Att mäta sin kondis

jthuress

Ny medlem
Att mäta sin kondis
Har funderat på detta ett slag, nämligen min kondis...
Var ute igår på en 2 timmars ganska tuff köning i skogen med mkt backträning. Tog inte i så jag spydde, men var riktigt trött efter. Har en polare som är medelränad ( springer väl milen strax under timmen ), och han skulle inte palla med mig. OBS, stigarna är inte svårkörda så att det faller på hans dåliga teknik. Han orkar inte heller med att hålla mitt tempo då jag cyklar landsväg. Definitivt inte hålla strax över 30km/h i snitt i 10 mil ( dock i liten klunga ). Kan tycka att jag borde ha betydligt bättre kondis än han. Men jag tvekar starkt. Jag pallar inte springa milen under timmen.... Men han gör.... Är det helt andra muskelgrupper som byggs upp då man håller på med cykling ? Man mätte ju sin kondis genom att cykla då man mönstrade. Då hade jag fått gott resultat det tror jag nog. Men hade testat varit att springa 1.5 mil eller liknande....nej tack.

Orkar inte rättstava.....

Att mäta sin kondis
Klistrar från den andra tråden. Jag kan med ett jävlaranamma dra en mil på 40 minuter, löpning. Jag lirar lite innebandy, springer nån gång då och då och försöker cykla nån gång i veckan (lvg). En halvmara skulle jag kanske landa kring 1:35.

Däremot har jag ett jädra problem med att hålla tempot på cykeln. Lyckas jag hålla 30 km/h i 40 minuter själv då är jag lycklig. Att kunna köra 3 mil på 45 minuter är något som känns helt omöjligt.

Väger 85 kg och är 192 cm lång för övrigt.

egentligen är det nog cykelns fel... ;)

Att mäta sin kondis
rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> Klistrar från den andra tråden. Jag kan med ett
> jävlaranamma dra en mil på 40 minuter, löpning.
> Jag lirar lite innebandy, springer nån gång då
> och då och försöker cykla nån gång i veckan
> (lvg). En halvmara skulle jag kanske landa kring
> 1:35.
>
> Däremot har jag ett jädra problem med att hålla
> tempot på cykeln. Lyckas jag hålla 30 km/h i 40
> minuter själv då är jag lycklig. Att kunna
> köra 3 mil på 45 minuter är något som känns
> helt omöjligt.
>
> Väger 85 kg och är 192 cm lång för övrigt.
>
> egentligen är det nog cykelns fel... ;)

Med den förmågan på milen med löpning är det ju knappast flåset som begränsar din fart på cykeln.

Att mäta sin kondis
Sprang blodomloppet i Malmö idag (10150m) på 46,04. Har inte sprungit något på jättelänge men har ökat cyklandet (lvg) ganska mycket senaste två månaderna. I klunga brukar det gå fint att snitta 12 mil på en 32-33 km/h. Mina pulsvärden var väl inte jättefina efter dagens lopp, snittpuls på 94% (188 slag/min), känns som att det är lite väl högt och jag hade inte orkat hålla det tempot mycket längre.

Att mäta sin kondis
Åter igen.... kondisen då gubbs. Har man bra kondis springar man under 50minuter milen iaf enligt mitt tycke Men det verkar inte någon av ss göra förutom rularn. Men han pallar o andra sidan inte med ett lite tuffare cykellopp som vi gör..... Har han då dålig kondis...nej knappast....

EDIT: Trillade in fler inlägg under tiden jag skrev så det finns tydligen fler som kan springa...

Senast redigerad av en moderator:
Att mäta sin kondis
jthuress skrev:
> Åter igen.... kondisen då gubbs. Har man bra
> kondis springar man under 50minuter milen iaf
> enligt mitt tycke Men det verkar inte någon av ss
> göra förutom rularn. Men han pallar o andra
> sidan inte med ett lite tuffare cykellopp som vi
> gör..... Har han då dålig kondis...nej
> knappast....
>
> EDIT: Trillade in fler inlägg under tiden jag
> skrev så det finns tydligen fler som kan
> springa...

Jag anser att jag har en rätt ok kondis, vilket märks i andra sporter. Men på cykeln är det så mycket benstyrka att kondisen tappar verkan. I klubben som jag cyklar med ibland blir jag ifrånåkt av alla möjliga figurer både mindre och större. Men jag är rätt ny i sporten och har en fultysk MTB som är påväg. Så jag har väl förmodligen lättare att få fart på cyklandet med den kondisen jag ändå har än om jag skulle kommit helt grön.

