Att kommunicera med SCF - en månads mailkonversation

Nu har jag inte läst allt här i tråden, är inte heller medlem i cykelklubb.
Men min erfarenhet av liknade klubbar är inte kul.
Fotboll och andra lagsporter är uppbyggda runt lagsamarbete, ensamidrotter som t ex skidor eller cykel är en helt annan grej, det jag sett av skidklubbar, skidförbundet och cykelklubbar har varit sorgliga. Egensinniga f d dukliga ensamidrottare som styr där driver en klubb trots att inget socialt samarbete förekommer, de fortsätter med sin gamla stil som går ut på att göra saker som är bra för dom själva. Jag har aldrig haft roligt med folk djupt nerkörda i ensamidrotter. De trivs bäst utan socialt samarbete, och kan vara bete sig som riktiga skitstövlar. Jag tror det är destruktivt. Man borde kanske lätta ensamstuket med att kanske delta i lagidrott däremellan. Det ställer helt nya krav.
Cykel är ju lite annorlunda, i större sammanhang deltar man ju som lag, men i vanliga fall i Sverige är lagdelen inte vardag. Så det kommer nog alltid vara tjurigt och kargt i cykelklubbar. Man hjälper varann lite halvhjärtat, störst kraft läggs på att jag, jag, jag ska få som jag vill. Precis som på tävling. Troligen skulle delar av ledningen behöva bestå av annat än gamla cyklister.

H.

Aktiv medlem
jochen88 skrev:
-------------------------------------------------------
> men att lägga upp
> det här på happymtb, där det för det mesta
> hänger trångsynta medel ålders svensson som
> cyklar lvg eller xc och gnäller över att dom
> inte kan använda frambromsen.. var nog en dålig
> ide..

Här lade jag upp det därför att jag tycker det är viktigt att fler ser hur SCF hanterar kontakten med cyklister. Ju fler som blir medvetna om SCFs agerande, desto större är chanserna för förändring. Om de på SCF är medvetna om att deras agerande faktiskt kan komma att bli synliggjort och debatterat kanske de börjar tänka på hur de agerar.

Och genom att synliggöra dessa frågor om downhillsporten finns också en större chans att få opinionen till vår fördel, eftersom fler (alltså även en del som inte själva håller på med downhill) får insikt i frågorna.

Sen är det också så att jag sedan länge har en extremt negativ syn på SCF. Att jag har försökt maila med dem har varit ett sätt för mig själv att se om jag kanske borde omvärdera den synen. Till viss del har jag ju blivit positivt överraskad, tex att de så öppet skriver att de behöver hjälp av insatta därför att de själva inte har kunskap. Det glädjer mig.

En liten detalj, som kan vara avgörande, är egentligen hur den vidare konversationen med avstickaren från dessa mail har utvecklat sig. Jon kanske vill yttra sig något? Har han fått någon mer insikt i arbetet i tävlingskommitén?

Skidåkning är skitkul även om skidförbundet är dödstrist, kanske samma med cykel.
Cykeln är männinskans bästa uppfinning.
Sen har vi ju Vacci på Eurosport, jag känner folk som inte vet ett skvatt om cykel men följer Touren bara för att det är ett så bra och roligt TV-program, cykelsport på svensk TV har inte varit vanligt, jämför med skidor. Det kan bara gå framåt.

Mårten

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Vacchi kommenterar skidåkning också.

Jag tror Vacchi är i masskopi med Tony Pölder. Pölder sticker till Vacchi skidor under bordet.

cerro

Aktiv medlem
tomasojohansson skrev:
> Nu har jag inte läst allt här i tråden, är
> inte heller medlem i cykelklubb.
> Men min erfarenhet av liknade klubbar är inte
> kul.
> Fotboll och andra lagsporter är uppbyggda runt
> lagsamarbete, ensamidrotter som t ex skidor eller
> cykel är en helt annan grej, det jag sett av
> skidklubbar, skidförbundet och cykelklubbar har
> varit sorgliga. Egensinniga f d dukliga
> ensamidrottare som styr där driver en klubb trots
> att inget socialt samarbete förekommer, de
> fortsätter med sin gamla stil som går ut på att
> göra saker som är bra för dom själva. Jag har
> aldrig haft roligt med folk djupt nerkörda i
> ensamidrotter. De trivs bäst utan socialt
> samarbete, och kan vara bete sig som riktiga
> skitstövlar. Jag tror det är destruktivt. Man
> borde kanske lätta ensamstuket med att kanske
> delta i lagidrott däremellan. Det ställer helt
> nya krav.
> Cykel är ju lite annorlunda, i större sammanhang
> deltar man ju som lag, men i vanliga fall i
> Sverige är lagdelen inte vardag. Så det kommer
> nog alltid vara tjurigt och kargt i cykelklubbar.
> Man hjälper varann lite halvhjärtat, störst
> kraft läggs på att jag, jag, jag ska få som jag
> vill. Precis som på tävling. Troligen skulle
> delar av ledningen behöva bestå av annat än
> gamla cyklister.

