Att kommunicera med SCF - en månads mailkonversation

H.

Aktiv medlem
Eftersom jag varit ytterst missnöjd med SCF och hur de drivit vissa frågor har jag varit på dem för att försöka reda ut saker och ting och för att få igång en diskussion. Jag visste att det skulle bli lite svårt att få fram några svar, men riktigt så här trodde jag nog ändå inte att det skulle vara.

Nedan kan ni följa hela mailkonversationen, som tog nästan precis en månad. Fokus är främst downhill, men SCFs nonchalanta attityd är nog ganska allmän tyvärr.

---

Den 16 juni skrev jag ett mail till Tony Pölder på SCF, eftersom han inte ville svara på mina synpunkter på bloggen.

Hej Tony.

...

Jag är dock glad att jag lyckats fånga din uppmärksamhet.

Kan också passa på att tipsa om ett antal trådar som jag tror ni (SCF) skulle kunna vara intresserade av att kommentera i för att bemöta en del av kritiken och framförallt (förhoppningsvis) få en djupare insikt i diskussionen som förs i cykelsverige kring de beslut ni fattar.

Här är tex ett antal trådar på downhill-forumet "Pushbike"

http://www.pushbike.se/read.php?3,2591

http://www.pushbike.se/read.php?3,5866

http://www.pushbike.se/read.php?3,7701

och här är en på happymtb:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1409082/page=1

Och för att komma till själva poängen: Jag önskar en djupare förståelse från SCFs sida över att det finns cyklister i detta land som brinner för cykling i alla dess former, men som inte lockas av den traditionella klubbtillhörigheten, eftersom det inte är något som ger mervärde så som cykelsituationen ser ut. Detta innebär dock inte att dessa cyklister inte är något oväsentligt, tvärtom är det bland dessa cyklister som en stor del av sveriges framtid skapas, om möjligheter ges. Här har SCF en stor nöt att knäcka. Hitta ett sätt att övervinna dessa cyklisters förtroende och plötsligt har ni troligen fördubblat rekryteringsbasen. Men då måste ni göra något drastiskt.

Här är fyra punkter som jag ser som de viktigaste just nu som rör SCFs inblandning i downhillsporten.

Krav på klubbtillhörighet

De flesta downhillcyklister bor utspridda över landet med kanske bara ett fåtal utövare per kommun. Att då gå med i sin lokala cykelklubb ger oftast väldigt lite i utbyte då klubbarna ändå inte pysslar med sådan verksamhet man är intresserad av. Engagerat folk som bygger banor, kör lift och arrangerar tävlingar finns oftast ändå, utan klubb. Alternativet blir ett stödmedlemskap i en klubb långt bort, bara för att man är tvingad att vara med i en klubb för att få tävla, även om det så bara är med sportlicens. Risken är då stor att man tappar en hel del av de som skulle kunna tänka sig att tävla, helt enkelt för att de inte tycker att det är värt arbetet/pengarna att bli medlem i en klubb för att få tävla.

Licensavgiften

Under 2009 arrangerades fyra SCF-sanktionerade downhilltävlingar. I år är siffran visserligen avsevärt bättre, men det hör till ovanligheterna med sju tävlingar. Hur som helst kan det ofta kännas omotiverat att betala den höga licensavgiften för att få tävla i det lilla fåtalet tävlingar som finns. En lägre avgift gör tröskeln för att börja tävla seriöst betydligt lägre - och troligen vinner ni betydligt fler cyklister.

Hysterin med skydd

I de flesta fall har SCFs reglemente ändrats för större samhörighet med UCI-reglerna. Ett tydligt undantag finns dock - reglerna för skyddsutrustning vid downhilltävlande. Det tycks som om SCF har inställningen att downhill är en livsfarlig sport och alla skydd som går att uppbringa måste användas. En av trådarna ovan är till exempel helt dedikerad till detta delikata ämne. Om du läser igenom den så kan du se lite av diskussionen som föranledde att ni under våren tvingades göra flera korrigeringar i reglerna. Dock enbart för att det över huvud taget skulle gå att tyda reglerna. Kraven på långärmad tröja, armbågsskydd mm kvarstår dock. Jag läste också att ni haft en grundlig koll på första deltävlingen och att folk med moderna skydd med mjukt material hade varit tvungna att övertyga kommissarierna om att det faktiskt var fungerande skydd.

Detta är en ren skandal. Är inte kommissarierna och de som skriver reglerna insatta i sporten de jobbar med bör de nog inte ha med det att göra över huvud taget. Argument som framförts i diskussion med en kommissarie angående armbågsskydd: "Man kan bli blind om man får en smäll på armbågen, det går nerver och sånt där". Det är så man baxnar. Lägg till detta att det till en början i år även stog i reglerna att "vadskydd" skulle användas. Något sådant finns inte ens att uppbringa!

Vidare kan man fundera över det här med långärmad tröja. Exakt vad är det ni vill uppnå med det kravet? Det finns inga krav på skyddsnivån i tröjan. Således handlar det egentligen enbart om en principsak. Själv höll jag nästan på att svimma av värmeslag under cuptävlingen i vånga -09, när det var ca 30 grader i skuggan och banan till stor del hade solen gassande rakt på, eftersom kommissarien krävde att jag skulle använda en långärmad tröja.