Att mäta sin kondis
jthuress skrev:
> Åter igen.... kondisen då gubbs. Har man bra
> kondis springar man under 50minuter milen iaf
> enligt mitt tycke Men det verkar inte någon av ss
> göra förutom rularn. Men han pallar o andra
> sidan inte med ett lite tuffare cykellopp som vi
> gör..... Har han då dålig kondis...nej
> knappast....
>
> EDIT: Trillade in fler inlägg under tiden jag
> skrev så det finns tydligen fler som kan
> springa...

Kondition i sig är ju ett komplext begrepp. Dessutom är min erfarenhet att med cykladet blir man mer utsatt för yttre omständigheter såsom vind, backar etc i kombination med att det i cykling handlar mycket mer om teknik (titta bara på vissa som springer på rätt bra tider med en teknik som man bara gapar åt) och om det material du sitter på. Till det kommer den grenspecifika träningen - även inom löpningen är ju det viktigt, det finns ju många kortdistansare som inte pallar en mara t ex.

Att mäta sin kondis
Inte ens när jag cyklade 5-10 mil om dagen i ren skogslek skulle jag orkat jogga en mil. Det är helt olika muskelgrupper, och det behövs helt olika typer av träning. Kan man prestera bra i det ena kan man antagligen träna så man presterar bra i det andra, och presterar man bra i båda, är man antagligen mycket lycklig. Eller rastlös.
B!

Att mäta sin kondis
Ett perspektiv till på saken, jag har cyklat mtb hyffsat aktivt i snart 2 år, lvg i 1 år och cyklar väl 10mil LVG i liten klunga med 31-33 i snitt utan att slita ihjäl mig, sprang 12km på 56:20 härom veckan (4e löpturen i år) och simmar väl ganska enkelt sisådär ca 4000m på en timme... :-)
180cm och ca 86kg.

/CJ

Att mäta sin kondis
Tja, Lance verkar kunna cykla hyfsat och klara en mara på typ 3 timmar. Vet inte vad det säger om hans kondis. Å andra sidan har han bara en kula så där bräcker jag honom. ;)

Att mäta sin kondis
Det går inte att jämföra cykling och löpning, det är helt olika muskler som används. För 7-8 år sen sprang jag en terrängmil på 37 min, men kunde inte hålla mkt mer än 30 i snitt på en entimmes solotur på cykel.

De senaste åren har jag inte sprungit alls, men cyklat ganska mkt, totalt ungefär samma antal timmar/vecka, men skulle definitivt inte komma under 43-44 minuter på en mil löpning. Däremot har cykeltempot blivit betydligt högre. Förutom tempot upplever jag att knän och höfter inte pallar löpning längre, de är helt enkelt inte vana vid stötarna, så knäna säger upp sig.

Kondition mäter man väl med syreupptagningsförmåga, en sån där plågsam maskin som man andas genom samtidigt som man cyklar eller springer på löpband.

Att mäta sin kondis
Tror/vet att man med många års löpträning (har 20 st GBG-varv i ryggsäcken samt två ironman) lägger en superbra bas även för sin cykeluthållighet. Kör mkt MTB nuförtiden - 4-5 timmar i råtempo är inga större problem. Ligger normalt på 40 min på milen samt 1.30 på halvmaran

Att mäta sin kondis
bjorre skrev:
> http://susning.nu/Penism%E4tning

He he, tycker nog att den kommentaren är mer relevant för många av inläggen i "Visa din..." trådarna. :-)
Annars kanske http://susning.nu/Minderv%e4rdeskomplex kan vara något, sen om det gäller dig, alla andra, några få, eller inga i tråden, tja...

Dock så tycker jag att som tråden utvecklar sig, mer till en allmänn fundering om löpning kontra cykling, så kunde den hållits här, http://happymtb.org/forum/read.php/1/1149434, en diskussion som faktiskt är lite intressant, imo, det är ju inte bara frirajd-fetton som hänger här på forumet...

/CJ

Att mäta sin kondis
Micke S skrev:
> jag har tävlingcyklat på elitnivå i 9 år, och
> har ett personbästa på 44:45 på milen. hur bra
> är min "kondis"?

WOHOOO! Jag springer ifrån Micke S otränad! Hurra!

Att mäta sin kondis
Jag har läst i någon gammal cykeltidning att man skulle cykla en viss sträcka, typ 3 km platt och vindstilla. Sedan fanns det en tabell där man kunde avläsa hur tränad man var. Ska se om jag kan hitta den artikeln. Tror det var en funsport tidning.

Att mäta sin kondis
kam man inte mäta sin kondis med hur snabbt pulsen återgår till normalt läge efter en kraftig ansträngning... då har man ju ett mått på hur fort kroppen kan återta sin syrebalans... eller?