Hmm, nu är ju inte alla likadana men de bästa cyklisterna som jag känner är väldigt sociala och trevliga, bättre på sådant än många mindre satsande cyklister jag känner. Men sen känner jag ju nästan bara mtbcyklister med, lvgcyklister kanske är kinkigare, de vet jag inte.

Aron

Moderator
Dog inte föreningslivet ungefär samtidigt som folk slutade att klä sig som sina föräldrar?

Strunta i trötta, förlegade och inskränkta föreningar och ta kontroll över mediet. Nolltid & co slår allt som UCI/SCF kan uppbåda när det gäller medieproduktion. Den som äger medierättigheterna kan sätta upp vilka regler de vill. Och just medierelationer verkar ju inte vara SCF starka sida...

ttfh

Aktiv medlem
Är det man brukar kalla "idrottsrörelsen", med föreningar och förbund, verkligen den bästa organisationsformen för cykelsporten? eller för annan idrott för den delen? Bara för att det "alltid har varit så" i Sverige betyder inte att det är sant.

rflog2.gif

http://rf.se/Idrottens-organisation/Den-svenska-idrottsmodellen/

Kolla på Riksidrottsförbundet med alla sina olika förbund, man talar om att man "representerar idrotten", om att "idrotten tycker" si och så. Skulle vara intressant att se hur mycket av det totala idrottandet i Sverige som faktiskt försegår under RFs paraply. All spontanidrott, alla som inte behöver vara med i en förening för att röra på sig, alla sporter som står utanför RF...

Jag tror såna här diskussioner kommer ur en diskrepans mellan hur "idrottsrörelsen" fungerar och hur folk i dagens sammhälle vill idrotta.

Senast redigerad av en moderator:

RN

Aktiv medlem
Ni som inte tycker att ni får något mervärde av att vara med i en förening, varför vill ni tävla i scfs, eller någon annans, tävlingar. Kör svartrace.

Att scf måste svara på någon som inte är medlem, ptja, det är förmodligen bra för goodwillkontot, men är det inte lite att jämföra någon som precis gick med i happy och vill ha uppdelning av forumet? :D

H.

Aktiv medlem
RN skrev:
> Ni som inte tycker att ni får något mervärde av
> att vara med i en förening, varför vill ni
> tävla i scfs, eller någon annans, tävlingar.
> Kör svartrace.

Läste du mitt första mail? Jag visar tydligt att SCF har stora möjligheter att få ett ökat tillskott av medlemmar och fler tävlande om de lyckas hitta något sätt att locka alla dessa till sig. Som det ser ut nu är ju de som inte ser något värde av medlemskap inte heller med...

> Att scf måste svara på någon som inte är
> medlem, ptja, det är förmodligen bra för
> goodwillkontot, men är det inte lite att
> jämföra någon som precis gick med i happy och
> vill ha uppdelning av forumet? :D

Jag har ju haft tävlingslicens i flera år tidigare, men har i år valt att inte lösa någon, dels för att jag är missnöjd med SCF, men också för att jag tyvärr helt enkelt inte haft tid med alla tävlingar... Men att jämföra med en nybliven happymedlem känns lite fel för till skillnad från en sådan har jag ganska bra inblick i sporten och SCFs arbete.

Miss Lycka

Ny medlem
Projekt Svensk Cykel startade förra året och du verkar inte så intresserad av att förändra inom SCF fastän du var del av SCF då.

H.

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Projekt Svensk Cykel startade förra året och du
> verkar inte så intresserad av att förändra inom
> SCF fastän du var del av SCF då.

Eftersom jag knappast hört talas om detta förrän jag startade den här tråden anser jag att Projekt Svensk Cykel misslyckats med marknadsföringen. Men efter att ha varit inne och läst lite om det anser jag ändå inte att det är något för mig.