Varför inte göra det lätt för er och helt enkelt reducera skyddskraven till integralhjälm, ryggskydd och knäskydd, men med rekommendationer om övriga skydd?

Jakten på "svartrace"

Under senare år har förteelsen med svartrace vuxit sig ganska stark, även om den i år har avtagit lite. Det har dock länge varit ett stort motstånd mot detta hos SCF. För ca 8-10 år sedan var de aktiva tvungna att tävla under falska namn därför att SCF annars gjorde sanktioner mot dessa. Nu har detta blivit betydligt bättre och DHcircus, som jag är en av arrangörerna av, har ju till och med fått SCFs godkännande.

Detta är ett utmärkt exempel på positiva saker där ni har ändrat er, dels för att anpassa er till verkligheten, och dels för att det är tydligt att det finns andra sätt, bortom klassiska klubbverksamheter, för att locka nytt folk till sporten.

---

Jag hoppas du tar detta som ett seriöst brev och bemödar dig svara på det. Läs gärna även igenom trådarna jag länkade till, jag tror som sagt att det kan vara nyttigt.

/H.

---

Tony gav ett snabbt, kort svar nästan direkt (16 juni)

Läge 1…..du skall sitta med i tävlingskommittén för din gren 1-2 ggr/år….. J
Vi söker folk till varje del så vi kan bredda kunskapen o hjälpa alla grenar

Skall läsa noggrannare senare….

---

Sen var det ganska tyst ett tag. Jag skickade tre påminnelsemail:

21 juni:
Har du hunnit läsa igenom ännu? Fler än jag är nyfikna på denna diskussion.

/H

23 juni:
Hej!

Nu är det ju midsommar och jag har noterat att du är på lvg-SM, men efter midsommar hoppas jag på svar!
Annars kanske någon annan på SCF kan besvara mina funderingar?

/H

29 juni:
Hej!

Hur går det? Har du hunnit läsa ännu? Du skrev ju på bloggen att du vill diskutera, och det vill även jag. Jag, och en hel del andra som är intresserade av dessa frågor, väntar på svar.

/H

---

Eftersom jag inte fick något svar från Tony gick jag på ordförande, Yvonne Mattsson, med kopia till Tony och med hela den tidigare konversationen bifogad. (30 juni)

Hej Yvonne!

Under två veckor har jag försökt få svar igång en diskussion med Tony angående SCFs inställning till downhill. Efter ett mycket kryptistk svar och en not om att han skulle återkomma har det varit tyst, trots upprepade påminnelser.

Jag har hört från flera bekanta som tidigare försökt föra konversationer med er på SCF att det kan vara svårt att få fram några svar. Detta gör mig lite frågande; är det så att ni medvetet låter bli att svara på mail som är lite obekväma? Detta är som sagt frågor som jag tycker är väldigt viktiga och som jag tror att en stor del av Sveriges downhillåkare också tycker är viktiga och värda att diskutera.

Jag tänkte att du som ordförande kanske har möjlighet att bolla vidare dessa frågor om du inte själv känner att du har möjlighet att svara. Jag har för enkelhetens skull inkluderat hela den tidigare mail-konversationen. Om du väljer att skicka vidare det till någon annan skulle jag dock vara glad om du meddelar mig om detta, så jag vet vem jag ska vända mig till.

Med vänliga hälsningar,
H

---

2 juli fick jag svar, yvonne hade även skickat till Anders Karlsson:

Hej H.
Tack för ditt brev. Tråkigt att du upplever att du inte får någon respons. Vår ambition är att svara så fort som möjligt på förfrågningar både via telefon och e-post,
men ibland så kan det vara knepigt för oss i styrelsen att hinna med då det är ett ideellt arbete som vi gör på vår fritid.
Jag ber vår Kanslichef Anders Karlsson att tillsammans med Tony Pölder gå igenom dina frågeställningar och kontakta dig. 
För att utveckla Downhill så behöver vi också någon som är engagerad inom Downhill som vill vara med i vår Tävlingskommitté
och där bidra till förbättring och utveckling av sporten, kanske du vet någon? 
Med vänlig hälsning
Yvonne

---

Eftersom jag var på landet utan uppkoppling dröjde mitt svar ett par dagar, men då hann jag med lite research. (7 juli:)

Hej!

Tack för svaret. Jag har kollat runt lite bland bekanta och Jon Lindgren som tävlar aktivt i downhill och är väl insatt i sporten generellt har visat intresse och har bra stöd hos många cyklister. Att ha en aktiv och insatt person med i tävlingskommitén är nog A & O för att utveckla downhillen i Sverige.

Ni når Jon på info@.se. Han vill gärna höra mer om vad det innebär att vara med i tävlingskommitén.

Med vänliga hälsningar,
H

---

Yvonne svarade snabbt, samma dag:

Hej H.
Tack för det - låter som ett bra förslag.
Självklart behöver han veta mer vad det innebär och också få  kontakt med tävlingskommittén.
Hälsn Yvonne

Hon skickade också ett mail till Tony, med kopia till mig.

Hej Tony.
Vi har fått förslag på DH representant i Tävl.kommittén.
Tacksam om du kontaktar Jon och ger honom mer information.
Tack på förhand
Hälsn Yvonne

Jag passar på att påpeka att de fortfarande inte besvarat det ursprungliga mailet. (7 juli)

Jag väntar fortfarande på svar kring mina funderingar rörande sporten. Nu har det gått tre veckor sedan jag skickade mitt första brev, som ännu inte besvarats. Är detta normala väntetider på svar från SCF?

