H.
Aktiv medlem
Att kommunicera med SCF - en månads mailkonversation
Eftersom jag varit ytterst missnöjd med SCF och hur de drivit vissa frågor har jag varit på dem för att försöka reda ut saker och ting och för att få igång en diskussion. Jag visste att det skulle bli lite svårt att få fram några svar, men riktigt så här trodde jag nog ändå inte att det skulle vara.
Nedan kan ni följa hela mailkonversationen, som tog nästan precis en månad. Fokus är främst downhill, men SCFs nonchalanta attityd är nog ganska allmän tyvärr.
---
Den 16 juni skrev jag ett mail till Tony Pölder på SCF, eftersom han inte ville svara på mina synpunkter på bloggen.
---
Tony gav ett snabbt, kort svar nästan direkt (16 juni)
---
Sen var det ganska tyst ett tag. Jag skickade tre påminnelsemail:
21 juni:
23 juni:
29 juni:
---
Eftersom jag inte fick något svar från Tony gick jag på ordförande, Yvonne Mattsson, med kopia till Tony och med hela den tidigare konversationen bifogad. (30 juni)
---
2 juli fick jag svar, yvonne hade även skickat till Anders Karlsson:
---
Eftersom jag var på landet utan uppkoppling dröjde mitt svar ett par dagar, men då hann jag med lite research. (7 juli:)
---
Yvonne svarade snabbt, samma dag:
Hon skickade också ett mail till Tony, med kopia till mig.
Jag passar på att påpeka att de fortfarande inte besvarat det ursprungliga mailet. (7 juli)
---
Den 12 juli mailar jag hela trion:
---
Tony svarar den 14:e
Jag ger svar samma dag:
---
Tony svarar den 15:e juli:
och jag ger ett sista svar samma dag:
---
Så. Där har ni det. Svart på vitt. Eller, svart på beige är det väl egentligen. Att försöka föra en diskussion med folket på SCF är lika givande som att prata med en vägg...
---
Nedan kan ni följa hela mailkonversationen, som tog nästan precis en månad. Fokus är främst downhill, men SCFs nonchalanta attityd är nog ganska allmän tyvärr.
---
Den 16 juni skrev jag ett mail till Tony Pölder på SCF, eftersom han inte ville svara på mina synpunkter på bloggen.
Hej Tony. ... Jag är dock glad att jag lyckats fånga din uppmärksamhet. Kan också passa på att tipsa om ett antal trådar som jag tror ni (SCF) skulle kunna vara intresserade av att kommentera i för att bemöta en del av kritiken och framförallt (förhoppningsvis) få en djupare insikt i diskussionen som förs i cykelsverige kring de beslut ni fattar. Här är tex ett antal trådar på downhill-forumet "Pushbike" http://www.pushbike.se/read.php?3,2591 http://www.pushbike.se/read.php?3,5866 http://www.pushbike.se/read.php?3,7701 och här är en på happymtb: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1409082/page=1 Och för att komma till själva poängen: Jag önskar en djupare förståelse från SCFs sida över att det finns cyklister i detta land som brinner för cykling i alla dess former, men som inte lockas av den traditionella klubbtillhörigheten, eftersom det inte är något som ger mervärde så som cykelsituationen ser ut. Detta innebär dock inte att dessa cyklister inte är något oväsentligt, tvärtom är det bland dessa cyklister som en stor del av sveriges framtid skapas, om möjligheter ges. Här har SCF en stor nöt att knäcka. Hitta ett sätt att övervinna dessa cyklisters förtroende och plötsligt har ni troligen fördubblat rekryteringsbasen. Men då måste ni göra något drastiskt. Här är fyra punkter som jag ser som de viktigaste just nu som rör SCFs inblandning i downhillsporten. Krav på klubbtillhörighet De flesta downhillcyklister bor utspridda över landet med kanske bara ett fåtal utövare per kommun. Att då gå med i sin lokala cykelklubb ger oftast väldigt lite i utbyte då klubbarna ändå inte pysslar med sådan verksamhet man är intresserad av. Engagerat folk som bygger banor, kör lift och arrangerar tävlingar finns oftast ändå, utan klubb. Alternativet blir ett stödmedlemskap i en klubb långt bort, bara