Men menar du att jag inte får ha åsikter bara för att jag inte engagerat mig inom SCF?

Scott tokig

Ny medlem
De svarar åtminstone. För två år sedan skadades jag allvarligt under en SCF tävling. Jag hade tecknat den försäkring som SCF krävde, trotts ett stort antal hänvändelser til SCF fick jag aldrig ett svar. Inte mycket bevänt med den försäkringen eller förbundet... Jag krävde ingenting i mina hänvändelser utöver information och hjälp med att söka evt ersättning...

Hillis_

Ny medlem
>
> Vad då mervärde? Det Marx talar om?
>
>

Att vara tvungen att vara med i en klubb låter mer Karl Marx än det H skriver. H vill ha mer värde vilket mer låter som kapitalismens tankar, att man skall få en bra produkt när man betalar för något.

RN

Aktiv medlem
H. skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ni som inte tycker att ni får något mervärde
> av
> > att vara med i en förening, varför vill ni
> > tävla i scfs, eller någon annans, tävlingar.
> > Kör svartrace.
>
> Läste du mitt första mail? Jag visar tydligt att
> SCF har stora möjligheter att få ett ökat
> tillskott av medlemmar och fler tävlande om de
> lyckas hitta något sätt att locka alla dessa
> till sig. Som det ser ut nu är ju de som inte ser
> något värde av medlemskap inte heller med...
>

Ja jag har läst. Du anser att det är kass att vara med i en klubb för att tävla. Men vill du tävla så ger ju klubbmedlemskapet mervärdet "tävling" som du inte får om du inte är med. Jag kanske är skitpaj som tycker det men bara för att jag inte håller med dig, men jag får försöka leva med det.

Jag vet klubbar som hjälper till med licensen mot att man hjälper klubben med sina arr. Så visst finns det klubbar som ger "mervärde". Sen är det väl inte skitovanligt med rabatter som följer med klubbmedlemskap, det har det gjort i alla föreningar jag varit medlem i i flera olika idrotter.

> > Att scf måste svara på någon som inte är
> > medlem, ptja, det är förmodligen bra för
> > goodwillkontot, men är det inte lite att
> > jämföra någon som precis gick med i happy
> och
> > vill ha uppdelning av forumet? :D
>
> Jag har ju haft tävlingslicens i flera år
> tidigare, men har i år valt att inte lösa
> någon, dels för att jag är missnöjd med SCF,
> men också för att jag tyvärr helt enkelt inte
> haft tid med alla tävlingar... Men att jämföra
> med en nybliven happymedlem känns lite fel för
> till skillnad från en sådan har jag ganska bra
> inblick i sporten och SCFs arbete.

Det är ett sätt att utföra demokratiska påtryckningar, sluta köpa deras produkt. Gör alla det kanske de ändrar sig. Ett annat är att jobba I systemet. Du tycker min parallell är fel, jag håller inte med, jag får försöka leva med det.

Sådana här trådär slutar sällan i koncensus, däremot undrar jag emallanåt om man inte får skriva i dem om man inte håller med trådskaparen eller huvuddelen av debattörerna (någon skrev att de som inte tyckte på ett visst sätt är "trångsynta medel ålders svensson som cyklar lvg eller xc och gnäller över att dom inte kan använda frambromsen.. " (inte min särkskrivning)

Miss Lycka

Ny medlem
H. skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Projekt Svensk Cykel startade förra året och
> du
> > verkar inte så intresserad av att förändra
> inom
> > SCF fastän du var del av SCF då.
>
> Eftersom jag knappast hört talas om detta
> förrän jag startade den här tråden anser jag
> att Projekt Svensk Cykel misslyckats med
> marknadsföringen. Men efter att ha varit inne och
> läst lite om det anser jag ändå inte att det
> är något för mig.
>
> Men menar du att jag inte får ha åsikter bara
> för att jag inte engagerat mig inom SCF?

Det har marknadsförts här, SCF:s hemsida och till den klubb du var medlem i.
Att du personligen inte fick ett rekommenderat brev är ett misstag från SCF:s sida.
Frågan kvarstår dock varför inte fler från DH är med i projektet?

Du får ha vilka åsikter som helst men du verkar inte vara intresserad av att påverka inom SCF:s verksamhet.

skaparn

Aktiv medlem
Det är en sak (okej då, flera saker) jag skulle vilja fråga för att få klarhet i varför det ens uppstår en diskussion.