Mvh,
H

---

Den 12 juli mailar jag hela trion:

Hej!

Ny vecka, nya tag. På torsdag har det gått en månad sedan mitt första mail, som Tony lovade att svara på. Ännu har jag inte fått något svar alls på dessa frågor. Jag hoppas att SCF klarar att leverera svar på ett par så lätta frågor på mindre än en månad, annars börjar man ju undra vilka svarstider ni har på lite mer invecklade frågor.

Med vänliga hälsningar,
H

---

Tony svarar den 14:e

Hej H!
Vilka frågor är det du vill ha svar på?

Vilken inställning o vad vi inom SCF vill göra ang downhill?

Jag vänder på det och undrar vad du vill göra för downhill ...
kom med förslag, hjälp oss att fixa detta.

det är frivilligt att hjälpa oss och vi vill verkligen ha hjälp med detta
skriv ner dina förslag, kom på vårt möte i september..en söndag 12/9 på Bosön så kan du lägga fram dina förslag
kanske vill du ta ansvar för det som vi kommer fram till oxå o jobba med det.
inom ram o budget så får du då betalt för dina resor o ev hotellkostnader....inget annat.

trevlig sommar o hörs kanske igen till sensommaren
nu skall jag fortsätta min semester
mvh
Tony

Jag ger svar samma dag:
Hej!

I mitt ursprungliga mail har jag listat de fyra punkter jag anser viktigast där SCF behöver omvärdera sin inställning till sporten. Jag listar tydligt er nuvarande ställning och diskuterar igenom vilka effekter det ger på sporten. Jag vill helt enkelt ha era synpunkter på de här punkterna. Att du inte har förmåga att se att det finns en motsättning mellan vad vi som cyklister tycker om reglerna som SCF driver igenom är väl ganska talande för hela situationen.

Läs igenom mitt ursprungliga mail igen så kanske du lättare förstår vad jag menar. Jag ger en lång rad förslag på hur sporten kan utvecklas. Att du inte ser dem kan jag tyvärr inte hjälpa dig med.

Så. För att summera detta. På en månad har jag fått svaret att ni inte lyckats tyda mitt ursprungliga mail. Trots att en lång rad andra cyklister som läst samma mail till fullo har instämt i samtliga synpunkter och med spänning väntat på svar från SCF.

Jag förväntar mig ett seriöst svar på det ursprungliga mailet. Om det har hamnat för långt ner i mailboxen kan du få det igen, säg bara till.

Jag har tyvärr ingen tid att engagera mig och känner dessutom att jag totalt sett ligger på plus i mitt engagemang efter alla mina år som tävlingsarrangör och cykelparkbyggare. Nu försöker jag under de få lediga stunder jag har hinna sitta i sadeln istället för att stå bredvid banan.

Jag har dock letat fram en annan engagerad person som gärna kan underlätta SCFs framtida arbete med downhillsporten. (Jon Lindgren, se tidigare mail).

Mötet på Bosön är mycket möjligt att jag kan dyka upp på, men det är långt tills dess.

Med vänliga hälsningar,
H

---

Tony svarar den 15:e juli:

bra
jag skall kontakta din kontakt efter semestern
vi vill ha en från varje gren "som expert"
jag har ingen aning alls om ni skall ha lång eller kort ärm ..typ så därför må vi ha hjälp o då inte bara från DH utan från alla grenar förutom LVG "där jag vet det mest"

fortsatt trevlig sommar o Rom byggs/byggdes inte på en dag ;-)

Tony

och jag ger ett sista svar samma dag:

Hej!

Det glädjer mig att se att ni är öppna för att få in fler folk som kan agera "experter" för att bättre kunna anpassa regler och förhållningssätt efter verkligheten.

Dock skrämmer det mig lite att du så tydligt medger att ni under en lång rad år har klubbat igenom regler för en disciplin som ni inte själva har insikt i. Detta trots att aktiva medlemmar under en lång tid har protesterat mot många av reglerna.

Samtidigt innebär ju detta att det finns stora chanser att ordna upp saker och ting till nästa år. Med "experter" med i debatten och ett öppet sinne hos SCF borde det kunna leda till något bra för oss alla.

Slutligen måste jag dock trots allt ändå säga att jag tycker svaret på brevet var i klart tunnaste laget, men någon form av svar har jag ju i alla fall fått nu.

Trevlig sommar,
H

---

Så. Där har ni det. Svart på vitt. Eller, svart på beige är det väl egentligen. Att försöka föra en diskussion med folket på SCF är lika givande som att prata med en vägg...

---

Atlas

Aktiv medlem
Det är helt enkelt inte skönt att ligga med Gubbar. Om man inte är lagd åt det hållet förståss, då älskar man det och är förmodligen tjenis med gubbarna redan.

H.

Aktiv medlem
Tony om sig själv på SCF's hemsida:

Brinner för ”inom cyklingen”: "Revolt"!!!...Upp med allt på bordet, ifrågasätt allt och var öppen med all information...Svensk cykel mot ljusare tider

skaparn

Aktiv medlem
Jag är lite nyfiken på varför DH vill vara med i SCF alls? Ja, man kan bli utesluten om man ställer upp i svartrejs, men om vi antar att man bryter sig ur SCF och bildar ett eget förbund så sätter man ju sina egna regler.

