar i riksförbundet upp saken med konkurrensverket, sen var saken ur världen..

Men det verkar fungera på liknande vis överallt.

Spike

Ny medlem
H. skrev:
> Oavsett vad man tycker i frågorna skapade jag
> främst tråden för att visa hur SCF hanterar
> dessa frågor.
>

Jag tycker det du skall vara glad att de svarade alls mitt i sommaren. Eftersom du inte har en klubb har väl de ingen skyldighet att svara på dina frågor? Om du faktiskt haft en klubb och gick den formella vägen hade det väl varit lite annat.

Tycker denna tråden är mest pinsam för dig...

rayy

Aktiv medlem
Spike skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Oavsett vad man tycker i frågorna skapade jag
> > främst tråden för att visa hur SCF hanterar
> > dessa frågor.
> >
>
> Jag tycker det du skall vara glad att de svarade
> alls mitt i sommaren. Eftersom du inte har en
> klubb har väl de ingen skyldighet att svara på
> dina frågor? Om du faktiskt haft en klubb och
> gick den formella vägen hade det väl varit lite
> annat.
>
> Tycker denna tråden är mest pinsam för dig...

Så det ska inte gå att diskutera cykling med SCF under pågående tävlingssäsong (läs: sommaren, då vi cyklar som mest)?

H.

Aktiv medlem
Spike skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Oavsett vad man tycker i frågorna skapade jag
> > främst tråden för att visa hur SCF hanterar
> > dessa frågor.
> >
>
> Jag tycker det du skall vara glad att de svarade
> alls mitt i sommaren. Eftersom du inte har en
> klubb har väl de ingen skyldighet att svara på
> dina frågor? Om du faktiskt haft en klubb och
> gick den formella vägen hade det väl varit lite
> annat.

Aha, som aktiv cyklist får man inte ens ha synpunkter på SCF utan att vara klubbmedlem och gå genom klubben? DVS, enskilda medlemmar får inte ha synpunkter, utan enbart synpunkter där en hel klubb kan stå bakom får föras fram.

Att det är sommar har inte hindrat Tony från att skriva flera blogginlägg på SCFs blogg under tiden mailkonversationen har pågått, således har någon form av tid till SCF i alla fall lagts ner från vedebörandes sida.

> Tycker denna tråden är mest pinsam för dig...

Det är din åsikt. Själv tycker jag att om man inte har tid att svara kan man skriva just det, istället för att skriva att man ska återkomma och sedan aldrig göra det.

mankis

Aktiv medlem
Tycker att den här tråden är bevis för att "strenght in numbers" behövs. (ja, vi pratar klubbar)

Organiserar man sig inte och för talan gemensamt för en stor samlad grupp så får man inget utrymme och ingen kommer att lyssna, lite grand som demokrati, 100.000 kan gnälla men inget händer, men gör dom gemensam sak och röstar/protesterar då kanske händer det grejer. Utan organisationer(klubbar) så hade vi fortfarande jobbat 7 dagar i veckan, 12 timmar per dag och saknat semester.

Sen så hållar jag med om att en viss tröghet finns inom förbundet men det är inte dirket kö för att kliva där och göra jobbet och dom som är där försöker nog så gott dom kan med den tid dom har.

Bli aktiv, gå med, förändra.

fphotography

Aktiv medlem
Ola skrev:
> fphotography skrev:
> -----
> >
> >
> > Om folk fick välja själva så skulle de inte
> > använda hjälm heller, eller bilbälte.
>
> Det där stämmer inte, det finns ingen
> hjälmtvång när man kör för skojens skull, men
> ändå använder nästan alla aktiva
> mtb/lvg/dh-cyklister hjälm. Och bilbälte, get
> real.

Hjälmen kan jag ge dig delvis rätt för. Men i stora drag använde folk inte hjälm förrän det blev inne att ha det. Bland vanliga cyklister som transporterar sig enbart är det fortfarande långt från självklart. Det är bara att gå bakåt i cykelhistorien för att inse det.

Vad det gäller bilbälte så kan nog de flesta som var födda innan bälteslagen infördes intyga om att det var väldigt få som satt fastspända i bilarna. När lagen infördes anfördes alla möjliga argument om varför man INTE skulle använda bilbälte. Allt från att det var obekvämt och därmed skulle äventyra säkerheten till att man riskerade att strypas av bältet.

Så en del av argument som används för att inte använda skydd är rätt återanvända vid det här laget.

/Fredrik

fphotography

Aktiv medlem
jomper skrev:
> Inom motorvärlden tog ett "konkurrerande"
> förbund upp det här med att förbjuda tävlingar
> med dem för medlemmar i riksförbundet upp saken
> med konkurrensverket, sen var saken ur världen..
>
> Men det verkar fungera på liknande vis överallt.

Det där skulle jag gärna se en källhänvisning till för det är helt okänt för mig. Mig veterligen finns bara ett "konkurrerande" förbund, om man nu ska kalla det för det och det är MHF. Exakt när de kom överens om att inte bråka vet jag inte, men så länge jag hållit på så har MHF inte haft någon tävlingsverksamhet, enskilda klubbar har haft det men de har då varit medlemmar i både MHF och SBF. Ytterligare ett förbund finns som heter SVEMO men de sysslar med motorcyklar medan SBF sysslar med bilar så någon konkurrens finns inte där. Dock låg de under samma förbund från början men MC bröt sig ur för att de var missnöjda, men det är väldigt långt tillbaka i tiden.

Några andra fall känner jag inte till, SBF förbehåller sig att dra in licensen för folk som deltar i svartrace men om det har blivit aktuellt vet jag inte. Inget jag kan påminna mig att jag läst bland bestraffningsäreenden iaf.