1. Vill DH-aktiva vara med i SCF?
2. Om ja, varför?
3. Om ja, vilka är aktiva i SCF för att skänka förbundet kompetensen som krävs för att utforma ett adekvat regelverk?

4. Jag såg tidigare argumentet att de som vill tävla utomlands behöver hålla sig inom förbundets regelverk, hur många berörs av detta?

Maxmix

Ny medlem
RN skrev:
>
> Det är ett sätt att utföra demokratiska
> påtryckningar, sluta köpa deras produkt. Gör
> alla det kanske de ändrar sig. Ett annat är att
> jobba I systemet. Du tycker min parallell är fel,
> jag håller inte med, jag får försöka leva med
> det.

Detta året har det knappt varit några tävlande alls i svenska downhill cupen jämfört med tidigare år.. Ändå ser jag inte att några ändringar görs? Så det där med demokratiska påtryckningar funkar inte för SCF har helt enkelt inte tid att bry sig om den lilla obetydliga grenen downhill som alla jevla satans gubbar ser som cykelsveriges mörka sida fylld av idioter. Detta har jag hört ur ett flertal gamla ruttna gubbars käftar.

Att man ska vara medlem i en klubb är väl ganska vettigt. MEN fan inte i SPORTKLASSEN! Varför ska man behöva det där? De som tävlar i sportklassen är inte precis folk som orkar ringa/maila fram och tillbaka för att bli medlem i en klubb BARA FÖR ATT DE SKA VARA DET. De vill bara kunna anmäla sig snabbt och enkelt på tävlingen och sedan köra för att ha kul. Är det inte dom man ska försöka locka? Så att vi kan få lite nya tävlande i downhill? Det är ingen slump att vallåsen DH challange har bra mycket fler åkare än hela svenska cupen i vallåsen...

Miss Lycka

Ny medlem
Då är ni inte så många med andra ord?
Synd att ni då inte presenterar era åsikter inom Projekt Svensk Cykel. Där har ni i alla fall fått vara del av ett konsensus förfarande.

I demokratisk ordning så gäller det att acceptera majoritetsbeslut i slutändan.

Mårten

Aktiv medlem
Miss Lycka: Ah, så att försöka bilda opinion är alltså något man ska ge fan i? Låter väldigt demokratiskt.

Miss Lycka

Ny medlem
Jag tror att det är lättare att arbeta inom ett projekt som i slutändan har ett antal förslag som det tas beslut kring än att sitta på ett forum och tycka att världen inte lyssnar.

cerro

Aktiv medlem
skaparn skrev:
> Det är en sak (okej då, flera saker) jag skulle
> vilja fråga för att få klarhet i varför det
> ens uppstår en diskussion.
>
> 4. Jag såg tidigare argumentet att de som vill
> tävla utomlands behöver hålla sig inom
> förbundets regelverk, hur många berörs av
> detta?

För få! Tillväxt vore bra.

TBone

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> I demokratisk ordning så gäller det att
> acceptera majoritetsbeslut i slutändan.

Det är det som är problemet: folk som du fattar inte att det finns annat än det du pysslar med. Om du vore lite mer öppen inför annat så skulle kanske projekt svensk cykel inte vara den patetiska navelskådniningskrivbordsprodukt som det är. Vakna och var villig att se verkligheten.

walkerboh

Ny medlem
Globalistic skrev:
> Undra hur liggcyklisterna har det???

Jotack bara bra, vi slipper bry oss om trista regler för hur en cykel "ska" se ut utan vi cyklar på det vi vill.

hammarn

Ny medlem
TBone skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > I demokratisk ordning så gäller det att
> > acceptera majoritetsbeslut i slutändan.
>
> Det är det som är problemet: folk som du fattar
> inte att det finns annat än det du pysslar med.
> Om du vore lite mer öppen inför annat så skulle
> kanske projekt svensk cykel inte vara den
> patetiska navelskådniningskrivbordsprodukt som
> det är. Vakna och var villig att se verkligheten.
Vem är det som behöver vakna och se verkligheten här egentligen??

H.

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Jag tror att det är lättare att arbeta inom ett
> projekt som i slutändan har ett antal förslag
> som det tas beslut kring än att sitta på ett
> forum och tycka att världen inte lyssnar.