för att man är tvingad att vara med i en klubb för att få tävla, även om det så bara är med sportlicens. Risken är då stor att man tappar en hel del av de som skulle kunna tänka sig att tävla, helt enkelt för att de inte tycker att det är värt arbetet/pengarna att bli medlem i en klubb för att få tävla. Licensavgiften Under 2009 arrangerades fyra SCF-sanktionerade downhilltävlingar. I år är siffran visserligen avsevärt bättre, men det hör till ovanligheterna med sju tävlingar. Hur som helst kan det ofta kännas omotiverat att betala den höga licensavgiften för att få tävla i det lilla fåtalet tävlingar som finns. En lägre avgift gör tröskeln för att börja tävla seriöst betydligt lägre - och troligen vinner ni betydligt fler cyklister. Hysterin med skydd I de flesta fall har SCFs reglemente ändrats för större samhörighet med UCI-reglerna. Ett tydligt undantag finns dock - reglerna för skyddsutrustning vid downhilltävlande. Det tycks som om SCF har inställningen att downhill är en livsfarlig sport och alla skydd som går att uppbringa måste användas. En av trådarna ovan är till exempel helt dedikerad till detta delikata ämne. Om du läser igenom den så kan du se lite av diskussionen som föranledde att ni under våren tvingades göra flera korrigeringar i reglerna. Dock enbart för att det över huvud taget skulle gå att tyda reglerna. Kraven på långärmad tröja, armbågsskydd mm kvarstår dock. Jag läste också att ni haft en grundlig koll på första deltävlingen och att folk med moderna skydd med mjukt material hade varit tvungna att övertyga kommissarierna om att det faktiskt var fungerande skydd. Detta är en ren skandal. Är inte kommissarierna och de som skriver reglerna insatta i sporten de jobbar med bör de nog inte ha med det att göra över huvud taget. Argument som framförts i diskussion med en kommissarie angående armbågsskydd: "Man kan bli blind om man får en smäll på armbågen, det går nerver och sånt där". Det är så man baxnar. Lägg till detta att det till en början i år även stog i reglerna att "vadskydd" skulle användas. Något sådant finns inte ens att uppbringa! Vidare kan man fundera över det här med långärmad tröja. Exakt vad är det ni vill uppnå med det kravet? Det finns inga krav på skyddsnivån i tröjan. Således handlar det egentligen enbart om en principsak. Själv höll jag nästan på att svimma av värmeslag under cuptävlingen i vånga -09, när det var ca 30 grader i skuggan och banan till stor del hade solen gassande rakt på, eftersom kommissarien krävde att jag skulle använda en långärmad tröja. Varför inte göra det lätt för er och helt enkelt reducera skyddskraven till integralhjälm, ryggskydd och knäskydd, men med rekommendationer om övriga skydd? Jakten på "svartrace" Under senare år har förteelsen med svartrace vuxit sig ganska stark, även om den i år har avtagit lite. Det har dock länge varit ett stort motstånd mot detta hos SCF. För ca 8-10 år sedan var de aktiva tvungna att tävla under falska namn därför att SCF annars gjorde sanktioner mot dessa. Nu har detta blivit betydligt bättre och DHcircus, som jag är en av arrangörerna av, har ju till och med fått SCFs godkännande. Detta är ett utmärkt exempel på positiva saker där ni har ändrat er, dels för att anpassa er till verkligheten, och dels för att det är tydligt att det finns andra sätt, bortom klassiska klubbverksamheter, för att locka nytt folk till sporten. --- Jag hoppas du tar detta som ett seriöst brev och bemödar dig svara på det. Läs gärna även igenom trådarna jag länkade till, jag tror som sagt att det kan vara nyttigt. /H.
---
Tony gav ett snabbt, kort svar nästan direkt (16 juni)
Läge 1…..du skall sitta med i tävlingskommittén för din gren 1-2 ggr/år….. J Vi söker folk till varje del så vi kan bredda kunskapen o hjälpa alla grenar Skall läsa noggrannare senare….