SCF är ett litet förbund med några få ideella eldsjälar som nog inte har någon koll på DH alls. Jag förväntar mig inte att de ska kunna DH och så länge det inte finns någon från rörelsen som kan vara med och hjälpa SCF med en DH-sektion kommer inget att hända.

Jag tycker de är tydliga med det ni redan verkar veta: De har ingen koll. De gör jobbet på hobbybasis.

Men de ger även ett tydligt rop om hjälp, se till att ge dem det så är chansen större att komma till rätta med det ni tycker är puckat.

H.

Aktiv medlem
Det intressanta är väl att under årets försäsong gjorde SCF ganska stora ändringar i regelverket och då var det flera, bland annat årets DH-cup-arrangörer, som var på dem och försökte styra upp så reglerna skulle bli lite mer verklighetsanpassade. Det gick inget vidare och det tog tre försök innan regelverket över huvud taget kunde tydas utan missförstånd.

Många av de knasiga och oönskade reglerna fanns dock kvar trots detta.

Visst, SCF öppnar upp sig och medger att de inte har ett dugg koll på läget, men det berättigar inte varför man inte skaffat sig koll tidigare, och absolut inte att man i princip låter bli att svara på ett mail på en månad.

Skaparn: Sverige har en liten cykelscen och att skapa ett eget förbund kräver mycket arbete, att bara få till ett fungerande arbete hos SCF är klart mer fördelaktigt.

fphotography

Aktiv medlem
Att starta ett förbund är nog enklare än att sköta det. Nog betydligt svårare att bli accepterad av RF. Men det är väl där problemet alltid är, att det är lätt att tycka hur saker skulle vara men få verkar vilja hjälpa till handgripligen för att få det att funka.

Kraven som listas går väl i stora drag ut på en sak. Gör det billigare och mer tillgängligt, utan att jag själv behöver bidra.

Det kan ju tyckas fånigt att ha krav på långarmad tröja men motargumentet är lika fånigt det. Att det skulle vara så hemskt varmt de två minuter man åker nerför berget. För inte så länge sen var det en ansenligt mängd cyklister som trampade sju mil när det var 30 - 35 grader i skuggan i Rättvik.

Fast varför vill ni vara med i SCF till att börja med? Om nu allting är dyrt, krångligt och verklighetsfrånvarande?

/Fredrik

mzi

Aktiv medlem
Nu tycker jag att du drar tunga växlar, Fredrik. Både H och Jon har ju sagt till att de vill vara med och bidra. Frågan till SCF har väl varit varför de själva säger att de inte har någon koll på DH-sporten ska sätta upp massor med regler och bestämmelser utan att fråga de aktiva. Samt varför det är så svårt att få tag på en representant för förbundet just under de månader då utövarna av cykelsporten är som mest aktiva.

skaparn

Aktiv medlem
H. skrev:
>
> Skaparn: Sverige har en liten cykelscen och att
> skapa ett eget förbund kräver mycket arbete, att
> bara få till ett fungerande arbete hos SCF är
> klart mer fördelaktigt.

Låter rimligt. Min erfarenhet av förbundet är dock att det man vill ha gjort får man göra själv. Med det som bakgrund kan man emellertid efterlysa en något mer liberal inställning från förbundets sida. Det är ett regelverk som verkar anpassat efter ett cykelsverige med minst en heltidsanställd kanslist i varje distrikt.

JLarsson

Aktiv medlem
Lillskeden skrev:
-------------------------------------------------------
> problemet med att skapa eget förbund är inte rf,
> snarare så är nog problemet uci.

Precis. Sätter man upp Fria Radikala DH-förbundet så har man inga möjligheter att exvis tävla utomlands. Men man kan å andra sidan ha vilka regler man vill.

fphotography

Aktiv medlem
Nja, kommer man med i RF så är man väl automatiskt ansluten till UCI, eller? Det är ju en av poängerna med klubbsystemet. Men det är inte särskilt självklart att få komma med i RF, det finns många discipliner som försökt.

Kanske drar jag för stora växlar men rent statistiskt så har jag antagligen rätt. Det är rätt lika mellan olika verksamheter enligt de undersökningar som gjorts.

Det flesta är bara villiga att bidra så länge de får göra precis som de vill och inte behöver kompromissa. Av den enkla anledningen att de flesta talar i egen sak. Kan vara ekonomiska eller andra mer ideologiska.

Jag kommer själv från verksamheter med sin beskärda del av absurda regler och det tar lite tid men det går att förändra via de årsmöten och annat som sker.

Om jag skulle gissa nu, så i ett litet förbund som SCF ser det ut ungefär såhär. Att de som arbetar på förbundet är antagligen rätt aktiva i nån form av förening. Troligen även flera andra föreningar som barnen är med i. Vissa driver eget företag och har andra bisysslor. De har helt enkelt jävligt fullt upp. Då kan man tycka att de i så fall inte borde ha accepterat uppdraget. Men eftersom det inte är ett prestigeuppdrag som folk köar till direkt så brukar det vara ett jädra tjat på att man ska hoppa på ett visst uppdrag. Så har det i vart fall fungerat i de andra verksamheterna jag har haft insyn i.