Varför ska jag ägna den lilla tid jag har över till engagemang inom sporten till något meningslöst pappersskapande för att skapa ett bättre varumärke "svensk cykel" när jag kan ägna den tiden åt att arrangera ett par schyssta downhilltävlingar och gräva fram nya fina downhillspår?

Du vet, det finns fler sätt att engagera sig än att sitta och vända papper, och det var liksom det som var min poäng också. Downhillfolket med flera (dirtare osv) är betydligt mer hands on. Att engagera sig inom DH/dirt/etc innebär att handgripligen stå ute i skogen och gräva eller rodda tävlingar, inte att sitta med i en kommité och komma fram till beslut.

TBone

Aktiv medlem
hammarn skrev:

> Vem är det som behöver vakna och se verkligheten
> här egentligen??

SCF.

hammarn

Ny medlem
TBone skrev:
> hammarn skrev:
> -----
>
> > Vem är det som behöver vakna och se
> verkligheten
> > här egentligen??
>
> SCF.
NOPE! Bortskämda ungar som tror att man kan stå brevid och gnälla att folk ska göra saker för dem och inte själva vilja vara med och bidra!!! PUNKT

marran

Aktiv medlem
Hur många Dh-banor eller dirthopp har SCF grävt jämfört med de "bortskämda ungarna"?

Jag tror man är ute på hal is om man påstår att t.ex. folk inom dh inte är engagerade eller fixar grejer, däremot kanske de är mer intresserade av faktiska resultat i form av nya banor och tävlingar, och mindre av styrelsearbete och annan byrokrati

Mårten

Aktiv medlem
Varje helg grävs det hopp och banor runt om i landet. Det finslipas på spårdragningar, kickar shapas till perfektion och tillstånd från kommuner ordnas. Allt av "Bortskämda ungar som tror att man kan stå brevid och gnälla att folk ska göra saker för dem och inte själva vilja vara med och bidra".

God morgon.

Aron

Moderator
Miss Lycka skrev:
> Jag tror att det är lättare att arbeta inom ett
> projekt som i slutändan har ett antal förslag
> som det tas beslut kring än att sitta på ett
> forum och tycka att världen inte lyssnar.

Jag är helt övertygad om att det är tvärtom. Det ger mer att gnälla på Sveriges största cykelforum än att engagera sig i någon anonym kommitté.

skaparn

Aktiv medlem
H. skrev:
>
> Varför ska jag ägna den lilla tid jag har över
> till engagemang inom sporten till något
> meningslöst pappersskapande för att skapa ett
> bättre varumärke "svensk cykel" när jag kan
> ägna den tiden åt att arrangera ett par schyssta
> downhilltävlingar och gräva fram nya fina
> downhillspår?
>
> Du vet, det finns fler sätt att engagera sig än
> att sitta och vända papper, och det var liksom
> det som var min poäng också. Downhillfolket med
> flera (dirtare osv) är betydligt mer hands on.
> Att engagera sig inom DH/dirt/etc innebär att
> handgripligen stå ute i skogen och gräva eller
> rodda tävlingar, inte att sitta med i en kommité
> och komma fram till beslut.

Fast det var lite det jag var ute och for efter; man kan inte både förvänta sig att få delta i internationella tävlingar under officiell flagg samtidigt som man inte engagerar sig i förbundet.

Läget är som du tydligt fört i bevis
SCF saknar kompetens inom DH. Enda sättet de kommer få det är om DH-rörelsen engagerar sig i SCF. Internationella tävlingar kräver enligt denna tråd att man är licensierad och således följer de regler som det nationella förbundet sätter upp.
Ärligt talat, hur hade du tänkt att DH komma in under det officiellas vingar utan deltagande i förbundet?

Om det är viktigare för dig att vara ute och bygga hopp så tycker jag att det är vad du ska göra. Det är mycket troligt också roligare. Priset blir kanske att era svartrejs kommer diska någon från att få köra internationella tävlingar, men vad gör det jämfört med att knappt ha några tävlingar på hemmaplan. Skulle ni dessutom få sporten att växa oberoende av SCF och licenser kanske ni förr eller senare har så många aktiva att det finns någon som vill engagera sig i SCF.