---
Sen var det ganska tyst ett tag. Jag skickade tre påminnelsemail:
21 juni:
Har du hunnit läsa igenom ännu? Fler än jag är nyfikna på denna diskussion. /H
23 juni:
Hej! Nu är det ju midsommar och jag har noterat att du är på lvg-SM, men efter midsommar hoppas jag på svar! Annars kanske någon annan på SCF kan besvara mina funderingar? /H
29 juni:
Hej! Hur går det? Har du hunnit läsa ännu? Du skrev ju på bloggen att du vill diskutera, och det vill även jag. Jag, och en hel del andra som är intresserade av dessa frågor, väntar på svar. /H
---
Eftersom jag inte fick något svar från Tony gick jag på ordförande, Yvonne Mattsson, med kopia till Tony och med hela den tidigare konversationen bifogad. (30 juni)
Hej Yvonne! Under två veckor har jag försökt få svar igång en diskussion med Tony angående SCFs inställning till downhill. Efter ett mycket kryptistk svar och en not om att han skulle återkomma har det varit tyst, trots upprepade påminnelser. Jag har hört från flera bekanta som tidigare försökt föra konversationer med er på SCF att det kan vara svårt att få fram några svar. Detta gör mig lite frågande; är det så att ni medvetet låter bli att svara på mail som är lite obekväma? Detta är som sagt frågor som jag tycker är väldigt viktiga och som jag tror att en stor del av Sveriges downhillåkare också tycker är viktiga och värda att diskutera. Jag tänkte att du som ordförande kanske har möjlighet att bolla vidare dessa frågor om du inte själv känner att du har möjlighet att svara. Jag har för enkelhetens skull inkluderat hela den tidigare mail-konversationen. Om du väljer att skicka vidare det till någon annan skulle jag dock vara glad om du meddelar mig om detta, så jag vet vem jag ska vända mig till. Med vänliga hälsningar, H
---
2 juli fick jag svar, yvonne hade även skickat till Anders Karlsson:
Hej H. Tack för ditt brev. Tråkigt att du upplever att du inte får någon respons. Vår ambition är att svara så fort som möjligt på förfrågningar både via telefon och e-post, men ibland så kan det vara knepigt för oss i styrelsen att hinna med då det är ett ideellt arbete som vi gör på vår fritid. Jag ber vår Kanslichef Anders Karlsson att tillsammans med Tony Pölder gå igenom dina frågeställningar och kontakta dig. För att utveckla Downhill så behöver vi också någon som är engagerad inom Downhill som vill vara med i vår Tävlingskommitté och där bidra till förbättring och utveckling av sporten, kanske du vet någon? Med vänlig hälsning Yvonne
---
Eftersom jag var på landet utan uppkoppling dröjde mitt svar ett par dagar, men då hann jag med lite research. (7 juli:)
Hej! Tack för svaret. Jag har kollat runt lite bland bekanta och Jon Lindgren som tävlar aktivt i downhill och är väl insatt i sporten generellt har visat intresse och har bra stöd hos många cyklister. Att ha en aktiv och insatt person med i tävlingskommitén är nog A & O för att utveckla downhillen i Sverige. Ni når Jon på info@.se. Han vill gärna höra mer om vad det innebär att vara med i tävlingskommitén. Med vänliga hälsningar, H
---
Yvonne svarade snabbt, samma dag:
Hej H. Tack för det - låter som ett bra förslag. Självklart behöver han veta mer vad det innebär och också få kontakt med tävlingskommittén. Hälsn Yvonne
Hon skickade också ett mail till Tony, med kopia till mig.