Det jag kan tycka att SCF borde presentera är en verksamhetsdeklaration. Alltså hur de ser på cykelsporten idag och hur de eventuellt vill utveckla verksamheten. Men i slutändan kommer det alltid ner på att det finns folk/föreningar som tänder på idéerna och genomför dem. Ett förbund är bara en länk mellan föreningar och RF, som i sin tur är en länk mellan distriktsförbund och internationella förbund.

Nu kan jag inte regelverken för DH eller om det skiljer mellan det nationella och det internationella regelverket. Men att man anpassar sig efter det internationella kan tycka är en självklarhet. Har man nationella undantag så bör dessa naturligtvis vara vettigt motiverade men för det mesta är det väl det?

/Fredrik

hammarn

Ny medlem
skaparn skrev:
> Jag är lite nyfiken på varför DH vill vara med
> i SCF alls? Ja, man kan bli utesluten om man
> ställer upp i svartrejs, men om vi antar att man
> bryter sig ur SCF och bildar ett eget förbund så
> sätter man ju sina egna regler.
>
> SCF är ett litet förbund med några få ideella
> eldsjälar som nog inte har någon koll på DH
> alls. Jag förväntar mig inte att de ska kunna DH
> och så länge det inte finns någon från
> rörelsen som kan vara med och hjälpa SCF med en
> DH-sektion kommer inget att hända.
+1!

cerro

Aktiv medlem
skaparn skrev:
> Jag är lite nyfiken på varför DH vill vara med
> i SCF alls? Ja, man kan bli utesluten om man
> ställer upp i svartrejs, men om vi antar att man
> bryter sig ur SCF och bildar ett eget förbund så
> sätter man ju sina egna regler.

För att tävla utomlands och på världscuper med mera krävs förbundet, lite svårt annars. Så svartrejs fungerar säkert i Sverige men inte utanför och vad ska då de som tävlar där och är riktigt snabba göra?

fphotography

Aktiv medlem
Gå med i en klubb???

Allvarligt talat så kan man ibland få intrycket att licensen skulle kosta flera tusen. 600 ligger väl i nivå med de flesta andra idrotter och jag tycker det är rentav billigt om man nu är aktivt tävlande. Sätter man det i relation till vad de flesta cyklarna kostar blir det rentav lite tramsigt skulle jag säga.

Det handlar nog mer om att folk inte tycker att de får en ny pryl i handen för sina pengar.

Om jag räknat rätt så ger licenserna drygt två mille till förbundet. Men jag orkade inte leta rätt på vilka kostnader de har i sin tur till RF och UCI. Men jag skulle säga att det är nog ingen omöjlighet att anställa en kanslist men det är nog inte kolugnt heller. I synnerhet inte om man ska räkna med arbetsgivaransvaret det innebär.

Både klubbtillhörighet och licens är en del av dels att kunna delta i organiserade mästerskap, för egentligen vill väl ingen ha ett boxningssystem där alla kan vara världsmästare i sitt eget kvarter? Men det är också en del av försäkringsskyddet som licensen innebär.

Och vad har folk emot skydd egentligen? Personligen tycker jag att varje skydd som minskar risken för att jag som skattebetalare ska sanktionera vård ska vara obligatoriskt. Det är ett sätt att transportera över kostnader för skattebetalare till utövare.

Jakten på svartrace kan kanske vara lite överdrivet inom cykling men jag förstår det delvis också. Eftersom jag själv är mer aktiv inom motorsport så vet jag vad svartrace får för betydelse för oss som inte ägnar sig åt det. Vi får nämligen svårare att arrangera våra organiserade tävlingar genom att vi inte får de tillstånd vi behöver med hänvisning till diverse buskörningar på stan. Vi går i princip bara och väntar på att första riktigt allvarliga olycka ska inträffa då regler kring säkerhet ofta bara innebär hjälmtvång eller saknas helt.

Cykel skulle väl inte drabbas på liknande sätt riktigt, men man skulle kunna tänka sig att folk blev sura på freeride-åkare och dirtride-åkare som förstår bänkar och planteringar och inte såg skillnad mot seriöst utövande DH-åkare t ex. Och därmed kanske bonden som råkar ha en fin höjd på markerna säger nej till anläggande av en bana.

Jag kan ha fel, men det känns som DH är mer sprunget ur skate-kulturen än idrottskulturen och det är därför som vi ser olika på det. Skate är för övrigt en sådan verksam som ville bli med i RF för att kunna köra ett officiellt SM, men där de inte kunde leva upp till kravet på organisation och därför fick avslag. Kan vara tio år sedan kanske.

/Fredrik

Midswede

Ny medlem
Min erfarenhet av föreningsarbete, efter sisådär 15 år i olika styrelser, är att det oftast tar tid.
Så personligen tycker jag att du lyckats över förväntan i ditt arbete med att förbättra DH-reglementet mitt i midsommar, semestertider och under en aktiv tävlingsperiod... Du är inbjuden till Bosön, ta med dig några till och åk dit. Nu är inte jag insatt i hur alla turer ang förändringar ska gå till men SCF följer UCI´s regler och det är i alla fall jag glad över. Är det sen lokala regler här i Sverige så ska väl förändringar tas på årsmötet, dvs att nya regler kan gälla till nästa år.

Den klubb jag och mina barn tillhör har till i år fått flera aktiva DH-killar, vi är jättestolta över de här killarna.