Maxmix

Ny medlem
"Vi" eller jaa H. har ju skrivit ett mail med kontaktuppgifter till en person som har tid och engagemang att hjälpa SCF inom DH och som också är mycket kunnig inom ämnet. Tror du han eller H har fått något svar på det? Nej! Så hur fan ska man bete sig för att kunna hjälpa SCF inom DH när de inte ens svarar när man frivilligt vill hjälpa till?

mattel

Aktiv medlem
hammarn skrev:
> TBone skrev:
> > hammarn skrev:
> > > Vem är det som behöver vakna och se
> > verkligheten
> > > här egentligen??
> > SCF.
> NOPE! Bortskämda ungar som tror att man kan stå
> brevid och gnälla att folk ska göra saker för
> dem och inte själva vilja vara med och bidra!!!
> PUNKT

fast nu har du verkligen inte koll på vad du skriver om. som mårten skriver ovan så är det full fart på dh/dirtgänget utan inblandning av SCF. de 'bortskämda ungarna' gräver, fixar och kör så mycket det går.

problemet är väl snarare som belysts ett par gånger att SCF inte har vidare koll på dh och att då som ensam (eller ett litet gäng) försöka påverka en stor klubb genom 'demokrati' (som miss lycka skriver om) där det inte finns något intresse att driva dirt/dh-frågor gör ju att det orken tryter.

SCF skulle behöva gå utanför boxen en aning och skaffa sig kunskap om dh och ta till sig lite av det som H. skrivit om.

Midswede

Ny medlem
Jag ska inte dränka brasan i bensin men jag tror att de flesta av er i DH-sektionen får fortsätta att gräva nya banor och bygga nya hopp, men SCF har dörren på vid gavel och jag tror att dom är lyhörda. Efter att ha läst första inlägget i denna tråd så har SCF redan lagt sig, sluta sparka på den som redan ligger... Samla er och skicka några kloka och kunniga till mötet, börja där så har ni kanske regler som är något mer anpassade för er sport till nästa år. Kanske ni ska presentera ett eget projekt för SCF, "Projekt Svensk DH".

DH är en relativt ny sport, formbar och utvecklinger fortsätter. Men om ni tänker efter så byggs det fler Bikeparks varje år, intresset växer och allt fler provar och vi är ju såna att vi vill gärna tävla. Ni kommer att få fler deltagare, låt tiden tala för er.

SCF är en samling av envisa cyklister, envisa människor har en enorm drivkraft och för att göra er hörda måste ni också vara lika envisa. Så att göra sig hörd och får sin vilja igenom kan vara rätt tufft, men som jag skrev tidigare vill denna styrelse ha er med så ni sitter med räkmackan men vad vill ni göra med den?

Jag har skrivit det förr, vi har några DH-killar i vår klubb och även jag förstår att dom är med för att kunna lösa sin licens. Men jag är lika fullt stolt över att dom kör för vår klubb, jag tänkte faktiskt åka till Åre och kolla när dom åker SM.

Maxmix

Ny medlem
Midswede skrev:
> DH är en relativt ny sport, formbar och
> utvecklinger fortsätter. Men om ni tänker efter
> så byggs det fler Bikeparks varje år, intresset
> växer och allt fler provar och vi är ju såna
> att vi vill gärna tävla. Ni kommer att få fler
> deltagare, låt tiden tala för er.

Ja, visst växer sporten mycket! Och visst får vi fler deltagare! Men dom deltagarna tävlar inte på svenska cupen. Det är på svartrejsen deltagarantalet växer, inte på svenska cupen! Där är det samma gamla rävar som kör hela tiden..

Miss Lycka

Ny medlem
Synd att ni missar möjligheten att påverka inom Projekt Svensk Cykel. Den möjligheten tillvara tar andra. Då får de som inte har licens vara publik på WC.

H.

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Synd att ni missar möjligheten att påverka inom
> Projekt Svensk Cykel. Den möjligheten tillvara
> tar andra. Då får de som inte har licens vara
> publik på WC.

Så man måste sitta med på möten som låter mindre givande än en politisk debatt i TV bara för att påverka? Att försöka upplysa och få till en direkt diskussion med SCFs styrelse är alltså inget tänkbart sätt att påverka?

Jag är tämligen ointresserad av hur SCF ska stärka sitt varumärke, men SCF är ju uppenbarligen intresserade av det, och i mina mail har jag gett en uppsjö med bra idéer till SCF på saker som behöver förbättras.

H.