Att mäta sin kondis
Kan bara bidra med ett lästips:

Aerob och anaerob träning
Bangsbo, Jens, Michalsik, Lars
Storpocket. SISU Idrottsböcker, 2004.
ISBN: 9789188941879
ISBN-10: 9188941876

Att mäta sin kondis
PappaG skrev:
> Jag har läst i någon gammal cykeltidning att man
> skulle cykla en viss sträcka, typ 3 km platt och
> vindstilla. Sedan fanns det en tabell där man
> kunde avläsa hur tränad man var. Ska se om jag
> kan hitta den artikeln. Tror det var en funsport
> tidning.

Det är en förenklad variant av det klassiska Cooper-testet, där springer man i 12 minuter och ser hur långt man har kommit:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Coopers_test

Att mäta sin kondis
Kondition
Från Wikipedia

Med kondition brukar man mena kroppens förmåga att utföra ett långvarigt, submaximalt arbete. Det kallas även aerob uthållighet eller syreupptagningsförmåga eftersom konditionen är ett mått på hur väl man kan tillgodogöra sig det syre man andas in. Syreupptagningsförmåga, mäts vanligtvis i enheten ml / (kg×min ), det vill säga den maximala volymen syre i milliliter som kan tillföras varje kilogram kroppsvävnad per minut. Bland män är medelvärdet 45 ml/(kg×min), bland vältränade idrottsmän inom uthållighetsidrott är värden uppemot 85-90 ej sällsynta. Kondition är en viktig indikator på hur väl hjärta och kärl fungerar.

Aerob uthållighet begränsas av hjärtats förmåga att pumpa ut blod, av kärlens förmåga att sprida blodet i kroppen och av antalet mitokondrier i muskelcellerna. Hjärtats förmåga begränsas, i sin tur, av den maximala pulsen, hjärtats slagvolym och hjärtats ejektionsfraktion.

Konditionsträning ökar alla dessa komponenter utom maxpuls som främst styrs av gener och ålder. Det ökar förekomsten av kapillärer och kollateralkärl och det ökar antalet mitokondrier i de muskelceller som används. Att lungornas kapacitet inte utgör en begränsande faktor kan du testa. Du kommer att upptäcka att det går att öka sin andningsfrekvens trots att man är otroligt andfådd.

Energi kan också frigöras utan att syre är tillgängligt och det kallar man anaeroba processer. När hjärta och kärl inte längre förmår sprida nog med syre till musklerna, så tar de anaeroba processerna över. Vid anaerobt arbete är mjölksyra en biprodukt. Den arbetseffekt där mjölksyran ackumuleras i stället för att transporteras bort brukar kallas mjölksyratröskeln. Ackumuleringen av mjölksyra är sannolikt den faktor som gör att du upplever att din kondition inte räcker längre.

/ Joakim som har tappat bort sin kondition nånstans under föräldraledigheten...

Att mäta sin kondis
Hur skulle ni sätta gränserna för 12 minuter på cykel (lvg)?

Vilka tid på 10 km hade ni satt som: mycket dåligt, dåligt, medel. bra, mycket bra?

Att mäta sin kondis
Det mesta har val redan sagts, MEN som hyfsat nybliven cyklist (tidigare lopare) sa ar detta min analys:

Lopning: typisk begransning for formagan ar VO2max och lopekonomi
Cykel: typisk begransning ar mjolksyratroskel och muskeluthallighet snarare an VO2max (for langa lopp)

Jag sprang milen pa 37 min med VO2max pa 61-62. Nar jag borjade trana cykel var jag patetisk.

Nu kanske jag fixar milen pa 41-42 min utan att langre trana lopning, men med bibehallen VO2max. Skillnaden ar tappad lopekonomi (vilket jag antar aven galler for Micke S)

Slutsats: det racker inte bara med kondition for att gora bra resultat !!

Att mäta sin kondis
Jag har USEL kondis... jag menar nu verkligen usel, jag har 20 kilo övervikt och har i genomsnitt rökt ett paket cigg i veckan i snart 8 år... jag klarar absolut INTE av att springa 5 kilometer i hyggligt tempo om så livet hängde på det...

Jag har arbetat på ett kontorsjobb sista året och glad om jag får cykla varannan helg under den perioden...

Däremot har jag INGA som helst problem att hålla ett rejält högt tempo på cykeln (MTB) i 3 timmar, gjorde det senast två veckor sedan, plus 30 minuter nedvsrvning/lugnare tempo efter det...

Är det då bra kondis?

Absolut inte, det är bara muskelgrupper i benen som tycker cykling är lika naturligt som andning...

Detsamma gäller väl någon med ett väl utvecklat löpsteg och därtill väl invanda muskelgrupper för löpning, då är det ingen ansträngning...

Men jag springer aldrig, och skulle jag springa 5 km i högt tempo skulle jag säkerligen kräkas halvvägs...

Att mäta kondition i hur långt och länge man klarar just en grej, är väl ganska kasst?

Att mäta sin kondis
Jag blev inspirerad av Aktivitus reklam som flashar förbi här på Happy ibland. Ska in till dem rätt snart för att kolla upp att det inte är nåt fel på mig.

