Att sitta fast i pedalerna eller ej?

Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Rippa: Så nybörjare på SPD känner sig normalt sett
> säkrare fastsittandes i pedalerna än med benen
> sprattlande lösa?

Nej, men nybörjare brukar röra ihop saker o ting rent allmänt, kanske beror på det. Vad vet jag?

Muerto skrev:
> Rippa: Så nybörjare på SPD känner sig normalt sett
> säkrare fastsittandes i pedalerna än med benen
> sprattlande lösa?

Tills första riktiga SPD-krashen..

/B-som har bytt till flattisar och byter inte tillbaka!

Jag har tänkt köra spd till min ht ett bra tag, har redan pedaler med inga skor. Tyvärr kom det i kläm med cykelköp så det har fått vänta ett tag. Ska köpa skor nu, jag ska köra både spd och flatties för olika ändamål på nya fs-hojjen.

Rippa skrev:

>
> Nej, men nybörjare brukar röra ihop saker o ting
> rent allmänt, kanske beror på det.
>

Ahh, en diss-deluxe. Tjusigt! :-)

/Magnus, som tillhör en av de som dissades nyss

Kör mina plattisar överallt.
Som sagt, det är roligare, vet inte riktigt varför, det bara är det. lite friare kanske.
Tycker inte att spd är så himla nödvändigt ens när det går uppför. Det har väl hänt någon gång att jag halkat av i någon riktigt brant uppförsbacke och svurigt och mumlat något om att man borde haft spd ändå, men genast tagit tillbaka det när jag ser alla som gör spd-vurpor i samma backe :-).

Det där extra drivet är det jag gillar bäst med SPD. Hamnar man i en gyttjepöl som egentligen är för lös och för djup kommer man oftast fram, jag tror inte att jag skulle göra det med flattisar.

oxr skrev:
> Det där extra drivet är det jag gillar bäst med
> SPD. Hamnar man i en gyttjepöl som egentligen är
> för lös och för djup kommer man oftast fram,

Som den här killen då, eller?? :-)

22.jpg

/Anders

Jo, visst ser han ganska driven ut? Rundtramp får en ny innebörd. Jag tror faktiskt att det rundtrampet är lättare att få till med flatties.

Jag föredrar att sitta fast i pedalerna. I början brukade jag klicka ur om det var något ställe som jag kände mig osäker på, men nu kör jag bara. SPD-reflexen har satt sig såpass bra att jag kommit loss de gånger som det behövts. Se profilbilden för exempel, jag hoppade bara över styret och landade torr. Det jag gillar med att sitta fast är att jag aldrig behöver oroa mig för att tappa greppet i väldigt stökiga nerförsbackar, och som tidigare nämnts att kunna ta i det där sista halvvarvet om det behövs.

Det är grymt mycket jobbigare att köra med flatties i skogen. Jag upplever helt klart att jag tappar massor med driv.

Kör urklickad ibland när det är j-igt håriga grejor men det är sällan. Mallets.

Kör uteslutande med plattisar nuförtiden, både på fullgungaren och på xc-svetto hojen. Tvingades till det då mitt knä inte gillade SPD (ja klossarna satt "rätt" innan någon kommenterar det) och nu skulle jag inte byta tillbaka.
Allt tekniskt är ju mycket enklare med plattisar. Framför allt barhop och när det väl behövs vill jag inte sitta fast! Jag har dessutom "tvingats" lära mig ordentlig bunnyhop-teknik i stället för att "fuska" med spd.
Och inte tycker jag att jag tappar sååå mycket kraft med plattisar men det betyder antagligen att jag har kasst rundtramp...