Aktiv medlem
Miss Lycka skrev:
> Det har marknadsförts här, SCF:s hemsida och
> till den klubb du var medlem i.
> Att du personligen inte fick ett rekommenderat
> brev är ett misstag från SCF:s sida.

Lustigt att du ironiserar över er misslyckade marknadsföring. Marknadsföring handlar inte om var ni har satt upp era affischer, utan 1. om folk har sett affischerna och 2. om folk har tagit till sig budskapet i affischerna. Jag har tidigare i ögonvrån skymtat "projekt svensk cykel" men har ignorerat det lika fint som jag låter Lidls köttreklam snabbt passera förbi i dagstidningarna.

Den känslan jag haft ända från början har varit att det är ett meningslöst arbete som mer liknar något politiker ägnar sig åt än folk som verkligen är engagerade. Tyvärr verkar det ju också vara så, efter att ha varit inne på er hemsida och läst lite mer.

Därför har ni misslyckats med marknadsföringen enligt mig.

> Frågan kvarstår dock varför inte fler från DH
> är med i projektet?

Antagligen därför att vi inte ser någon vits med det.

> Du får ha vilka åsikter som helst men du verkar
> inte vara intresserad av att påverka inom SCF:s
> verksamhet.

Jag ger SCF massa förslag på saker som kan ändras, men jag har så sjukt låga tankar om förbundet att jag inte kommer beblanda mig med SCF förrän det har visats någon form av förändringsvilja från förbundets sida.

fphotography

Aktiv medlem
I de allra flesta fall så funkar det inte med att man "ger bort" idéer och sen hoppas på att någon annan genomför dem. Varken i föreningar eller i förbund. Har man idéer så får man nog vackert vara beredd på att genomföra dem själv också, ifall resten av det fora man vill verka inom tycker att det är en bra idé.

Av nån anledning så finns det rätt gott om "idésprutor" som skickar mängder med mail åt alla håll och kanter och som sen blir skitsura för att ingen annan genomför dessa utmärkta idéer. Men det funkar som sagt inte så i regel.

Det är så mycket motsägelser i det här så det finns inte. Man tycker det är för krångligt med föreningslivet så man vill hellre köra svartrace, men man vill ändå bli välsignade från förbundet så man kan köra race utomlands? Man vill att SCF ska till sig alla förslag mailledes samtidigt som man tycker de är så tröga att man själv aldrig skulle engagera sig i SCF... Varför skulle SCF engagera sig i er då?

Det finns liksom inget incitament i argumenteringen till varför SCF skulle vilja ha er som medlemmar. Ni vill inte betala medlemsavgift, licensen är för dyr... varför skulle SCF engagera sig? För att nån enstaka skulle komma på att detta var så jädra kul att de sen går med i förening och betalar full licens? De själarna hittar nog dit i vart fall som helst.

/Fredrik

skaparn

Aktiv medlem
H. skrev:
> Jag ger SCF massa förslag på saker som kan
> ändras, men jag har så sjukt låga tankar om
> förbundet att jag inte kommer beblanda mig med
> SCF förrän det har visats någon form av
> förändringsvilja från förbundets sida.

Jag börjar ana varför det uppstår en konflikt. Du anser verkligen att ditt jobb är färdigt i och med att du skickat ett brev med förslag och att SCF sedan ska sätta igång och genomföra dem. Läs det fphotography skriver som svar, för det är hur alla jag känner inklusive mig själv skulle beskriva ett idrottsförbund.

När det gäller till exempel regler om säkerhet som SCF säkert kan ha satt fel, så kommer de knappast att ändra dem till att bli mindre restriktiva endast baserat på några brev där det står att "alla inom DH tycker såhär". Säkerhetsmarginalen är satt hög och vill ni ha sanktionerade lopp så lär det behövas att ni deltar i några möten och argumenterar för er sak.

Miss Lycka

Ny medlem
H skrev >Lustigt att du ironiserar över er misslyckade marknadsföring.

Nu är jag inte med i förbundet och var djupt skeptisk till konceptet med "Projekt Svensk Cykel".
Således väntade jag tills första sittningen var klar och skaffade information genom ett antal personer som var med. Därefter gav jag det en chans och blev positivt överraskad.
Jag vet inte ifall mina "hjärtefrågor" hamnar i slutdokumentet som sedan cykeltinget ska ta ställning till men det är bättre än att tycka att någon annan ska driva "hjärtefrågorna".

Ha så skoj i spåret och på WC.

Köp & Sälj

Topp