Vill ni jobba på att förbättra sporten så har ni redan fått en inbjudan, sluta klaga och ta chansen..... Men då kan ni väl också vara beredda på att jobba, gratis, tills ni kommit dit ni vill.

Mycket gnäll på SCF, en del kan vara befogat men det är trots allt vi i klubbarna som väljer vilka vi vill ha där så, antingen är man med eller så får man jobba på att förändra. Enkelt!

PS // Om jag var dom, dvs Tony och Yvonne, och du la ut våra mail på ett forum så kanske jag kommer att svara "lite mer försiktigt" i fortsättningen!! Jag vill ha högt i tak och alltid ärligt men att lägga ut en massa mail förbättrar inget förhandlingsläge // DS

Scarface 2

Ny medlem
Henrik är väl inte direkt anonym för många här och jag tror att de flesta som sysslar med DH känner honom. Plus att han är outad i den här tråden, http://www.pushbike.se/read.php?3,9749,page=3 på samma ämne så jag tror inte att han smyger medvetet med vem han är.

edit: missade att lägga in tråden jag syftade på.

Senast redigerad av en moderator:

bengt

Ny medlem
1 det är väl just helt enkelt, att när man namnger flera andra att tala om vem man är.
2 om nu SCF väljer att svara här vill de väl inte diskutera med en H
3 själv vet jag vem Anders Karlsson är, men någon H känner jag inte till

Midswede

Ny medlem
Lillskeden: Jag förstår att ni inte har haft det så lätt och jag är medveten om att ni ofta är i minoritet men... Ni har en inbjudan nu... Det har hänt något, SCF genom Tony erkänner att det finns brister i reglementet, det finns brister i kunskap inom deras väggar och SCF vill ha en som kan DH snarast. Kom i håg att DH-grenen inom cykel inte har så lång historia, inte om man jämför med lvg i alla fall. Visst, i en perfekt värld så hade reglerna varit klara men sporten utvecklas fortfarande och det måste ses som positivt. Så var lite ödmjuk.

Till H: Blanda leken och skicka några starka kort till Bosön...

skaparn

Aktiv medlem
cerro skrev:
>
> För att tävla utomlands och på världscuper med
> mera krävs förbundet, lite svårt annars. Så
> svartrejs fungerar säkert i Sverige men inte
> utanför och vad ska då de som tävlar där och
> är riktigt snabba göra?

Jo, det förstår jag, men om man har svårt att rätta sig efter SCF's regler så lär man få problem med UCI också, vad gäller till exempel licens och klubbtillhörighet. Kanske med undantag för de påstådda extra kraven på skydd från SCF. Men som redan är konstaterat av flera skribenter i tråden. SCF är inte bättre än de som engagerar sig i styrelsen, och saknas kompetens inom DH så kommer regelverket aldrig att bli bra. Jag är inte förvånad över att man i brist på denna kompetens sätter ribban högre än nödvändigt. Skulle man sanktionera tävlingar för lättvindigt och det skulle börja ske olyckor har man större problem än missnöjda DH-aktiva.

geologen

Aktiv medlem
I SCF:s regelsamling kunde man till för några år sen läsa:
"Mästartröja får ej bäras om aktuell cyklist fällts för anti-dopingbrott."

Efter att jag skrev om det på min klubbs forum kontaktade nån SCF och såg till att det blev ändrat... :D

H.

Aktiv medlem
> Och vad har folk emot skydd egentligen? Personligen tycker jag att varje skydd som minskar risken
> för att jag som skattebetalare ska sanktionera vård ska vara obligatoriskt. Det är ett sätt att
> transportera över kostnader för skattebetalare till utövare.

Med den inställningen utgår jag från att du använder alla tänkbara skydd som går att uppbringa när du är ute på XC-turer eller cyklar till Ica?

> Varfőr är H anonym, men Scf:s Tony P är namngiven.
> Hur seriőst är det?

I min konversation har jag givetvis använt hela mitt namn, med för- och efternamn, men jag vill ogärna skriva ut hela namnet helt öppet här. Som ordförande eller styrelsemedlem i SCF anser jag att man är en offentlig person och då är det inte konstigt att hela namnet skrivs ut. Jag gömmer mig dock inte, vill man veta vem jag är är det mycket lätt att ta reda på det, men här tyckte jag att mitt användarnamn var mer passande.

> Till H: Blanda leken och skicka några starka kort till Bosön...

Jag lär dyka upp.

H.

Aktiv medlem
fphotography skrev:
> Det kan ju tyckas fånigt att ha krav på
> långarmad tröja men motargumentet är lika
> fånigt det. Att det skulle vara så hemskt varmt
> de två minuter man åker nerför berget. För
> inte så länge sen var det en ansenligt mängd
> cyklister som trampade sju mil när det var 30 -
> 35 grader i skuggan i Rättvik.

Du har missat något om du tror att downhill enbart är två minuter nerför. Det är oftast betydligt längre tid uppför, inte alltför sällan med släpliftar osv. Jag lovar, du kokar nästan bort under alla skydd ibland. Jag ser det som större risk att skada mig av okoncentration till följd av värme än det minskade skydd en kortärmad tröja ger mot en långärmad.

skaparn

Aktiv medlem
Med handskincidenten på VSM färskt i minnet så vill jag påstå att konstiga regeltillämpningar inte är unikt för DH

Spike

Ny medlem
Jag måste säga att det känns ganska pubertalt. Man vill alltså inte vara med i klubb eller betala licensavgiften.