Rippa skrev:
> Jerry skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LOL!
> >
> > En liten fråga: Ifall man cyklar stökig stig
> > så blir det ju ett och ett annat dropp har
> jag
> > förstått (:jag är fortfarande så feg så att
> jag
> > går förbi det som ser otäckt ut:), men hur
> höga
> > drops klarar man med foten iklickad i SPD:n
> innan
> > det börjar gå sönder saker i led och fot?
> > Det finns bilder på Leo som droppar utför
> något
> > högt NS-bygge i Åre med fötterna iklickade i
> > 959:or
> > så det går. Men var går gränsen när man måste
> ha
> > flattisar för att inte få ta stöten vid
> > landningen
> > för lågt fram på fotvalvet? (Iofs en
> akademisk
> > fråga
> > för undertecknad men bara av nyfikenhet.)
> >
> > /Jerry
> >
> > Ps SPD:er är för "Extravenöst" bruk Big M.
> > x--- s--- fs+++ M+++ Mt++ Mu+++ H+++ S+++
> ww----
> > V++++ Bk+ Bo+ Ps-:+ Pa+ Pt++
> > ----------------
> > Time ... enough!
> > "Proud sponsor of Jomper 2005"
>
>
> Beror på hur hårt du landar. Landar du helt platt
> med bristande teknik så räcker det med en
> halvmeter för att fötterna skall ta stryk. Men med
> en mjukfullgungare och/eller bra teknik så kan du
> flyga betydligt högre än så utan att bryta
> fötterna.

Ja, det beror exakt på landningen och cykeln(FS eller HT). Skulle inte vilja droppa högre än 3m till sluttande med SPD och FS, därefter börjar det bli risk att man knäpper hälsenan och annat skoj i fötterna. :-P Fördelen med flattisar är just att man kan stå stabilt med hålfoten på pedalen vid hård landning.

/Leo

ps. Detta hoppet i Åre var väl runt 1.5m till sluttande landning:
pic39.jpg

Shimano 959 SPD pedaler får känna på lite luft. :-)

> Ja, det beror exakt på landningen och cykeln(FS
> eller HT). Skulle inte vilja droppa högre än 3m
> till sluttande med SPD och FS, därefter börjar det
> bli risk att man knäpper hälsenan och annat skoj i
> fötterna. :-P Fördelen med flattisar är just att
> man kan stå stabilt med hålfoten på pedalen vid
> hård landning.
>
> /Leo

Fick just en helt fantastisk idé. Varför inte en sko med dubbla pedalklossar? En kloss där framme och en i hålfot eller strax bakom hålfot mot hälen till (om det är ont om plats). Nu får ingen ta patent på min grymma idé för då blir jag sur :)

Alltså, ska man landa ett 3m+ drop så klickar man i skon i hålfoten i stället för främre trampdynan och så kanske man klarar sina hälsenor intakta.

Sen det här med att det skulle vara bra att blixtsnabbt kunna komma ur pedalerna i vissa situationer... Är inte det bara en fråga om vana och rutin? Själv är jag SPD-nybörjare så jag har vält några gånger. Det är ju nästan uteslutande från i princip stillastående man gör såna vurpor. Jag inbillar mig att de som är vana med SPD har bankat in vrida ut foten-reflexen i ryggmärgen och gör det i princip lika lätt som att kliva av en flattie. Det är iaf dit jag vill komma nån dag.

För övrigt så kan man faktiskt fastna i "vanliga" pedaler också... Tänker nu inte på dessa fin-flatties utan såna där primitiva billighetscykelpedaler... Ni förstår säkert vilka jag menar. Jag lyckades landa en bakhjulsåkning på ryggen för att taggarna hade mojat fast sig i skosulorna så mycket att jag inte fick loss fötterna. Antar att riktiga flatties med piggar och ett par schyssta dojor greppar ännu bättre. Skär väl iofs inte in i sulan på samma sätt...

bigmollo skrev:
> Den här pedalen borde vara nåt för velpottor som
> Rippa.
>
>
>
> 625 spänn på CC. End of discussion!
> /Johan ;o)

Kan inte rekomendera den till annat än spd pjuck , är rätt hala och har låsmekanismen stående
upp vilket är lite obekvämt...

oxr skrev:

"Jo, visst ser han ganska driven ut? Rundtramp får en ny innebörd. Jag tror faktiskt att det rundtrampet är lättare att få till med flatties."

*Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att ha*

Vill du vidareutveckla detta?
Har alltid antagit att man ska : trampa fram-ner , dra bak-upp pedalerna och får det till
att man tappar pedalen som ska dra i pedalen om man inte har spd eller liknande...

Ah, äntligen en tråd med lite substans.

Själv är jag flatties-fegis som föredrar att ha fötterna lösa i stöket av olika anledningar.
Jag vet dock att SPD är en kraftinjektion och rundtramps-främjande så det sjunger om det.
Men frågan är om det är SÅ viktigt när man cyklar i jättestökig skog för att ha KUL ?