Hej Tony. Vi har fått förslag på DH representant i Tävl.kommittén. Tacksam om du kontaktar Jon och ger honom mer information. Tack på förhand Hälsn Yvonne
Jag passar på att påpeka att de fortfarande inte besvarat det ursprungliga mailet. (7 juli)
Jag väntar fortfarande på svar kring mina funderingar rörande sporten. Nu har det gått tre veckor sedan jag skickade mitt första brev, som ännu inte besvarats. Är detta normala väntetider på svar från SCF? Mvh, H
---
Den 12 juli mailar jag hela trion:
Hej! Ny vecka, nya tag. På torsdag har det gått en månad sedan mitt första mail, som Tony lovade att svara på. Ännu har jag inte fått något svar alls på dessa frågor. Jag hoppas att SCF klarar att leverera svar på ett par så lätta frågor på mindre än en månad, annars börjar man ju undra vilka svarstider ni har på lite mer invecklade frågor. Med vänliga hälsningar, H
---
Tony svarar den 14:e
Hej H! Vilka frågor är det du vill ha svar på? Vilken inställning o vad vi inom SCF vill göra ang downhill? Jag vänder på det och undrar vad du vill göra för downhill ... kom med förslag, hjälp oss att fixa detta. det är frivilligt att hjälpa oss och vi vill verkligen ha hjälp med detta skriv ner dina förslag, kom på vårt möte i september..en söndag 12/9 på Bosön så kan du lägga fram dina förslag kanske vill du ta ansvar för det som vi kommer fram till oxå o jobba med det. inom ram o budget så får du då betalt för dina resor o ev hotellkostnader....inget annat. trevlig sommar o hörs kanske igen till sensommaren nu skall jag fortsätta min semester mvh Tony
Jag ger svar samma dag:
Hej! I mitt ursprungliga mail har jag listat de fyra punkter jag anser viktigast där SCF behöver omvärdera sin inställning till sporten. Jag listar tydligt er nuvarande ställning och diskuterar igenom vilka effekter det ger på sporten. Jag vill helt enkelt ha era synpunkter på de här punkterna. Att du inte har förmåga att se att det finns en motsättning mellan vad vi som cyklister tycker om reglerna som SCF driver igenom är väl ganska talande för hela situationen. Läs igenom mitt ursprungliga mail igen så kanske du lättare förstår vad jag menar. Jag ger en lång rad förslag på hur sporten kan utvecklas. Att du inte ser dem kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Så. För att summera detta. På en månad har jag fått svaret att ni inte lyckats tyda mitt ursprungliga mail. Trots att en lång rad andra cyklister som läst samma mail till fullo har instämt i samtliga synpunkter och med spänning väntat på svar från SCF. Jag förväntar mig ett seriöst svar på det ursprungliga mailet. Om det har hamnat för långt ner i mailboxen kan du få det igen, säg bara till. Jag har tyvärr ingen tid att engagera mig och känner dessutom att jag totalt sett ligger på plus i mitt engagemang efter alla mina år som tävlingsarrangör och cykelparkbyggare. Nu försöker jag under de få lediga stunder jag har hinna sitta i sadeln istället för att stå bredvid banan. Jag har dock letat fram en annan engagerad person som gärna kan underlätta SCFs framtida arbete med downhillsporten. (Jon Lindgren, se tidigare mail). Mötet på Bosön är mycket möjligt att jag kan dyka upp på, men det är långt tills dess. Med vänliga hälsningar, H
---
Tony svarar den 15:e juli:
bra jag skall kontakta din kontakt efter semestern vi vill ha en från varje gren "som expert" jag har ingen aning alls om ni skall ha lång eller kort ärm ..typ så därför må vi ha hjälp o då inte bara från DH utan från alla grenar förutom LVG "där jag vet det mest" fortsatt trevlig sommar o Rom byggs/byggdes inte på en dag ;-) Tony
och jag ger ett sista svar samma dag:
Hej! Det glädjer mig att se att ni är öppna för att få in fler folk som kan agera "experter" för att bättre kunna anpassa regler och förhållningssätt efter verkligheten. Dock skrämmer det mig lite att du så tydligt medger att ni under en lång rad år har klubbat igenom regler för en disciplin som ni inte själva har insikt i. Detta trots att aktiva medlemmar under en lång tid har protesterat mot många av reglerna. Samtidigt innebär ju detta att det finns stora chanser att ordna upp saker och ting till nästa år. Med "experter" med i debatten och ett öppet sinne hos SCF borde det kunna leda till något bra för oss alla. Slutligen måste jag dock trots allt ändå säga att jag tycker svaret på brevet var i klart tunnaste laget, men någon form av svar har jag ju i alla fall fått nu. Trevlig sommar, H
---
Så. Där har ni det. Svart på vitt. Eller, svart på beige är det väl egentligen. Att försöka föra en diskussion med folket på SCF är lika givande som att prata med en vägg...
---