Hur svårt är det att gå med i en klubb? Hur många hundralappar är det i licensavgift? Min gissning är att det är relativt billigt i Sverige jämfört med andra länder, framför allt mot USA.

H.

Aktiv medlem
Spike skrev:
> Jag måste säga att det känns ganska pubertalt.
> Man vill alltså inte vara med i klubb eller
> betala licensavgiften.
>
> Hur svårt är det att gå med i en klubb? Hur
> många hundralappar är det i licensavgift? Min
> gissning är att det är relativt billigt i
> Sverige jämfört med andra länder, framför allt
> mot USA.

Du missar liksom poängen. Vilket mervärde får man av att gå med i en klubb som downhillcyklist? Om svaret på den frågan är "Inget" spelar det ingen roll om det kostar 200kr eller 2000kr.

Dessutom handlar det ju inte om att aldrig vara med i en klubb, utan det faktumet att klubbtillhörighet är ett måste, även för prova-på-tävlande i sportklassen.

skaparn

Aktiv medlem
H. skrev:
>
> Du missar liksom poängen. Vilket mervärde får
> man av att gå med i en klubb som downhillcyklist?
> Om svaret på den frågan är "Inget" spelar det
> ingen roll om det kostar 200kr eller 2000kr.
>
> Dessutom handlar det ju inte om att aldrig vara
> med i en klubb, utan det faktumet att
> klubbtillhörighet är ett måste, även för
> prova-på-tävlande i sportklassen.

Undrar vad man anför som motiv till detta. Det skulle kunna finnas en tanke (tro?) att man genom klubbtillhörighet på ett annat sätt kan hålla någon ansvarig för en person som inte sköter sig. Eller hmmm, det kanske är långsökt. Kanske tänker man att de som är med i en klubb genomgått en grovgallring och man slipper de värsta nötskallarna. Hmmm igen, det känns inte heller sannolikt.

Ibland undrar jag om man inte bara är fast i en svunnen tids föreningsliv och ett system där allt engagemang kanaliserades genom etablerade, och gärna stora, organisationer.

Scarface 2

Ny medlem
Min åsikt är att eftersom Downhill är en så liten sport så bör man göra det så enkelt som möjligt för folk att vara med och tävla. Inte lägga till en massa extra regler som gör det svårare, jobbigare och dyrare för folk att vara med. Har man lust att bara köra den tävling som är närmast där man bor så borde man få göra det utan att behöva gå med i klubb, lösa licens, köpa skydd man inte vill ha etc.

Om fler är med så kommer det mer publik och det leder förhoppningsvis till att fler blir intresserade osv. Och det är väl det man vill?

Spike

Ny medlem
H. skrev:

>
> Du missar liksom poängen. Vilket mervärde får
> man av att gå med i en klubb som downhillcyklist?
> Om svaret på den frågan är "Inget" spelar det
> ingen roll om det kostar 200kr eller 2000kr.

Vad då mervärde? Det Marx talar om?

Det är en struktur om vi ser i många länder och inom nästa alla sporter. Bygger väl på tanken att idrott är en folkrörelse och klubbverksamhet är bra. Det är stadgar, demokrati och en formel organisation etc etc.

Jag skulle vilja att du jämför med USA och hur svindyrt det är att utöva idrott där om du inte går i skolan.

Välkommen till vekligheten, och hur vi organiserar idrott i Sverige.

skaparn

Aktiv medlem
Spike skrev:
>
> Det är en struktur om vi ser i många länder och
> inom nästa alla sporter. Bygger väl på tanken
> att idrott är en folkrörelse och klubbverksamhet
> är bra. Det är stadgar, demokrati och en formel
> organisation etc etc.
>

Fast om man är mån om sportens överlevnad kanske man ska beakta att folkrörelser och engagemang av den typen är inte lika populärt inne. Det går mot individualism i grupp (vad nu det innebär) nu enligt samtidsantropologerna.

H.

Aktiv medlem
Spike skrev:
> Vad då mervärde? Det Marx talar om?

Du förstår mycket väl vad jag menar.

> Det är en struktur om vi ser i många länder och
> inom nästa alla sporter. Bygger väl på tanken
> att idrott är en folkrörelse och klubbverksamhet
> är bra. Det är stadgar, demokrati och en formel
> organisation etc etc.

Så allt som hänt downhillsporten i Sverige hade inte hänt utan klubbverksamheten menar du? Jag ställer mig frågande till det. Eldsjälar finns det gott om, även om de inte är klubbanslutna.
>
> Jag skulle vilja att du jämför med USA och hur
> svindyrt det är att utöva idrott där om du inte
> går i skolan.

Så bara för att det är jättedyrt där ska vi inte få tycka att det är fel med en 50%-ig höjning på ett år här?

> Välkommen till vekligheten, och hur vi
> organiserar idrott i Sverige.

Välkommen till verkligheten själv. I sverige cyklar majoriteten av downhillcyklisterna för att det är roligt, och då finns ingen anledning att vara med i en klubb, kompisar kan man hitta ändå, banor byggs och liftar körs.