Plattisar är faktiskt roligare (personlig åsikt). Man blir inte lika låst och kan lattja runt mer.
Samtidigt ser man ju folk med SPD som leker runt ordentligt, så det måste nog vara personligt.

Imorse vid 6-snåret satt jag och velade över om jag skulle beställa ett par SPD-pedaler för stökig
DH eller ett par nya plattisar med bättre prestanda än mina gamla.

...

Jag kom aldrig fram till något. :)

Skönare att sitta fast håller med de tigiare inläggen om kraften. Jag tappar den med flatties. Likaså det är en ren nybörjar grej om mkan inte får ur fötterna, plus ska tilläggas att man kan ju spänna eller släppa spd:na om man känner att man sitter för hårt kör själv fs men visst för att köra riktiga hopp och droppa riktigt föredrar jag mina flatties. Det är ju inte svårare än att byta för oss som bara har en lekhoj.
Jag vet inte hur många gånger jag svurit över att inte få med mig hojen i skogen när jag kört med flattiesarna. Spd sliter man ju med sig bakänden åt vilket håll det än lutar. Fast det kan ju också bevisa att jag är för dålig för att jag inte kan få med mig den utan att vara klickad.

Det är upp till någon annan att bedömma.

Jag gillade iden jag lämnar preliminär beställning på dina skor direkt.

bigmollo skrev:
> Eller så köper man ett par Mallet. Jag kommer inte
> sno din idé..
> /J

Det är nog ingen ide längre eftersom du publicerat din ide på
ett publikt forum ... ;-)

Om du ser någon som försöker så är det bara att hänvisa med
länk till Happy:-D

Jag har otroligt mycket roligare med plattisar. Känner mig ganska osäker med SPD vid trackstands, sidohopp, sladd osv...

Annars är nog SPD snabbare i alla lägen. Tror de flesta DH-racers har antingen mallets eller spd.
Henrik från VXT kan nog intyga att de går att droppa i-klickad också...

Själv så cyklar jag för det mesta ensam i skogen, och det får ta den tid det tar, uppför.
Föredrar att inte känna mig begränsad av cykeln när det går nerför, sen...

SPD = Svettos Pedaling Dynamics? ;)

swerider skrev:
> oxr skrev:
>
> "Jo, visst ser han ganska driven ut? Rundtramp
> får en ny innebörd. Jag tror faktiskt att det
> rundtrampet är lättare att få till med flatties."
>
> *Man ska aldrig kasta saker - de kan vara bra att
> ha*
>
> Vill du vidareutveckla detta?

Ska man trampa runt cykeln är det nog lättast om man inte är iklickad.

Alla pratar ju om spd kan själv tycka att det är insnöat det finns så många andra modeller Times Atac pedaler är betydligt enklare (enligt mig) Tyvärr är de gasnka dyra jämfört med spd såg att Look hade en modell där man klickade sig på alla fyra hållen verkade väldigt smidig och låg profil.

Om någon ska köpa pedaler tycker jag ni ska kolla lite på annat än bara Spd.

Detta är helt subjektiva åsikter mwen jag har kört på ett par Atac Composit i 5 år och bytte nu till ett par spd när jag köpte en hoj till och med min begränsade plånbok blev ett par spd billigare än både ett par skor till eller ett par Atac till. Men jag är besviken, vet inte om det är mig det är fel på men jag tycker mina gamla pedaler var smidigare och säkrare att både klicka ur och i och konstruktionen känns bättre.

Detta är rent subjektivt men den som går i tankar om Klick kolla lite annat och inte bara spd

Tja, jag tycker SPD har många fördelar men då cyklar jag ju i skogen. Dels så slipper jag halka av pedalerna och skicka upp kronjuvelerna till halsmandlarna. Dels så hamnar man alltid i nått jäkla surhål och personligen skulle jag inte orka ta mig framåt om jag bara hade ena benets styrka att ta till. Trots att man är tung så räcker det inte när man kommer till surhålen.

Uppförsbackar och annat är ju självklarheter. Ramlar gör jag oavsett om jag har fötterna iklickade eller inte. Gissar att iklickade fötter kan rädda en och annan lårbenshals när det går utför. Iofs på bekostnad av axlar, armar och huvud :)

/Maverick

Tillbaka
Topp