Det SBF framförallt håller lite koll på idag är olika privata aktörer som ordnar race på kommersiell basis. Främst för att säkerheten varit lite sådär vid många av dessa "race". Vi vet att ifall de tabbar sig så kommer vi drabbas av förbuden. Det är därför licensen kan dras in. Men sådana problem torde dock inte cykel behöva ha rimligtvis.

/Fredrik

Mårten

Aktiv medlem
Mycket gnäll riktat mot H... Vet ni som klagar på hans engagemang hur mycket H har gjort för de lite roligare grenarna inom cykling de senaste åren?

cerro

Aktiv medlem
Mårten skrev:
> Mycket gnäll riktat mot H... Vet ni som klagar
> på hans engagemang hur mycket H har gjort för de
> lite roligare grenarna inom cykling de senaste
> åren?

relativt tror jag ;) Hoppas mejlandet leder någon vart iaf, mtb på alla sätt behöver få mer utrymme och förbättras

fredrikw

Aktiv medlem
Framför allt baseras gnället på en jäkla massa antaganden och gissningar, H. lägger fram sakliga argument och får mest en massa blaj tillbaka.

jochen88

Ny medlem
tycker H har rätt, och det han vill framföra står nog för alla som cyklar dh och vill tävla.. inklusive mig själv:) men att lägga upp det här på happymtb, där det för det mesta hänger trångsynta medel ålders svensson som cyklar lvg eller xc och gnäller över att dom inte kan använda frambromsen.. var nog en dålig ide..
big up till H som i alla fall tar upp saken själv.. då ingen annan gör det.
för övrigt så väntar jag bara tills den dagen någon här på happy skriver att han är jävligt sugen på att cykla. och någon här lyckas tolka de till att han är sugen på småpojkar...

hammarn

Ny medlem
jochen88 skrev:
> tycker H har rätt, och det han vill framföra
> står nog för alla som cyklar dh och vill
> tävla.. inklusive mig själv:) men att lägga upp
> det här på happymtb, där det för det mesta
> hänger trångsynta medel ålders svensson som
> cyklar lvg eller xc och gnäller över att dom
> inte kan använda frambromsen.. var nog en dålig
> ide..
> big up till H som i alla fall tar upp saken
> själv.. då ingen annan gör det.
> för övrigt så väntar jag bara tills den dagen
> någon här på happy skriver att han är jävligt
> sugen på att cykla. och någon här lyckas tolka
> de till att han är sugen på småpojkar...
"De små mopsarna tror att de är stora bara för att de inte längre växer"-Louis De Geer

fphotography

Aktiv medlem
Pe skrev:
> SVEMO har tvingats back från sina regler, se mer
> här:
> http://www.svemo.se/templates/NewsPage.aspx?id=171
> 1&epslanguage=sv
>
> Finns även ett ärende hos Konkurrensverket
> gällande Fredrik Skoghag vs. SBF.

Svemo känner jag inte till så noga eftersom jag inte sysslar med MC men situationen är likartad den inom bil. Precis som Svemo kommer fram till så gäller inga försäkringar och hittills så har inte försäkringsbolagen varit så pigga på att försäkra den här typen av arrangemang. Dock finns det ett kryphål i och med att folk startar företag och skaffar det som kallas för ansvarsförsäkring.

Exakt vad Skoghag har arrangerat vet jag inte, men nått förbund är han inte. Utan just en av de privata aktörer som ser en chans att tjäna enkla pengar. Förbundet som sådant har egentligen inga problem med privata aktörer. STCC, Sweden Rally och tidigare även Rallycross-SM har drivits som bolag. Problemet uppstår när folk arrangerar saker och skiter i allt vad säkerhet är eftersom det blir billigare. Tyvärr lär det väl behövas en allvarlig olycka innan man kan tänka sig att det lagstiftas om något dylikt och det är nog inte särskilt bra för sporten.

Eftersom jag själv mest pysslar med rally så är vi lite förskonade eftersom de värsta busarna blir av med körkortet och då får de inte tävla.

Men tack för länkarna, det blir intressant att se vart det slutar när polis, länsstyrelse, transportstyrelsen och försäkringsbolagen fått säga sitt.

Mvh
Fredrik

Frolicc

Aktiv medlem
Är det bara jag som tycker länken till reglementet (SVEMO) låter fruktansvärt urlöjligt och omodernt? Att man utestängs från arrangemang från andra aktörer kan ju aldrig berika och utveckla sporten. Snacka om gammaldags sovjettakter.

Det är lika löjligt som att jag skulle avstängas från min cykelklubb för att jag under gårdagen tränade med grannklubben (eller skall vi säga konkurrenten).

Vad gäller säkerhetstänk... XC, DH, banacing körs på avlysta banor med banägare/markägares/kommuns tillstånd, där kan allmänheten varnas om att det pågår en tävling. Ger man sig in i leken får man leken tåla, en bra försäkring kan va en bra början. Accepterar man inte säkerheten kring arrangemanget får man stå över.

Vad jag förstått står ambulanskravet vid körningar på Gelleråses för en stor del av banavgiften.(Vi snackar inte tävling här utan snarare en happyride) För mig skulle den gärna få tas bort och istället kunde avgiften sänkas. Slår vad om att det är ett krav från SVEMO som säkert har skaffat sig ett finger i spelet... trots privat aktör som arrangör.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Det är väl bara ett fåtal som inte förstår Henriks engagemang och bara gnäller istället? Jag tycker det är helt otroligt att han ens orkar fortsätta banka huvudet i väggen, det tålamodet hade inte jag haft.

Kudos, med andra ord!

Köp & Sälj

Topp