Edit: Men. Det roligaste är ju att det var den här diskussionen som nu förs som jag försökte få igång med de ansvariga på SCF. Men Tony skrev ju att han inte förstod vad som skulle diskuteras. Så det glädjer mig att ni i alla fall hittar saker att diskutera...

fphotography

Aktiv medlem
tja, du får ju t ex en grundförsäkring.

Och nä jag använder inte alla tänkbara skydd som går att uppbringa. Det är naturligtvis en avvägning mot verksamheten. Således är jag mindre skyddad när jag cyklar än när jag åker rallybil t ex.

Och förvisso, att liften tar tid. Men jag kan ändå inte låta bli att småle lite åt det som argument när folk ändå orkar trampa skiten ur sig i fem timmar under samma förhållande. Förvisso i kortärmat men ändå.

Om folk fick välja själva så skulle de inte använda hjälm heller, eller bilbälte. Skador till följd av dessa brister är rätt kostsamma och orsaken till att det hela reglerats är snarare ekonomiska än humanistiska.

Kan ni inte införa en motionsklass? De är också försäkrade utan att licens eller klubbmedlemskap behövs.

Sen är de såklart lite surt att tillhöra en minoritetsgrupp men kontentan av den demokrati vi har är ändå att större grupperingar får större prioritet. Eller förväntar man sig att man ska prioritera de grupper med minst antal aktiva först?

Personligen tror jag nog att det löser sig relativt bra när DH-sverige får fram någon som är villig att lägga ner den tid det krävs för att driva dessa frågor på förbundsnivå.

/Fredrik

marran

Aktiv medlem
+1 på Lillskeden

Fredrik: Du tror det inte det är lite skillnad i intensitet att maxa i 2 minuter jämfört med att köra i 5 timmar?

Jag kör både stig, lvg (även i 40+ grader) och utförs, och jag kan säga att vill man köra snabbt utför dunkar det skapligt i tinningarna efter 2 minuter, prova själv en gång så får du se. Minst lika jobbigt som att "trampa skiten ur sig i 5 timmar" och framförallt varmare, även utan långärmat och armbågsskydd.

H.

Aktiv medlem
fphotography skrev:
> Sen är de såklart lite surt att tillhöra en
> minoritetsgrupp men kontentan av den demokrati vi
> har är ändå att större grupperingar får
> större prioritet. Eller förväntar man sig att
> man ska prioritera de grupper med minst antal
> aktiva först?

Men vad är det vi vill att de ska prioritera? Är det så konstiga önskemål som förs fram? Att de unika reglerna som enbart gäller downhill också anpassas för den verklighet som vi lever i? Varför ska alla regler gällande skyddsutrustning vara lika inom SCF och UCI utom när det kommer till downhill?

Ryggskydd och fullfacehjälm är det ingen som ifrågasätter alls, där är det verkligen skillnad, och det kan göra skillnad mellan liv och död och mellan ett blåmärke och en framtid i rullstol. På senare år har även nackskydd blivit populärt och används mycket, trots att det inte står med i reglerna. Det finns med andra ord en stor riskmedvetenhet och folk som sysslar med downhill är inte självmordsbenägna, som du får det att låta. Vi skulle inte köra nakna, än mindre i kortärmade lycraställ och landsvägshjälm, om det vore så att SCF skulle lätta på reglementet.

Men att den särskilda regeln "långärmad tröja" ska finnas enbart för downhill, det kan jag inte förstå mig på. Det finns liksom inga argument för varför man ska ha det, enbart argument för varför man inte behöver det.

Du får det att låta som om vi som pysslar med downhill är en liten, radikal grupp som kräver totala förändringar i SCF och gärna önskar total anarki. Sedan försvarar du nuvarande regler, troligen utan att ens själv ha tävlat i downhill, samtidigt som du säger att vi måste in och påverka. Det är ju det vi gör nu, försöker berätta hur saker ser ut för oss som pysslar med downhill, men vi har ständigt mött motstånd från sådana som dig.

fphotography

Aktiv medlem
marran skrev:
> +1 på Lillskeden
>
> Fredrik: Du tror det inte det är lite skillnad i
> intensitet att maxa i 2 minuter jämfört med att
> köra i 5 timmar?
>
> Jag kör både stig, lvg (även i 40+ grader) och
> utförs, och jag kan säga att vill man köra
> snabbt utför dunkar det skapligt i tinningarna
> efter 2 minuter, prova själv en gång så får du
> se. Minst lika jobbigt som att "trampa skiten ur
> sig i 5 timmar" och framförallt varmare, även
> utan långärmat och armbågsskydd.

Jag tror att de två minuterna mer än väl motsvarar de tio minuter uppför Vidablick.

Att man inte svettas i XC är ren inbillning som beror på att svetten dunstar bort och ventileras bort av fartvinden. Vilket inte sker på samma sätt när man har skydd på sig. Men två minuter står man nog ut trots allt.

/Fredrik

fphotography

Aktiv medlem
Nja, nu har du inget större motstånd från mig. Jag hävdar bara att det generellt är mycket gnäll och liten verkstad. Men om ni nu ska engagera er på förbundsnivå blir det säkert bra.

Den långarmade tröjan har väl sin motsvarighet i kravet på kort byxa i lvg-cykling så ni är ju inte ensamma om att ha regler som känns omotiverade.

/Fredrik

Köp & Sälj

Topp