Jag flåsar som en astmatisk flodhäst på alla Easy rides jag varit ute på, alla andra verkar hålla andan. Då undrar jag om jag verkligen har två lungor eller om de är fyllda till hälften med vätska. ;)

Pollenallergin gör ju inte saken bättre, rethostan sitter i halva sommaren efter att björkarna blommat ut.

Får se vad kontrollen säger....

Att mäta sin kondis
Det här påminner lite om diskussionen som en gång fördes om sakers "verkliga värde" ("real value"). Jag misstänker att sökandet efter svaret på den här frågan kommer fortgå tills man insett att frågan är felställd. Med felställd menar jag att "kondition" måste definieras tydligare för som det är nu har jag svårt att se att man kan få ett svar på den. Som redan nämnts ovan så beror prestationsförmågan på vilken typ av aktivitet som åsyftas och längden på den.

Däremot kan det ju fortfarande vara roligt att fråga sig vad folk anser är bra prestationer: tid på milen, hastighetssnitt på 10 mil cykel etc...

Att mäta sin kondis
Idag kombinerar jag Löpning och Cykling, men har tränat i olika former genom åren med många längre uppehåll och nystarter. Min erfarenhet säger att gå från Löpning (tränad) till Cykling (otränad) är en plåga både för lungorna och musklerna då mjölksyran direkt kommer smygande i skogsbackarna.

En längre period tränade jag bara Spinning inomhus och var riktigt stark på detta. Skulle ta upp löpning efter en längre periods frånvaro, och för lungorna, flåset, hade det aldrig känts så lätt förr - jag kunde hållt på hur länge som helst kändes det som - Men musklerna pallade inte. Benen tog alltså slut av löpningen men lungorna kunde fortsätta.

En period tränade jag innebandy och hinderbana - Tog dit en polare som var stolt över sina kilometertider på långlopp som skulle springa skiten ur oss - han dog (inte döden dog alltså) och vi sprang vidare.

Så vad vill jag med det här helt flummiga inlägget -- Jo, olika typer av träning tränar givetvis olika typer av muskler osv.. Vill man vara bra på allt får man dra ner på fritiden.

Skall jag göra en helt ovetenskaplig värdering av Cykling kontra Löpning så tror jag att det initialt är lättare att gå från Cykling till Löpning en tvärtom.

Att mäta sin kondis
servace skrev:
> Som redan nämnts ovan så beror
> prestationsförmågan på vilken typ av aktivitet
> som åsyftas och längden på den.

Jag som inte trodde längden hade betydelse. ;)

Om jag kan cykla längre än 12min har jag bra kondis då?

Att mäta sin kondis
Veloce skrev:
> servace skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som redan nämnts ovan så beror
> > prestationsförmågan på vilken typ av
> aktivitet
> > som åsyftas och längden på den.
>
> Jag som inte trodde längden hade betydelse. ;)

Du ska inte tro på allt din flickvän säger... ;)

Att mäta sin kondis
Jag går regelbundet och gör arbetsprov på fyslab pga en tidigare hjärtdefekt.

Jag har alltid funderat på varför man gör dessa arbetsprov på en trampcykel (som naturligtvis är av 70-talsmodell helt utan clips eller spd och med en sadel som endast går att justera i höjdled) och inte på ett löpband?

Arbetsprovet går ut på att mäta trampeffekt i watt och samtidigt kolla hjärtfrekvenser via ekg.
Problemet är att benen tar slut innan andfåddheten kickar in, jag kan (precis som de flesta här verkar det som) lätt cykla några mil i hyffsat tempo men får grav andnöd och yrsel om jag skulle drista mig till att springa 100 meter efter bussen...

Jag har tididage trott att det beror på att jag fullständigt saknar löpteknik men det kan ju vara så att jag helt enkelt har en fruktansvärt usel kondis. ;)

Att mäta sin kondis
SpanCox skrev:
> Jag går regelbundet och gör arbetsprov på
> fyslab pga en tidigare hjärtdefekt.
>
> Jag har alltid funderat på varför man gör dessa
> arbetsprov på en trampcykel (som naturligtvis är
> av 70-talsmodell helt utan clips eller spd och med
> en sadel som endast går att justera i höjdled)
> och inte på ett löpband?
>

sätt en 70-årig tant på ett löpband och dra igång så får du se hur bra det går. långt ifrån alla kan klara av att springa.

Att mäta sin kondis
Micke S skrev:
> jag har tävlingcyklat på elitnivå i 9 år, och
> har ett personbästa på 44:45 på milen. hur bra
> är min "kondis"?

Låter som att om jag någonsin ska kränka dig upp för en backe så e det utan cykel som gäller..:)

Tillbaka
Topp